بازدید 29990
مجادله بر سر تکرار یک تجربه موفق جهانی ادامه داد؛

زور چه کسی در ماجرای «پایتخت ۴» می‌چربد؟!

سوای اینکه مجادله تازه تا چه میزان در تشخیص جایگاه و قدرت شورای نظارت بر صداوسیما نقش‌آفرین خواهد بود و اگر از این ماجرا بگذریم که زور چه کسی در ماجرای ساخت «پایتخت ۴» می‌چربد، این ‌مهم را نباید نادیده گرفت که در رقابت برای جذب مخاطب، روند فصل به فصل ارائه کردن سریال‌ها، ‌عرفی معمول در سطح جهان است.
کد خبر: ۳۹۶۷۶۴
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۸ 29 April 2014
مجموعه تلویزیونی «پایتخت ۳» در حکم ‌یکی از معدود برنامه‌های نوروزی ۱۳۹۳ که اقبال عمومی گسترده‌ای ‌در پی داشت و نظر مردم ایران را به خود جلب کرده بود، با توجه به انتقادات مستمر برخی مسئولان استان مازندران، استمرار تولیدش شرایط دشوار و پیچیده‌ای را پیش روی سیروس مقدم قرار داده و با این حساب، باید پرسید آیا سلیقه مردم ایران بر دیدگاه بومی برخی مسئولان ارجحیت خواهد یافت؟

به گزارش «تابناک»، شورای نظارت بر صداوسیما در دوره‌ای نقش کمرنگی ـ دست‌کم در سطح عمومی ـ داشت و اگر گزارش‌های مستمری از عملکرد رسانه ملی تهیه می‌شد، این گزارش‌ها جنبه رسانه‌ای نمی‌یافت؛ اما ظاهراً در دوره جدید فعالیت این شورا، فضا تغییر کرده و قرار است این مجموعه نقد‌هایش جنبه رسانه‌ای نیز بیابد؛ شورایی که مشخص نیست میزان قدرت اجرایی‌اش در جهت‌دهی به رویه و ورود به تصمیمات و برنامه‌های رسانه ملی تا کجاست و به لحاظ قانونی مبهم است که این نظارت می‌تواند با دخالت نیز همراه شود؟!

این شورا در جدی‌ترین ماجرایی که ورود کرد، انتخاب مجری برای گفت‌و‌گوی تلویزیونی رئیس جمهور بود که با مخالفت رئیس سازمان صداوسیما همراه شده بود و سرانجام رأیی بینابینی دارد؛ ورودی که به درخواست رئیس صداوسیما انجام شد و‌ بر جایگاه بالادستی این نهاد تأکید داشت. با این حال، هیچ‌گاه گمان نمی‌رفت که این شورا نقش پررنگی بیابد و راساً در تصمیمات تلویزیون ورود داشته باشد و دیدگاه‌های مشخصی درباره تولید کردن یا نکردن ‌‌‌برنامه‌های تلویزیون به مثابه یک الزام برای مدیران این سازمان بدهد.

زور چه کسی در ماجرای «پایتخت ۴» می‌چربد؟!

‌«پایتخت ۴» اما آغاز تغییر وضعیت بود و شاید بتوان آغاز یک مجادله جدی تلقی‌اش کرد؛ مجادله‌ای که می‌تواند تا نوروز ۹۴ استمرار داشته باشد؛ «پایتخت ۳» همچون دو قسمت پیشین این مجموعه، انتقادات تند برخی از مردم شمال کشور و به طور خاص مسئولان این نواحی را در پی داشت. در مقابل نیز گروهی از مردم نواحی شمالی از این مجموعه تلویزیونی حمایت کرده و در ابعاد وسیع‌تر، شاهد استقبال بخش انبوهی از مردم کشورمان از این مجموعه بودیم و اگر برنامه‌های موفق نوروز ۹۳ را به لحاظ کیفی طبقه‌بندی کنیم، «پایتخت ۳» یکی از ۳ برنامه موفق بوده است.

منطق ایجاب می‌کند مجموعه‌های موفق تلویزیونی، با فصل‌های تازه‌ای استمرار یابند و صداوسیما نیز در سال‌های اخیر به همین رویکرد توجه نشان داده و مخاطبان این مجموعه‌ها را برای خود نگه داشته ‌است و آنچه درباره «کلاه قرمزی» و «پایتخت» رخ داد نیز در همین راستا بوده و ظاهراً «پایتخت ۴» نیز در دستور کار مدیران رسانه ملی بود؛ اما ظاهراً شورای نظارت بر صداوسیما با این نگاه موافق نیست و مخالفت با تولید این مجموعه برای نوروز سال آینده را رسماً اعلام کرده است.

رمضان شجاعی کیاسری، نماینده مردم ساری در مجلس شورای اسلامی و نایب رئیس شورای نظارت بر صداوسیما که سابقه مخالفت طولانی با مجموعه «پایتخت» از زمان «پایتخت 1» دارد، درباره این مجموعه گفته است: «با توجه به ارزیابی انجام شده و نظرات کارشناسی دریافت شده، از ساخت سریال پایتخت چهار جلوگیری شد و برنامه‌ای برای ساخت این سریال در رسانه ملی وجود ندارد... ارزیابی نقطه نظرات شورای نظارت بر صدا و سیما با امضای اینجانب در اختیار رئیس سازمان صدا و سیما قرار گرفت. اعضای شورا‌‌ نقاط ضعف سریال پایتخت سه را به ضرغامی اعلام ‌و تذکراتی را نیز در این نامه مطرح کردند‌».

زور چه کسی در ماجرای «پایتخت ۴» می‌چربد؟!

چند روز از این اظهارنظر نگذشته بود که عباس فاطمی، مدیرکل طرح و برنامه‌ریزی معاونت سیما در نشستی خبری در میان رسانه‌ها علاوه بر تأیید خبر بازگشت مهران مدیری به شبکه پنجم تلویزیون با کمدیِ اجتماعی 90 شبی، درباره «پایتخت» کاملاً بر خلاف نظر شورای نظارت بر صداوسیما اعلام موضع کرد و گفت: «براساس برنامه‌ریزی‌ها مقرر شده تا سریال پایتخت ۴ نیز در نوروز سال آینده به کارگرانی سیروس مقدم و با همان تیم قبلی ‌روی آنتن شبکه سیما برود‌» که البته ‌این واکنش فاطمی به نظرِ دستوریِ شورای نظارت بر صداوسیما، با سکوت مسئولان این شورا همراه شده است.

سوای اینکه مجادله تازه تا چه میزان در تشخیص جایگاه و قدرت شورای نظارت بر صداوسیما نقش‌آفرین خواهد بود و نیز اگر از این ماجرا بگذریم که زور چه کسی در ماجرای ساخت «پایتخت ۴» می‌چربد، این ‌مهم را نباید نادیده گرفت که در رقابت برای جذب مخاطب، روند فصل به فصل ارائه کردن سریال‌ها، ‌عرفی معمول در سطح جهان است و اینکه این مجموعه ـ چه به لحاظ داستانی و چه از جنبه فنی‌ ـ خود را تا رسیدن به فصل چهارم حفظ کرده، رویدادی است که باید آن را به فال نیک گرفت و اگر قرار بر اثبات قدرت است، درباره موضوعی دیگر به چنین کشمکشی پرداخت.

«پایتخت»، «کلاه قرمزی» و هر مجموعه‌ای که در محدوده اخلاقیات اقدام به تولید برنامه‌های پرمخاطب برای تلویزیون می‌کنند، همچون مجری‌ها و ستاره‌های دیگر، جزو سرمایه‌های تلویزیون برای نگه داشتن بیننده در کنار تلویزیون هستند؛ بنابراین، ‌از این منظر نباید به گونه‌ای  رفتار کرد که این سرمایه‌ها ـ که از میان هرچند صد برنامه، تنها چند برنامه تولیدی این گونه برداشت می‌شود ـ از دست برود. هر نقدی به رسانه ملی وارد باشد، نمی‌توان از عملکرد رسانه ملی در پیش گرفتن استمراربخشی به برنامه‌های پرمخاطب استقبال و حمایت نکرد؛ باید امید داشت شورای نظارت بر صداوسیما نیز چنین مشی‌ داشته باشند.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۲
در انتظار بررسی: ۵۶
انتشار یافته: ۷۴
پایتخت 40.
اسکلت باباپنجعلی تو قبر: ناهار نخــــِدم !!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
من با این نظر به تو شک کردم تابناک!!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
برای چی؟
میخوای کاری کنی تابناک دیگه نظرمو منتشر نکنه؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
مشکوکم مشکوکم به تو
نمیتونم بمونم با تو (تابناک)
معتاد شدم والا. عجب دیوونه ای هستما
مهدی از ساری
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
تابناک.واقعا براتون متاسفم.
در کشورهای دنیا رو نقاط اشتراک مردم اقوام یک ملت تاکید میکنن تا وحدت یک کشور استمرار پیدا کنه. ولی متاسفانه در کشور ما اوج ... و بی فرهنگی رسانه ای که از ساخت معمولی ترین برنامه های حتی در سطح دوربین مخفی خارجی هم عاجز هست با ... چطور در تلوزیون ملی در طی سال 2 برنامه خاص اقوام مختلف و حتی ادیان مختلف کشورمون هرگز بیان نمیشه که سنت های این اقوام رو به اقوام دیگر کشورمون نشون بده ولی برای تمسخر به خودتون اجازه میدید لهجه مردم یک استان رو در رسانه ملی دست مایه قرار بدید تا شاید در تفکرات ... که در محدوده همون شهر پر دود و دم باقی میمونه و نه در سطح شهری منتسب به پایتخت یک کشور، شاید راهی پیدا بشه تا یه لبخندی به لب پایخت نشینان فراهم بیاره.

مردمی که در سخت کوشی الگو هستن و هم در عرصه پایداری در عرصه دفاع مقدس در شرایطی که این استان مورد تهدید مستقیم به هیچ وجه واقع نبود و چه در عرصه ورزشی امروز و هم اقتصاد با کمترین و محدودیت های بیشمار همواره جز اولین های کشور هستند و مردم خونگرمی که همین دار و درختشون رو با بی آلایشی تقدیم مهمانانشون همیشه کردن رو اینطور دستمایه قرار دادن برای خندیدن فقط و فقط میتونه نمونه بارز امثال شماها باشه.

همین که میبینین برنامتون که ارزش مادیش حتی به اندازه مصرف داخلی همه استانهای کشورمون هم نیست و موجبات نارضایتی مردم این استان رو فراهم کرده خودش باید برای افراد آگاه زنگ خطری می بود که درک کنن این برنامه با احساسات مردم یک استان بازی کرده نه اینکه با ابراز تاکید و تمجید از همچین کارگردان ضعیفی که مقرضانه چنین برنامه ای رو تامین میکنه به حمایت از اون بپردازین.
...
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
این سریالم که مردم دوست دارن , سنگ جلو پاش میندازن
تلویزیون چی داره مگه ...
این سریال نباید ادامه داشته باشد چون واقعا حساسیتهایی را در پی داشته است مخصوصا در سری سوم ان توهینهای زیادی به نوع لهجه.فرهنگ و جامعه مازندران داشت.امیدوارم مسئولین صداوسیما برای خنداندن مردم راه بهتری پیدا کنن.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
آخه این چه حرفیه اگه این جوریه که هیچ سریالی نباید پخش شه یکی با لهجه تهرانیه یکی خراسانی یکی شمالی . . . چرا همه چیو رو حساب مسخره کردن میزارید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
کجای آن توهین بود؟ آیا فقط سریال ها باید در تهران ساخته شود! با این دید تمام ایران در تهران محدود می‌شود و بسیاری از آداب و فرهنگ‌های اقوام مردم ایران زمین به فراموشی سپرده می‌شود.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
حساس نشو حساس نشو
یک عمره دارن لهجه ما تهرونی ها رو تو تیلیوزیون در میارن یه بارم صدامون در نیومد!
شهروز
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
اگر اینطوره من هم به استفاده از لهجه ی تهرانی اعتراض دارم. این همه سریال طنز با لهجه ی تهرانی ساختند و ما رو مسخره کردند. تاوانش رو کی میده؟!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
ناشناس 12:51
تهرونی ها لحجه ندارن که مسخرشون کنند
علی اکبر نعل چین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
در پاسخ به ناشناس سوم باید عرض کنم کجا لهجه شما تهرانی ها رو به تمسخر گرفتن ما در سریال های طنزی که در تهران ساخته می شود به لهجه و آداب و رسوم تهرانی ها نمی خندیم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
حرف مازندرانی ها هم همینه ناشناس اول!!!
سری 4 پایتخت رو راجع به یه فرهنگ و زبون دیگه بسازید. 3 تاش رو مازندرانی ساختی حالا برو جای دیگه بساز ببینیم اگه کسی معترض نشد دوباره برو سراغ مازندران!!
حامد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
جناب من مشهدیم و خوشحال میشم مردم کشورم با لهجه مشهدی اشنا شوند
...................
یره مو مشدیم و دوس درم مردوم کشوروم با لهجه مدی اشنا بشن
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
دقیقا
یک مازندرانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
پسر طبری من هم یک مازندرانی هستم،اما اصلا از ساخت این سه گانه ناراحت نشدم و مشتاق سری چهارمم هستم!
پس کی قراره ما مردم ایران یاد بگیریم کمی خوددار و باجنبه باشیم؟مشکل این سریال چیه؟ چرا همه چیز رو به پای توهین و تمسخر میذارید؟بس کنید ...
اگر مخالفتی میشه صرفا برای این که محبوب تر بشه
اگر موافقتی میشه صرفا برای این که به طنز سیاسی تبدیل نشده!
من يه مازندراني هستم............
قسمت هاي اول و دوم و سوم پايتخت 3 رو اصلا قبول نداشتم اونم فقط به خاطر باخت كشتي اما درباره بقيه فيلم انصافا خوب بود. آقاي شجاعي خودشون جزو كسايي بود كه سر صحنه فيلم برداري حاظر شدند و از مجموعه تقدير كردند........الان چطور مخالفن؟
تجربه موفقيت جهاني؟!!!!!!!!
اونوقت اين جهاني! از كجا اومده؟!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
نمیدونستی؟
زده رو دست سریال Breaking Bad
باور کن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
شما برو همان سریال های ترکیه رو نگاه که آخرش هم معلوم نمیشه کی بابای کیه .
واقعا پایتخت سریال خوبی بود .
من به عنوان یک مازندرانی متعصب هیچ توهین و تهمتی رو ندیدم در تمامی قسمتهای سریال احترام به بزگترها (بابا پنجعلی با اون وضعیت و فصل الخطاب بودن ایشون)مهمون نوازی خانواده دوستی سادگی و صمیمت علیرغم وجود بعضی تفاوتها صمیمیت خانوادگی وجود داشت انصافا من و تمام فامیلهای من هیچ نکته منفی در این سریال ندیدیم جز نکات خوب
اجازه بدید این روند باز هم ادامه داشته باشه
اين سريال داره لوس ميشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
شما حرف نزن!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
اگر تهيه كننده و نويسنده كمي خلاقيت داشته باشن لوس كه نميشه هيچ خيلي هم عالي ميشه .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
به هیچ عنوان
خیلی هم خوبه
حتی یک قسمت از سریال پایتخت را تا حالا ندیدم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
الکی میگه!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
سریال نیست
فقط فک زدن چند نفر که هر کدوم فقط بلدند یه جمله را دائما تکرار کنند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
حتما" شبكه هاي ماهواره اي اجازه نداده اخوي !!!!
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
خوش به حالت :/
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
دورانی که تلویزیون ندیدن افتخار بود گذشته ...
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
الان باید برات دست بزنیم ؟!
من یک مازندرانیم و « برخی مسئولان» هم نیستم، پایتخت با همه جاذبه ایی که داره مشکلاتی اساسی در شناسوندن این گروه از مردم داره که بعضا با توهین و تحقیر هم آمیخته س که البته برای همه خنده داره و هر چیزی که یه دل سیر ملت رو بخندونه صد البته طرفدار داره، من مخالف ساخت پایتخت 4 نیستم اما سازندگان این سریال هم باید به نقد هایی که میشه توجه کنند و اون رو در سریال لحاظ کنند.
مشکل اینجاست که عزیزان سازنده این سریال برای این نقدها پشیزی هم ارزش قائل نیستند. اگر از همون ابتدا بعد از انتقاداتی که به پایتخت 1 شد ذره ای تامل می کردند کار به اینجا نمی رسید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
برادر عزيز هدف اصلي از ساخت اينگونه سريالها جذب مخاطب و ايجاد لحظاتي شاد و مفرح براي مردم هست .خنديدن به موقعيتهاي طنز به معني مسخره كردن نيست نمي دونم مردم كي مي خواهند اين مطلب را بفهمند.
بسازنش ، با مشاغل تهراني و زبان فارسي تهراني تا به كسي برنخوره ، هر كي هم دوست داشت نگاه نكنه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
اونوقت ميدوني چي ميشه .تمام اصفهانيها و مازندرانيهاي و تركها و لرها و مشهدي ها و شيرازيهاي و كرمانيهاي و جنوبيهاي و ... ميشن تهراني اصيل .
سینا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
همه اینا رو بی خیال
الان من می خوام بدونم که این زبان فارسی تهرانی چی هست دقیقا که شما افتخار میدین بقیه بیان باهاش سریال بسازن؟
مشاغل تهرانی؟! یعنی مثلا کارمندی بانک به سبک تهرانی؟ یا مثلا ابزار یراق فروشی با ابزار یراق های تهرانی؟
اگه به این شکل باشه که ما شیرازیا هم باید از برنامه کلاه قرمزی به خاطر شخصیت آقای همساده دلخور باشیم و طومار پر کنیم ولی از طرف خودم به عنوان یک شیرازی اعلام میکنم که از شخصیت آقای همساده بسیار خوشم اومده و از اینکه لهجه شیرازی در این برنامه به کار رفته استقبال میکنم
پاسخ ها
مرتضی
| Germany |
۱۳:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
کاکو شیرازیا مرامشون تکه تک!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
حال نداری اعتراض کنی!!!!
از خنده بترکستمه (به زبان مازندرانی یعنی ترکیدم!)
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
به چی مخندی؟
حس-مركز استان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
منم بتركيمه
تو رو خدا دیگه قسمت 4 را نسازن
من نمیدونم چرا آقایون سعی میکنن نظر شخصی خودشون رو به همه بقبولونن. آقا مردم این سریال رو دوست دارن و می خوان پایتخت 4 هم ساخته بشه. این نه نیازی به نظر مسئولین داره نه نظرسنجی عمومی. شما عید هرجه که میرفتین تنها سریالی که همه پیگیر بودن ببینن همین پایتخت بود.
این سریال اگر با این افت کیفیت نسبت به سری اول و دوم بخواهد تولید شود قطعا مناسب نیست. کلیت مجموعه سوم ضعیف و همراه با نکاتی واقعا غیر جذاب بود. بهتر است بیشتر از این سازندگان روی ادامه و سود بیشتر تمرکز نکنند تا همه خاطرات خوش ان را نابود نکنند.
من پیشنهاد میدم سری چهارم سریال پایتخت در سبزوار و با محوریت دی جی فسنقری ساخته بشه
به شرطی سریال های فصل به فصل موفق خواهند بود که از ابتدا برای اینکار طراحی شده باشند و یک نرخ بی رنگ اما رابط اصلی بین فصول وجود داشته باشد
کاش می شد برای ساخت قسمت های بعدی ساختمان پزشکان هم برنامه ریزی می کردند سریال جذابی بود
فدایی داری پایتخت
ادامه دادنش کار اشتباهیه تکه کلامها و طنز موجود در این کار لوث می شود و جذابیت خود را از دست می دهد
اگر مقایسه ای کنیم،میزان مخالفتهای فصل3 پایتخت از فصل 1و2خیلی بیشتر بود.دلیلش هم نداشتن قصه خوب و مناسب است.برای نوروز94 آقای مقدم سریال دیگری بسازند-همانند سریال چک برگشتی که مابین پایتخت1و2ساخته شد-و نوروز95،پایتخت4 را بسازند.
چرا مردم ما عادت دارند تا برنامه اي درخور در تلويزيون ايجاد مي شه دنبال ايراد و اشكال بگردند ... در سه سال گذشته سريال پايتخت بهترين سريال نوروزي شناخته شده ... نوروز بدون پايتخت و كلاه قرمزي نوروز براي تلويزيون ما نوروز به حساب نمي ياد .
سلام ،از آقاي مقدم تقاضا ميكنم تشريف بياورند و سريال پايتخت 4 رادر منطقه رودبار زيتون ،بخش خورگام كه از طوايف ديلمي و كرمانژ تشكيل شده بسازند كه اين موضوع باعث افتخار ماست...
من اصلا نتونستم هيچوقت اين سريال رو ببينم و يه قسمتش رو هم تا آخر نتوستم تحمل كنم بنظرم سريال خيلي آشفته و شلوغي بود
سريال بسيار خوبي است و تمام تعطيلات عيد را با اين سريال سرگرم بوديم
اگه بحث مسخره کردن و توهین نیست قسمت های 4 و 5 و 6 رو در مورد یه قوم و زبون دیگه بسازن ببینیم اگر اعتراضی نشد دوباره برن سراغ مازندرانی ها.
اگه منطقی نیست بگین دیگه. چرا گیر دادن به مازندران؟؟؟
این همه فرهنگ و لهجه تو این مملکت هست چند تا پایتخت هم در مورد اونها بسازن!!
با سلام. به نظرم سریال می تونست بهتر باشه اگر اون حرکت های بچه گانه نقی یا برخی از عادات کلیشه ای بد آموز حذف یا تعدیل می شد.
مشکل لهجه نیست. من آذری زبانم و همسرم مازندرانی (در حرفه کارگردانی). این سریال را می دیدیم و قبل از اینکه خودمان در موردش نقد بکنیم دختر 9 ساله مان از لجبازیهای نقی، رفتارهای کمتر از بهره هوشی بازیگران (واقعا بیشتر از صفا و سادگی) و ... شاکی میشد.
درست است که به مقوله احترام به بزرگتر ها یا مهمان نوازی پرداخته شده بود ولی حداقل در مورد من به بهای پیدایش اندکی نفرت از ریشه مازنی در دل دخترم تمام شد.
اندکی تامل بفرمایید
توهين كردن اصولا كار خوبي نيست. درست نيست كه به خاطر خنداندن بيننده، عده اي از هموطنان (مازندرانيها) رو مسخره كرد.اگر آقاي مقدم شمه فيلمسازيش خوب است فيلم كميك ديگري بسازد با موضوع متفاوت.تاكيد زياد بر مكان و لهجه كار خوبي نيست.
استفاده از لهجه هاى مختلف درسريالها, باعث مىشودفرزندان مافرهنگ کشورمان رابهتربشناسند من به عنوان يک مشهدى وقتى اوس موسى صحبت مىکرد کلى مىخنديدم وهمچنىن از لهجه مازندرانى بابازى خوب اقاى تنابنده لذت بردم چراوقتى اکثر مردم راضى هستن بعضيا الکى ايراد مىگيرن من خيلى کم تلويزيون مىبينم چون واقعا اکثر برنامه هاجذابيتت ندارن ولى پايتتخت وکلاه قرمزى روهمىشه مىبينم امثال من کم نيستن صداوسيمما بايدبه فکرجذب مخاطب بيشترباشه تاکى ميخوايم بابهانه گيرىهاىالکى همين چارتابرنامه پربيننده روهم ازبين ببريم تلوزيون مابه اندازه کافى خط قرمز داره ديگه نماينده هاى محترم بىخيال بشن و يک کم به فکر گرفتارى مردم شهرشون باشن
مشکل اینه که مردم ما هنوز با جنبه شوخی اشنا نیستند و هر حرفی را بعنوان تمسخر می دانند که بهتره مسئولین در این زمینه هم برنامه هایی داشته باشند
من مازندرانیم و سریال پایتخت 3 تنها برنامه ای بود که میدیم.واقعا نسبت بقیه سریالا یه سر و گردن بالاتره.
بابا این چه وضعیه که هر سریالی ساخته می شود که یک عده بگویند به فلان قوم توهین شده و تمسخر کردند پس اگر اینطوره ما باید کلا تمام لهجه ها را ممنوع کنیم و بگوییم که ممکن است برخی مورد تمسخر به نظرشان بیاید چون با آن لهجه آشنا نیستند به نظر من این سریال ها با مخاطب میلیونی و از هر قشر از جامعه اتفاقا می تواند معرف خوبی برای لهجه های تمام اقوام باشد
پایتخت 1و 2 عالی بود. پایتخت 3 زیاد جالب نبود. اگر قراره 4 ساخته بشه مانند 1و2 باشه. در پایتخت 3 مازندرانی ها رو طوری جلوه داده بودند که انگار نه لباس پوشیدن بلد هستن نه کار دیگه. در صورتی که مازندرانی ها از خوش پوش ترین ها هستند. یک سر به ساری بزنید.
اینکه با گویش یک قوم در یک فیلم صحبت شود به خودی خود مشکلی نیست.مشکل آن است که فیلم نامه نویس یا کارگردان می بایست از یک مشاور مازنی استفاده می کردند.به نظر من این پایتخت 3به فرهنگ مازنی ها توهین کرده
ببينيد كدام استانها اين سريال را توهين اميز نميدانند و با لهجه همان استانها ساخته شود . يا اينكه نويسنده فيلمنامه انرا درباره شهر خودش ( كه ظاهرا تنابنده دامغاني است ) بنويسد . اقايان مقدم و تنابنده همه ادمهاي يك قوميت را خل و چل تصوير كرده اند كه ناعادلانه و نژادپرستانه است . هموطنان و مسئولين ديگر استانها و سايت تابناك هم راضيند و به اشفتگي يك قوم كوچك اهميتي نميدهند .
انقدر بسازين تا ب.......توش
آیا متوقف کردن ساخت سریال موفق ، روحیه بخش ، پر انرژی و صمیمی پایتخت 4 کار خوبی است؟مسلما خیر!!!!!
تيتر زديد كه ( زور چه كسي در ماجراي پايتخت 4 ميچربد ) . واضح است كه زور شما به يك استان ميچربد . مگر اينكه خدا و وجدان را قاضي كنيد و چيزي را كه براي خودتان نميپسنديد براي ديگران هم نپسنديد . چه كسي دوست دارد كه مردمش ... به نظر برستد ؟ متن تابناك اصرار بر ادامه مجموعه پايتخت در مازندران دارد چون اقايان نگرانند كه گروه مقدم و تنابنده به سراغ قوم انها برود و همين فضيحت را بر سر انها دراورد . نميشود تا ابد براي مازندران هجو ساخت . دير يا زود سراغ شما هم مي ايند . اگر ديروز كه جوك براي ديگران ميساختند من هم اعتراض ميكردم امروز رسانه ملي!!! جرات نميكرد سريال هجو برايم بسازد و بر ادامه ان اصرار كند . بجاي ان ميرفت مدرس از خارج مياورد تا به فيلمنامه نويسش بياموزد كه چگونه بدون هجو اقوام طنز بنويسد .
سریال 32 قسمتی کیم سو رو (سرزمین آهن )از شنبه 20:45 از شبکه ی سه
مردیم از بس سریال های بی خود تهرانی دیدیم
بابا بذارین یه کم از زندگی واقعی مردم رو ببینیم
پایتخت باید ادامه پیدا کنه
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار