بازدید 3364

گلایه مرضیه برومند از وضعیت بودجه تئاتر

مرضیه برومند با انتقاد شدید از وضعیت بودجه تئاتر گفت: متأسفم بودجه تئاتر مملکت، نصف پشت قباله فلان خانم بازیگر است که زن یک مرد سیاسی شده است!
کد خبر: ۴۱۱۷۹۳
تاریخ انتشار: ۰۷ تير ۱۳۹۳ - ۲۲:۴۵ 28 June 2014
مرضیه برومند با انتقاد شدید از وضعیت بودجه تئاتر گفت: متأسفم بودجه تئاتر مملکت، نصف پشت قباله فلان خانم بازیگر است که زن یک مرد سیاسی شده است!

به گزارش ایسنا، برومند که چند ماهی است دبیری جشنواره تئاتر عروسکی را بر عهده گرفته است، خطاب به حسن روحانی، رییس جمهور کشورمان گفت: تا امید اهالی تئاتر ته نکشیده است، فکری کنید!

کجا داریم خلاف می‌کنیم؟!

این هنرمند که روز شنبه - هفتم تیر ماه - در تئاتر شهر سخن می‌گفت، افزود: بی‌عدالتی را در تقسیم بودجه بسیار واضح حس می‌کنم. از آقای جنتی وزیر ارشاد تعجب می‌کنم و از آقای روحانی رییس جمهور می‌خواهم تدبیری کند تا ما خانواده تئاتر امیدمان را از دست ندهیم. بدون تدبیر، امیدمان ته می‌کشد و اگر چنین شود، چگونه به بدنه جامعه امیدواری را تزریق کنیم. درحالی که جامعه ما نیازمند امید و نشاط است. ما تئاتری‌ها کجا داریم خلاف می‌کنیم که این اندازه مورد کم توجهی قرار می‌گیریم؟!

برومند تاکید کرد: تدبیر باید باشد که امیدوار باشیم. یک سال امیدوار بودیم اما امروز به سراشیبی افتاده‌ایم. تدبیر یعنی بودجه تئاتر کم است، پس برویم بگیریم. اگر نمی‌توانیم این کار را انجام بدهیم، باید برویم. ماندن و شرمنده بودن خوب نیست. خیلی وقت است وضعیت تئاتر بد است اما آیا کسی تلاش کرده به سامانش کند؟

کارگردان «خونه مادر بزرگه» که مدتی از تئاتر دور بوده است، یادآور شد: دبیری جشنواره تئاتر عروسکی، فرصتی شد تا دوباره به کار اولم برگردم که هم باعث خوشحالی است وهم تأسف، زیرا تئاتر دچار مشکلات بسیاری است.

داخل تئاتر شهر شبیه خانه قمر خانم شده!

بازیگر نمایش «افرا» با انتقاد شدید از وضعیت محیط پیرامونی مجموعه تئاتر شهر ادامه داد: اطراف تئاتر شهر غم‌انگیز و افسرده‌کننده است. فضای اطراف این مجموعه بسیار زشت است. تئاتر شهر میراث فرهنگی ماست اما از هر سو مورد تهاجم قرار گرفته است.

دبیر جشنواره تئاتر عروسکی احتمال داد این جشنواره در مجموعه تئاتر شهر برگزار نشود.

او ادامه داد: شاید تصمیم گرفتم در این مجموعه هیچ نمایشی اجرا نشود و آن را تحریم کنیم. علاوه بر این داخل تئاتر شهر هم شبیه خانه قمر خانم شده نه تمیز است و نه امنیت دارد.

اینجا آشپزخانه است یا تئاتر شهر؟!

برومند اضافه کرد: امروز که برای حضور این نشست به تئاتر شهر می‌آمدم، یک نفر کنار تئاتر شهر اجازه نمی‌داد ماشینم را پارک کنم و می‌گفت اینجا آشپزخانه است و قرار است برای من مواد غذایی برسد! تکلیف ما را معلوم کنید اینجا آشپزخانه است یا تئاتر شهر؟!

نشست خبری رییس مرکز هنرهای نمایشی

او خطاب به مدیران فرهنگی ارشاد گفت: تئاتر شهر دارد فرو می‌ریزد! درستش کنید! اطراف مکان فرهنگی باید زیبا باشد. چرا یک آشپزخانه‌دار پیش پا افتاده باید به من بگوید ماشینت را اینجا پارک نکن؟! چرا نباید من جرأت کنم درباره اطراف تئاتر شهر صحبت کنم؟! می‌گویند موضوع سیاسی است! من مسلمان و بچه‌ی سیدم اما الان دور و بر تئاتر شهر بوی پا می‌دهد! چرا باید سطل آشغال‌های زشت در اطراف مجموعه زباله‌های محل را دپو کند؟!

اطراف تئاتر شهر سیاسی است، نه فرهنگی

او با اشاره به برخی از اظهارنظرها درباره ساخت و سازهای اطراف تئاتر شهر، تأکید کرد: طوری رفتار می‌شود که انگار خانواده فرهنگی تئاتر با دین و ایمان مشکل دارند اما شرایط اطراف تئاتر شهر سیاسی است و فرهنگی نیست. به هر دلیلی، تمام فضای اطراف آن اشغال شده است. ای کاش نمازخانه‌ای زیبا و تمیز ساخته می‌شد و ما هم از رفتن به آن و نماز خواندن در آن لذت می‌بردیم.

کارگردان مجموعه «آب پریا» خاطر نشان کرد: چه خوب بود مسجدی زیبا کنار تئاتر شهر ساخته می‌شد و هویت آن را کامل می‌کرد اما الان به جای پارکینگ تئاتر شهر، یک ساختمان زشت و بی‌هویت ساخته شده که معلوم نیست چیست.

این هنرمند پیشکسوت تئاتر یادآور شد: تئاتر شهر باید زیبا باشد چون آبروی شهر ماست. یک ماه پیش به آقای قالیباف شهردار تهران هم گفتم ما اصلا با ساختن نمازخانه مخالفتی نداریم بلکه استقبال می‌کنیم. دوست دارم نمازخانه‌ای زیبا داشته باشیم که آن را به میهمانان خارجی جشنواره تئاتر عروسکی نشان دهم اما خجالت می‌کشم یک کانکس زشت را به آن‌ها نشان دهم و بگویم اینجا نمازخانه است!

نیامده‌ایم که مسائل را ماست‌مالی کنیم

او که در نخشتین نشست رسانه‌ای حسین طاهری مدیر اداره کل هنرهای نمایشی سخن می‌گفت، با انتقاد از شیوه پاسخگویی طاهری به پرسش‌های خبرنگاران گفت: درست است که ما باید مشکلات تئاتر را حل کنیم اما آقای طاهری هم باید پاسخگو باشد. ما نیامده‌ایم به این نشست که مسائل را ماست‌مالی کنیم اما ما ایرانی‌ها خیلی با کلمات بازی می‌کنیم.

او خطاب به طاهری گفت: آقای طاهری صریح جواب بدهید! خود من یکی از پاسخ‌های شما را نمی‌فهمم.

نشست خبری رییس مرکز هنرهای نمایشی

برومند همچنین خطاب به خبرنگاران گفت: در رسانه‌هایتان فریاد بکشید این چه بودجه‌ای است برای تئاتر مملکت؟! باید خجالت بکشند، 11 میلیارد تومان بودجه یک آپارتمان یک کمی خوب است!

کارگردان«زی زی گولو» اظهار تاسف کرد: همه این مسائل ناشی از این است که وضع خراب است و پول نیست و آقای طاهری هم پرسش‌ها را می‌پیچاند و به وسیله الفاظ ، از زیر پاسخگویی درمی‌رود اما چه کند؟! پول ندارد اما اصل قضیه پول نیست.

او خطاب به طاهری اضافه کرد: آقای طاهری رک و راست سخن بگویید! مدام از برنامه می‌گویید. این کلمات دیگر نخ نما شده است. باید دنبال پول برویم و تکلیف‌مان را روشن کنیم که آیا تئاتر جزو فرهنگ هست یا نیست.

با همدلی برای حل مشکلات تئاتر تلاش کنیم

دبیر جشنواره تئاتر عروسکی با شاره به مشکلات این جشنواره ادامه داد: به همه گروه‌های نمایش عروسکی قول داده‌ام جای تمرینشان را فراهم کنم. در اداره تئاتر تعامل بسیار خوبی با خانم معترف داریم اما ملکی استیجاری است که فضا و ساعات محدود دارد. علاوه بر این اداره تئاتر برق سه فاز ندارد. جای کولر گازی هم ندارد. دولتی هم که آقای روحانی تحویل گرفته مشابه همین ویرانه است.

مرضیه برومند در پایان سخنانش با بیان اینکه به لحاظ سنی بزرگترین فرد حاضر در جلسه است و اجازه نصیحت کردن دارد، از همه خواست با همدلی برای حل مشکلات تئاتر تلاش کنند.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر