بازدید 9315

ساخت مجتمع ۹ طبقه در پارک، به نام مسجد

زمانی که شهرداری تهران بخشی از یک پارک محله‌ای به نام پارک پلیس را با دیوار جدا کرد و گفت که این زمین را برای ساخت مسجدی اختصاص می‌دهد اما پس از آن جلوی در ورودی این پروژه تابلویی نصب کردند که جای نام پیمانکار در آن خالی است.
کد خبر: ۴۰۴۸۶۸
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۲ 02 June 2014
بخشی از گودبرداری در یکی از پارک‌های تهران که درختان آن در سال‌های اخیر قطع شدند تا در آن فقط مسجدی بسازند، دیروز نشست کرد و موجب رانش زمین شد. رانش زمین در این گودبرداری عمیق درحالی رخ داده که بخشی از دیواره آن فاقد هرگونه استحکام‌بخشی بوده‎‌. آن‌طور که شورای شهر تهران اعلام کرده گودبرداری و اقدام به ساخت‌وساز در این زمین بدون کسب پروانه و خلاف قانون انجام شده است.

به گزارش «شهروند»، بخشی از ساکنان منطقه سعادت‌آباد در کوچه ۱۲ متری مطهری، روز گذشته را بدون آب گذراندند. ساعت ۳ بامداد روز یکشنبه صدای مهیب ریختن دیوارهای یک گودبرداری بلند شد، زمین لرزید و دیواره‌های ضلع شمالی آن رانش کرد و این رانش، لوله‌های آب را هم با خود پایین کشید. پروژه‌ای که با عنوان مسجد و مجتمع فرهنگی حضرت فاطمه الزهرا(س) در منطقه ۲ شهرداری تهران درحال اجراست حالا چند وقتی است که متوقف شده است. این پروژه از چند سال پیش آغاز شده است، زمانی که شهرداری تهران بخشی از یک پارک محله‌ای به نام پارک پلیس را با دیوار جدا کرد و گفت که این زمین را برای ساخت مسجدی اختصاص می‌دهد اما پس از آن جلوی در ورودی این پروژه تابلویی نصب کردند که جای نام پیمانکار در آن خالی است. روی این تابلو نوشته‌اند: «چهار طبقه آن زیر زمین است، یک طبقه همکف و ۴ طبقه آن بالای زمین». گودبرداری عمیقی که در این زمین شده نشان می‌دهد این‌جا قرار نیست فقط مسجد بسازند و قرار است مجتمعی باشد که بخشی از آن هم اداری و تجاری است.

«سجاد قاسمی» از پیمانکاران شرکت آب و فاضلاب درباره حادثه‌ای که موجب ترکیدگی لوله‌های آب ساکنان کوچه ۱۲متری مطهری شده، به «شهروند» گفت: «زمین گودبرداری‌شده به دلیل رعایت نکردن ایمنی نشست کرده و شبکه لوله‌های آب را شکسته است. الان نمی‌توانیم برآورد دقیقی از میزان هدر رفت آب یا خسارت وارده اعلام کنیم اما وضع موجود نشان می‌دهد احتمال فرو ریختن زمین در بخش‌های دیگری هم وجود دارد چون لوله‌های آب ترکیده است.»

در حادثه نشست زمین، بخشی از ضلع شمالی این گودبرداری نشست کرده. دیواره‌ای که دقیقا زیر یکی از ساختمان‌های پلیس دیپلماتیک است و بیم آن می‌رود که با خالی شدن این دیوار ساختمان پلیس دیپلماتیک در ضلع جنوبی چهارراه سرو هم آسیب ببیند. یکی از اهالی درباره این حادثه به «شهروند» گفت: «بارها پیگیری کردیم که قرار نبوده در این‌جا مجتمع اداری و تجاری ساخته شود، ما گفته بودیم برای ما مسجد بسازند، بعد آمدند بخشی از درختان پارک را قطع کردند و گفتند مسجد می‌شود اما حالا آمده‌اند به نام مسجد ساختن برای منفی چهار طبقه در این زمین مجوز گودبرداری داده‌‎اند. چند ماه پیش هم گفته بودند این گود، خطر ریزش دارد چون دیواره‌هایش به‌طور ایمن مهار نشده، این دومین‌بار است که زمین در همین محل نشست می‌کند.»

درواقع شهرداری تهران در تغییر کاربری این ملک، بخشی از به اضافه بخشی از پارک را تغییر کاربری داده است. ساکنان کوچه ۱۲ متری مطهری می‌گویند در پیگیری پرونده ساخت‌وساز در این زمین و مشکلات آن به شورای شهر تهران هم رفته‌اند و پرونده‌ای در آن‌جا تشکیل داده‌اند. پیگیری‌های «شهروند» نشان می‌دهد ادامه ساخت مجتمع فرهنگی با دستور شورای شهر تهران به دلیل تخلفات متعدد متوقف شده است. براساس اسناد موجود برای ساخت این زمین، بخشی از پارک پلیس و همچنین بخشی از خیابان را به‌طور غیرقانونی تغییرکاربری داده‌اند و به‌رغم این‌که گفته شده بود در این قطعه‌زمین مسجدی ساخته می‌شود مجوزی برای ساخت یک مجتمع ۹ طبقه صادر شده که تنها بخشی از یک طبقه آن به نمازخانه و ایجاد فضایی شبیه شبستان اختصاص یافته و سایر بخش‌های آن تجاری و اداری است!

آنطور که اسناد نشان می‌دهد قرار بوده در این زمین به نام مسجد، دو طبقه مسکونی، دو طبقه تالار پذیرایی و یک طبقه که نیمی از آن شامل نمازخانه و شبستان و نیمی دیگر تجاری خواهد بود که این بخش تجاری به یک بانک فروخته شده، از چهار طبقه زیرزمین، یک طبقه آشپزخانه، یک طبقه باشگاه ورزشی و دو طبقه پارکینگ خواهد بود. پیش از این در دوره شورای سوم شهر تهران هم در پی اعتراض‌های مردمی، «مهدی چمران» رئیس شورا دستور توقف این پروژه را صادر کرد و آن را خلاف قانون دانست. در اسفند ‌سال گذشته «احمد مسجدجامعی» هم در نامه دیگری دستور توقف این پروژه را صادر کرد و این پروژه درحال حاضر متوقف شده است اما زمینی که تا عمق ۱۴ متر بدون هیچ‌گونه ایمن‌سازی گودبرداری کرده بودند حالا رها شده و  یکی از گودهای پر خطر تهران به شمار می‌رود.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار