بازدید 19743
۷

آنچه باید از امنیت گوشی هوشمند خود بدانید

گوشی هوشمند شما، رایانه‌ای کوچک در جیب شماست و گاهی به همان اندازه واجد داده‌ها و اطلاعات حساس. همه تصاویر شخصی، ایمیل‌‌ها و سایر اطلاعات مکانی و جغرافیایی شما بر ‌این دستگاه وجود دارد و تهدیدهایی که در همین نزدیکی برای این اطلاعات وجود دارد، باید شما را هشیار کند.
کد خبر: ۴۰۸۹۳۷
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۷:۰۰ 18 June 2014

آنچه باید در رابطه با امنیت گوشی هوشمند خود بدانیدگوشی هوشمند شما، رایانه‌ای کوچک در جیب شماست و گاهی به همان اندازه واجد داده‌ها و اطلاعات حساس. همه تصاویر شخصی، ایمیل‌‌ها و سایر اطلاعات مکانی و جغرافیایی شما بر ‌این دستگاه وجود دارد و تهدیدهایی که در همین نزدیکی برای این اطلاعات وجود دارد، باید شما را هشیار کند.

آنچه باید در رابطه با امنیت گوشی هوشمند خود بدانیدنکته امنیت روز: جاسوس‌ها را ناکام بگذارید...

به هیچ وجه روی لینک‌هایی که در Pop Up ها در فضای نت می‌بینید، کلیک نکنید. تنها از وب سایت‌هایی که به آنها اعتماد دارید نرم افزار ‌دانلود کنید. سیستم عامل و مرورگر خود را همواره به روز نگاه دارید و حتما از یک فایروال دو مسیره یا Tow-Way برای امنیت سیستم خود استفاده کنید.

به گزارش «تابناک»، از آنجا‌ که گوشی هوشمند نیز ‌رایانه‌ای کوچک است، دقیقا در برابر همان تهدیدهایی که برای یک سیستم رایانه ای می‌توانید تصور کنید، آسیب‌‌پذیر است. بد افزارها می‌توانند با خانه کردن‌ روی گوشی هوشمند شما، رد و بدل شدن داده‌ها را رصد کرده و در آن مداخله کنند، اقدام به سرقت اطلاعات حساس شما همچون گذرواژه‌ها کنند، در کار App ها اختلال ایجاد کرده و در کل زندگی را سخت کنند!

واقعیت آن است که بی اغراق میلیون‌ها تهدید برای گوشی هوشمند شما وجود دارد و خطر امنیتی برای گوشی شما بیش از آنکه تصور کنید، نزدیک است.

آنچه باید در رابطه با امنیت گوشی هوشمند خود بدانید

ویروس‌ها وجود دارند!

ویروس‌ها و بد‌افزارهای گوشی‌های هوشمند دقیقا مشابه با برادران خود در روی PC ها عمل می‌کنند، تا آنجا که بتوانند. این بد افزارها می‌توانند از طریق SMS، یک حفره امنیتی در مرورگر شما و از طریق وب و یا از طریق حفره های موجود در شبکه و Network به گوشی شما راه یابند.

در این میان، برخی ‌نرم افزارهای به ظاهر قانونی نیز در زمره بد افزارهایی هستند که باید به شدت‌ مراقب آنها بود. به همین دلیل است که روی گوشی هوشمند با توجه به تنوع مسیرهای موجود برای آلودگی گوشی، باید هشیارتر عمل کرد.

آنچه باید در رابطه با امنیت گوشی هوشمند خود بدانید

هیچ پلتفرمی ایمن نیست، هرچند برخی بهتر هستند

سیستم عاملی که گوشی هوشمند شما از آن استفاده می‌کند، عامل مهمی در ‌میزان نگرانی و تهدید شما از سوی موضوعات امنیتی است. نخستین نکته اینکه اندروید، ‌محبوب ترین و پرکاربردترین سیستم عامل در گوشی‌های هوشمند، امنیت کمتری دارد؛ به این معنا که به دلیل حجم بیشتر کاربران بیشتر در معرض حملات امنیتی است.

بسیاری این امر را اشتباه استراتژیک گوگل می‌دانند که اندروید را به ویندوز گوشی‌های هوشمند تبدیل کرده است. بسیاری از هکرها اندروید را آماج حمله می‌گیرند، زیرا احتمال به دست آوردن قربانیان بیشتری در این سیستم عامل دارند.

نمودار زیر نشان دهنده میزان انتشار بدافزار‌ها ‌روی سیستم عامل‌های مختلف موبایل در سه ماهه نخست سال جاری میلادی است.

آنچه باید در رابطه با امنیت گوشی هوشمند خود بدانید

در این میان سیستم عامل iOS به دلیل آنکه از سوی اپل به شدت مراقبت و کنترل می‌شود، ایمن تر است. شرکت اپل قویا بر سیستم عامل خود نظارت دارد، از نصب نرم‌افزارهای خارج از کنترل خود و از منابع غیر، جلوگیری می‌کند و سخت افزارها را به خوبی با سیستم عامل هماهنگ و هم سنخ می‌کند.

به همین دلیل است، در حالی که تعداد انگشت‌شماری بد افزار برای iOS طراحی شده ‌اما تا کنون هیچ مورد عظیم و وسیعی در انتشار بد افزار بر روی این سیستم عامل دیده نشده است. به همین دلیل ‌jailbreak کردن گوشی‌های اپل به معنی بی‌دفاع گذاشتن آنها در برابر حملات بد افزارهاست.

آنچه در مجموع می‌توان گفت، این است که هیچ سیستم عاملی از حمله و تهدید در امان نیست و میزان این امنیت و مصونیت بسته به ساختار امنیتی سیستم عامل و تعداد کاربران آن دارد.

نرم افزارهای امنیتی همیشه آنچه می‌گویند نیستند!

همه این تهدیدات موجود شما را به سمت استفاده از نرم افزارهای امنیتی برای گوشی هوشمند خود سوق می‌دهد؛ اما مراقب باشید، همه این نرم افزارهای امنیتی خوب عمل نمی‌کنند و برخی از آنها حتی از شما محافظت هم نمی‌کنند.

کاربران اندروید می‌توانند با مراجعه به گزارش‌هایی که لابراتوارهای تست آنتی ویروس‌ها همچون Av-Test منتشر می‌کنند، از وضعیت عملکرد نرم‌افزار امنیتی خود اطمینان حاصل کنند.

آنچه باید در رابطه با امنیت گوشی هوشمند خود بدانید

اما این شانس برای باقی کاربران در سایر سیستم عامل‌ها وجود ندارد. در نتیجه کاربران ویندوز فون مجبور به استفاده از نرم افزارهایی هستند که بیشتر شناخته شده هستند، بدون توجه به جزئیات عملکرد آنها.

همه آنتی ویروس‌ها آن کاری را صورت می‌دهند که خود می‌گویند. اما همه آنها این کار را به خوبی ‌نمی‌کنند! برای نمونه، VIRUSFighter و Zoner که هر کدام از آنها در Play Store بارها توصیه شده‌اند و هر کدام چهار ستاره دارند، از سوی AV-Test به دلیل شناسایی تنها یک چهارم از بد افزارهای مورد آزمایش رد شده اند!

این در حالی است که موضوع تقریبا به همین جا نیز ختم نمی‌شود. در آوریل سال جاری نرم افزاری ‌روی Play Store با نام Virus Shield قرار گرفت که ادعا می‌کرد، یک آنتی ویروس قدرتمند است، اما در واقع هیچ کاری ‌روی سیستم انجام نم‌یداد. در نهایت تا پیش از آنکه این ابزار از روی Play Store حذف شود، بیش از 10 هزار کاربر آن را با قیمت 4 دلار دانلود کرده بودند!

گوشی گم شده، دست کمی از یک گوشی ویروسی ندارد!

در حالی که شاید این مطالب بیش از همه توجه شما را به یک بعد مشکل جلب کرده باشد، ‌یک مشکل اساسی تر نیز می‌تواند وجود داشته باشد، آن هم گم کردن گوشی هوشمند به دلیل سرقت یا حواس پرتی.

آنچه باید در رابطه با امنیت گوشی هوشمند خود بدانید

اگر گوشی هوشمند شما به سرقت رفته یا گم شود و به دست کسی برسد، تمامی داده‌ها و اطلاعات شما از جمله تمامی عکس‌های خانوادگی، ایمیل‌ها، صوت و تصویر، اطلاعات حساب بانکی و گذرواژه‌های شما و همچنین شبکه‌های اجتماعی که به وسیله App ها از آنها استفاده می‌کنید، همگی قابل استفاده توسط شخصی است که گوشی شما را در دست دارد.

این موضوع اغراق نیست. با فناوری‌های امروزی بیت به بیت داده‌ها از گوشی شما قابل استخراج است و هیچ نرم‌افزار امنیتی در این مورد هیچ کاری نمی‌تواند بکند. تنها کاری که در این مورد می‌توان انجام داد، پیش از گم شدن گوشی باید صورت داده باشید: تهیه نسخه پشتیبان از اطلاعات، قفل کردن گوشی با یک گذرواژه مطمئن و استفاده از ابزارهایی که به شما امکان Remote Control گوشی را می‌دهد. پس از هم اکنون فکری به حال گوشی خود قبل از آنکه دزدیده شود بکنید.

هر جایی که داده ‌باشد، خطر وجود دارد

هم‌اکنون تأمین امنیت گوشی هوشمند یک اقدام پیچیده و چند لایه است. تنها این نکته را همواره به یاد داشته باشید ‌هر جا داده‌ای هست، شخصی علاقه‌مند به این داده‌ها و احتمال سرقت آنها نیز وجود دارد.

خوشبختانه این موضوع مورد توجه بسیاری از سازندگان گوشی‌های هوشمند قرار گرفته ‌و اکنون این سازندگان ابزارهایی برای امنیت گوشی هوشمند از جمله Remote ها را در گوشی های خود به کار می‌برند.

واقعیت اینکه به رغم این پیچیدگی در حفاظت از گوشی، هنوز هزینه تأمین امنیت گوشی‌های هوشمند بسیار کمتر از تأمین امنیت PC هاست. البته اگر در آینده نیز این موضوع به همین شکل ‌بماند.


تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۷
انتشار یافته: ۷
ممنون به خاطر این هشدارها ولی ای کاش آنتی ویروسهایی که کار آمدی بیشتری دارند را هم معرفی می کردید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۸
به وب سایت Av-Test.org مراجعه کنید. توی قسمت موبایل میتونید مقایسه یک به یک آنتی ویروسهای موجود رو ببینید
توی این جمله اشباهی رخ داده تابناک عزیز.
"بسیاری این امر را اشتباه استراتژیک گوگل میدانند که اندروید را تبدیل به ویندوز گوشی های هوشمند کرده است"

به جای کلمه ویندوز باید بگید سیستم عامل.
ویندوز هم مانند اندروید خودش یک نوع سیستم عامل است.
مطلب جالبه
ببخشید من یه سوال داشتم
آیا نرم افزار های مثل jagplay که برای بازیهای آنلاین مثل شطرنج روی گوشی ها نصب می شوند ایمن هستند یا خطرناک؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۸
این نرم افزارها فی نفسه مورد دار نیستند در واقع پلتفرمی مبتنی بر شبکه برای ارتباط کاربران با هم دیگه ایجاد میکنند. اما هر بد افزاری این قابلیت رو داره که از ارتباطات گوشی چه در App ها و چه مستقیم برای انتشار خودش او سرقت اطلاعات استفاده کنه. ضمن اینکه اینجور برنامه هدف بسیار راحت یا حتی در بعضی مواقع تله خیلی مناسبی هستند. در کل باید مراقب بود و فقط از منابع شناخته شده App ها رو دانلود کرد
من به شخصه آنتی ویروس TrustGo پیشنهاد میکنم و فوق العاده است...در ضمن فقط هم از Google Play برنامههای مورد علاقه ام را دانلود میکنم...تنها فروشگاه معتبر اپلیکیشن فقط فروشگاه خود گوگل یعنی Google Play هستش...
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست