بازدید 5476

کوشکی: غربی‌ها از روز اول مذاکرات جدی نبودند

کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه غرب از روز اول مذاکرات جدی نبود و تعهداتشان براساس موافقتنامه ژنو ضعیف و بی‌خاصیت بوده، گفت: متاسفانه غربی‌ها تمایلی به حل مسئله هسته‌ای ایران ندارند و بعید است دست از بهانه‌جویی بردارند.
کد خبر: ۴۱۲۳۵۱
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۳۹۳ - ۱۹:۴۷ 30 June 2014
کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه غرب از روز اول مذاکرات جدی نبود و تعهداتشان براساس موافقتنامه ژنو ضعیف و بی‌خاصیت بوده، گفت: متاسفانه غربی‌ها تمایلی به حل مسئله هسته‌ای ایران ندارند و بعید است دست از بهانه‌جویی بردارند.

به گزارش فارس، محمدصادق کوشکی کارشناس مسائل سیاسی در آستانه مذاکرات وین شش، با بیان اینکه خوشبختانه نگاه تیم مذاکره کننده ما به مذاکرات هسته‌ای نسبت به توافقنامه ژنو واقع‌بینانه‌تر شده است، گفت: در توافقنامه ژنو تیم مذاکره کننده ایرانی با خوشبینی محض و مفرط به طرف مقابل به ویژه آمریکایی‌ها نگاه می‌کرد.

وی افزود: توافقنامه ژنو در یک حالت کاملا توهمی بسته شده که کاملا به نفع غربی‌ها بوده و تا حد بسیار زیادی خواسته‌های آنها را تامین می‌کرد.

عضو هیأت علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران به تذکرات مقام معظم رهبری و فشارهای اعمالی از سوی منتقدین و اعتراضات مردمی پس از توافقنامه ژنو اشاره کرد و اظهار داشت: تیم مذاکره کننده ایرانی پس از این نصایح دلسوزانه متوجه شدند که خوشبینی به طرف غربی برخلاف منافع ملی است.

کوشکی با تاکید بر اینکه نگاه تیم ایرانی در مذاکرات هسته‌ای پس از توافقنامه ژنو به تدریج به سمت رویکرد واقعی تغییر کرد، خاطرنشان کرد: اگر به گفتارها و مصاحبه‌های تیم مذاکره کننده ایرانی پس از توافقنامه ژنو دقت کنیم متوجه می‌شویم که واقع‌بینی بیشتری از سوی تیم ایرانی در مذاکرات هسته‌ای اعمال شده و این واقع‌بینی کمک می‌کند که دوستان متوجه شوند طرف غربی هیچ وقت قابل اعتماد نیست.

این کارشناس مسائل سیاسی گفت: تیم مذاکره کننده ایرانی خوشبختانه پس از توافقنامه ژنو آرام آرام متوجه شدند که طرف غربی در مذاکرات اصلا جدی نیست و هیچ تمایلی برای رسیدن به توافق و حل آن را ندارد و فقط دنبال بحران‌زایی و بهانه‌گیری است که به هیچ عنوان حسن نیت ندارد و این باعث شد تا روند مذاکرات وین 5 نسبت به مذاکرات ژنو متفاوت باشد.

کوشکی افزود: تیم مذاکره کننده ایرانی در وین 5 به گونه‌ای با واقع بینی رفتار کردند که مقداری از نگرانی ما نسبت به آینده مذاکرات را کاهش دادند و متوجه شدند که بایستی خیلی هوشیارانه‌تر مذاکره کنند و هر متنی که روی میز قرار گرفت را امضا نکنند تا اتفاق ژنو مجددا تکرار نشود.

وی با اشاره به توافقنامه ژنو و عواقب آن اظهار داشت: تیم مذاکره کننده ایرانی پس از امضای توافقنامه ژنو با عواقب امضای چشم بسته‌ای که انجام داده‌ بود مواجه شد و پس از آن کمی متفاوت‌تر به مذاکرات هسته‌ای نگاه می‌کند و این تفاوت را باید به فال نیک گرفت.

*دقت و هوشیاری فعلی تیم مذاکره کننده ایرانی امیدوار کننده است

این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه هر چقدر دقت و هوشیاری در مذاکرات بیشتر شود بهتر است، ولی هیچ وقت کافی نیست، گفت: دقت و هوشیاری فعلی تیم مذاکره کننده ایرانی امیدوار کننده است.

کوشکی احتمال توافق ایران و گروه ۱+۵ در مدت زمان باقی مانده از امضای توافقنامه ژنو و ضرب العجل تعیین شده شش ماه پس از آن را ضعیف دانست و خاطرنشان کرد: رفتار غربی‌ها در مذاکرات هسته‌ای با ایران طوری است که احتمال بسیار ضعیفی دارد که آنها حاضر باشند توافقنامه‌ای را امضا کنند، آن توافقنامه‌ای که منافع و امنیت ملی جمهوری اسلامی را به رسمیت بشناسد.

عضو هیأت علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران با اشاره به عدم جدیت لازم از سوی طرف غربی در مذاکرات هسته‌ای، اظهار داشت: غربی‌ها از روز اول مذاکرات هیچ وقت جدی نبودند، از زمان موافقتنامه ژنو نیز این امر کاملا مشهود بود.

* بعید است غرب دست از بهانه جویی بردارد

وی گفت: غربی‌ها تمایلی برای حل مسئله هسته‌ای و کسب منافع مشترک به صورت برد- برد را ندارند و خیلی بعید است که دست از بهانه‌جویی بردارند و به صورت منطقی مذاکره کنند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه احتمال بسیار ضعیفی وجود دارد که تا یک ماه آینده به توافق برسیم، گفت: البته به فرض اینکه به توافق برسیم متاسفانه غربی‌ها هیچ تعهدی برای اجرا و عمل به تعهد خود ندارند، زیرا هیچ ضمانت اجرایی را نمی‌شناسند و عملا اگر توافقنامه امضا شود در اجرای آن سعی می‌کنند با بهانه‌جویی و تفسیرهای شخصی این توافقنامه را نقض کنند.

وی به تعهدات طرف غربی در موافقتنامه ژنو اشاره کرد و افزود: تعهدات طرف غربی در توافقنامه ژنو بسیار ضعیف و بی‌خاصیت بوده است و این تعهدات هیچ امتیازی برای ایرانی‌ها محسوب نمی‌شد.

کوشکی گفت: بیش از 100 میلیارد دلار پول بلوکه شده ایران در بانک‌های خارج از کشور بوده که اخیرا هم 20 میلیارد دلار نیز به آن اضافه شده است و از مجموع 120 میلیارد دلار قرار بوده است که 4 و نیم میلیارد دلار آن آزاد شود که طرف غربی هم آن را انجام نداده است فقط بانک‌های ژاپنی، کره‌ای، اروپایی و سوئیسی پول‌های بلوکه شده ایران را آزاد کردند که این هم امتیازی محسوب نمی‌شود.

* غربی‌ها پیمان شکن هستند

این کارشناس مسائل سیاسی افزود: غربی‌ها طبق توافقنامه ژنو متعهد شده بودند تا قطعات هواپیمای مسافربری به ایران صادر کنند که این امر محقق نشده است که نشان‌دهنده این است که غربی‌ها پیمان شکن هستند و حاضر نیستند به تعهداتشان عمل کنند و اگر نتیجه مذاکرات 95 درصد به نفع غربی‌ها باشد آنها حاضر نیستند 5 درصد باقیمانده را به نفع رقیب‌شان کناره‌گیری کنند.

کوشکی گفت: هیچ چیزی جز زور غربی‌ها را وادار به اجرای تعهداتشان نمی‌کند و آنها به جز زبان اقتدار و زور به هیچ زبانی پاسخ مثبت نمی‌دهند و متاسفانه هر چقدر لبخند و حسن‌نیت هم ملاحظه کنند خوی درندگی آنها بیشتر می‌شود.

وی به نقش منفعت طلبانه روسیه و چین در مذاکرات هسته‌ای اشاره کرد و افزود: روسیه و چین از روز اول مذاکرات هسته‌ای تا امروز موضع یکسانی را با آمریکایی‌ها داشته‌اند و هیچ تفاوتی در بین مواضع آنها شاهد نبوده‌ایم. ما هیچ گاه شاهد این نبودیم که طرف روسی یا چینی قدمی به سمت ایران بردارند و طبیعی هم این است که منافع خود را دنبال کنند، و ما نباید توقع داشته باشیم که روسیه و چین به سمت ما قدمی را بردارد و این امر خیلی ساده‌نگری و خوش بینی ساده‌لوحانه‌ای است که روسیه و چین را دوست خود فرض کنیم.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل