بازدید 3712

القاعده در حال تجدید ساختار در افغانستان

یک روزنامه آمریکایی در واکنش به اظهارات رئیس‌جمهور آمریکا درباره عقب‌نشینی از افغانستان گفت، در حالیکه نیروهای آمریکایی برای رفتن از افغانستان آماده می‌شوند، زمینه برای رشد القاعده در این کشور فراهم می‌شود.
کد خبر: ۴۰۴۰۳۷
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۳:۳۸ 30 May 2014
یک روزنامه آمریکایی در واکنش به اظهارات رئیس‌جمهور آمریکا درباره عقب‌نشینی از افغانستان گفت، در حالیکه نیروهای آمریکایی برای رفتن از افغانستان آماده می‌شوند، زمینه برای رشد القاعده در این کشور فراهم می‌شود.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روزنامه آمریکایی دیلی‌بیست، نیروهای آمریکایی در صدد خروج از افغانستان هستند اما ارزیابی‌های جدید اطلاعاتی آمریکا نشان می‌دهد که تهدید تروریستی در افغانستان رو به افزایش است.

طبق این گزارش، در حالیکه اوباما متعهد به پایان دادن به جنگ افغانستان شده است، ارزیابی‌های اطلاعاتی آمریکا هشدار می‌دهد که القاعده مجدداً شروع به تجدید ساختار خود در این کشور می‌کند.

دیلی‌بیست ادامه داد، نگرانی کنونی این است که القاعده در حال حاضر پناهگاه امنی برای خود در مناطق «کونار» و «نورستان» واقع در شمال شرقی افغانستان به وجود آورده است و قادر هستند آزادانه در امتداد تنها بزرگراه اصلی افغانستان به نام مسیر یک، که فرودگاهها قندهار و کابل را به هم متصل می‌کند فعالیت کنند.

«مک تورنبری» معاون جمهوری‌خواه رئیس کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان آمریکا به دیلی‌بیست اعلام کرد: تردیدی وجود ندارد که القاعده حضور چشمگیری در شمال شرقی افغانستان دارد. گمانه‌زنی‌هایی درباره شمار دقیق آنها وجود دارد اما بخشی از مسئله این است که تعداد آنها چقدر خواهد بود و در زمانیکه فشارهای افزایش پیدا کند، چه اقداماتی را انجام خواهند داد.

این روزنامه آمریکایی سپس ادامه داد که اگر هشدارهای تورنبری درست از کار درآید، اوباما با دو گزینه بد مواجه است. اول آنکه یا وعده خود برای پایان دادن به طولانی‌ترین جنگ آمریکا را نقض می‌کند یا اینکه با عقب‌نشینی سریع نیروهای آمریکایی از افغانستان، متحمل شکست در جنگ افغانستان می‌شود و به القاعده اجازه می‌دهد که یک پایگاه عملیاتی که از آنجا حمله 11 سپتامبر را آغاز کرد، در افغانستان بنا گذارد.

روز سه‌شنبه «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا اعلام کرد که تا پایان سال 2014، 9 هزار و 800 نظامی آمریکایی را در افغانستان حفظ می‌کند و بیشتر نیروهای آمریکایی از این کشور خارج می‌شوند و مارک راجرز، رئیس جمهوری‌خواه کمیته منتخب اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا درباره عقب‌نشینی نیروهای آمریکایی هشدار داد و گفت: با کاهش تعداد نظامیان آمریکایی به زیر 10 هزار نیرو، فضای بیشتری برای القاعده در شمال افغانستان به وجود می‌‌آید.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حادثه سقوط بالگرد رییس جمهور # سید ابراهیم رئیسی # حسین امیر عبداللهیان # سیدمحمدعلی آل هاشم # مالک رحمتی
وب گردی