بازدید 5913

تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای رم را ترک کرد

تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان در دیدار با موگرینی، آخرین وضعیت مذاکرات هسته ای و مسائل مطروحه در گفت‌وگوهای دوجانبه را طی چند روز گذشته به اطلاع وی رساند
کد خبر: ۴۰۷۸۱۰
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۸:۴۵ 13 June 2014
سید عباس عراقچی و مجید تخت روانچی معاونان وزیر امور خارجه ایران و اعضای ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان که در ادامه رایزنی ها و مذاکرات دو جانبه، چهارشنبه شب وارد پایتخت ایتالیا شده بودند، پنجشنبه شب رم را به مقصد تهران ترک کردند.

به گزارش ایرنا، اعضای تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان در سفر دو روزه به رم پس از دیدار با «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه، روز پنجشنبه با «فدریکا موگرینی» وزیر خارجه ایتالیا دیدار و در نشست سالانه شورای اروپایی روابط خارجی شرکت کردند.

تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان در دیدار با موگرینی، آخرین وضعیت مذاکرات هسته ای و مسائل مطروحه در گفت‌وگوهای دوجانبه را طی چند روز گذشته به اطلاع وی رساند و وزیر امور خارجه ایتالیا نیز در این دیدار ابراز امیدواری کرد تا مذاکرات هسته ای با ایران تا روز 20 جولای (29 تیر) به نتیجه برسد.

وزیر خارجه ایتالیا اواخر اردیبهشت ماه نیز گفته بود: به دستیابی به یک توافق نهایی درباره برنامه هسته ای ایران تا جولای آینده خوشبینم و معتقدم با توجه به نقش مثبتی که ایران می تواند در خاورمیانه ایفا کند، پس از رسیدن به یک توافق جامع، اوضاع در منطقه خاورمیانه نیز تغییر خواهد کرد.

موگرینی در دیدار با سرگئی ریابکوف نیز بر حمایت دولت ایتالیا از مذاکرات میان ایران و1+5 به سرپرستی کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی و امنیت مشترک اتحادیه اروپا و همچنین مذاکرات میان تهران و آژانس بین المللی انرژی اتمی تاکید کرد.

اعضای ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان پیش از عزیمت به تهران در نشست سالانه شورای اروپایی روابط خارجی نیز شرکت کرده و علاوه بر تشریح مواضع ایران در باره برنامه هسته ای، به سوالات حضار پاسخ دادند.

عراقچی پس از دیدار با ریابکوف گفت: ما جلسه بسیار خوبی با آقای ریابکوف معاون محترم وزیر امور خارجه روسیه داشتیم. در این جلسه مسایل مختلف از جمله دیدارهای دوجانبه ای که با سایرین داشتیم مرور شد و تبادل نظر خوبی در یک فضای خوب صورت گرفت و فکر می کنم مشورت هایی که تاکنون صورت گرفته است برای مذاکرات اصلی که هفته آینده در وین برگزار می شود بسیار مفید واقع خواهد شد.

وی تاکید کرد: هدف از مذاکرات چند روزه ای که بصورت دوجانبه با کشورهای مختلف داشتیم، حل اختلافات و یا مذاکره برای حل اختلافات نبود چرا که مذاکرات اصلی هفته آینده در وین برگزار خواهد شد. تمام دیدارهای دوجانبه و مذاکرات اخیر جهت تبادل نظر و درک و شناخت بهتر و بیشتر مواضع یکدیگر بود که بسیار مفید واقع شد. البته اختلافات وجود دارد و در برخی موارد نیز عمیق است اما تلاش ما نزدیک کردن این اختلافات و دیدگاه ها به همدیگر است.

عضو ارشد تیم مذاکرات هسته ای ایران افزود: البته این کار ساده ای نیست چرا که موضوعاتی که در دستور کاری قرار دارد پیچیده و مشکل و دارای ابعاد مختلفی است و کشورهای مختلفی درگیر آن هستند. به همین دلیل، نزدیک کردن این دیدگاه ها به یکدیگر کار سختی است و ما مشغول آن هستیم.

وی همچنین با تاکید بر حفظ حقوق ملت ایران گفت: حق هسته ای ملت ایران خط قرمزی است که باید تثبیت شود و ما در مذاکرات تلاش خود را می کنیم. برخی ها بویژه در خارج از کشور با هدف منحرف کردن مسیر مذاکرات به گمانه زنی هایی می پردازند که البته نباید به آن اهمیت داد زیرا غیر واقعی و ناقص است. مهم حقوق ملت ایران است و ما در حال انجام کارمان هستیم.

ایران و گروه 1+5 قرار است هفته آینده از 26 خردادماه در شهر وین اتریش برای پنجمین بار گردهم آیند تا درباره پیش نویس سند توافق نهایی و آغاز تدوین آن به مذاکره بپردازند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست