بازدید 13033

بهشتي، رييس پژوهشگاه ميراث فرهنگي شد

در دولت يازدهم، بسياري از كارشناسان حوزه ميراث فرهنگي، انتظار داشتند، رييس‌جمهور بهشتي را به سمت رياست سازمان برگزيند،
کد خبر: ۴۱۶۰۸۴
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۳۹۳ - ۰۷:۵۴ 14 July 2014
سيد محمد بهشتي، به رياست پژوهشگاه ميراث فرهنگي رسيد.

به گزارش اعتماد، اين مدير ميراثي كه با حكم معاون رييس‌جمهور و رييس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري به اين سمت منصوب شد، خود، زماني طولاني رياست سازمان را برعهده داشت، شايد عمر رياست بهشتي بر سازمان از همه روساي اين سازمان بيشتر بوده باشد؛ چيزي قريب به هفت سال. او از سال 76 با آغاز دولت اصلاحات، به رياست سازمان انتخاب شده بود، رياستي هفت ساله كه سال آخر دولت اصلاحات را حسين مرعشي صاحب صندلي رياست شد.

اما محمد بهشتي كه همه او رابه عنوان چهره‌يي فرهنگي مي‌شناسند، در همه اين سال‌ها به نوعي با ميراث فرهنگي در ارتباط بوده، زماني رييس سازمان بوده، زماني رييس ايكوم يا همان شوراي بين‌المللي موزه‌ها و زماني هم به كار فرهنگ از نوع سينما مشغول بوده است. در دولت يازدهم، بسياري از كارشناسان حوزه ميراث فرهنگي، انتظار داشتند، رييس‌جمهور بهشتي را به سمت رياست سازمان برگزيند، بعد از انتخاب دكتر نجفي به اين سمت، باز هم انتظار بر اين بود كه محمد بهشتي، مدير 63 ساله ميراثي، سمتي اجرايي بگيرد، اما در نهايت به مشاور ارشد نجفي در حوزه ميراث فرهنگي انتخاب شد، سمتي كه خود بهشتي، هميشه با خيالي راحت از آن سخن مي‌گويد و حاضر است در اين سمت به هركسي كه نيازمند مشاوره است، مشورت دهد.

سلطاني‌فر در حكمي كه در آن بهشتي را به اين سمت انتصاب كرده، گفته است: «نظر به تعهد، تخصص و تجربيات ارزشمند جنابعالي، به موجب اين حكم به عنوان رييس پژوهشگاه ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري منصوب مي‌شويد. انتظار دارد با برنامه‌ريزي دقيق و سازماندهي مناسب و بهره‌گيري از توان تخصصي كارشناسان و صاحبنظران در اعتلاي فعاليت‌هاي پژوهشي و فرهنگي و ايجاد نشاط علمي در ميان پژوهشگران و كارشناسان پژوهشگاه اهتمام شايسته به عمل آيد.»اما رييس كميته ايكوم ايران اين انتصاب را نويد چشم‌انداز بهتري براي آينده پژوهشگاه داد.

سيد احمد محيط طباطبايي برگزيدن محمد بهشتي به عنوان رييس پژوهشگاه ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري را مبارك دانست و گفت: تجربه مهندس بهشتي در حوزه فرهنگ، ميراث فرهنگي، نگاه و نظريه‌پردازي و مهم‌تر از همه خصلت‌هاي فرهنگ ايراني شامل تسامح و تساهل، همزيستي، همراهي و مديريت قوي فرهنگي، چشم‌انداز بهتري را نسبت به امروز براي پژوهشگاه ميراث فرهنگي به ارمغان خواهد آورد. محيط طباطبايي، بهشتي را از معدود مديران فرهنگي دانست كه با شيوه، نگاه و جهان‌بيني خاصي كه در حوزه كاري خود دارد همه بخش‌هاي مجموعه مديريتي خود را تحت تاثير قرار مي‌دهد.

وي خاطرنشان كرد: پژوهش در هر سازماني بيانگر نگاه متاثر از تفكر آن سازمان و يكي از ملزوماتش به عنوان بخش عقلايي، تجربه و اشراف مدير مربوطه نسبت به اين حوزه است. اما معاون ميراث فرهنگي، انتصاب بهشتي را عزم بلند پژوهشي سازمان در حوزه ميراث فرهنگي دانست.

محمدحسن طالبيان، بهشتي را از شخصيت‌هاي فرهنگي، ملي و منحصربه‌فردي دانست كه عميقا ميراث فرهنگي را شناخته و درك كرده است؛ از اين منظر بهترين گزينه براي رياست پژوهشگاه در شرايط كنوني است. طالبيان افزود: به دليل اينكه وي بنيانگذار پژوهشگاه سازمان بوده است اين انتصاب عزم بلند پژوهشي سازمان در حوزه ميراث فرهنگي را نشان مي‌دهد. معاون ميراث فرهنگي با تاكيد بر نقش منطقه‌يي و كليدي پژوهشگاه در كشورهايي كه داراي فرهنگ مشترك با ما هستند، اظهار داشت: پذيرفتن مسووليت از سوي مهندس بهشتي در شرايطي كه بسياري از مراكز علمي و پژوهشي و دستگاه‌هاي فرهنگي از مشورت‌هاي وي بهره مي‌گيرند فداكاري ديگري است كه نشان از عشق و همت بلند ايشان در حوزه ميراث فرهنگي دارد. خوشبختانه تجربه گرانسنگ مديريتي بهشتي و شناخت وي از متخصصان و كارشناسان حوزه ميراث فرهنگي و همراهي كامل معاونت ميراث فرهنگي با پژوهشگاه منشا تحولات مثبت و خير خواهد بود. معاون ميراث فرهنگي با قدرداني از زحماتي كه جليل گلشن تا اين مرحله در پژوهشگاه سازمان متقبل شده‌اند، افزود: مطمئنا آقاي گلشن مثل هميشه ياور پژوهشگاه و ميراث فرهنگي خواهند بود.

بهشتي، عضو پيوسته فرهنگستان هنر است و از سال 1385 در قالب مديريت دانشنامه تاريخ معماري و شهرسازي ايران‌زمين توانش را صرف تدوين اثري جامع درباره سنت معماري و شهرسازي ايران كرده است. او همچنين طي يك دهه اخير در دانشگاه‌هاي مختلف به تدريس مشغول بوده و كلاس‌هايش در باب «تاريخ فرهنگي ايران» مشتاقان فراواني داشته است. برخي كارشناسان معتقدند با بازگشت بهشتي به پژوهشگاه ميراث فرهنگي، پروژه‌هاي تحقيقاتي بيشتر از گذشته به جريان خواهد افتاد، پروژه‌هايي كه هرچه بتوانند بودجه بيشتري به خود ببينند، اوضاع سازمان بهتر خواهد شد، چرا كه پژوهشگاه مغز متفكر سازمان است و مي‌تواند نه‌تنها اتاق فكر باشد كه بنيانگر زيرساخت‌هاي مجموعه هم بشود.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان