بازدید 13735

طالباني: كردهاي عاقل خواهان جدايي نيستند

رئيس‌جمهور عراق گفت: من رئيس يك حزب هستم و شعارم از روز اول "حق تعيين سرنوشت" بوده، اما هنگامي ‌كه به قانون اساسي راي داديم به اين معناست كه ما تصميم گرفتيم،سرنوشت‌مان به صورت فدرالي تعيين و مشخص شود.
کد خبر: ۴۱۶۶۸۸
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۳ - ۰۰:۳۸ 16 July 2014
روزنامه جمهوری اسلامی نوشت:

اين روزها كه عراق درگير بحران گروه تكفيري "داعش" در بخش‌هايي از مناطق و استان‌هاي اين كشور است، اخباري مبني بر تصميم منطقه كردستان به جدايي از بغداد به گوش مي‌رسد و در اين خصوص اظهار نطرهاي متفاوتي انجام شده است. در اين ارتباط خبرگزاري فارس نگاهي به ديدگاه‌هاي "جلال طالباني"، رئيس جمهوري عراق در سال 2012 ميلادي (1391ش) داشته كه آن را با خبرگزاري رسمي كويت (كونا) انجام داده و طي آن ضمن پرداختن به قضايا و مسائل مختلف جاري در عراق و منطقه به مسئله جدايي كردستان از عراق نيز اشاره دارد.

طالباني در خصوص نظام فدرالي در عراق و بحران بين دولت و اربيل معتقد است كه عراق پس از سرنگوني رژيم صدام حسين، نظام فدرال را پذيرفت و قانون اساسي عراق بر اين نظام راي داد و كُردها نيز داراي نظام و موجوديت فدرالي بودند كه حتي در دوره حاكميت صدام نيز به رسميت شناخته شده بود و داراي همان اختياراتي بود كه هم اكنون داراي آن است. در دوره حاكميت صدام نيز كردستان به شكل خودگردان اداره مي‌شد، اما پس از توسعه اين موجوديت و افزايش حقوق و اختيارات آن و مناطق ديگر به آن، اختلافات در آن آغاز شد.

وي درباره تشكيل حكومت‌هاي فدرال ديگر در عراق نيز مي‌گويد: برادران اهل سنت سيستم فدرال را رد كردند، اما وقتي فوايد و سودمندي‌هاي اين سيستم را مشاهده كردند در تصميم خود تجديد نظر كرده و خواهان آن شدند، همه تلاش كردند، اما اكثريت با آنها همراه نشد، همانگونه كه در بصره نيز چنين شد.

وي جدايي منطقه كردستان از عراق را بعيد دانسته و تاكيد مي‌كند كه كردهاي عاقل و بالغ خواهان جدايي يا استقلال كردستان نيستند، چون اين امري غير ممكن است.

طالباني مي‌افزايد: من رئيس يك حزب هستم و شعارم از روز اول "حق تعيين سرنوشت" بوده، اما هنگامي‌كه به قانون اساسي راي داديم به اين معناست كه ما تصميم گرفتيم، سرنوشت‌مان به صورت فدرالي تعيين و مشخص شود.

وي تاكيد كرد كه 95 درصد كردها به قانون اساسي عراق راي مثبت دادند كه بر نظام فدرال با تبعيت از دولت مركزي تاكيد كرده بود.

طالباني درباره شرايط ژئو سياسي كه مانع شكل گيري دولت كردي در منطقه مي‌شود، معتقد است: همواره اين مثال را براي دو طرف مي‌زنم، اگر استقلال منطقه كردستان اعلام شود، حتي اگر تركيه و ايران و عراق عليه آن وارد جنگ نشوند و تنها به بستن مرزها اكتفا كنند، آن وقت اين دولت چه خواهد كرد؟ به سادگي بايد گفت كه خفه مي‌شويم، چون هيچ يك از نيازها و ضروريات اقتصادي و ساختارهاي زير بنايي در اين منطقه موجود نيست.

وي افزود: ما هم اكنون از نظام دموكراتيك و حقوق و آزادي‌هاي گسترده بهره مي‌بريم؛ اين تحولي بزرگ در كردستان است، اوضاع و وضعيت معيشتي بسيار خوب است و ساخت و ساز به شكلي گسترده در آن در حال انجام است.

طالباني مي‌گويد: پس از سقوط رژيم صدام حسين در شهر سليمانيه تنها 5 ميليونر و سرمايه‌گذار اقامت داشتند، در حالي‌كه اكنون نام 2900 سرمايه‌گذار را داريم كه در اتاق بازرگاني كردستان نام نويسي كرده‌اند و اين به معناي افزايش ثروت و در آمد است. زماني در كردستان تنها يك دانشگاه بود، اما اكنون حدود 20 دانشگاه وجود دارد و براي هر كُرد عاقلي اين به نظر كافي مي‌رسد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # انتخابات
وب گردی