بازدید 4507

۲۰ میلیارد دلار برای توسعه پارس‌جنوبی نیاز داریم

امسال به 10 میلیون دلار برای پارس‌جنوبی نیاز داریم و اگر فرصت امسال را از دست بدهیم در سال‌های بعد اثر خود را نشان می‌دهد. در حالی که ما باید تمام فازهای پارس جنوبی حداکثر ظرف 3 سال آینده تمام کنیم و این 17 فاز، باید برای ما سالانه 50 میلیارد دلار درآمد ایجاد کند.
کد خبر: ۴۰۹۳۹۴
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۸:۴۷ 19 June 2014
زنگنه گفت: در ۱۷ فاز متعارف پارس‌جنوبی تاکنون بیش از ۳۰ میلیارد دلار هزینه شده و برآورد می‌کنیم حدود ۲۰ میلیارد دلار دیگر نیاز داریم تا ظرف ۳ الی ۳.۵ سال آینده تمام شود.

به گزارش تسنیم از عسلویه، بیژن زنگنه وزیر نفت در نشست مشترک رئیس مجلس شورای اسلامی با مدیران صنعت نفت که امروز در پارس‌جنوبی برگزار شد، گفت: میدان گازی پارس‌جنوبی بزرگ‌ترین میدان گازی جهان است و این منطقه با دایره‌ای که شعاع آن را 200 کیلومتر در نظر بگیریم هیچ نقطه‌ای در جهان وجود ندارد که به اندازه پارس‌جنوبی چه در ایران و چه در قطر گاز وجود داشته باشد.

وی با بیان اینکه بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاری صنعتی کشور در پارس‌جنوبی شکل گرفته، گفت: در 10 فاز اول پارس‌جنوبی که از سال 76 آغاز شد بیش از 10 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری صورت گرفت و در 17 فاز متعارف دیگر نیز تاکنون بیش از 30 میلیارد دلار هزینه شده و برآورد می‌کنیم حدود 20 میلیارد دلار دیگر نیاز دارد تا ظرف 3 الی 3.5 سال آینده تمام شود.

وزیر نفت با بیان اینکه بیش از 15 میلیارد دلار نیز در بخش پتروشیمی‌ها سرمایه‌گذاری شده، خاطرنشان کرد: پتروشیمی‌های این منطقه 3 خصوصیت دارند که اولین خصوصیت پایه گاز طبیعی است و دومین خصوصیت نیز این است که همزمان با تولید گاز نیز پتروشیمی‌ها برنامه‌ریزی و آغاز به کار کردند و خصوصیت سوم نیز این است که در اشل مقیاس بزرگ‌ترین پتروشیمی‌های دنیا از نظر ظرفیت داشتیم و بزرگ‌ترین تولیدکننده متانول و آلوفین را در جهان داریم که باعث شد قدرت رقابت ما را بالا ببرد و کانونی برای اشتغال و توسعه بوده است.

زنگنه اضافه کرد: تاکنون بیش از 30 میلیارد دلار هزینه شده، اما هنوز گازی به شبکه اضافه نشده است. البته مقدار کمی اواخر سال گذشته در فاز 15 اضافه شد، اما پیمانکاران قول دادند که در پایان امسال بیش از 100 میلیون متر مکعب را در فازهای 12، 15 و 16 و 17 و 18 تزریق کنیم.

وی با بیان اینکه فازهای پارس‌جنوبی اولویت‌بندی کرده‌ایم، گفت: فازهای 12، 15، 16 و 17 و 18 را به عنوان اولویت یک و 10 فاز دیگر را به عنوان اولویت 2 در نظر گرفته‌ایم تا پروژه‌ها پیشرفت داشته باشند، اما این شبهه پیش آمد که ما برخی فازها را تعطیل کرده‌ایم در حالی که این‌طور نیست چرا که قصد داشتیم امسال حداقل 100 میلیون متر مکعب گاز به شبکه تزریق کنیم به همین علت اولویت‌بندی کردیم.

وزیر نفت اضافه کرد: در حال حاضر نیز در تابستان کمبود گاز داریم در حالی که در این فصل باید ظرفیت اضافی را نیز شاهد باشیم و به این دلیل است که نیروگاه‌های ما نه تنها مایع مصرف می‌کنند بلکه هر روز ظرفیت بیشتری هم می‌خواهند. بنابراین باید با اولویت‌بندی گاز بیشتری تزریق کنیم تا در زمستان کمبود نداشته باشیم و در سال گذشته نیز در آخرین لحظه توانستیم تامین کنیم.

وی تصریح کرد:  در کشور در طرح‌هایی که تا سال 84 از نظر مالی تامین شده بود یعنی همین 10 طرحی که در حال بهره‌برداری هستند، 300 میلیون مترمکعب گاز برداشت می‌کنیم، اما در مقابل قطر بیش از 600 میلیون مترمکعب برداشت می‌کند و بدتر آنکه تولید انباشته قطر بیش از 2.5 برابر ماست و ما باید در بخش گاز حتما این وضع را تغییر دهیم. از پیمانکاران همچون پتروپارس، قرارگاه سازندگی و ایدرو تشکر می‌کنم که حداکثر تلاش خود را به کار می‌گیرند. بحث مدیریتی را تا جایی که می‌توانستیم برطرف کردیم، اما امسال با 100 میلیون مترمکعب مشکل ما حل نمی‌شود.

وزیر نفت با اشاره به فازهای دهگانه ابتدایی پارس جنوبی، گفت: تا سال 84 پنج فاز آن به مدار اضافه شده بود و فازهای 6، 7 و 8 نیز ساماندهی شده بود و نزدیک به 70 درصد پیشرفت داشت و فاز 9 و 10 نیز 15 درصد پیشرفت داشت، اما فازهایی که بعد از آن آغاز شده بود هیچ‌کدام به نتیجه نرسیده و دلیل آن هم یکی بحث مدیریتی و یکی هم بحث تامین مالی بوده که بعد از تحریم‌ها کار سخت‌تر شده است.

زنگنه با اشاره به مشکل منابع مالی، گفت: امسال به 10 میلیون دلار برای پارس‌جنوبی نیاز داریم و اگر فرصت امسال را از دست بدهیم در سال‌های بعد اثر خود را نشان می‌دهد. در حالی که ما باید تمام فازهای پارس جنوبی حداکثر ظرف 3 سال آینده تمام کنیم و این 17 فاز، باید برای ما سالانه 50 میلیارد دلار درآمد ایجاد کند.

وی خطاب به لاریجانی اظهار داشت: باید از شما و مجلس تشکر کنم که در بند "ق" بودجه به ما تسهیلات خوبی دادید. باید پول دست ما باشد و پیمانکاران به پول نیاز دارند. ما هم ریسک‌هایی را قبول می‌کنیم که نظام باید از ما در خصوص این ریسک‌ها حمایت کند، چرا که پارس‌جنوبی بزرگ‌ترین کار در تاریخ ایران است و دیگر قابل تکرار هم نیست، چرا که دیگر میدان پارسی نداریم.

وزیر نفت با بیان اینکه ما در حال حاضر عزم خود را جزم کرده‌ایم، افزود: در حال حاضر حدود 60 درصد وقت فعال بنده خرج پارس‌جنوبی می‌شود. پیمانکاران نیز زحمت می‌کشند و کار می‌کنند. بنده آدم رک و صریحی هستم و همان‌طور که در جلسات داد و بیداد می‌کنم وقتی از آنها تشکر می‌کنم واقعی است. البته اگر من می‌خواستم پارس‌جنوبی را سامان دهم روز اول این‌گونه سامان نمی‌دادم، اما حالا که آمده‌ایم باید کار را ادامه دهیم و نمی‌توانیم آن را تعطیل کنیم و بنده از پیمانکاران تشکر می‌کنم چون دارند زحمت می‌کشند.

زنگنه خاطرنشان کرد: تا به حال تلاش‌هایی  انجام شده است. همه باید دست به دست هم دهیم تا هرچه سریع‌تر پارس‌جنوبی تمام شود. ما در حال حاضر 600 و اندی میلیون متر مکعب تولید گاز داریم که با اتمام این فازها تولید ما به هزار میلیون مترمکعب می‌رسد و در واقع از نظر تولید از قطر جلو می‌زنیم و علاوه بر گاز مصرفی، اضافه نیز خواهیم داشت.

وی با اشاره به مشکلات پیش‌روی پارس‌جنوبی و درخواست کمک برای حل آنها، گفت: بنده باید به دنبال این باشم که IPMI که برای سازمان گسترش است در حال حاضر واگذار نشود. در این زمان که وسط پروژه است، زمان تغییر مالکیت نیست. 2 سال صبر کنند و پس از پایان طرح هر کاری که می‌خواهند با آن انجام دهند بکنند. لذا مشکلات زیاد است و سران قوا باید کمک کنند که ما پارس‌جنوبی را در سال 96 به اتمام برسانیم.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل