حمید اسدی در جام جم نوشت:
جدیدترین آماری که دیروز از واردات خودرو به کشور منتشر شد از رشد قابل ملاحظه این بخش حکایت دارد.
بنابر اعلام خبرگزاری ها، در سه ماه نخست امسال بیش از 23 هزار دستگاه خودرو به ارزش نزدیک به نیم میلیارد دلار وارد کشور شده است که این میزان به لحاظ حجم 173 درصد بیشتر از مدت مشابه سال گذشته است یعنی با اندکی اغماض می توان گفت واردات خودرو به کشور سه برابر شده است.
اما شنیدن این خبر در اوضاع و احوال این روزهای اقتصاد ایران باید امیدوارکننده باشد یا دلسردکننده؟ از یک طرف، شرکت های خودروساز همچنان در غیاب رقیب جدی خارجی محصولات خود را با قیمت های گزاف به مشتریان ایرانی عرضه می کنند و مکدر شدن رییس جمهور و تهدیدهای مجلس هم هیچ خللی در اراده آنها برای اعمال قیمت های غیرمنطقی وارد نمی کند.
در چنین شرایطی طبیعی است هر چقدر میزان واردات خودرو به کشور بیشتر شود، خودروسازان داخلی احساس خطر بیشتری کرده و حرکت به سمت افزایش بهره وری را شتاب خواهند داد.
ضمن این که حرکت خودروهای شیک و به روز در شهرها و پرتعداد شدن آنها طبیعتا مناظر خیابانی کشور را نیز چشم نوازتر خواهد کرد.
از سوی دیگر شرایط تحریمی و کاهش منابع ارزی کشور باعث شده است تا بسیاری از مردم نسبت به هزینه کردن هر سنت از درآمدهای ارزی کشور حساسیت داشته باشند.
درآمد صادرات نفت به زحمت و با مذاکره های طولانی به دست می آید و صادرکنندگان غیرنفتی هم مشقت زیادی برای دریافت منابع از حاصل صادرات خود متحمل می شوند.
در این شرایط طبیعتا هزینه نیم میلیارد دلار برای واردات خودرو و آن هم در مدت سه ماه، نمی تواند خبر خوبی باشد. اما واقعیت آن است که آنچه اکنون تحت عنوان واردات خودرو به کشور انجام می شود به دلیل تعرفه های بالای وارداتی و دیگر عوارض مربوط فعلا تهدید قابل توجهی برای خودروسازان به شمار نمی رود.
نتیجه این که خودرویی که در بازار خلیج فارس، 14 هزار دلار قیمت دارد در ایران با قیمت بیش از صد میلیون تومان به فروش می رسد.
طبیعتا در صورت ادامه همین روند خودروسازان داخلی می توانند با خیال راحت به عرضه محصولات نه چندان مطلوب خود ادامه دهند لذا می توان ادعا کرد که با در نظر گرفتن جمیع جهات، افزایش واردات خودرو نباید خبر چندان خوشایندی باشد.
آن هم در شرایطی که بسیاری از بیماران خاص همچنان برای پرداخت هزینه داروهای وارداتی باید میلیونی خرج کنند و این در حالی است که بسیاری از موارد همین داروهای گرانقیمت نیز به زحمت در بازار یافت می شود.
راستی چگونه است که تحریم اقتصادی نتوانسته کوچک ترین وقفه ای در واردات خودروهای خارجی به کشور ایجاد کند؟
 خیلی خوب است وقتی پراید که اصلا ایمنی برای جان هیچ کس ندارد 20میلیون است چرا ماشین خارجی که هم استحکام است وهم ایمنی 100برابری پرایددارد وقیمتش دوبرابر پراید است وارد نشود
 							         		            خیلی خوب است وقتی پراید که اصلا ایمنی برای جان هیچ کس ندارد 20میلیون است چرا ماشین خارجی که هم استحکام است وهم ایمنی 100برابری پرایددارد وقیمتش دوبرابر پراید است وارد نشود         		                     		         الان خودرو باارز آزاد وتعرفه60درصدی وارد میشود،وقتی تعرفه صفر شود،و مذاکرات هم به نتیجه برسد،ارز نیز خودبه خود ارزانتر شده و در نتیجه خودروی 14000دلاری قیمتی بین30-35میلیون میشود...
 							         		            الان خودرو باارز آزاد وتعرفه60درصدی وارد میشود،وقتی تعرفه صفر شود،و مذاکرات هم به نتیجه برسد،ارز نیز خودبه خود ارزانتر شده و در نتیجه خودروی 14000دلاری قیمتی بین30-35میلیون میشود...         		                     		         اگر قیمتهای خودرو به همین منوال بالا برود بهتر است که مالیات ورود خودرو صفر شود
 							         		            اگر قیمتهای خودرو به همین منوال بالا برود بهتر است که مالیات ورود خودرو صفر شود         		                     		         به نسبت خودروهايي وارداتي با كيفيت انشالله مرگ و مير تصادفاتم مياد پايين آخه در بلاد خارجه امكانات امنيتي خودرو آبشن نيست
 							         		            به نسبت خودروهايي وارداتي با كيفيت انشالله مرگ و مير تصادفاتم مياد پايين آخه در بلاد خارجه امكانات امنيتي خودرو آبشن نيست         		                     		         هر قدر واردات خودرو بیشتر بشه به نفع کشوره
 							         		            هر قدر واردات خودرو بیشتر بشه به نفع کشوره خیلی خوب است لااقل دولت سود میکند و خودرو ساز دیگر سواستفاده نمیکند و برای امنیت مردم و محیط زیست
 							         		            خیلی خوب است لااقل دولت سود میکند و خودرو ساز دیگر سواستفاده نمیکند و برای امنیت مردم و محیط زیست         		                     		         بسیار خوب است البته با کاهش تعرفه گمرکی که به نفع مردم و ازطرفی خودروسازهای داخلی هم مجبور خواهند شد کیفیت خودرو را بالا ببرند و قیمتها را کاهش دهند
 							         		            بسیار خوب است البته با کاهش تعرفه گمرکی که به نفع مردم و ازطرفی خودروسازهای داخلی هم مجبور خواهند شد کیفیت خودرو را بالا ببرند و قیمتها را کاهش دهند         		                     		         برادر اسدی محترم
 							         		            برادر اسدی محترم  کاش بزارن با قیمت های مناسب وارد کنن تا درسی بشه برای این خودرو بنداز های داخلی.
 							         		            کاش بزارن با قیمت های مناسب وارد کنن تا درسی بشه برای این خودرو بنداز های داخلی.         		                     		         واردات خودرو خيلي هم خوبه . حسنش اينكه صنعت خودرو از حالت دوقطبي در مي آيد.
 							         		            واردات خودرو خيلي هم خوبه . حسنش اينكه صنعت خودرو از حالت دوقطبي در مي آيد.