بازدید 22332
۱
مرور روزنامه‌های یکشنبه هفتم اردیبهشت؛

روایت روزنامه‌ها از محتوای کتاب خاطرات احمدی‌نژاد

با نزدیک شدن به زمان برگزاری نمایشگاه کتاب، احتمال انتشار خاطرات محمود احمدی‌نژاد مورد توجه روزنامه‌ها قرار گرفته است. دو مثلث هدایت‌کننده اصولگرایان و اصلاح‌طلبان در انتخابات پیش روی مجلس، برنامه‌های دولت برای سر‌و‌سامان دادن به بازار پس از اجرای فاز دوم هدفمندی و اعتراض‌ها به وضعیت امنیتی سیستان و بلوچستان، دیگر مطالب مهم روزنامه‌های یکشنبه است.
کد خبر: ۳۹۶۱۱۱
تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۰ 27 April 2014
روایت روزنامه‌ها از محتوای کتاب خاطرات احمدی‌نژاد

با نزدیک شدن به زمان برگزاری نمایشگاه کتاب، احتمال انتشار خاطرات محمود احمدی‌نژاد مورد توجه روزنامه‌ها قرار گرفته است. دو مثلث هدایت‌کننده اصولگرایان و اصلاح‌طلبان در انتخابات پیش روی مجلس، برنامه‌های دولت برای سر‌و‌سامان دادن به بازار پس از اجرای فاز دوم هدفمندی و اعتراض‌ها به وضعیت امنیتی سیستان و بلوچستان، دیگر مطالب مهم روزنامه‌های یکشنبه است.

روایت روزنامه‌ها از محتوای کتاب خاطرات احمدی‌نژاد

نزدیک ‌یک‌ سال پس از آنکه دولت محمود احمدی‌نژاد، جای خود را به دولتی داد که منتقد بسیاری از سیاست‌های دولت‌های نهم و دهم بود، مشاور مطبوعاتی رئیس‌جمهور سابق از ضرورت بازگشت محمود احمدی‌نژاد به عرصه قدرت سخن گفته و تأکید می‌کند‌ در صورت اذعان منتقدان به اشتباهات خود و اصلاح برخی رویکرد‌ها، به احمدی‌نژاد توصیه می‌کنم در انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۶ نامزد شود.

مشاور جنجالی محمود احمدی‌نژاد درباره ماجرای دفن ریچارد فرای، ایران‌شناس مشهور آمریکایی در اصفهان هم از دولت خواسته تا مجوز دفن او را صادر کرده و مانع از آن شود که «برخی گروه‌های بدون هویت مشخص»، کشور را دچار التهاب کنند. او گفته اگر احمدی‌نژاد بود، این مجوز صادر می‌شد.

اما جدای از این گفت‌و‌گو، خبر مهم درباره احمدی‌نژاد، احتمال رسیدن خاطرات وی به نمایشگاه کتاب است.

اعتماد در گزارش خود در این باره با تیتر «خاطرات رئیس جمهور سابق به نمایشگاه می‌رسد؟» نوشته است: بهمن سال گذشته بود که چاپ خاطرات محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهوری سابق در مرکز اسناد کلید خورد. احمدی‌نژاد که برای پاسخ به دیدار روح‌الله حسینیان، رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی و مشاور سیاسی‌اش در دولت نهم از ساختمان ولنجک به مرکز اسناد رفته بود قول چاپ کتاب خاطراتش را به یار قدیمی‌اش که حالاریاست مرکز اسناد انقلاب اسلامی را برعهده دارد داد.‌‌ همان زمان حسینیان هم اعلام کرد که دیدارش با احمدی‌نژاد سیاسی نبوده و تنها در مورد چگونگی، زمان گرفتن و دریافت خاطرات رئیس جمهوری متمرکز بوده است.

وی همچنین اظهار داشت که مرکز اسنادکتاب خاطرات محمود احمدی‌نژاد را منتشر خواهد کرد. از همین رو بود که روز گذشته به دلیل نزدیک شدن به نمایشگاه کتاب بین‌المللی از علی جنتی، وزیر ارشاد در مورد چاپ این کتاب و امکان گرفتن مجوز از وزارت ارشاد سؤال شد و او پاسخ داد که «من در جریان این کتاب نیستم اما اگر به وزارت ارشاد بیاید مجوز انتشار می‌گیرد‌».

چاپ کتاب خاطرات و خاطره نویسی تنها به محمود احمدی‌نژاد اختصاص ندارد. هاشمی رفسنجانی، رئیس جمهوری کشورمان یکی از مشهور‌ترین سیاستمداران ایرانی است که تاکنون کتابش منتشر شده و بازتاب‌های زیادی در جهان داشته است. در این میان اگرچه پس از پایان دوران ریاست جمهوری سیدمحمد خاتمی همه در انتظار چاپ خاطرات و خواندن مهم‌ترین رویدادهای زمان ریاست جمهوری او بودند اما او کتابی منتشر نکرد و تاکنون هم خبری در مورد تصمیم او مبنی بر نوشتن و انتشار خاطرات هشت سال ریاست جمهوری‌اش به گوش نرسیده است. اما انتشار کتاب خاطرات محمود احمدی‌نژاد و بیان آنچه در هشت سال سرنوشت ساز ریاست جمهوری‌اش برای کشور روی داد حکایت دیگری است. ظاهرا چاپ خاطرات احمدی‌نژاد به اندازه‌ای برای خوانندگانش اهمیت دارد که یک سال ونیم قبل سایت ویکی لیکس مدعی شدکه بخشی از کتاب خاطرات محمود احمدی‌نژاد را در اختیار دارد.

این سایت متنی را منتشر کرد و مدعی شد، ‌بخشی از پیش نویس خاطرات احمدی‌نژاد است. بنا بر گزارش آن سایت، پیش نویس خاطرات که دوره دوسال میلادی ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۱ (آذر ۸۸ تا شهریور ۹۰) را در بر می‌گرفت شامل چگونگی عزل وزیر امورخارجه در حین ماموریت، علت بروز اختلافات عقیده‌ای با داو‌د احمدی‌نژاد، بازی کردن تنیس با هوگو چاوز، خواستگاری از دختر رحیم مشایی و ماجرای خریداری هواپیمای ایرباس ۲۳۰ برای ریاست جمهوری، از مواردی است که در خاطرات احمدی‌نژاد به آن اشاره شده است. همزمان با انتشار این خبر حضور محمود احمدی‌نژاد در جمع رسانه‌های امریکا در نیویورک و بیان اینکه «هیچ وقت ادعا نمی‌کنم که اشتباه نکردم. عده معدودی از انسان‌ها بدون اشتباه بوده‌اند.‌ البته من در کتاب خاطراتم اشتباهاتم را خواهم نوشت» این شایعه را در آن زمان تقویت کرد که نام کتاب او «اشتباهات من» خواهد بود. اما این اخبار هیچ‌گاه مورد تأیید قرار نگرفت و تنها خبرهایی مبنی بر اینکه احمدی‌نژاد قصد دارد در فضایی متفاوت با دوران مسئولیت‌های قبلی‌اش خاطرات خود را تدوین کند منتشر شد.

محمود احمدی‌نژاد هر چند قصد دارد خاطراتش را بنویسد اما پیش از او بسیاری از یاران و همفکرانش اقدام به انتشار خاطرات او کرده‌اند. «خادم ملت» یکی از این کتاب‌هاست که ظاهرا توسط جمعی از دانشجویان همفکر احمدی‌نژاد به نگارش در آمده است. مصاحبه با دکتر لنکرانی، الهام، مهندس فتاح، رضایی: منشی مخصوص احمدی‌نژاد در شهرداری و ریاست جمهوری، کریمیان: راننده او در شهرداری و ریاست جمهوری، آشتیانی، معاون مراسمات و تشریفات ریاست جمهوری و غرقی: رئیس رسیدگی به شکایات مردمی ریاست جمهوری از جمله مطالبی است که در این کتاب آورده شده است. اما هیچ کدام از این کتاب‌ها خاطرات محمود احمدی‌نژاد از ۸ سال دوران ریاست جمهوری‌اش نیست. در همین رابطه «اعتماد» با عبدالرضا داوری از یاران نزدیک احمدی‌نژاد و معاون خبر سابق ایرنا گفت‌و‌گویی کوتاه انجام داد.

داوری در مورد چاپ خاطرات احمدی‌نژاد به «اعتماد» گفت: «چاپ کتاب خاطرات احمدی‌نژاد در مرکز اسناد کلید خورده است و تا جایی که اطلاع دارم این کتاب هنوز به رشته تحریر در نیامده است که بخواهد در نمایشگاه کتاب به خوانندگان عرضه شود‌». وی افزود: «برای چاپ این کتاب باید ابتدا کارهای پژوهشی آن انجام شود و تا آنجا که در جریان هستم اسفند سال گذشته طرح اولیه آن در مرکز اسناد پیاده شد‌». داوری همچنین تأکید کرد قرار است براساس دیداری که احمدی‌نژاد با حسینیان داشت انتشارات مرکز اسناد خاطراتش را منتشر کند. بدون تردید خاطرات محمود احمدی‌نژاد در صورت چاپ، جنجال ساز خواهد شد به خصوص اگر‌‌ همان طور که وعده داده است به اشتباهات خود طی دوران ریاست جمهوری‌اش اعتراف کند.

انتقادات از دولت به دلیل وضعیت امنیتی سیستان و بلوچستان


روزنامه سنتی جمهوری اسلامی امروز با روزنامه وطن‌امروز در انتقاد از وضعیت امنیتی سیستان و بلوچستان همراه شده است.

جمهوری اسلامی ستون جهت اطلاع خود را به وضعیت این استان اختصاص داده و از جمله نوشته: دومین اقدام تروریستی طی چند هفته اخیر در جنوب سیستان و بلوچستان واکنش‌هائی را در استان برانگیخت. روز پنجشنبه گذشته محمدرضا صیادی کارمند اداره ثبت احوال شهرستان سرباز در محل کارش توسط افراد مسلح مورد حمله قرار گرفت و به شهادت رسید. قبل از این نیز یک معلم به نام جواد نوروزی در روستای هیت از توابع شهرستان راسک بدست افراد مسلح به شهادت رسید. این اقدامات تروریستی موجب شد تا چند تن از ائمه جمعه اهل سنت سیستان و بلوچستان در خطبه‌های نماز جمعه گذشته با ابراز انزجار، از این رفتارهای ددمنشانه، خواستار همکاری مردم برای شناسایی و معرفی تروریست‌ها شوند. اما سؤال اصلی اینست که امام جمعه اهل سنت زاهدان چرا از نفوذ خود برای جلوگیری از این جنایات استفاده نمی‌کند؟

وطن امروز علاوه بر یادداشتی با تیتر «مددخواهی سیستان از مراجع»، در اصلی‌ترین مطلب صفحه اول خود با تیتر «استیضاح در زاهدان» گزارش داده است: صبح دیروز و در جریان مراسم تشییع شهید صیادی، مردم خشمگین زاهدان شعارهایی را علیه استاندار سیستان و بلوچستان سر دادند. مردم زاهدان معتقدند سهل‌انگاری‌های دولتی و برخی اقدامات آنان سبب رسمیت یافتن تروریست‌ها و رهبران آن‌ها شده و در نتیجه آنان دست به اقدامات گستاخانه‌ای زده و خواهند زد. روز گذشته و در جریان تشییع پیکر شهید صیادی بیانیه‌ای با امضای جنبش جوانان انقلابی استان سیستان و بلوچستان منتشر شد که در آن انتقادات صریحی علیه مسؤولان دولتی مطرح شده بود. جوانان انقلابی استان سیستان و بلوچستان در این بیانیه رفتار مسؤولان دولتی نسبت به اشرار و تروریست‌ها را عامل گستاخی آن‌ها در شدت بخشیدن به اقدامات تروریستی خود دانسته‌اند.

در بخشی از این بیانیه آمده است: «سال‌هاست شیعه و سنی استان شاهدند چگونه مزدوران شیطان با توحش محض سیاست خبیث تفرقه میان مسلمین را دنبال می‌کنند. سال‌هاست مردم استان داغ عزیزانشان را در سینه دارند. سال‌هاست شاهدند چگونه جماعتی تکفیری و وهابی با پیروی از فرامین شیطان به بهانه‌هایی دروغین مردم استان را داغدار می‌کنند. جماعتی که نه زن می‌شناسند و نه مرد! نه کودک، نه بزرگ و نه شیعه، نه سنی!... اما روی صحبت ما با آن کسانی است که دشمن را گستاختر کردند. خطاب ما به آن آقایانی است که به‌راحتی و در جهت اهداف سیاسی خود حاضر می‌شوند مشتی وحشی بی‌صفت را به رسمیت بشناسند و برای رسیدن به هدف با آن‌ها مذاکره کنند! آقایان پاسخ دهند: مگر شما مدعی نبودید با این شیوه امنیت در استان برقرار خواهد شد؟ آیا وعده امان‌نامه شما به مشتی تروریست وحشی باعث گستاخ‌شدن دیگر گروهک‌های تروریستی نمی‌شود؟».

به گزارش عصر هامون، در این بیانیه همچنین با اشاره به انفجار انتحاری در مسجد امیرالمومنین علی (ع) زاهدان که با رشادت شهید گلدوی تلفات آن به حداقل رسید، ارتباط تروریست‌های تکفیری با مدارس برخی واسطه‌های آزاد‌کردن مرزبان‌ها مورد اشاره قرار گرفته و آمده است: «دلمان می‌گیرد وقتی می‌شنویم عده‌ای از مسؤولان مساله وهابیت در استان را توهم می‌خوانند... چه کسی هست که نداند عامل انتحاری مسجد علی‌بن ابیطالب زاهدان در کدام حوزه به‌اصطلاح علمیه درس خوانده است؟‌ امروز آنچه بیش از هر چیز بر ما سخت می‌گذرد نگاه سیاسی به مسائل استان می‌باشد. امروز قدرت در دستان کسانی است که امنیت و مسائل قومی و مذهبی بازیچه اهداف سیاسیشان شده است. کسانی که احساسات پاک مردم سنی استان را در جهت تحقق اهداف سیاسی خود تحریک می‌کنند. والا شما قضاوت کنید اگر مساله درد مردم و مشکل معیشت مردم استان می‌باشد، پس چگونه است که برخی از همین آقایان عملکرد بی‌نظیر سردار شهید شوشتری را برنمی‌تابند. مگر اقدامات شهید شوشتری غیر از حرکت در جهت زدودن محرومیت از استان بود. پس چرا تاب نیاوردند؟!»

این در حالی است که شرق، «محکومیت اقدامات تروریستی راسک و سرباز توسط علمای اهل‌سنت» را پوشش داده است.

‌«بورس تهران» جهش یافت، «هیجان ارزی» فروکش کرد

دنیای اقتصاد «پایان استرس در بازار‌ها» را مورد توجه قرار داده و نوشته: وضعیت بازارهای کلیدی پس از اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها نشان می‌دهد این بازار‌ها در نخستین روز، وضعیت بدون استرسی را پشت‌سر گذاشتند. به طوری که روند مثبت بازار سهام که از هفته گذشته آغاز شده با وجود اصلاح قیمت‌ها اوج گرفت و بازار ارز هم دیروز را بدون نوسان سپری کرد. روز گذشته شاخص کل بورس بالا‌ترین رشد خود در چهار ماه گذشته را تجربه کرد. قیمت دلار نیز، تقریبا معادل نرخ روز پنج‌شنبه بود.

برخی کار‌شناسان روند دیروز را به معنای از بین رفتن استرس شکل گرفته در بازار به دلیل عدم قطعیت قبل از تعدیل قیمت‌ها توصیف می‌کنند. از سوی دیگر این روند نشان می‌دهد برخلاف پیش‌بینی‌های بدبینانه، اصلاح بهای انرژی در اقتصاد ایران موجب بی‌ثباتی بازار‌ها نمی‌شود و حتی واقعی شدن قیمت‌ها، می‌تواند به کارآیی بهتر بازار‌ها منجر شود. نکته دیگر اینکه اصلاحات قیمت‌های انرژی در فاز دوم زمانی انجام شد که نرخ تورم روند کاهنده دارد و به استناد گزارش‌های بین‌المللی، اقتصاد ایران در حال خروج از رکود است. علاوه‌بر این گشایش‌های رخ داده در حوزه سیاست خارجی نیز از عدم قطعیت‌ها کاسته است. عواملی که می‌تواند با کاستن از ابهام‌ها جهت حرکت سرمایه‌گذاری را روشن‌تر از قبل نشان دهد.

این روزنامه نوشته که بررسی‌هایش نشان می‌دهد به ‌رغم انتشار اخبار مختلف از اثرگذاری افزایش قیمت حامل‌ها بر بازار، روند بورس تهران روز گذشته امیدوارکننده بود و این مساله بار دیگر موید تحلیل گذشته فعالان بازار از عدم اثرگذاری فاز دوم هدفمندی بر بازار سرمایه است.
در این میان به گزارش دنیای اقتصاد، حضور صندوق توسعه بازار سرمایه و تصمیم دولت برای حمایت از بازار از یک سو و کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی توسط بانک مرکزی از سوی دیگر، موجب بازگشت انگیزه و امید به بورس و تشکیل صف‌های خرید در چند روز گذشته شد.
در این میان نه تنها اجرای رسمی فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها با افزایش نرخ حامل‌های انرژی بازار را منفی نکرد، بلکه به رشد هر‌چه بیشتر شاخصه‌های کلیدی منجر شد که در ‌‌نهایت رشد ۸/۱ درصدی در کارنامه بورس به ثبت رسید. البته در این میان نباید حضور حقوقی‌های فعال در بازار را نادیده گرفت که این روز‌ها در نقش خریدار به حمایت از بازار پرداخته‌اند. دیروز نشست رئیس کل بانک مرکزی با مدیران بانکی برای ساماندهی نرخ‌های سود سپرده بانکی بین ۱۰ تا۲۱ درصد خبری بود که بر بازار اثر داشت. بر این اساس در معاملات اولین روز هفته قیمت سهام شرکت‌ها افزایش پیدا کرد و شاخص بورس تهران با رشد ۱۴۲۳ واحدی به کانال ۷۷ هزار و ۴۰۴ واحدی برگشت. با این اتفاق شاخص بورس تهران معادل ۸/۱ درصد رشد کرد و بازدهی بازار سرمایه از منفی ۸/۳ درصد به منفی ۲ درصد رسید.

افزون بر این رشد روز گذشته در حالی است که شاخص کل از دی ماه سال گذشته تاکنون شاهد این میزان رشد نبوده و طی این مدت بیشترین افزایش شاخص در تاریخ ۲۳ دی‌ماه سال ۹۲ و به میزان ۱۷۰۸ واحد معادل ۲ درصد بوده است. در بازار دیروز نمادهای خودرویی و تولیدی که با خبر تخصیص ارز مبادله‌ای با افزایش قیمت همراه شده‌اند، بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشتند و همچنین شرکت‌های پالایشی، پتروشیمی و بانک‌ها نیز با صف خرید خود در این رشد بی‌تاثیر نبودند، به طوری ‌که نمادهای پالایشگاه بندرعباس، فولاد مبارکه، تاپیکو، بانک ملت، پاسارگاد، فولاد خوزستان، سرمایه‌گذاری امید، صندوق بازنشستگی، پتروشیمی پردیس، ملی مس، توسعه ملی، پتروشیمی شازند، ایران خودرو و بانک پارسیان بیشترین تاثیر را در رشد شاخص بورس گذاشتند.

قانون نیز در‌باره جدید‌ترین رکوردشکنی بورس در سال ۹۳ به «آمادگی بانک‌ها برای کاهش نرخ سود» پرداخته و نوشته: در این راستا چهارشنبه گذشته رئیس کل بانک مرکزی در جلسه‌ای با مدیران عامل بانک‌ها خواستار ساماندهی نرخ سود سپرده‌های بانکی شده است.

حالا اما سناریوهای مختلفی برای کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی مطرح است. بر اساس اعلام مدیرعامل بانک مهر اقتصاد، کانون بانک‌های خصوصی و شورای هماهنگی بانک‌های دولتی توافق کردند نرخ سود سپرده‌های کوتاه‌مدت، می‌ان‌مدت و بلندمدت در محدوده ۱۰ تا ۲۱ درصد باشد. غلامحسین تقی نتاج با اشاره به نتایج توافقات بانک‌ها برای تعیین نرخ سود سپرده، ادامه داد: فعلا یک توافق داخلی بین بانک‌ها صورت گرفته که براساس آن محدوده‌ای برای نرخ‌های سود ایجاد می‌شود.

مدیرعامل بانک مهر اقتصاد با بیان اینکه نرخ سود سپرده در بین بانک‌‌ها و موسسات بانکی نابسامان است و این شرایط به نفع بانک‌ها و موسسات و حتی مشتریان بانکی نیست، گفت: باید دامنه‌ای برای نرخ سود سپرده ایجاد شود؛ معتقدم باید بین نرخ سود سپرده بانک‌های خصوصی، مؤسسات اعتباری و بانک‌های دولتی یک تا ۲ درصد فاصله نرخ باشد زیرا ریسک بانک‌های دولتی پایین‌تر است. وی در خصوص نرخ سود تسهیلات بانکی گفت: نرخ سود تسهیلات تابعی از نرخ سود سپرده است و در صورت کاهش سود سپرده‌ها، سود تسهیلات هم کاهش خواهد یافت.

نرخی که از سوی این مقام مسئول اعلام شده، ‌تفاوت چندانی با بسته سیاستی سال ۹۰ ندارد، چرا که بنا به آخرین بسته سیاستی نظارتی بانک مرکزی که مربوط به دی ماه سال ۱۳۹۰ است، تعیین نرخ سود علی الحساب سالانه سپرده‌های مدت دار بانکی و اوراق گواهی سپرده خاص و عام در طول دوره سپرده گذاری به بانک‌ها واگذار شد و بانک‌ها در تعیین نرخ سود سپرده‌ها آزاد شدند، اما بر اساس ماده ۹ این بسته نرخ سود عقود غیر مشارکتی تا سررسید دو سال معادل ۱۴ درصد و برای سررسید بیشتر از دو سال معادل ۱۵ درصد اعلام شد. همچنین دامنه نرخ سود مورد انتظار عقود مشارکتی قابل درج در قرارداد بین موسسه اعتباری و مشتری بین ۱۷ تا ۲۱ درصد تعیین شد و در نتیجه بانک‌ها در آن زمان به سود ۲۱ درصدی برای سپرده‌های بلند مدت اکتفا کردند. همچنین در عقود مشارکتی میزان سود پس از اتمام پروژه و بر مبنای عملکرد واقعی پروژه تعیین ‌می‌شود.

روزنامه جوان نیز به «ممنوعیت هرگونه افزایش قیمت‌ تا خردادماه» پرداخته و نوشته: دولت به منظور جلوگیری از شوک قیمتی در اردیبهشت‌ماه، مانند فازنخست هدفمندی یارانه‌ها، قیمت مواد مصرفی را دستوری ثابت نگه داشت و وعده داد که تا خرداد‌ماه قیمت هیچ کالایی گران نمی‌شود، به عبارت دیگر توقف افزایش قیمت به صورت مقطعی نه تنها تولید‌کنندگان را متضرر می‌کند، بلکه به یکباره قیمت‌ها افزایش می‌یابد و به تبع آن نرخ تورم نیز بالا می‌رود. متأسفانه دولت تدبیر و امید در اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها بدون توجه به تجربه دولت قبل،‌‌ همان رویه را انتخاب کرده و به رغم افزایش قیمت هزینه حمل‌و نقل و قیمت تمام شده کالا، تولید‌کنندگان را مجبور به ثابت نگه داشتن قیمت‌ها می‌کند.

دو مثلث برای وحدت انتخاباتی اصولگرایان و اصلاح طلبان


اعتماد خبر داده ‌که دو «مثلث»، دو جریان درس گرفته از گذشته و رویای وحدت. این وضعیت این روزهای ریاضیات سیاسی کشور است. یکی از مثلث‌ها اضلاعش از سال گذشته جلساتشان را شروع کرده‌اند و مثلث دیگر در آستانه تشکیل قرار دارد. کهنه کاران سیاست می‌خواهند حالابا درسی که از گذشته‌شان گرفته‌اند، حرکت کنند. در ریاضیات سیاست ایران حالادو مثلث اصولگرا و اصلاح طلب ترسیم شده است برای انتخاباتی که دو سالی تا آغازش زمان باقی است. مثلث اصولگرایان را‌‌ همان ریش سفیدان همیشگی تشکیل می‌دهند: همان‌هایی که از اصولگرایان در سال‌های اخیر بی‌مهری‌های زیادی دیده‌اند. مرجع تصمیم گیری اصلی اصلاحات هم به دنبال شکل گیری مثلث اصلاح طلبان است. کسی بیکار ننشسته است. روزهایی که به هر دو جناح گذشت، موجب شده که استراتژی‌ها تغییر کند و حالاهدف یکی از مثلث‌ها بقا در سیاست است تا مبادا یک قوه دیگر را هم از دست بدهند و مثلث دیگر تلاش می‌کند تا پیروزی‌اش با گرفتن صندلی‌های یک قوه دیگر تکمیل شود.

خبر جلسات مثلث اصولگرایان را پایگاه خبری پارس اعلام کرده و در خبری آورده ‌که «سه روحانی برجسته و انقلابی جلساتی را برای وحدت نیروهای انقلاب آغاز کرده‌اند. بعد از رویکرد نامناسب طیف سنتی اصولگرایان و برخی مخالفین وحدت بین جریان اصولگرا، اکنون سه روحانی برجسته، جلساتی را آغاز کرده‌اند تا در دایره‌ای بزرگ‌تر، وحدت بین نیروهای انقلاب را شکل دهند. اما سابقه برگزاری این نشست‌ها به گواه نگارنده خبر به یک سال پیش بازمی گردد و با این تفاسیر بزرگان اصولگرا درست از روزهای پس از انتخابات ریاست جمهوری و شکست جریان اصولگرایی استراتژی‌های خود را برای انتخابات مجلس کلید زده بودند.

در ادامه این خبر آمده است که از سال گذشته تاکنون سه جلسه بین آیت‌الله محمدرضا مهدوی کنی، آیت‌الله محمد یزدی و آیت‌الله احمد جنتی برای وحدت نیروهای انقلاب برگزار شده است. در این جلسات تاکنون در مورد اصل ورود به موضوع وحدت نیروهای انقلاب، میزان پذیرش این موضوع در میان طیف‌های مختلف و نحوه تعامل با هر کدام، مباحثی مطرح شده است‌».

نکته بارز این مثلث این است که این جلسات به همت و پیگیری آیت‌الله مهدوی کنی برگزار شده است و این درحالی است که پروژه‌های وحدت آمیز آیت‌الله مهدوی کنی در سال‌های اخیر بار‌ها با واکنش‌های منفی و نافرمانی‌های اصولگرایان شکست خورده است. در ادامه این خبر همچنین آمده است که «در انتخابات ریاست جمهوری، آیت‌الله مهدوی در فرآیند تلاش میان وحدت اصولگرایان به حمایت از قالیباف پرداخت و آیت‌الله محمد یزدی به نیابت از جامعه مدرسین به حمایت از ولایتی پرداخت همچنین شنیده می‌شود آیت‌الله جنتی نیز رای خود را با نام سعید جلیلی به صندوق رای انداخته است‌».

اما در این سوی گود، اصلاح‌طلبان هم ایده‌های جدیدی برای انتخابات مجلس بعدی دارند. اعضای شورای مشورتی اصلاح طلبان به جای جلسات انتخاباتی مشغول کار کار‌شناسی هستند تا بر اساس تأکید سید محمد خاتمی مثلثی متشکل از آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، حجج الاسلام ناطق نوری و سید حسن خمینی برای انتخابات بعدی مجلس نقش آفرینی کنند. اصلاح‌طلبان از تجربه انسجام انتخابات ریاست جمهوری هنوز هم حفاظت کرده‌اند. این بار هم می‌خواهند با استفاده از نظرات شخصیت‌های معتدل جلو بروند. مثلثی که هر کدام از اعضای آن به علاوه سید محمد خاتمی در سال‌های اخیر محبوبیت‌های زیادی کسب کرده‌اند.

دو جریان اصلی کشور از اتفاقات سال‌های اخیر درس گرفته‌اند و در همین راستا استراتژی‌شان را تغییر داده‌اند. عدم حضور آیت‌الله مصباح یزدی یا نماینده‌ای از جبهه پایداری در مثلث اصولگرایان نشان از بی‌توجهی کامل اصولگرایان سنتی به این طیف و همچنین قدرت گرفتن آنان برخلاف سال‌هایی است که اصولگرایان سنتی قربانی یکه تازی‌های اصولگرایان افراطی می‌شدند. این سوی سیاست، اصلاح‌طلبان بازهم به دنبال تکرار تجربه انتخابات ریاست جمهوری یازدهم در شکل وسیع تری هستند. می‌خواهند این بار با استفاده از چهره‌های معتدل بیشتر انسجامشان را بیش از پیش کنند. حالادو مثلث اصلاح طلب و اصولگرا در زمین سیاست تشکیل شده است. مثلث‌هایی که هردوی آن‌ها اهداف یکسانی دارند با استراتژی‌های متفاوت. اصولگرایان به خوبی می‌دانند که کوچک‌ترین غفلتشان موجب می‌شود که برای سال‌ها از صحنه سیاست دور شوند و اصلاح طلبان هم می‌دانند که برای بقای بازگشتشان به سیاست باید استراتژی‌های جدیدی داشته باشند.





تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲۶
انتشار یافته: ۱
اون روزنامه های زنجیره ای که بابک زنجانی رو بزرگش میکنن تا احمدی نژااد رو بکوبن بدبختا نمیدونن دودش تو چشم دولت روحانی میره و مردم دیگه به دولت اعتماد نمیکنن. نمونش همین انصراف از یارانه ها
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی