بازدید 7873
۲

خوشه‌های خرما در کرمان خشکید

استان کرمان بیشترین میزان سطح زیرکشت نخلستان‌ها را دارد و از نظر تولید خرما در کشور سوم است.به گفته نماینده مردم شرق استان کرمان، خشکیدگی خوشه‌های خرما و در مواردی عدم فروش خرما به یکی از مشکلات موجود در این مناطق تبدیل شده است.
کد خبر: ۴۲۳۳۲۳
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۷:۰۹ 07 August 2014
تغییرات آب و هوایی و بالا رفتن ناگهانی درجه حرارت و در نهایت شدت گرفتن مشکل خشکسالی در چند سال اخیر به کرمان به ویژه در شرق این استان خسارت‌های زیادی وارد آورده است.

به گزارش جهان صنعت، اقتصاد تک‌قطبی کرمان که به دور نخلستان‌ها و خوشه‌های خرمای ناب این استان می‌چرخد با توجه به بروز «پدیده خشکیدگی خوشه‌های خرما» با دشواری زیادی روبه‌رو شده است. برپایه نقد برخی از کارشناسان، قرار گرفتن کشاورزی به‌عنوان محور توسعه با علامت سوال همراه است اما به هر حال تولید خرما چه از نظر صادرات و چه از منظر بازار داخلی در زندگی فردی و اقتصادی مردم این استان نقش مهمی بازی می‌کند.

استان کرمان بیشترین میزان سطح زیرکشت نخلستان‌ها را دارد و از نظر تولید خرما در کشور سوم است.به گفته نماینده مردم شرق استان کرمان، خشکیدگی خوشه‌های خرما و در مواردی عدم فروش خرما به یکی از مشکلات موجود در این مناطق تبدیل شده است.

به گزارش مهر، حجت‌الاسلام موسی غضنفرآبادی گفت: همه ساله تنها چند روز مانده به برداشت محصول خرمای شرق کرمان بخش قابل توجهی از محصول به یکباره روی خوشه‌های نخل‌ها خشک می‌شوند و از دست کشاورزان هیچ کاری برنمی‌آید.بنابر این گزارش، تغییرات اقلیمی و گرم شدن ناگهانی هوا و به تبع آن بروز خشکسالی از دلایل اصلی وقوع این پدیده است که طی سال‌های اخیر نمود پیدا کرده است.نماینده مردم شرق استان کرمان خواستار توجه مسوولان برای حل این مشکل شد و گفت: از سوی دیگر آفت زنجره خرما و همچنین فروش نرفتن خرما از جمله مشکلاتی است که اقتصاد این منطقه را تهدید می‌کند.این روزها در حالی به فصل برداشت محصول در شهرستان‌های مختلف استان نزدیک می‌شویم که عملا برداشت ارقام زودرس آغاز شده است و در همین شرایط اخبار نگران‌کننده‌ای به گوش می‌رسد.

از سویی مسوولان جهاد کشاورزی جنوب کرمان از نزدیک شدن آفت سوسک سرخرطومی حنایی به جنوب کرمان خبر می‌دهند و از سوی دیگر هواشناسی کرمان از گرم شدن ناگهانی هوا و وزش بادهای داغ در شرق کرمان خبر می‌دهد.

کارشناس کشاورزی مرکز هواشناسی استان کرمان در این خصوص به کشاورزان هشدار داد و گفت: با بررسی نقشه‌های هواشناسی در شرق استان کرمان مشخص می‌شود که طی روزهای آینده شاهد گرم شدن دمای هوا در شرق کرمان خواهیم بود.مریم سلاجقه افزود: شرایط روزهای آینده امکان خشکیدگی خوشه‌های خرما را در شرق کرمان افزایش می‌دهد بنابراین از کشاورزان می‌خواهیم با مشورت با کارشناسان کشاورزی تدابیر لازم برای جلوگیری از نابودی محصول را به کار گیرند.وی گفت: آنچه مشخص است با بررسی بلند‌مدت وضعیت دمای هوای شرق استان کرمان شاهد تغییر اقلیم در شرق استان کرمان هستیم، در واقع روزهای گرم در طول سال افزایش یافته‌اند و همچنین میزان دمای هوا نیز افزایش یافته که موجب از دست رفتن رطوبت و خشک شدن ناگهانی خوشه‌های خرما می‌شود.

 
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۲
در شهرهای جنوبی استان خوزستان مثل آبادان و خرمشهر که نخیلات فراوانی دارند به خاطر شوری آب نخیلات آسیب دیده اند و شوری آب بر کمیت و کیفیت محصول خرمای این دو شهر تأثیر منفی گذاشته است همچنین در سالهای اخیر به علت آلودگی هوا ، گرد و خاک غبار گونه ای بر خوشه های خرما می نشیند که به شدت به محصول خرما آسیب می رساند و حتی نخیلات اهوار را هم گرفتار کرده است و با توجه به گرد و غبار و آلودگی هوایی که اکثر استانهای جنوبی کشور را فرا گرفته ممکن است همین پدیده نخیلات استانهای کرمان و بوشهر را هم گرفتار کند و لازم است مسئولین ذیربط در وزارت کشاورزی بصورت گسترده و مؤثر با این پدیده مقابله کند و به یاری نخلداران بشتابد و البته در خصوص شوری آب کشاورزی در شهرهای جنوبی استان خوزستان که میان 3 رودخانه با آب شیرین مثل اروندرود ، کارون و بهمنشیر هستند ! هم بی زحمت رسیدگی شود تا انشااله در پیشگاه خداوند پاسخی داشته باشند .
یکی از راههای مقابله بایستس آبیاری بیشتر بخصوص آبیاری نخلستانها در ساعات شب باشد.اگر پای نخلها آب باشد کمتر صدمه میخورند.
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # انتخابات # روز دختر # نمایشگاه کتاب
وب گردی