بازدید 5701

انقباض و انبساط بلیت‌های سینما

برخی پردیس‌های سینمایی شهر تهران به دلیل اینکه شرکت و موسسه محسوب می‌شوند و باید پاسخگوی حسابرسی‌های مالی خود باشند، مبلغ 8 درصد مالیات بر ارزش افزوده را در قیمت بلیت‌های خود لحاظ کرده‌اند.
کد خبر: ۳۹۶۴۲۷
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۱ 28 April 2014
زمستان پارسال بود که سخنگوی شورای صنفی نمایش اعلام کرد که به خاطر جذب بیشتر مخاطب و درنظر گرفتن وضعیت معیشتی مردم جامعه، قیمت بلیت سینماها در سال ۹۳ افزایش پیدا نخواهد کرد. اخیرا نیز رئیس انجمن سینماداران باز هم مشکلات موجود را یکی از دلایل افزایش نیافتن نرخ بلیت سینما دانسته است. اینها همه درحالی‌ است که بسیاری از مخاطبان در برخی از سالن‌های سینما از جمله سینما آزادی و پردیس‌زندگی، با افزایش بدون سروصدای قیمت بلیت مواجه شده‌اند. بلیت فیلم‌ها در این سینماها 6500 تومان فروخته می‌شود که 500 تومان نسبت به قیمت قبلی افزایش داشته است.

به گزارش فرهیختگان، این افزایش قیمت سخنگوی شورای صنفی نمایش را بر آن داشت تا در اظهارنظری جدیدتر به این نکته اشاره کند که براساس اعلام پارسال، قیمت بلیت سینماها در سال 93 گران نشده، بلکه فقط برخی پردیس‌های سینمایی شهر تهران به دلیل اینکه شرکت و موسسه محسوب می‌شوند و باید پاسخگوی حسابرسی‌های مالی خود باشند، مبلغ 8 درصد مالیات بر ارزش افزوده را در قیمت بلیت‌های خود لحاظ کرده‌اند.

این درحالی است که مهر پارسال نیز افزایش 500 تومانی بلیت سینماها به خاطر احتساب موضوع مالیات بر ارزش افزوده اعتراضات زیادی به همراه داشت.

اما رئیس انجمن سینماداران در صحبت‌های اخیر خود همچنان بر موضوع افزایش نیافتن نرخ بلیت‌ها تاکید دارد و با اشاره به افزایش نرخ حامل‌های انرژی توسط دولت یازدهم و تاثیر آن روی درآمد سالن‌های سینمایی گفته است: طبیعتا زمانی که قیمت برق و گاز افزایش پیدا می‌کند قیمت سایر خدمات نیز زیاد می‌شود و از درآمد سینما‌ها کاسته می‌شود. از طرف دیگر با افزایش حامل‌های انرژی تورمی به وجود می‌آید که از قدرت خرید مردم می‌کاهد و مردم نیز کمتر به سینما می‌آیند و سالن‌های سینما از این جهت نیز متضرر می‌شود.

محمدقاصد اشرفی اعلام کرده که هر چند باید براساس تورم، ۳۰ تا ۴۰درصد قیمت بلیت سینما‌ها افزایش پیدا کند، اما به خاطر استقبال مردم از سینماها این افزایش صورت نگرفته است.
به گفته او امسال علاوه‌بر حامل‌های انرژی، مالیات برارزش افزوده نیز دو درصد افزایش پیدا کرده است.

اشرفی می‌گوید: انتظار ما از سازمان سینمایی این است که در مذاکره با اداره مالیات و همچنین شهرداری تهران نسبت به بخشودگی عوارض شهرداری و همچنین مالیات بر ارزش افزوده اقدام لازم را انجام دهند.

اما داستان افزایش نرخ بلیت سینما تنها به همین‌جا ختم نمی‌شود. چندی پیش بود که اعلام شد قرار است سالن‌های سینمایی تحت‌نظارت حوزه هنری، بلیت‌های خود را ارزان‌تر از حد معمول به فروش برسانند. بر همین اساس سینما فردوسی با شعار «این سینما هوای جیب شما را دارد» بلیت خود را به قیمت دو هزار تومان کاهش داد و پیشقراول طرحی شد که به ظاهر برای آشتی مخاطب با سالن‌های سینما انجام شده بود.

اما این طرح نگرانی‌هایی برای اقتصاد سینما و فیلم‌های خارج از ساختار حوزه هنری به وجود آورد. فیلم‌هایی که قاعدتا نمی‌توانند مثل آثار متعلق به این حوزه، بابت فروش اندک خود نگرانی نداشته باشند و تامین بودجه‌شان از مسیرهایی دشوارتر صورت گرفته است.

این در حالی است که حوزه هنری اکنون بیش از یک‌سوم سالن‌های فعال سینمایی سراسر کشور را در اختیار دارد و بی‌شک این طرح بر روند کل سینمای کشور بی‌تاثیر نخواهد بود.
حال باید منتظر ماند و دید که روند فروش سینمای ایران با کاهش نرخ بلیت سینماهای حوزه هنری و افزایش نرخ بلیت پردیس‌ها به کجا ختم خواهد شد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار