بازدید 4820

تعاونی‌های مسکن مهر، اموال مردم را خدشه دار کردند

ناهماهنگی بین دستگاه‌های درگیر در بخش مسکن مهر و بخشی‌نگری در هر حوزه، عدم همکاری بانک‌های عامل در ابتدای طرح و ایجاد وقفه‌های پی‌درپی در اجرای پروژه‌ها و نظارت نادرست و کار‌شناسی نادرست در طرح و نقشه‌های اجرایی پروژه‌ها و سوءاستفاده‌ها، عوامل تهیه طرح و نقشه‌ها از دیگر نقاط ضعف اجرای طرح مسکن مهر است.
کد خبر: ۴۱۹۲۴۲
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۵ 25 July 2014
افزایش وام خودرو، یعنی تسهیل شرایط گرانی خودروهنگامی که موضوع مسکن مهر از طریق دولت احمدی‌نژاد مطرح شد، بسیاری از مردم کم درآمد و قشرهای ضعیف جامعه گمان می‌کردند به زودی صاحب خانه خواهد شد؛ اما امروز پس از گذشت چندین سال از این داستان، نه تنها بیشتر این افراد نتوانسته‌اند صاحب خانه شوند، بلکه سرمایه‌های اندکی را هم که داشته‌اند در این راه هزینه کرده‌اند.

با اینکه سال‌ها از آغاز این طرح گذشته است، همچنان مشتریان این طرح سردرگم هستند؛ عدم تطبیق طرح‌های اجرایی پروژه‌ها با فرهنگ عمومی و شرایط اقلیم هر منطقه، نظارت نادرست ناظران نظام مهندسی ساختمان و ادارات کل راه و شهرسازی به‌ عنوان ناظران عالیه و نبود زیرساخت‌های لازم مانند شبکه آب و فاضلاب، گاز و آسفالت و روساخت‌های مورد نیاز از جمله مدارس، مراکز بهداشتی، تجاری، خدماتی، فضای سبز، اتوبوس، تاکسی و... باعث شده است تا این طرح با مشکلاتی روبه رو شود.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با یادآوری اینکه قشرهای آسیب پذیرمتقاضی مسکن مهر به واسطه عملکرد نامطلوب تعاونی‌های ضعیف نتوانستند صاحب مسکن شوند، گفت: دادستان کل کشور، قوه قضاییه و وزارت تعاون به تخلفات مسکن مهر رسیدگی کنند.

سید سعید زمانیان دهکردی با بیان اینکه تعاونی‌های مسکن مهر سراسر کشور نتوانستند واحدهای مسکن مهر را به متقاضیان تحویل دهند، گفت: این افراد یا اموال مردم را دچار خدشه کردند و یا آنکه به دنبال منافع شخصی خود بوده‌اند.

نماینده مردم شهرکرد در مجلس شورای اسلامی با یادآوری اینکه قشرهای آسیب پذیر متقاضی مسکن مهر به واسطه کارکرد نامطلوب تعاونی‌های ضعیف، نتوانستند صاحب مسکن شوند، افزود: برای رسیدگی به این وضعیت، باید دادستان کل کشور، قوه قضاییه و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ورود کنند تا حقوق مردم ضایع نشود.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس تصریح کرد: باید مشخص شود پول هایی که تعاونی های مسکن مهر از مردم گرفته‌اند، کجا هزینه شده و چرا این در قانون و متراژ و واحدهای مسکن مهر تغییر ایجاد شده است؟!

 این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: روزی که این متقاضیان برای دریافت مسکن مهر نام نویسی کردند، با پرداخت ۲۰۰ هزار تومان به ازای هر متر، صاحب مسکن می‌شدند، در حالی که اکنون باید متری ۴۴۰ تا ۶۰۰ هزار تومان پول پرداخت کنند.

زمانیان دهکردی، عملکرد وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ارتباط با مسکن مهر را ضعیف دانست و افزود: برای رسیدگی به موضوع مسکن مهر، باید دادستان کل، قوه قضاییه و تعاون جدا وارد شوند و با افراد متخلف برخورد کنند.

وی در ادامه اهم مشکلات تعاونی‌های مسکن مهر را برشمرد و گفت: برنامه‌ریزی غیرکار‌شناسی واگذاری ساخت و ساز در حوزه تعاون به دلیل ناآشنایی مردم با بخش تعاون و سازوکارهای نادرست اجرایی و نظارتی در این بخش از جمله این مشکلات است.

نماینده مردم شهرکرد در مجلس، وجود قوانین و بخشنامه‌های پی‌درپی و متناقض در زمینه اجرای طرح مسکن مهر و بروکراسی بسیار پیچیده در مراحل گوناگون اجرای طرح (واگذاری زمین، پرداخت تسهیلات، نحوه ساخت‌وساز و...) را از مشکلات دیگر پروژه مسکن مهر دانست.

این نماینده مردم در مجلس نهم تصریح کرد: ناهماهنگی میان دستگاه‌های درگیر در بخش مسکن مهر و بخشی‌نگری در هر حوزه، همکاری نکردن بانک‌های عامل در ابتدای طرح و ایجاد وقفه‌های پی‌درپی در اجرای پروژه‌ها و نظارت نادرست و نبود کار‌شناسی در طرح و نقشه‌های اجرایی پروژه‌ها و سوءاستفاده‌ها عوامل تهیه طرح و نقشه‌ها، از دیگر نقاط ضعف اجرای طرح مسکن مهر است.

زمانیان دهکردی گفت: تطبیق نداشتن طرح‌های اجرایی پروژه‌ها با فرهنگ عمومی و شرایط اقلیم هر منطقه، نبود نظارت درست ناظران نظام مهندسی ساختمان و ادارات کل راه و شهرسازی به‌عنوان ناظران عالیه و نبود زیرساخت‌های لازم (شبکه آب و فاضلاب، گاز و آسفالت) و روساخت‌های مورد نیاز (مدارس، مراکز بهداشتی، تجاری، خدماتی، فضای سبز، اتوبوس، تاکسی و...) نیز از مشکلات طرح مسکن مهر است.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس ادامه داد: نبود تجربه و سوابق مدیران شرکت‌های تعاونی در امور ساخت و ساز و مدیریت بسیار ضعیف اعضای هیأت مدیره و بازرسان شرکت، نبود نظارت درست بر کارکرد اعضای هیأت مدیره و عملیات مالی و حسابرسی شرکت‌های تعاونی و افزایش دوران مشارکت تسهیلات بانک ـ که موجب تحمیل هزینه‌های هنگفتی به اعضا می‌شود ـ از مشکلاتی است که در روند اجرای طرح مسکن مهر وجود دارد.

وی افزایش بهای مصالح و مواد اولیه به دلیل طولانی شدن دوران ساخت و تأثیر تورم‌های شوکی در سال‌های اخیر، نبود همکاری شماری از اعضا در تأمین سهم آورده خود، سیاست‌های متفاوت بانک‌های عامل درگیر در بحث مسکن مهر در دریافت میزان سود تسهیلات و نگاه آماری مدیران درگیر در بخش مسکن مهر به‌ عنوان ارتقای سطح مدیریت خود در حکم پیشبرد وضعیت مدیریتی و عملکرد خود را از دیگر مشکلات وارد به طرح مسکن مهر دانست.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل