بازدید 8131

طومارهای تصویری ایران قدمتی ۷۰۰ساله دارند

یک نمونه از این گواهی نامه ها با تاریخ 836 قمری در موزه بریتیش انگلستان نگهداری می شود.
کد خبر: ۳۹۸۹۰۸
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۰۸:۳۸ 08 May 2014
یک خاورشناس آلمانی گفت: از گواهی نامه های به جا مانده دوره 700 سال پیش در جریان سفر زیارتی به خانه خدا تاکنون سه مورد از طومارهای تصویری آن یافت شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، اولریش مازرلف شامگاه چهارشنبه در جریان نشست فرهنگ و هنر ایران در دوره قاجار با موضوع از مکه تا مشهد، طومار تصویری از سفر زیارتی شیعی در دوران قاجار سخنرانی کرد و افزود: یک نمونه از این گواهی نامه ها با تاریخ 836 قمری در موزه بریتیش انگلستان نگهداری می شود.

طومارهای تصویری دوره قاجار یکصدسال پیش روایتگر سفرهای زیارتی بودند


این پژوهشگر آلمانی با اشاره به اینکه معمولا طومارهای تصویری همراه با نوشتار یافت شده اند، خاطرنشان کرد: نمونه های دیگر طومارهای تصویری دوره قاجار در موزه های معتبر دنیا از جمله موزه ملی دانمارک نگهداری می شود. این درحالیست که یک نمونه از آن را که من روی آن مطالعه کرده ام متعلق به مجموعه ای خصوصی است که به صورت اتفاقی در موزه شخصی خانم Doris Dukes در جزیره هاوایی یافتم که روایت سفری شیعی به حج و عتبات عالیات و است که در نهایت به شهرهای مقدس قم و مشهد و حرم حضرت عبدالعظیم (ع) منتهی می شود.

مازرلف اعلام کرد: یک نمونه از این طومارهای تصویری نیز در موزه والترز بالتیمور آمریکا دیده شده است.

این شرق شناس ایراندوست با بیان اینکه نمونه های این گواهی نامه ها که به امضای علما نیز می رسیده کم و بیش در مذهب شیعه و سنی وجود دارد، گفت: از این گواهی نامه ها به صورت تک برگ از دوره قاجار با یکصد سال قدمت که حاوی وقایع کربلاست نیز وجود دارد.

قدیمی ترین تصویرگری مذهبی متعلق به سده های میانه اسلامی است


در این نشست یک استاد و چهره ماندگار بوشهر نیز تصویرگری را از سنت های قدیمی برشمرد و گفت: قدیمی ترین موضوع در مورد تصویرگری در امور مذهبی مسلمانان طبق منابع سده های میانه اسلامی در کشور یمن یافت شده است.

دکتر عبدالرسول خیراندیش خاطرنشان کرد: این تصاویر از کشورهای چون هند و چین به ایران وارد شده اند.

وی افزود: ایرانی ها در عالم تصویرگری آنچه که در عرصه خیال است را پدید می آوردند و در واقع آفرینش چنین تصاویری در فضای ذهنی شکل گرفته است.

خیراندیش در بخش دیگری به مقایسه کتاب هزار و یک شب و کتاب هزار روز پرداخت و گفت: کتاب هزار روز(الف نهار) رقیب جدی هزار و یک شب است که دارای ساختار و داستان منسجم تر و دقیق تری است.

وی با بیان اینکه متن کتاب هزار و یک شب دست خورده است، افزود: رسیدن به عناصر و ساختار اصلی این کتاب بسیار مشکل است.

این چهره ماندگار در خصوص کتاب هزار روز بیان کرد: این کتاب آخرین روایت از چند متنهای دوره قاجار است و دارای ساختاری دقیق و منحصربه فرد می باشد.

نشست های فرهنگ و هنر دانشگاه هنر شیراز ادامه می یابد

رئیس دانشکده هنر شیراز نیز در این نشست برگزاری سلسله نشست های فرهنگ و هنر را با توجه به پیشینه نه چندان طولانی این دانشگاه مقدمه ای بر تشکیل نشست های تخصصی آینده عنوان کرد و گفت: نشست فرهنگ و هنر ایران در دوره قاجار از نمونه برنامه هایی است که با همکاری بخش بین الملل دانشگاه شیراز ترتیب یافته است.

دکتر علیرضا عسکری در ارتباط با این نشست ها، خاطرنشان کرد: اهمیت این برنامه ها به این خاطر است که مسایل ایران شناسی در پیوند با صاحب نظران و اندیشمندان آلمانی دارای قدمتی 80 ساله است.

استادیار دانشگاه شیراز، تاکید کرد: در حوزه هنر آنچه بیشتر اهمیت دارد این است که هنر اسلامی مورد مطالعه افزونی قرار گیرد. از این رو دانشگاه هنر شیراز تلاش می کند افرادی با ملیت های متفاوت با زمینه های ارتباطات فرهنگی و هنری به شیراز دعوت کند.

در این نشست یک روزه علی بوذری، استاد دانشگاه هنر اصفهان نیز با موضوع هزار و یک شب فارسی در نسخه های خطی و چاپ سنگی به سخنرانی پرداخت.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل