بازدید 8261

رونمایی از اسناد نادیده خانواده امام(ره)

دو کتاب «خاندان امام‌خمینی به روایت اسناد» و «خاندان امام‌خمینی (ره)» نوشته محمدجواد مرادی‌نیا در حضور سیدحسن خمینی و سیدرضا صالحی‌امیری، رییس کتابخانه ملی رونمایی شد
کد خبر: ۴۰۹۹۶۵
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۳۹۳ - ۰۷:۳۱ 22 June 2014
صبح روز شنبه دو کتاب «خاندان امام‌خمینی به روایت اسناد» و «خاندان امام‌خمینی (ره)» نوشته محمدجواد مرادی‌نیا در حضور سیدحسن خمینی و سیدرضا صالحی‌امیری، رییس کتابخانه ملی رونمایی شد؛ دو کتابی که به گفته نویسنده آن اسناد ندیده‌ای درباره خاندان بنیانگذار جمهوری اسلامی را لابه‌لای اوراق خود دارد.

به گزارش شرق، این جلسه، کنار همایش شناسایی ابعاد شخصیتی امام‌خمینی با نیم‌ساعت تاخیر آغاز شد. یادگار و تولیت آستان امام‌خمینی (ره) را در این مراسم  صالحی‌امیری رییس کتابخانه ملی، محمدعلی انصاری رییس موسسه نشر و تنظیم آثار امام، محمد رجبی‌دوانی رییس کتابخانه مجلس شورای اسلامی و علی خاتمی همراهی می‌کردند. در ابتدای این برنامه صالحی‌امیری به‌عنوان میزبان مراسم آن را افتتاح کرد و در مورد ویژگی‌های نهضت امام‌خمینی از جنبه فرهنگی صحبت کرد.

صالحی‌امیری با اشاره به دو رویه انسجام در هر کشور گفت: «در جامعه ایران پس از انقلاب آنچه در سطح فرهنگی رخ داد، انسجام بر مبنای ارگانیکی بوده است؛ این انسجام، انسجام مبتنی بر اخلاق، هدف، معرفت، کرامت و رضایت است و همه آن را مدیون حضرت‌امام (ره) هستیم.»

رییس کتابخانه ملی در بخش دیگری از صحبت‌ها با اشاره به ویژگی‌ها و کارکردهای فرهنگ گفت: «ما وجود هویت دینی ایرانی و اسلامی‌مان را مدیون امام (ره) هستیم چرا که قبل از انقلاب هویت ایرانی مخدوش شده بود. وقتی از سازگاری حرف می‌زنیم به این معنی است که همه‌ نحله‌های فرهنگی و اندیشه‌ها در کنار هم با همزیستی مسالمت‌آمیز پیش می‌روند تا اینکه نظام فرهنگی در یک مدار حرکت کند و ما این موضوع را نیز مدیون حضرت امام (ره) هستیم و بر این باوریم که راه نجات کشور تلاش برای بازکردن فضای سیاسی و اجتماعی است تا اینکه در آن همگان امکان حضور داشته باشند. چنانچه شاهد بودیم همه انسان‌ها اعم از مسلمان و غیرمسلمان و شیعه و سنی در زیر چتر امام (ره) با هم سازگاری داشتند.»

او شخصیت دینی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی جامعه‌ ایران را مدیون امام راحل دانست و تاکید کرد: «اما هنوز با شناخت واقعی اندیشه‌های بلند حضرت امام فاصله‌ زیادی داریم. ما نیازمند بازشناسی اندیشه‌ فرهنگی امام(ره) هستیم چرا که اگر امروز به مصیبت عظیمی گرفتار شده‌ایم و مجموعه‌ای از چالش‌های بزرگ جامعه ما را فراگرفته، اعتماد عمومی کمرنگ شده و تظاهر در جامعه روزبه‌روز افزون‌تر می‌شود ناشی از فاصله‌گرفتن از اندیشه‌های حضرت امام(ره) است. امروز شاهد این هستیم که انسان‌ها با یکدیگر نامهربان و نسبت به یکدیگر کم‌احساس شده‌اند. همچنین روابط میان افراد بر اساس سوددهی و منفعت‌طلبی تعریف می‌شود. با وجود همه‌ اینها اصلی‌ترین نیاز جامعه ما در حال حاضر فرهنگ است و احیای فرهنگ بدون احیای اخلاق راه به جایی نمی‌برد. هنر امام(ره) زیست اخلاقی بود و جا دارد از امام(ره) بیاموزیم که چگونه چنین زیستی داشته باشیم.»

محمد رجبی‌دوانی، رییس کتابخانه و مرکز اسناد مجلس شورای‌اسلامی نیز مانند صالحی به ناشناخته‌ماندن اندیشه‌های امام‌خمینی‌(ره) اشاره کرد و از دو برداشت نادرستی که از اندیشه‌های ایشان به‌جا مانده است انتقاد کرد و افزود: «اندیشه‌های امام مربوط به دیروز و امروز نیست و متعلق به فرداست و در آینده ابعاد اندیشه‌های ایشان مشخص می‌شود.»
ناصر مهدوی، قرآن‌پژوه، یکی دیگر از سخنرانان این برنامه بود که ترجیح داد در زمان کوتاهی که دارد بیشتر درباره خود سیدحسن خمینی صحبت کند. حرف‌هایی که گفت موضع شخصی‌ اوست و ربطی به هیچ نهادی ندارد.

او با اشاره به برخی از اتفاقاتی که در چندسال گذشته رخ داده است، گفت: «من به‌زعم خود از سیدحسن خمینی که کنار مردم ایستاده‌اند و کسانی که دلشان شکسته و صدایشان شنیده نشده را نوازش می‌کنند، تشکر می‌کنم.» مهدوی به جسارت‌هایی که در این سال‌ها به‌خاطر نوع رویکرد سیدحسن آقا به ایشان وارد شد اشاره کوتاهی کرد و با اشاره ضمنی اتفاقی که در دانشگاه بروجرد رخ داد گفت: «مردم خرم‌آباد و بروجرد به این نکته اذعان کرده‌اند که آنها به خانواده حضرت امام احترام می‌گذارند. کسانی که چنین جسارت‌هایی را روا داشتند افرادی بودند که چشم دیدن حقیقت را ندارند. مردان بزرگ از این جسارت‌ها نمی‌هراسند و وقتی آدمی در جاده حقیقت حرکت می‌کند، باید سختی‌هایش را هم تحمل کند. ممکن است خدا به بعضی آدم‌ها جاه‌وجلال دهد، اما درد حقیقت‌طلبی، سخن‌گفتن از حقیقت و رنج‌کشیدن در گسترش فرهنگ و ایفای نقش در جهت گسترش عدل و انصاف را ندانند و باید به حال کسانی گریست که تازیانه می‌زنند تا صدای حقیقت بلند نشود.»

او با اشاره به شخصیت امام در جریان انقلاب گفت: «وقتی انقلاب شد قرار نبود حریم خصوصی افراد اینقدر آسیب‌پذیر شود. قرار نبود مسوولان به مردم آمارهای دروغین بگویند و همه اینها به خاطر این است که وقتی خرد بمیرد ما جلو نقد را می‌گیریم. شاه تصور می‌کرد که اگر مردم خردمندانه و عاقلانه زندگی کنند برایش ضرر می‌شود. او به حذف مذهب روی آورد و نمی‌دانست در جامعه‌ای که اخلاق بمیرد آن جامعه محکوم به شکست است. وقتی مراقبت از خرد ضعیف شود، بداخلاقی در جامعه رواج پیدا می‌کند، در حالی‌که در جامعه‌ای که به نام دین بنا شده نباید اینطور باشد.  به گفته این پژوهشگر قرآنی: «وقتی در جامعه‌ای آزادی بیان باشد ولی آزادی بعد از بیان نباشد معلوم نیست چه بلایی بر سر چنین جامعه‌ای خواهد آمد.»  او از سیدحسن خمینی خواست تا به نقد و آسیب‌شناسی انقلاب بپردازد تا اخلاق نمیرد. عقل باید از حصار و انحصار بیرون بیاید و همه انسان‌ها جرات اندیشیدن و سخن‌گفتن را پیدا کنند.

حجت‌الاسلام محمود دعایی نیز که به‌عنوان یکی از نزدیکان امام صحبت می‌کرد در این برنامه با ذکر دو خاطره مربوط به شهید چمران و دکتر شریعتی از احتیاط امام(ره) در حفظ حرمت و شخصیت افراد گفت.  پیش از رونمایی این دو جلد کتاب، سیدحسن خمینی در سخنانی بسیار کوتاه با تشکر از برگزار‌کنندگان این مراسم ابراز امیدواری کرد که این راهی برای تداوم چنین جلسه‌هایی باشد. او گفت که صحبت‌های زیادی داشت که به دلیل رسیدن به زمان اذان از آن صرفنظر می‌کند و با دعا برای شهدا و درگذشتگان فرهنگ و حوزه کتاب و کتابخانه ملی و شهید چمران جلسه را ختم کرد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل