بازدید 5447

مجازات‌های جایگزین زندان برای حبس‌زدایی

آزادی مشروط، تعلیق و تبدیل مجازات از مواردی است که به جایگزینی مجازات حبس منجر می‌شود و در قانون مجازات اسلامی چگونگی مجازات‌ها و کیفیات آن مشخص شده است.
کد خبر: ۴۰۳۴۲۰
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۷:۵۹ 27 May 2014
یک قاضی گفت: در قانون مجازات اسلامی به منظور حبس‌زدایی اعمال مجازات‌های جایگزین زندان پیش‌بینی شده است، اما این در حالی است که مجازات‌هایی مانند اختلاس ارتشا، کلاهبرداری و خرید و فروش، وارد کردن یا ساخت مواد قابل تعلیق نیستند.

عبدالله خدابخشی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران، با اشاره به سیاست کلی دستگاه قضا مبنی بر حبس‌زدایی اظهار داشت: در قانون مجازات اسلامی به منظور حبس‌زدایی اعمال مجازات‌های جایگزین زندان پیش‌بینی شده است و این در حالی است که جزای نقدی از جمله مجازات‌هایی است که در بسیاری از کشورها به عنوان مجازات جایگزین زندان اعمال می‌شود.
 
وی ادامه داد: آزادی مشروط، تعلیق و تبدیل مجازات از مواردی است که به جایگزینی مجازات حبس منجر می‌شود و در قانون مجازات اسلامی چگونگی مجازات‌ها و کیفیات آن مشخص شده است.
 
خدابخشی با بیان اینکه تبدیل مجازات حبس در ماده 22 قانون مجازات اسلامی آورده شده، تصریح کرد:‌ مطابق این ماده قانونی  دادگاه این اختیار را دارد که مجازات‌های تعزیری یا بازدارنده را به مجازاتی که مناسب به حال متهم باشد تبدیل کند.

این قاضی در پایان با تاکید بر اینکه همه مجازات‌ها قابل تعلیق نیستند، خاطرنشان کرد: مجازات‌هایی مانند اختلاس ارتشاء، کلاهبرداری و خرید و فروش، وارد کردن یا ساخت مواد قابل تعلیق نبوده و تنها مجازات‌های تعزیری و بازدارنده قابل تعلیق هستند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر