بازدید 3269

مشکل آمریکا در عراق دولت منتخب است!

با توجه به روی کار آمدن دولت عراق در یک روال قانونی، دموکراتیک و انتخابات آزاد، جبهه‌گیری دولت آمریکا در برابر این دولت که به منزله حمایت از تروریست‌هاست، شرم‌آور به نظر می‌رسد اما دقیقاً منطبق با سیاست استکباری آمریکا در مقابله با حکومت‌های مردم سالار مستقل است
کد خبر: ۴۰۹۹۱۵
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۳ - ۲۳:۴۹ 21 June 2014
کیهان نوشت:

در حالی که باراک اوباما تظاهر به نگرانی درباره انسجام عراق در برابر تشنجات فرقه‌ای می‌کند، رئیس شورای روابط خارجی آمریکا خواستار پیگیری تجزیه عراق و سوریه شد.

باراک اوباما در جمع خبرنگاران گفت: اگر ایران نیز همچون آمریکا بر اتحاد مردم عراق و احترام برابر به حقوق شیعیان و سنی‌ها در این کشور تأکید داشته باشد، می‌تواند «نقش سازنده‌ای» در ایجاد ثبات در عراق ایفا کند.

وی افزود: ایران باید از اقداماتی که به اختلافات فرقه‌ای دامن می‌زند، خودداری کند.

اوباما همچنین رهبران بغداد را به تشکیل حکومتی فراگیر و غیرفرقه‌ای و با حضور نمایندگان همه اقوام و ادیان عراق فراخواند و این در حالی است که دولت عراق طبق قانون اساسی و براساس انتخاب رسمی تشکیل می‌شود.

برخلاف اظهارات ریاکارانه اوباما، ریچارد هاس رئیس شورای روابط خارجی آمریکا تأکید کرد که آمریکا باید با تدوین یک طرح سایکس پیکوی جدید، عراق و سوریه را تجزیه کند و به ایجاد کشورهای شیعه و سنی همت گمارد! به گزارش العرب چاپ لندن، جان‌کری، وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا روز یکشنبه گفت که کشورش به حفظ وحدت عراق پایبند است. اما همه می‌پرسند آیا واقعاً او در بیان این حرف صادق است؟ ریچارد هاس رئیس شورای روابط خارجی آمریکا از طرفداران طرح «سایکس پیکوی جدید» است. وی در این باره می‌گوید: «سایکس پیکوی جدید در صورتی که اجرا شود آمریکا را از باتلاقی که در عراق گرفتار شده و اکنون تا سوریه امتداد یافته است، نجات می‌دهد.»

وی تأکید می‌کند: تنها چیزی که در این مورد با قاطعیت می‌توانیم بگوییم این است که خاورمیانه قدیم می‌رود تا از هم گسیخته شود. فقط سؤال این است که خاورمیانه جدید چه وقت جای خاورمیانه قدیم را خواهد گرفت.

العرب افزود: به اعتقاد ناظران کاخ سفید تجزیه عراق و سوریه را دنبال می‌کند. مواضع دو گانه آمریکا که از یک سو بر تحریک گروه‌های مخالف بشار اسد ادامه می‌دهد و می‌گوید که باید از جریان‌های معتدل در برابر اسد حمایت شود اما از سوی دیگر از دادن هر گونه سلاح به مخالفان خودداری می‌کند، دلیلی بر این رویکرد آمریکا در سوریه است.

در همین حال شبکه سی‌ان‌ان در گزارشی اعلام کرد: آمریکا با روی کار بودن نوری مالکی، به عراق کمک نخواهد کرد.

«سی‌ان‌ان» به نقل از برخی مسئولان کاخ سفید اعلام کرد که دولت آمریکا تا زمانی که نوری مالکی دولت را ترک نکند، به ارتش عراق کمک نظامی نخواهد کرد و هرگونه اقدام نظامی علیه تروریست‌های داعش را به کناره‌گیری مالکی مشروط کرده است.

اما علت این موضع‌گیری را یک روزنامه انگلیسی فاش می‌کند. روزنامه تایمز معتقد است: دولت به ریاست باراک اوباما نتوانست خواسته‌های خود را به نوری مالکی نخست‌وزیر عراق تحمیل کند و در عوض، مالکی بحران را به فرصت تبدیل کرد. اوباما نتوانست نظرات خود را به مالکی تحمیل کند.
به گزارش العالم، تایمز در مقاله‌ای با عنوان «مالکی بحران عراق را به فرصت تبدیل کرد»، نوشت: آمریکا خواستار استعفای نوری مالکی نخست‌وزیر عراق شد اما مالکی به خواسته آمریکا تن نداده است. این روزنامه افزود: آمریکا خواهان استعفای مالکی است اما اینکه بتواند وی را به این کار راضی کند، چیز دیگری است.

به نوشته تایمز، آمریکا بارها در تحمیل خواسته‌های خود به مالکی ناکام مانده است و حتی زمانی که بیش از 300 هزار نظامی خود را در عراق مستقر کرده بود، نتوانست خواسته‌هایش را به مالکی تحمیل کند.

این روزنامه نوشت: گروه‌های مسلح فعال به علت نداشتن خاستگاه و مقبولیتی در بین مردم در پیشروی از شمال به سمت بغداد ناکام مانده‌اند. عراق از آمریکا خواست که به افراد مسلح در خاک عراق حمله کند اما در حال حاضر نیاز ضروری به این کار برای جلوگیری از اجرای افراد مسلح حملات به بغداد احساس نمی‌شود.

همچنین روزنامه ایندیپندنت در گزارش مشابهی تأکید کرد: تا هنگامی که نخست‌وزیر نوری مالکی کنار نرفته،‌آمریکا کمک نظامی برای سرکوب داعش نخواهد کرد.

برطبق یافته‌های ایندیپندنت؛ ایالات متحده به مقامات عالیرتبه عراق گفته است نوری المالکی باید از قدرت کنار برود تا آن کشور برای متوقف کردن پیشرفت افراطیون سنی مذهب دخالت نظامی کند!
واشنگتن پست نیز از قول ژنرال مارتین دمپسی رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا نوشت: چون نخست‌وزیر عراق شیعه است، ما کار کمی می‌توانیم انجام دهیم.

با توجه به روی کار آمدن دولت عراق در یک روال قانونی، دموکراتیک و انتخابات آزاد، جبهه‌گیری دولت آمریکا در برابر این دولت که به منزله حمایت از تروریست‌هاست، شرم‌آور به نظر می‌رسد اما دقیقاً منطبق با سیاست استکباری آمریکا در مقابله با حکومت‌های مردم سالار مستقل است
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس
آخرین اخبار