بازدید 6712
در مراسم معارفه رئیس جدید ستاد سوخت کشور؛

شریعتمداری: یک دریا کار داریم

معاون اجرایی رئیس جمهور گفت: در موضوع ایجاد شرایط مطلوب و بهینه در عرصه خدمات حمل و نقل یک دریا کار داریم.
کد خبر: ۴۰۳۱۵۳
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۳۹۳ - ۲۲:۱۶ 25 May 2014
معاون اجرایی رئیس جمهور گفت: در موضوع ایجاد شرایط مطلوب و بهینه در عرصه خدمات حمل و نقل یک دریا کار داریم.

به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ محمد شریعتمداری معاون اجرایی رئیس‌جمهور در مراسم معارفه رئیس جدید ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور ضمن گرامیداشت سالروز آزادسازی خرمشهر و تبریک عید مبعث، گفت: این جلسه هر چند جلسه بزرگی نیست و ما دعوت کوچکی از معاونان ستاد سوخت داشتیم، اما در نوع خود از مهمترین جلساتی است که در این روزها در کشور تشکیل می‌شود.

وی ادامه داد: من روزهای اول کاری دولت گزارشی دیدم که این گزارش هر سال توسط مجمع جهانی اقتصاد(GCI) تهیه می‌شود و گزارش شاخص رقابت‌پذیری جهانی است که در این گزارش عنوان شده از 2012 تا ماه‌های نخست 2014 کشور ما روند نزولی شدیدی را در مسئله شاخص رقابت‌پذیری که شاخص ترکیبی مهمی در اقتصاد است، در پیش گرفته است.

معاون اجرایی رئیس جمهور با ابراز تاسف از این موضوع، گفت: برای من به عنوان شهروند ایرانی، مسلمان و خدمتگذار، خواندن این گزارش دردآور بود چرا که متاسفانه ایران از رتبه 66 جدول شاخص رقابت‌پذیری جهانی به رتبه 82 سقوط کرد و در منطقه به مقام نهم رسید. در حالی که کشورهای زیادی در منطقه از ما جلوتر هستند.

شریعتمداری با بیان اینکه در اجزای شاخص رقابت‌پذیری ما به بهره‌وری تولید و انرژی رسیدیم، افزود: نرخ این بهره‌وری نیز پایین است و من تاسف خورده و گفتم که کاش می‌توانستیم در این زمینه قدم‌های موثرتری برداریم.

وی ادامه داد: شاخص رقابت‌پذیری عبارت است از مجموعه‌ای از نهادها، سیاست‌ها و عواملی که تعیین‌کننده سطح بهره‌وری در کشور است و سطح بهره‌وری بالاتر در هر اقتصادی حکایت از رشد مستمر و پایدار در عرصه‌های اقتصاد ملی دارد و به تبع آن رشد و رفاه بالاتری را در سطح جامعه شاهد خواهیم بود. بدون شک و تردید در زیرشاخص‌ها و مولفه‌های کلیدی برای اقتصادهایی که به آموزش و پرورش و بهداشت توجه می‌کنند، در اقتصادهایی که به اندازه بازار کالا و خدمات توجه دارند و در زیرشاخص‌های کلیدی که به نوآوری توجه دارند، انرژی عامل مهم و موثری است و هیچ‌کس نمی‌تواند آن را انکار کند.

معاون اجرایی رئیس‌جمهور گفت: براساس پیش‌بینی‌ها تا سال 2070 انرژی از جنس فسیلی در جایگاه نخست توسعه صنعتی در دنیا ایفای نقش می‌کند و اگر ما در مبارزه و رقابت بی‌امان با رقبایی هستیم که نمی‌ایستند و در حرکتند و اگر ما اسم شرایط حاضر را جنگ بی‌امان اقتصادی با دنیا می‌گذاریم که به قطعنامه‌های وحشیانه هم مزین شده، امروز باید بیشتر به این موضوعات توجه کنیم.

شریعتمداری تاکید کرد: هر لیتر سوخت، هر فوت گاز، هر ریال و دلار و سنت در این شرایط باید برای ما ارزش زیادی داشته باشد. اگر رهبری امروز موضوع اقتصاد مقاومتی را مطرح می‌کنند، در بند بند این سیاست‌ها حرکت ما در مسیر اقتصاد مشخص شده و ایشان به مسائلی پرداخته‌اند که مستقیم و غیرمستقیم بر موضوع بحث ما تاثیر دارد، یعنی محور قرار دادن رشد بهره‌وری در اقتصاد با تقویت عوامل تولید و هدفمندسازی یارانه‌ها به جهت افزایش تولید و اشتغال و کاهش شدت انرژی و کاهش وابستگی به کالای خاص و مدیریت مصرف با تاکید بر الگوی مصرف موضوعاتی است که ما در مورد آن اینجا جمع شده‌ایم.

وی ادامه داد: ما باید این را فرض قرار دهیم که مسئله انرژی متاسفانه در کشور ما هنوز راهی نرفته و گام موثری در این عرصه به معنی واقعی برنداشته‌ایم. امروز اشاره شد که ما یک میلیون و 400 هزار خودرو فرسوده را از ناوگان حمل و نقل خارج کرده‌ایم، اما این گوشه کوچکی از موضوع است و ما در این سال‌ها یک میلیون تولید داخل داشته‌ایم که این خودروها باید به سمت فرسودگی پیش رود. لذا ما باید قدم‌های‌مان را سریع‌تر برداشته و نیازمند مدیریت جهادی هستیم که امروز رهبر معظم انقلاب از آن یاد می‌کنند.

معاون اجرایی رئیس‌جمهور اظهار داشت: موضوع همه‌جانبه‌ای مانند بهینه‌سازی و مصرف و عرضه سوخت و خدمات حمل و نقل موضوع بسیار مهمی است. در جلسه‌ای که رهبر انقلاب از شرکت مپنا داشتند، مدیرعامل راه‌آهن به یکی از دوستان من گفته بود که حضرت آقا من را صدا کردند و گفتند به چه میزان بار کشور از این جاده مشخص روی ریل است و مدیرعامل جواب داده بود، اما حضرت آقا فرمودند که این ظرفیت کافی نیست. بنابراین بهینه‌سازی عرضه خدمات پایه و اساس است، ضمن اینکه هم‌اکنون قیمت حمل و نقل با ریل، برابر حمل و نقل با جاده است.

شریعتمداری اظهار داشت: در موضوع ایجاد شرایط مطلوب و بهینه در عرصه خدمات حمل و نقل ما یک دریا کار داریم که چه کنیم که مسافر از جاده به ریل منتقل شود و ریل توسعه یابد. البته ما قدم‌های خوبی در این زمینه‌ها برداشته‌ایم، اما فاصله زیاد است و باید شاخص‌ها را بهبود ببخشیم.

وی با اشاره به اهمیت کاهش تقاضای سفر، گفت: البته در این زمینه ایجاد پیشخوان دولت محصول ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور است، اما رفتن به سمت تجارت الکترونیک، ماشینی کردن فعالیت‌های اداری و سیاست‌های قیمت‌گذاری حامل‌های انرژی موضوعات مهمی است که باید در این زمینه قدم برداریم و در شروع کار هستیم.

معاون اجرایی رئیس‌جمهور با تاکید بر فرهنگ‌سازی و آموزش در زمینه مصرف انرژی، گفت: فرهنگ‌سازی آموزش موضوعات مهمی است که باید به آن توجه شود و در تبلیغات شهری اهمیت دارد و در مملکت ما باید انگار همه نورها را با هم روشن کنند. به طور مثال یک اتاق به سبکی ساخته شده که پنجره وجود دارد، اما وقتی پرده‌ها را می‌کشیم مجبور می‌شویم چراغ‌ها را روشن کنیم که این کار باعث مصرف زیاد انرژی می‌شود. بنابراین ما مانند آقازاده‌ها زندگی می‌کنیم و فرهنگ اسراف در همه خانواده‌ها رسوخ پیدا کرده و در خانواده‌های معمولی مصرف بیش از حد انرژی را می‌بینیم که 67 میلیون نفر از جامعه ما در این محدوده هستند.

شریعتمداری با بیان اینکه زمینه‌سازی برای این موضوعات می‌تواند از ستاد سوخت آغاز شود، گفت: ستاد سوخت باید کارهای بزرگ‌تری یعنی هماهنگی میان نهادها و تصمیم‌سازی در سطوح مختلف را انجام دهد. این ستاد سوخت یعنی دولت و دبیرخانه‌ای که نهادهای فعال در عرصه و موضوعات مربوط به انرژی را دور هم جمع کند و تصمیم‌سازی کند و آن را به هیئت وزیران بیاورد. لذا فعالیت ستاد سوخت تصمیم‌سازی برای هیئت وزیران در همه این عرصه‌هاست و می‌تواند در این بخش فعال باشد.

وی در پایان از زحمات شفیعی رئیس سابق ستاد سوخت قدردانی کرد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست