بازدید 45334

پوشک بچه، ماهانه ۲۰۰ ‌هزار تومان

انتخاب یک پوشک نامناسب ممکن است موجب انحراف پاهای کودک، عفونت ادراری، حساسیت پوستی و بیماری شود. پس لازم است دقت شود پوشک روی ران بچه جا نیندازد، گلوله نشود یا پنبه‌هایش از هم باز نشوند
کد خبر: ۴۰۲۹۰۹
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۷:۲۸ 25 May 2014
شرق در گزارشی نوشت:

بیش از 50مارک در ایران دارند اما همه به یک نام شناخته می‌شوند: «پوشک». چیزی که این‌روزها به یکی از دغدغه‌های والدین تبدیل شده است. افزایش قیمت پوشک کامل بچه و از سوی دیگر نوسان کیفیت و جنس پوشک‌های ایرانی و خارجی، سبب شده است مادران و پدران انتخاب‌های متفاوتی برای بچه‌هایشان داشته باشند؛ انتخاب‌هایی که از 200 تا 800تومان برای هر قطعه پوشک آب می‌خورد.

مادران به دنبال پوشکی هستند که نازک، سبک، باکیفیت، نرم و لطیف، اندازه، زیبا و ارزان باشد و در عین حال آنقدر جذب خوبی داشته باشد که به اطراف نم ندهد و لایه رویی کتان داشته باشد. اغلب نمی‌توان پوشکی را پیدا کرد که همه اینها را در کنار هم داشته باشد و باید قید یک یا چندتا از این فاکتورها را زد تا به انتخاب رسید.

لهستان، آلمان، ترکیه، چین و... در کنار تولید‌کنندگان وطنی، نیاز والدین ایرانی به یکی از مهم‌ترین ملزومات نوزادان و کودکان را پاسخ می‌دهند. خارجی‌ها گران‌تر‌ند و ایرانی‌ها هم بسته به قیمت، از کیفیت‌های متفاوتی برخوردارند. برخی به‌دلیل فرآیند توزیع بهتر و تبلیغات بیشتر، در دسترس و شناخته‌شده‌ترند و برخی در برخی شهرها و مناطق کمیابند و نامشان را کمتر شنیده‌ایم.

لطافت و حساسیت پوست برخی بچه‌ها باعث می‌شود مادران و پدران نگران، انواع مختلف پوشک را امتحان کنند تا در نهایت به یک انتخاب برسند؛ انتخابی که ممکن است برایشان گران تمام شود و گاهی آنها را با دردسر کمیاب‌شدن مارک انتخابی در شهرشان مواجه کند. حالا در بازار پوشک کامل بچه، بسته‌های حدود 60تایی خارجی نزدیک به 55هزارتومان فروش می‌روند و مارک‌های باکیفیت داخلی نیز که در بسته‌های حدود 14تایی عرضه می‌شوند برای خانواده‌ها به طور میانگین، هشت‌تا 12هزارتومان هزینه دارند. با این حساب خانواده‌های عیال‌وار برای خرید پوشک کامل بچه هر ماه به طور میانگین از صدتا 200هزارتومان هزینه می‌کنند.

بازار تولید و فروش پوشک بچه آنقدر داغ است که وبلاگ‌ها و سایت‌های فروش اینترنتی نیز در این راستا به فعالیت می‌پردازند و دستگاه‌های تولید پوشک در خانه نیز به کار افتاده‌اند. اینچنین می‌شود که گاهی انواع تقلبی پوشک بچه، از اعتبار برخی مارک‌های پرفروش می‌کاهد و اثراتش را در پوست لطیف و حساس بچه‌ها باقی می‌گذارد.

مصطفی، پدر یک شیرخوار یک‌ساله می‌گوید: «انواع پوشک را امتحان کردیم و در نهایت یک پوشک مارک ترکیه، با پوست پای بچه سازگار شد. او حالا با حقوق 700هزارتومانی، هر ماه صدهزارتومان برای پوشک بچه‌اش هزینه می‌کند.»

ندا که دومین فرزند خود را ماه آینده به دنیا می‌آورد، از تجربه خود می‌گوید: «چهارسال پیش که به‌دلیل ادامه‌ تحصیل همسرم، وضع مالی مناسبی نداشتیم، به جای پوشک از کهنه با محافظ و شورت لاستیکی دکمه‌دار استفاده می‌کردم که خیلی راحت و لطیف بود و نم نمی‌داد.» او قیمت‌های پوشک بچه را سرسام‌آور می‌داند و می‌گوید: «برای فرزند دوم خودم هم همین کار را می‌کنم و پوشک را فقط در هنگام خروج از منزل به پای بچه می‌بندم.»

فاطمه 50ساله که مشغول خرید سیسمونی برای اولین نوه‌اش است، یک بسته کهنه پنج‌تایی با قیمت شش‌هزارتومان، یک بسته شورت گره‌ای پنج‌تایی به قیمت هفت‌هزارتومان و یک بسته پوشک ساده 20تایی به قیمت شش‌هزارتومان خریده است. دخترش معصومه، اما از این انتخاب راضی به‌نظر نمی‌رسد و انتظار خرید پوشک کامل بچه را دارد. معصومه می‌گوید: «دیگر کسی از کهنه استفاده نمی‌کند و من هم برای فرزندم پوشک کامل خواهم خرید.» فاطمه که خرید پوشک را دورریختن پول می‌داند، می‌گوید: «20سال پیش از این خبرها نبود. بچه‌های ما با وجود نبود آب گرم و پوشک البته به سختی بزرگ شدند و به نظر من لازم نیست در این شرایط اقتصادی اینقدر هزینه پوشک شود.»

او که مادر چهارفرزند است، با یادآوری خاطراتش ادامه می‌دهد: «در قدیم، قنداق نوزادان از تکه‌های پارچه و پلاستیکی تشکیل شده بود که هم به بیرون نم نمی‌داد و هم به بچه‌ها آرامش خاطر می‌بخشید. با بزرگ‌ترشدن بچه‌ها، تکه‌های کوچک و بزرگ پارچه‌های کهنه را در یک پارچه سه‌گوش بزرگ‌تر جا می‌دادیم و به پای بچه‌ها می‌بستیم. بعدها هم مشما (لاستیکی) بچه آمد و مشکل نم‌دادن کهنه به بیرون کمتر شد اما با این حال مجبور بودیم کهنه‌ها را در آب سرد و با وجود برودت هوا بشوریم و برای استفاده مجدد، خشک کنیم.» فاطمه، مادرشدن در شرایط امروز را به دلیل امکانات رفاهی بیشتر، کار راحت‌تری می‌داند و می‌افزاید: «شرایط سخت گذشته باعث می‌شد مادران زودتر توالت‌رفتن را به بچه‌ها یاد دهند اما الان می‌بینم مادرانی هستند که فرزندانشان را تا چهار و پنج‌سالگی پوشک می‌کنند تا راحت باشند.»

ملوک‌السلطنه، زن 80ساله و مادر 9فرزند، از گهواره‌هایی یاد می‌کند که مجرای خروج و ظرف سفالی مخروطی‌شکل برای تخلیه ادرار و مدفوع کودک داشته است. او می‌گوید: «نوزادان در گذشته آرام‌تر بودند و آنها را محکم به گهواره می‌بستیم و ظرف سفالی را هرازچندگاهی خالی می‌کردیم.»

از آن سال‌ها چند دهه می‌گذرد و این روزها انواع پوشک در بازار، دست مادران را برای انتخاب با توجه به شرایط مالی و نیز شرایط پوست و وزن بچه‌هایی که قرار است حداقل دوسال پوشک شوند، باز گذاشته است. در این میان، انتخاب یک پوشک نامناسب ممکن است موجب انحراف پاهای کودک، عفونت ادراری، حساسیت پوستی و بیماری شود. پس لازم است دقت شود پوشک روی ران بچه جا نیندازد، گلوله نشود یا پنبه‌هایش از هم باز نشوند، از طرفین یا از پشت پس ندهد، عطری و کرم‌دار نباشد، بین دو پای کودک بیشتر از چهارانگشت فاصله نیندازد، پلاستیکی نباشد یا چسب‌هایش شل یا خیلی محکم نباشد. با اینکه پوشک‌کردن، خیال مادران را بابت تمیزماندن منزل و دردسرهای میهمانی و بیرون، راحت می‌کند،

اما دکتر سیدحسین فخرایی، فوق تخصص نوزادان و استاد دانشگاه، توصیه می‌کند تا آنجا که امکان دارد، بگذارید پای کودک هوا بخورد. به گفته وی، کودک را باید چند بار در روز به مدت 20دقیقه بعد از تمیز و خشک‌کردن، بدون پوشک روی تشکچه خواباند تا کمی بازی کند و قبل از بستن پوشک از کرم محافظ پا استفاده شود. فخرایی یادآوری می‌کند: نوزادان ممکن است در روز به هشت‌تا 10پوشک نیاز داشته باشند و به محض اینکه دیدید پوشک کثیف است یا سنگین و پر به‌نظر می‌رسد، آن را عوض کنید.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۱۴۲
انتشار یافته: ۳۲
از این حقوق 700 تومنی
200 تومنشو گذاشتم واسه پوشک بچه

خرج آب و برق و گاز و اجاره و تلفن و موبایل و بنزین موتورم هم اصلن مهم نیست
نهایتا نمیپردازم

یادم باشه حتما به فکر ازدیاد جمعیت کشورم باشم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۴
مگه واجبه پوشک کامل بزاری؟ پوشک معمولیا بزار. فقط یه لاستیک داره که باید شست.
زنای این دوره زمونه اگه پول داشته باشی خوبن. وای به حالت اگه در مذیقه باشی. گفتن که بهشت زیر پای مادران است ولی فکر کنم مادرای قدیم منظوره.
اون وقت بازم هی بیایید بگید بچه اضافه کنید ... اول این مشکلات رو حل کنید
با این هزینه ها، مسئولان چطور انتظار افزایش جمعیت را دارند؟؟؟!!!
پوشک که چیزی نیست. مدرسه حداقل یک میلیون تومان در سال، کلاسهای فوق برنامه 200 تا 300 هزار تومان، کفش و لباس که نگو و ...
کمک هزینه اولاد در سال 1393 برای هر فرزند ماهیانه 253470 ریال.
بله این به ریاله نه تومن!!!! اشتباه نکنید.
آقا ماهم گول خورديم بچه دارشديم والان براي مخارج شيرخشك و پوشك مونديم.هربسته شيرخشك هم16هزارتومان.
فرزند بیشتر زندگی شادتر!!!!
من از یک برند متوسط که خیلی هم راضی کننده است و قیمت متوسطی دارد برای فرزندم میخرم دقیقا مبلغ یارانه نقدی صرف پوشک میشود گاهی حداکثر 20 هزار تومان بیشتر صرف پوشک میشود لطفا جو سازی نکنید .
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۰:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۴
پول شیر خشک و لباس و دکتر و .... رو با چی میدی ؟؟؟؟
سلام اتفاقا من دیشب 6 بسته پوشک درجه یک ترک خریدم با دستمال مرطوب ! 52 هزار تومان . واسه یک ماه هم کفافا میکنه شما چطور . . . خخخخ
حالا هی بگید بچه دار شید بچه دار شید

بابا من پوله پوشکشو ندارم از کجا بیارم آخه
مگه حتما بايد پوشك كنند قديما مادرها كهنه ميذاشتن و يكي از كارهاي مادران عزيز كهنه هاي بچه را شستن بود حال زنان ما را چه شده است كه از اين كارها اجتناب و امتناع و استنكاف ميكنند.بچه توليد كنيد و كهنه ها را بشوييد تامين معاش و آينده شغلي و هزاران مسئله مربوط به تربيت و آموزش هيچ اهميتي ندارد.
بیش از یک میلیون زوج در انتظار وام ازدواج 5 میلیونی هستند. مشکلات مسکن ،اشتغال ، جهیزیه ،و و و ..گیرم حل شد.
پوشک ، این هزینه ها را دارد. شیر خشک بچه ، ایرانی که بچه بخوره حالش بد میشه خارجی هم که از 5 هزار تومان شده هر قوطی 25 هزار تومان !!!. بحث آزمایشات و دوا دکتر ناباروری که بیمه نیست.
خدا وکیلی با این همه مشکل که مثل 7 خوان رستم است . هی صبح و شب مردم را به بچه دار شدن تشویق می کنید؟؟؟؟
من یک فرزند دارم اما با این حساب حتما 4 تا دیگه هم می آورم خخخخخخخخخخخخخخخخ
8 تا 10 عدد پوشک بیخیال یک بجه سالم تو از 7-8 ماه به بعد معمولا در روز 3 یا 4 تا پوشک نیاز داره .... ما که 2 تاشو بزرگ کردیم اینجوری دیدیم مگر اینکه مریض یا اسهال باشه که وضع فرق میکنه الان تو بازار پشک هست که ادعا میکنه تا 12 ساعت نیاز به تعویض نداره و واقعا هم همیجوریه خوب قیمتش بالاست به در کل در مقایشه با نمونه های ایرانی به صرفه به نظر میرسه ..... من خودم بغیر چند مورد استثنا ایرانی نخریدم چون کیفیتش پایین بود در خیلی مواقع پس میداد و در طول زمان به نسبت قیمت و تعداد مصرفی از نمونه خارجی اگر گرادنتر نمیشد هم قیمت بود .......
با ماهانه 25000 تومان حق اولاد حتی یک بسته پوشک هم نمی توان خرید
یعنی می خواهید بگید که کسی که ماهی هفتصد هزار تومان درآمدشه می تونه بچه به دنیا بیاره؟
مردم چطور بايد اين هزينه ها رو تامين كنند
فقط پوشك رو نوشتيد؟
انگار خبر نداريد شير خشك هم تقريبا همينقدر در ماه مي شود
انگار خبر نداريد كه از خرداد ماه سال گذشته تا اين خرداد شير خشك 5 بار افزايش قيمت داشته
واز 8هزارتومن به 16 هزار تومن رسيده
يارانه اي كه به يك فرزند تعلق مي گيرد 45هزار تومن
يعني حتي اگر يك خانوار 4 نفره تمام يارانه هاشونو خرج كنند حتي به تهيه شير خشك و پوشك بچه هم نميرسه
روزگاره داريم ماها والله
پوشکش 200 هزار هزینه دارد از شیر خشک و ریز مغذی ها و ویتامین و خوراک و پوشاک هم بنویسید.ببینید کشورهای اروپایی چه انگیزه های جذابی برای فرزند آوری را تدارک دیده حداقل از نصفش الهام بگیرید.
پوشک نخرین خوب از پارچه استفاده کنید . هم صرفه جویی در هزینه هم تولید اشغال کمتر.
بله فاطمه خانم مادر عزیز
سالهای پیش از کهنه استفاده می شد فضا و جا برای شستن و خشک کردن کهنه ها بود اما الان با فضاهای کوچک آپارتمانها آیا انجام این کارها میسر است ؟؟؟!!!
یکی از مشکلات پوشک قیمت روی بسته بندی اونهاست من تقریبا هیچ وقت تو این 4 ماه پوشک رو به قیمت روی بسته بندی نخریدم و خود فروشنده بسیار ارزانتر از قیمت روی بسته بندی (مارکهای معروف و شناخته شده) می فروخت (حتی در داروخانه) مثلا پوشک 50 تایی که قیمت روی آن نوشته شده 29 هزار تومان به قیمت 23 تا 25 هزار تومان فروخته می شود. هنوز دلیل این قضیه رو نفهمیدم یعنی اینقدر اتحادیه قیمت رو بالا تصویب می کنه؟! (مطمئن باشید تقلبی نیستند چون حداقل از 15 جای مختلف پوشک رو تهیه کردم)
اینجانب بچه نوزاد دارم. ماهانه حدود 110 هزارتومان هزینه پوشک.
شب ها پوشک خارجی و روزها پوشک ایرانی استفاده می کنم.
قیمت یک پوشک ان هم از نوع معمولی برابر است با قیمت یک پیکان در سالهای 56 و 57
ای کاش مثلا یه طرح می گذاشتن همین پوشک فقط همینو رایگان می کردن.قطعا از اون طرح ها کاراییش بیشتر خواهد بود
باید از پیشرفتها و بهبودها استفاده کرد
چه دلیلی دارد که هنوز مثل قبل بخواهند کهنه کثیف تخلیه کنند و بشویند! آنهم با آنهمه آلودگی . ضمنا دیگر نه خانمها مثل آنوقت خانه دار هستند نه فضای خانه ها مثل قدیم حیات بزرگ دارد که بندی ببندید و کهنه رویش پهن کنید!! فضای آپارتمان مجال اینکار را نمی دهد.
در ضمن خطر آلودگی برای بچه هم بیشتر است چون کهنه ای که آفتاب نخورد منبع باکتری و میکروب می شود. اگر هم بخواهند همه را اتو بکشند که پول برق و زمانش سر به فلک می زند.
منطقی تر است که پوشک استفاده شود
با این وضع ازدیاد جمعیت معنا ندارد .وموفق نخواهد بود مکر اینکه وضعیتاقتصادی بهبود یابد
من میخواستم بچه دار شوم ولی فکر پوشک را نکرده بودم. بنابراین بیخیال بچه دار شدن. بچه دار نشدن یعنی ماهیانه یک میلیون صرفه جویی (پوشک شیرخشک دکتر و دارو لباس و بعد هم هزینه عروسی و ...)
فوق لیسانس مملکت ماهی 800تومن حقوقشه !!جالبه که استخدامم هستم حالا می خوام 5تا بچه بیارم بالاخره یکی باید پا پیش بذاره مرد حسابی من خودم دارم از گشنگی می میرم میخوای قاتلم بشم!!!
وقتی حتی یک گوشه چشمی به رحمت خدا نداشته باشیم؛ همیشه در تنگنا هستیم...

من یک دهه شصتی! بیشترین سختی ها رو والدین ما کشیدن، شهر من شهر روزهای بمباران بود و شبهای دلهره، گاز نداشتیم و نفت سهمیه ای بود. نان جیره بندی بود. خوب توجه کنین! (نان جیره بندی بود؛ نه پوشک و پنیر پیتزا و پاستیل و ...) هر قوطی شیرخشک برای 4 فرزند خریداری میشد. زنها و مردان خانواده یک یا نهایتاً دو دست لباس بیشتر نداشتن... خانه ما 160 متر بود؛ دو طبقه! اما 4 خانواده با هم زندگی میکردیم. جمعاً 17 نفر بودیم که بعدها 2 نفر شهید شدند... یعنی 15 نفر در یک خانه... اما مادرم همیشه میگفت: "توکل به خدا" کمتر میپوشیم و کمتر می خوریم... خدا رفتگان رو رحمت کنه... امسال من فارق التحصیل دکترای مدیریت مالی میشوم. پوشک من یک تکه پارچه کهنه که احتمالاً باقیمانده از رو بالشیهامون بود... چون تو عکس نوزادیم که نگاه میکنم، هر دو همرنگ هستن :))))
یاد بگیریم به خاطر زندگی؛ زندگی کنیم، نه بخاطر بقا!!! یادمان نرود که آنها که آنگونه زیستند، جاودانه شدند...
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان