بازدید 92601

لباس 180 ساله بر تن «لیلا حاتمی» در کن

مرسوم است هنرمندان حاضر در جشنواره‌های فیلم، لباس‌های ویژه‌ی شرکت در این مراسم را که توسط مشهورترین طراحان مد و لباس آماده شده‌، به تن کنند؛‌ اما «لیلا حاتمی‌» در کن 2014 با یک سنت‌شکنی، لباسی را پوشید که حدود 180 سال قدمت دارد و نمونه‌ای بارز از هنر سنتی ایران، یعنی «نقده‌دوزی» است.
کد خبر: ۴۰۳۰۵۷
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۵:۰۰ 25 May 2014
مرسوم است هنرمندان حاضر در جشنواره‌های فیلم، لباس‌های ویژه‌ی شرکت در این مراسم را که توسط مشهورترین طراحان مد و لباس آماده شده‌، به تن کنند؛‌ اما «لیلا حاتمی‌» در کن 2014 با یک سنت‌شکنی، لباسی را پوشید که حدود 180 سال قدمت دارد و نمونه‌ای بارز از هنر سنتی ایران، یعنی «نقده‌دوزی» است.

مهرنوش شاه‌حسینی ایده‌ی استفاده از این لباس تاریخی را به لیلا حاتمی داد. او آرشیتکتی است که از سال 1374 داشته‌های معماری‌اش را به طراحی لباس وارد کرد و سرانجام از سال 1384 به‌شکل مستمر به طراحی لباس پرداخت و بیشتر با نام «سُها دیزاین» شناخته می‌شود.

شاه‌حسینی در شرح ماجرای انتخاب این لباس به ایسنا، گفت: وقتی خبر انتخاب «لیلا حاتمی» برای داوری جشنواره‌ی فیلم کن منتشر شد، او با من تماس گرفت تا درباره‌ی لباس هم‌فکری کنیم. ما 14 روز بیشتر تا آغاز مراسم فرصت نداشتیم. خانم حاتمی گفت، پیشنهادهایی را از خارج ایران برای طراحی و تهیه‌ی لباس گرفته، اما تأکید و نظر اصلی‌اش، انتخاب لباسی متناسب با فرهنگ ایرانی و همراه با حجاب و پوشیده بود.

http://media.isna.ir/content/Leila-Hatami-Canne-2014-3-2.jpg/4

وی ادامه داد: خانم حاتمی نظر داشت که قطعه‌ای از لباس‌های کلکسیون قدیمی پدرشان را در این مراسم استفاده کند؛ اما به‌دلیل محدودیت‌ زمانی، امکان آماده کردن چنین لباسی وجود نداشت. بعد من این ایده را دادم که در داشته‌های خانوادگی‌مان، لباسی را با این ویژگی‌ها جست‌وجو کنیم، سپس این لباس را که قدمتی حدود 180 سال دارد و روی آن با طلای خالص «نقده‌دوزی» شده است‌، پیشنهاد کردم. در واقع، این لباس از ابتدا برای مراسم جشن تهیه شده بود.

شاه‌حسینی درباره‌ی این لباس تاریخی‌، توضیح داد: این کت‌ودامن به خانواده‌ی سنتی ما تعلق دارد و تا به امروز فقط یک‌بار از آن استفاده شده و پس از آن در صندوقچه‌ی شخصی و خانوادگی‌مان نگهداری می‌شد، مادرم فقط به‌خاطر ارادتی که به «لیلا حاتمی» و خانواده‌ی او دارد، حاضر شد این لباس را در اختیار ما قرار دهد. خانم حاتمی برای این لباس ارزش زیادی قائل شد و بسیار خوشحال بود که در این مراسم بین‌المللی، سهمی در معرفی فرهنگ و یکی از هنرهای اصیل ایرانی دارد.

وی گفت: ما برای آماده کردن این لباس قدیمی، به هیچ‌وجه به ترکیب اصلی آن دست نزدیم، فقط کمی با ظرافت، لباس تنظیم و روی پوشش بیشتر آن کار شد. برای اجرای این تنظیم‌های ظریف، کار را به تنها خیاطی که در تهران می‌شناختم و فکر می‌کردم خیاطی را مانند نقاشی انجام می‌دهد، یعنی «فاطمه حاتمی سلطانی» سپردم.

او در عین حال تأکید کرد: ما تلاش کردیم به اصالت این لباس آن‌چنان که نظر و تأکید «لیلا حاتمی» نیز همین بود، دست نزنیم. در واقع، ما ایده را پیدا کردیم و ماجرا دقیقا شبیه به این بود که لباسی را برای این مراسم از موزه به امانت گرفته باشیم.

این طراح لباس سپس درباره‌ی هنر «نقده‌دوزی» که روی این لباس کار شده است، توضیح داد: نقده‌دوزی از عوامل تزیین پارچه در ایران بوده که از دوره‌ی هخامنشیان رواج داشته و طرح‌هایی مانند گلدان وحشی‌، سروی‌، درختی، گل و مرغ‌، بته‌جقه، ‌اسلیمی و ستاره‌های پنج‌، شش،‌ هشت و دوازده پَر با نخ طلا روی پارچه‌های ابرشیمی‌، کتان‌، چلوار وحشی‌، پشمی‌، مخمل و ماهوت کار می‌شد. این رودوزی در دوره‌ی اشکانیان و ساسانیان همراه با گلابتون و ده‌یک‌دوزی (که هنری در حال منسوخ شدن است) رواج داشت. «شاردن» و «مارکوپولو» نیز در سفرنامه‌های خود از رواج کامل این سه هنر در دوران صفوی یاد کرد‌ه‌اند. نقده‌دوزی همین حالا هم به‌عنوان بخشی از تزیینات، روی پرده‌ی خانه‌ی خدا استفاده می‌شود و هنوز هم در بخش‌هایی از ایران مانند اصفهان،‌ یزد‌، کاشان، کرمان‌، تهران‌، قزوین‌، بندرعباس‌، کردستان و خوزستان تا حدی رواج دارد.

شاه‌حسینی اضافه کرد: قدمت این لباس به‌گونه‌ای است که هر کسی از نزدیک‌ آن را ببینید، متوجه ارزش تاریخی و هنری آن می‌شود. فکر می‌کنم با توجه به عکس‌هایی هم که از خانم حاتمی در آن جشنواره گرفته شده، این لباس خیلی مورد توجه قرار گرفته است.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۴۹۴
انتشار یافته: ۲۹
حالا خوبه مادر مهرنوش خانم هم سایز لیلا حاتمی بوده
باعث افتخار هستيد سركار خانم حاتمي
بسیار زیباست.
ممنون از خانم حاتمی برای معرفی صحیح فرهنگ ایران
البته که پوشش مو و گردن و گوشهای ایشون نیز از هنر سنتی ایرانی است؟ واقعا که....!!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۴
من از شما می خوام بروید و حجاب عشایرمان را نگاه کنید
حمید از تبریز
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۴
تو دیگه چه جور طرز فکری داری ؟ واقعا که .....
ناشناس
| United States |
۱۸:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۴
واقعا که....!!!!!!
با سلام
نمي دانم اين شوي لباس زن مسلمان و شيعه است راستي اگر مادرمان فاطمه س بودن با اين رفتار چطور برخورد مي كردند؟ آيا روزي خواهد رسيد تا بانويي ايراني با چادر مشگي و با پوششي مناسب در مقابل ديدگان همه قرار بگيرد؟ ... اللهم عجل لوليك الفرج
پاسخ ها
محمد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۴
اين منفي ها نشان دهنده رسوخ بي ديني در كشور ماست. صحبت آقا حسام عين حقيقت است. كساني هم كه خودنمايي رو ارزش مي دونند و مقدسات رو پست بعد از زيارت عزرائيل (ع) نتيجه تمدن و پشرفت! خود را خواهند ديد.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۴
به منفی هات دقت کن تا بفهمی نظر مردم «ایران» چیه
ماشالله خان جيگركي
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۴
چادر مشكي در ايران و براي ايراني قابله درك است نه در اروپا .
س
| - |
۱۸:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۴
نمی دانیم فاطمه زهرا (س) با این اتفاق چطور برخورد می کردند. نمی دانیم در هر حال حاضر نظرشان در مورد این کامنت شما که از جانب ایشان سخن می گویید چیست؟شما مطمئن هستید فاطمه زهرا (س) چادر مشکی را برای زنان مسلمان مناسب می دانند؟
زیبا ، محجوب ، دوست داشتنی.
آفرین به خانواده شاه حسینی كه این لباس را به این خوبی بعد از گذشت 180 سال حفظ كردن. قابل توجه مسئولین مجموعه سعدآباد كه لباسهای سلطنتی اونجا در اثر تابش نورخورشید دارن از بین میرن.
عالی بود. شاهکار کردید
درود بر شما خانم شاه حسيني و خانواده محترم شما.. و همچنين درود بر خانم حاتمي که سنت ايراني را با هيچ لباسي عوض نکرد.. درود بر شما هنرمندان ايران زمين که افتخار اين مرز و بوم هستيد
خیلی زیبا بود. احسنت به خانم حاتمی و طراح لباس
خیلی برازنده بود و مایه مباهات ما ایرانیان.
چه فایده حضرات دلواپس فرهنگ براش خوابهای بدی دیدند. واقعا که!
بسیارخوب زیبا
نییت انسانها از اعمال اونها مهمتره .احترام ایشان به مقدسات و ایرانیان قابل تمجید است
من خودم خیاطم از اول که لباس خانم حاتمی را دیدم نظرم را بسیار جلب کرد و خیلی فکر کردم پارچه جالبی دارد واینکه پارچه ان از کجا تهیه شده .شک نداشتم یک برند خارجی ان را دوخته .ازاینکه مطلع شدم برایم بسیار جالب بود
آفرین به حسن سلیقه و اصالت خاندان شاه حسینی که از اصالت ایرانی مایه گذاشتند و مرحبا به سرکارخانم لیلا حاتمی که باعث افتخار سرزمینم , ایران شده اند.
آنها که تلاشهايشان در زندگى دنيا گم (و نابود) شده؛ با اين حال، مى‏پندارند کار نيک انجام مى‏دهند!»
بااین لباسها و هنرمندان به ایرانی بودنم میبالم.....
با سلام
احتمال زیاد در نقل خبر اشتباه شده است 180 سال پیش میشود حدود سال 1213 و ابتدای سلسله قاجار و در ان زمان به هیچ عنوان همچین طرحی نه در ایران و نه در جای دیگری وجود نداشته که بتواند با این کیفیت باقی بماند حتی در بهترین شرایط نگهداری در ضمن اگر هم این لباس متعلق به ان دوران است بخش عمده طرح را تغییر داده اند نگاهی به ارشیوهای عکس پوشش مردم در 180 سال پیش گویای حقایق خواهد بود
فکر کردید ایشان نماینده تشیع یا نماینده انقلاب اسلامی یا نماینده ارزش های متعالی مکتب اهل بیت ع است؟! و آنجا کانون و مجمع نیروهای ارزشی جهان اسلام که این قدر انتظار دارید؟ آنجا کن است و مجمع هنرپیشگان و هنرمندان عرصه سینما. سرکار خانم حاتمی هم یکی از شهروندان ایرانی و هنرمند است که به دعوت آن ها به صورت شخصی دعوت شده است. پس ایشان ادعا نکرده که نماینده نظام و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و نه نماینده بانوان محجبه ارزشی. افزون بر این که برای حرکت شتابزده خود عذرخواهی هم کرده . لطفا التهاب آفرینی نکنید.
عالی بود چقدر خوبه که ما به داشته هامون افتخار کنیم.ما هم به خانم حاتمی افتخار میکنیم.
ایکاش به جای اینکه اینقدر به خود حق بدیم که در مورد تمام چیزهای خصوصی و شخصی دیگران صحبت کنیم و ایراد بگیریم کمی از همین اخلاق زشتمان شرم می کردیم. زنده و پاینده باشی خانم حاتمی
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست