بازدید 5893
یورونیوز:

باید به روند مذاکرات هسته‌ای خوش‌بین بود

شبکه خبری یورونیوز طی گزارشی با اشاره به عدم حصول پیشرفت در مذاکرات هسته‌ای اخیر ایران و گروه ۱+۵، اعلام کرد که باید به روند مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱+۵ خوش‌بین بود.
کد خبر: ۴۰۱۹۳۳
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۲۲:۰۰ 20 May 2014
شبکه خبری یورونیوز طی گزارشی با اشاره به عدم حصول پیشرفت در مذاکرات هسته‌ای اخیر ایران و گروه ۱+۵، اعلام کرد که باید به روند مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱+۵ خوش‌بین بود.

به گزارش خبرگزاری فارس، شبکه خبری یورونیوز طی گزارشی در خصوص مذاکرات هسته‌ای اخیر ایران و گروه 1+5 نوشت: دور چهارم مذاکرات هسته‌ای ایران و اعضای گروه 1+5 بدون حصول نتیجه در وین اتریش پایان یافت و مقامات ایرانی ناامید و مأیوس و در حالیکه غرب را به ارائه چارچوبی خلاف چارچوب‌ از پیش اعلام شده برای مذاکرات سرزنش می‌کردند، به کشورشان بازگشتند و این در حالیست که به نظر می‌رسد مذاکره‌کنندگان غربی شامل آمریکا، فرانسه، انگلیس، آلمان و چین نیز انتظار بیشتری از این مذاکره داشتند.

 بر اساس این گزارش، دو طرف مذاکره‌کننده پیش از شروع مذاکرات اعلام کرده بودند که در مرحله نگارش پیش‌نویس توافقنامه قرار دارند و هدف از این دوره مذاکرات کاملا شفاف و روشن بود.

«عباس عراقچی» معاون وزیر امور خارجه ایران با بیان این که پیشرفت ملموسی در این مذاکرات حاصل نشده اعلام کرد: «ما نتوانستیم نگارش را آغاز کنیم چرا که برای آغاز نگارش متن توافق جامع باید وارد جزئیات شویم.»

عراقچی همچنین تأکید کرد: «مذاکرات ادامه خواهد یافت و این به آن معنی نیست که ما مأیوس شده‌ایم. این اولین دور مذاکرات واقعی بود. ما در جلسات اول مذاکرات، فقط ایده‌پردازی داشتیم. هدف از این دور از مذاکرات تدوین توافقنامه بود. ما احساس می‌کنیم که اختلافات همچنان پابرجاست و باید منتظر باشیم تا مواضعمان به یکدیگر نزدیکتر شود تا بتوانیم تدوین توافقنامه را آغاز کنیم.»

یورونیوز ادامه داد: در جریان مذاکرات سریعا اختلافات متعدد میان دو طرف موجب بروز مانع شد که در این مورد به نظر می‌رسد مسئله برنامه دفاعی و موشک‌های بالستیک ایران از موانع اصلی باشد به گونه‌ای که عراقچی تأکید کرد که ما بارها گفته‌ایم و باز هم می‌گوییم که بحث سیستم‌ها و تجهیزات دفاعی ایران قابل مذاکره نیست و پس از آن بود که سخنگوی هیأت آمریکایی اعلام کرد که مسئله موشک‌های بالستیک جزءاصلی و از ارکان قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل در خصوص ایران است و نمی‌توان آن را از مذاکرات جدا کرد.

در نهایت پس از سه ساعت گفت‌وگو میان هیأت‌های ایرانی و آمریکایی، مذاکرات در سطح کارشناسان دنبال شد و پس از آن بود که 6 طرف مذاکره‌کننده اقدام به برگزاری نشستی بمنظور هماهنگی مواضع خود کردند.

یورونیوز درادامه نوشت: اما علیرغم همه اینها باید خوش‌بین باقی ماند. «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی توئیتر نوشت که «توافق امکان‌پذیر است اما توهمات باید از بین بروند. نباید فرصت مذاکره مانند سال 2005 از دست برود.»

این شبکه خبری در بخش پایانی گزارش خود نوشت: در نشست آتی ایران و 1+5 که تا یکماه دیگر برگزار خواهد شد، امکان بروز تنش وجود دارد اما دو طرف اعلام کرده‌اند که مصمم به ادامه مذاکرات هستند.

در صورت بروز خطر جدید، مدت مذاکرات همانطور که در توافق موقت نوامبر 2013 ژنو پیش‌بینی شده بود، احتمالا شش ماه به تعویق خواهد افتاد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی