بازدید 17413
سینمای ایران برای فرهنگ‌سازی چه از سینمای آمریکا کم دارد؟

پرستویی و کیانیان به جای دانیل کریگ و بنسیو دل تورو

در ویدیوی ۶۰ ثانیه‌ای این کمپین، باراک اوباما رئیس‌جمهور‌ آمریکا و معاونش جو بایدن با همراهی چند ستاره هالیوود همچون استیو کارل، دانیل کریگ، بنسیو دل تورو، دال هیل و ست می‌رز، سخنانی درباره لزوم توقف خشونت ‌می‌گویند و در همین راستا، شعار یکی هم زیاد است را مطرح می‌کنند.
کد خبر: ۳۹۸۱۹۰
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۲ 05 May 2014
اقدام مشترک دولت و چهره‌های مطرح سینمای آمریکا در راستای تلاش برای کاهش ناهنجاری‌ها و مشخصاً خشونت جنسی در ایالات متحده که بازتاب وسیعی داشته، این پرسش را پیش آورد که آیا سینمای ایران نیز توان تغییر فضای فرهنگ عمومی را دارد و اگر چنین ظرفیت بالقوه‌ِ اثرگذاری در کشورمان هست، چرا تاکنون از آن بهره‌برداری نشده است.

به گزارش «تابناک»، «ما یک مشکل بزرگ داریم و نیازمند کمک هستیم؛ این مشکل خشونت جنسی است که باید متوقف شود...»؛ این جملات آغاز کلیپ کوتاهی درباره کمپینی است که به تازگی در آمریکا به راه افتاده و با همراهی کاخ سفید، جنبه ملی یافته و ‌روی وب‌سایت کاخ سفید، صفحه‌ای برایش ایجاد شده است: «کمپین مبارزه با خشونت جنسی» که با تیتر «یکی هم زیاد است / 1is2many» رونمایی شد و همراهی طیف‌های گوناگون اجتماعی را در پی داشته است.

در ویدیو‌ ۶۰ ثانیه‌ای این کمپین، باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا و معاونش جو بایدن با همراهی چند ستاره هالیوود همچون استیو کارل، دانیل کریگ، بنسیو دل تورو، دال هیل و ست می‌رز، سخنانی ‌درباره لزوم توقف خشونت ‌می‌گویند و در همین راستا، شعار یکی هم زیاد است را مطرح می‌کنند تا بدین ترتیب، برای کاهش و پیشگیری خشونت و مشخصاً خشونت جنسی در آمریکا، ‌گام عملی برداشته باشند.

پرستویی و کیانیان به جای دانیل کریگ و بنسیو دل تورو

این ویدئو که ظاهراً در قالب دو ویدیو‌‌ سی ثانیه‌ای نیز جدا شده، قرار است پیش از نمایش فیلم‌ها در همه سالن‌های سینماهای آمریکا و سالن‌های نمایش کشتی‌ها، قطار‌ها و اماکن نظامی به نمایش درآید که با توجه به اینکه آمریکا با ۳۹ هزار سینما، صاحب بزرگ‌ترین و پرمخاطب‌ترین صنعت سینمای جهان است، این تبلیغ قطعاً در کاهش میزان خشونت جنسی در این کشور مؤثر واقع خواهد شد و ویدئو‌ اصلی این کمپین در مدت زمان کوتاه پس از انتشار در یوتیوب بیش از یک میلیون بازدید داشته است.

سوای اینکه‌ حرکت شکل گرفته در آمریکا ـ که حمایت دولت این کشور را نیز در پی داشته ـ تا چه میزان گسترش خواهد یافت، این رویداد، تلنگری برای هر ناظری است که آیا در سینمای ایران نیز ظرفیت بهره‌برداری مشابه‌ برای کاهش چالش‌های فرهنگی به ویژه مشکلات عدیده‌ای که در فرهنگ عمومی به چشم می‌آید، وجود داشته و دارد؟ بی‌گمان وجود دارد و متأسفانه هیچ‌گاه کوچک‌ترین بهره‌برداری در راستای اصلاح فرهنگ عمومی نشده است.

‌می‌توان بیرون از فضای هر فیلم و در دقایق پیش از اکران که معمولاً تنها تبلیغات بازرگانی پخش می‌شود و تنها تبلیغ فرهنگی، برای عدم کپی آثار سینمایی بوده، کلیپ‌های کوتاهی نیز پخش کرد که برخی از ساده‌ترین چالش‌های فرهنگی را با نقش‌آفرینی سینماگران به نقد کشید و از مردم خواست‌ در برابر این رفتار‌ها واکنش‌هایی داشته باشند که منجر به بهبود فرهنگ شهروندی شود و این مفاهیم را با کلیپ‌های سی ثانیه‌ تا یک دقیقه‌ای به مردم یادآوری کرد؛ کلیپ‌هایی که قطعاً در تلویزیون نیز می‌تواند پخش شود.

پرستویی و کیانیان به جای دانیل کریگ و بنسیو دل تورو

برای اینکه ساده بودن تولید این تبلیغ‌ها و میزان اثرگذاری‌شان را یادآوری کنیم، طرح یکی از همین کلیپ‌های ساده را با هم مرور می‌کنیم. دوربین در یک نمای بسته و اینسرت، کف خیابان را نشان می‌دهد که فیلتر سیگاری‌ روی زمین می‌افتد و همین نما به شکل‌های دیگر تکرار می‌شود. همزمان یک نمای بسته دیگر مردی را تا سینه نشان می‌دهد که زانو می‌زد و فیلتر سیگار را بر‌می‌دارد و در نمای دیگر فیلتر دیگر را زنی بر‌می‌دارد و این نما چند بار تکرار می‌شود و سپس چهره بازیگران را می‌بینیم که در حال انداختن فیلتر سیگار در سطل زبانه ‌هستند و در پایان نیز کافی است بنویسیم: روزانه ۱.‌۵ میلیون فیلتر سیگار فقط از سطح خیابان‌های پایتخت جمع‌آوری می‌شود.

چنین تبلیغی با حضور ستاره‌هایی چون شهاب حسینی، پرویز پرستویی، رضا کیانیان، عزت الله انتظامی کوتاه و ساده است و لزوماً دیالوگی نیز ندارد؛ اما اثرگذاری‌اش برای مخاطب بالاست و یکی از اصول فرهنگ عمومی بدون شعارزدگی‌هایی که در تبلیغ‌های دیالوگ‌محور شاهدش هستیم با رفتار برخی چهره‌های سینمایی که برای مخاطب از جذابیت بالایی برخوردارند، تبلیغ خواهد شد و طبیعتاً اگر 10 درصد از جمعیت تماشاگران فیلم‌ها نیز در رفتارشان تجدیدنظر کنند، روزانه ۱۵۰ هزار فیلتر سیگار و طبیعتاً دیگر زباله‌های کوچکشان را در سطح شهر نخواهند ریخت و تا رسیدن به سطل زباله، تحمل خواهند کرد!

این ظرفیت در ‌تاریخ سینمای ایران نادیده گرفته شده؛ اما اکنون نیز برای بهره‌برداری از این فرصت دیر نیست و اتفاقاً یکی از طرح‌هایی است که اجرایش نه نیازمند برنامه‌ریزی یا قانون‌گذاری خاصی است و نه به اعتبار چشمگیری نیاز دارد و اگر اراده‌ای در این زمینه در کشورمان شکل بگیرد، در چند هفته می‌توان عملیاتی و اجرایش کرد و تنها آنچه ‌می‌ماند و شرط موفقیت این طرح برای ارتقای فرهنگی عمومی مملکتمان است، ایده‌هایی است که به تصویر تبدیل می‌شود و جلو چشم تماشاگران نقش می‌بندد.

هم اکنون ویدیوی ۶۰ ثانیه‌ای آمریکایی‌ها را ببینید.


سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۲۲
شاید این نکته گفتنش ضروری باشد که نکته مغفول در فرهنگ سازی و اخلاق گرایی قانون است.
باید اخلاق را چارچوب قانون جای داد.
دنبال خلاقیت باشید الان ندویید برید ادای اونورا درنیارید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
فکرشو کن یکی از بازیگرهای ما که خودش مظهر رفتارهای خشونت آمیزه (اسمشو نمیبرم) بیاد ضد خشونت صحبت کنه.
وقتی حرفی زده میشود باید هم راستا با آن نیز اعمال اصلاح شود.
ایده ی خیلی خوبی هست. خیلی راحت می شه از افرادی که مردم دوستشان دارنند مانند اقای پرستویی برای حل خیلی از مشکلات فرهنگی مثل اعتیاد و.. استفاده کرد.like
پاسخ ها
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
خیلی ببخشید. مـــردم دوستشان دارنننند؟!
چرا از جانب همه نظر میدی؟
بنده اصلا از بازیگرها خوشم نمیاد.
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
محمدآقا!
اینجا منظورش از "مردم"، عده ی زیاده.
از آرایه ی ادبی مجاز استفاده کرده فقط، ولی راس میگه.
منم از آقای پرستویی خوشم میاد.
کاملا موافقم تابناک جان مخصوصن با او یکی جملت اصن باید بدی با طلا واسمون بنویسین اصن ایول داری به شدت آفرین آفرین
ببینید بحث خلاقیت هم خیلی مهمه. متاسفانه هنرمندای ما خیلی که بخوان خلاقیت به خرج بدن، میرن کلیپ نوسفر رو از روی کلیپ yes we can اوباما کپی میکنن. همین!
مرسی تابی جون خیلی باحالی
آقای مهران مدیری از ظرفیت بالایی برای ساختن این گونه فیلمها دارند فراموش نکردیم لهجه ها و حرکاتی که در فیلمهایشان داشتند در مدت زمان کوتاهی همه گیر می شد کاش به جای آنها گزیده تر اقدام میکردند و دست به فرهنگ سازی میکردند نه لهجه ها و حرکاتی که نه تنها هیج فایدهای نداشتند که گاه خیلی مضر هم بودند .با آرزوی موفقیت بیشتر ایشان در عرصه هنر
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
عجب نظری بود. نظرت کاملا اتمی بود !!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
ببینم آقای مدیری بدون لینکاش میتونه مثل سری دوزا سریال بسازه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
فقط باید تاثیر گذار باشه ،شخص سازنده مهم نیست
این موضوع چیزی نیست که جناح بندی نیاز داشته باشه
الان باز چندتا مقلد پیدا میشن یه تقلید ناشیانه از کار خارجی ها میکنن یک اثر مزخرف بی کیفیت تولید میشه ! قبلا آثار تقلیدی از بفرمایید شام و آکادمی موسیقی رو دیدیم حالمون به اندازه کافی به هم خورده ... بسه دیگه !
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
بفرمایید شام دیگه چیه؟
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
منظور آقای دکتر، شام ایرانی خودمونه که با استفاده از ایده ی برنامه ی ماهواره ای و نسبتا محبوب بفرمائید شام ساخته شده.
ولی آقای دکتر، من به شخصه شام ایرانی سری اول رو که رامبد و سروش و اشکان و مهدی توش حضور داشتن، خوشم اومده بود.
حالا ...
میهمن
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
بعضی ها واقعاٌ بیمزه و یخ هستن .مثل این ناشناس
سلام،
حفظ محیط زیست، نحوه صحیح رانندگی، آلودگی صوتی و بصری و ... همه و همه جای کار دارد. دوستان ایران به اندازه همه ما کار دارد آنهم 24 ساعته! شاید نیرو هم کم بیاوریم برای ساختن...
مرسی تابی جون خیلی باحالی
حالا میرن انقدر کلیپ راجع به همه چیز میسازن که دیگه شورش در میاد
مگه سینمای ایران چقدر تماشاگر داره که انتظار دارید ساخت اینجور کلیپ‌ها اثر مثبتبر فرهنگ سازی داشته باشه؟!
هرچند که با اصطلاح فرهنگ سازی شدیدا مشکل دارم. ساخت فرهنگ یعنی چی؟
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر