بازدید 5089

عبور از خط‌قرمز برداشت‌آب از سفره‌های زیرزمینی

در بخش آب و منابع آن وضعیت خوبی نداریم و از نظر افت آب‌های زیرزمینی و کاهش ذخایر استاتیکی سفره‌های آب کشور و مصرف آب تجدید شونده از خطوط قرمز عبور کرده‌ایم و در وضعیت بحرانی قرار گرفته‌ایم.
کد خبر: ۴۲۳۰۰۸
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۸:۴۹ 06 August 2014
عضو کمیسیون کشاورزی گفت: گرم شدن کره زمین، واقع شدن کشورمان در کمربند خشکی و پیش‌بینی‌ها در مورد وضعیت نامطلوب آب کشور در 30 سال آینده شرایط سختی‌ را برایمان به لحاظ آبی در چشم‌انداز نه چندان دور رقم می‌زند.

غلامرضا نوری عضو کمیسیون کشاورزی آب و منابع طبیعی در گفت‌وگو با فارس، درباره چگونگی کاهش مصرف آب و افزایش بهره‌وری در بخش کشاورزی، گفت: حدود 92 درصد آب موجود در کشور در بخش کشاورزی مصرف می‌شود بنابراین نحوه مصرف و میزان راندمان و بهره‌وری آب در این بخش بسیار مهم است.

وی افزود: در بخش آب و منابع آن وضعیت خوبی نداریم و از نظر افت آب‌های زیرزمینی و کاهش ذخایر استاتیکی سفره‌های آب کشور و مصرف آب تجدید شونده از خطوط قرمز عبور کرده‌ایم و در وضعیت بحرانی قرار گرفته‌ایم.

عضو کمیسیون کشاورزی بیان داشت: کشورهای معدودی در دنیا هستند که منابع آب تجدید شونده را به اندازه ایران استفاده کنند و حد بین‌المللی استفاده از آن حدود 40 درصد است، در حالی که ما رقم بسیار بیشتر از 40 درصد را استفاده می‌کنیم.

نوری تصریح کرد: یکی از راه‌های بسیار اساسی برای برون رفت از شرایط بحران در بخش کشاورزی افزایش راندمان آبیاری است.

وی افزود: راندمان آبیاری در بخش کشاورزی در کشورمان حدود 35 درصد است که اگر تلاش شود این رقم 10 درصد افزایش یابد و به 45 درصد برسد از وضعیت بحرانی خارج می‌شویم.

عضو کمیسیون کشاورزی بیان داشت: شرایط افزایش راندمان آبیاری به لحاظ علمی و تکنولوژی در کشور وجود دارد ولی این کار به سرمایه زیادی نیاز دارد.

نوری تصریح کرد: مسئله آب امروز اصلی‌ترین مسئله کشور است به همین دلیل تکنولوژی‌های نوین آبیاری به سرعت باید در کشور تجاری‌سازی شوند.

وی افزود: گرم شدن کره زمین، واقع شدن کشورمان در کمربند خشکی و پیش‌بینی‌ها در مورد وضعیت نامطلوب آب کشور در 30 سال دیگر شرایط سختی‌ را برایمان به لحاظ آبی در آینده‌ای نه چندان دور رقم می‌زند بنابراین برای مقابله با بدتر شدن وضعیت باید با یک عزم و نهضت ملی و فرهنگ‌سازی بدون درنگ و تأمل قدم برداریم.

عضو کمیسیون کشاورزی آب و منابع طبیعی بیان داشت: استفاده از آبیاری تحت فشار، آبیاری بارانی و قطره‌ای، آبیاری نواری و پوشش انهار و کاهش تبخیر آب روش‌هایی هستند که با بهره‌گیری از آنها می‌توان در جهت کاهش مصرف آب اقدام کرد.

نوری ادامه داد: این کارها بصورت جسته و گریخته در کشور در حال انجام است ولی برای پوشش کامل در سطح کشور سرمایه و عزم ملی نیاز است.

وی افزود: همچنین برای کاهش مصرف آب باید در سطح کشور یک الگوی کشت صحیح اجرا شود و کاشت محصولات پرمصرف آب که ارزش غذایی چندانی ندارند را کاهش داد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی