بازدید 10146

ربیعی: افزایش ۲۵ درصدی حقوق مستمری بگیران

من از جنس کارگران هستم با آنان زندگی می کنم و نسبت به آنان احساس مسئولیت دارم و این جزیی از وظایف من در برابر کسانی است که تولید کشور در گرو فعالیت آنان است.
کد خبر: ۳۹۶۰۹۵
تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۰۶:۱۰ 27 April 2014
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از افزایش 25 درصدی حقوق مستمری بگیران و یکسان سازی صندوق های بیمه در کشور خبر داد.

به گزارش ایرنا، علی ربیعی در برنامه زنده تلویزیونی نگاه یک که از شبکه اول سیما پخش شد با تبریک دومین روز از هفته کارگر افزود: وظیفه اصلی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، حمایت از ایجاد تعاونی ها، حفظ و بالا بردن نقش تعاونی ها و در عین حال ایجاد سیاست های تنظیمی کارآفرینی در حوزه اشتغال و مقابله با بیکاری است.

تنظیم سیاست های رفاهی در قالب شورای عالی رفاه، شورای عالی کار و اشتغال از دیگر برنامه های این وزارتخانه است.

وی در ادامه با یادآوری این که برآیند فعالیت های این وزارتخانه منجر به افزایش تولید می شود، یادآور شد که اشتغال زایی نیز در نتیجه این مهم حاصل خواهد شد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به سیاست های تنظیمی این وزارتخانه توضیح داد: ساماندهی اشتغال، افزایش مهارت نیروهای جویای کار که از سوی سازمان فنی و حرفه ای انجام می شود، بررسی بازار اشتغال، حمایت از صنایع کوچک، صنایع دستی و تعاونی ها از جمله وظایفی است که برعهده ما است.

آژیر خطر بیکاری


ربیعی ادامه داد: آژیر خطر بیکاری را باید بکشیم و سیاست های اشتغال زایی را به حرکت درآوریم.

به گفته وی، در این راستا تفاهم نامه هایی با برخی وزارتخانه ها از جمله جهاد کشاورزی انجام شده است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: تلاش کردیم زنجیره ارزش در تولید خانگی را به خدمت بگیریم؛ همچنین چند کار مشخص را بررسی و آسیب شناسی کردیم تا ناپایداری مشاغل را بدست آوریم.

ربیعی اظهار کرد: پیش از تولید باید بر طراحی و آموزش نیروهای کار دقت کرده و سپس به بازاریابی و بخش فروش توجه کنیم.

اشتغال سالانه 75 هزار نفر


وی با یادآوری اینکه در سال های اخیر در هر سال آمارهایی از اشتغال میلیونی عرضه می شد، توضیح داد: در جلسات مشترکی که با مرکز آمار داشتیم مشخص شد که در هر سال تنها 75 هزار شغل ایجاد شده است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: برای ساماندهی مشاغل خانگی بسته سیاست اشتغال را به تصویب رساندیم و در گفت و گو با رییس بانک مرکزی و کارشناسان این بخش، تلاش کردیم بودجه ای برای این بخش بدون ایجاد تورم درنظر گرفته شود.

به گفته ربیعی، 400 میلیارد تومان از اعتبارات به این بخش اختصاص داده و بین استان ها تقسیم شد.

وی با اشاره به افزایش 25 درصدی حقوق کارگران تاکید کرد: در این بخش شاهد فعالیت سه جانبه گرا در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بودیم و کارگران، کارفرمایان و نمایندگان دولت در جلساتی مشترک در نهایت به رقم افزایش 25 درصدی حقوق کارگران رسیدند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این باره توضیح داد: تعیین دستمزد کارگران در نهایت در شورای عالی کار به سرانجام رسید و شاید در دموکرات ترین کشورها نیز شاهد برگزاری چنین جلساتی نباشیم.

ربیعی گفت: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصدی گری در این بخش نداشت و در نهایت افزایش 25 درصدی مورد قبول کارگران و کارفرمایان بود.

من از جنس کارگرانم

وی با اشاره به سابقه کاری و زندگی خود افزود: این از برکت انقلاب اسلامی است فردی که در کارخانه های مختلف کار کرده امروز وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی است و در عین حال این احساس اعتماد مردم و دولت نیز بسیار ارزشمند است.

من از جنس کارگران هستم با آنان زندگی می کنم و نسبت به آنان احساس مسئولیت دارم و این جزیی از وظایف من در برابر کسانی است که تولید کشور در گرو فعالیت آنان است.

حال بد کارفرمایان


ربیعی با یادآوری اینکه دولت بر پایین آوردن تورم تلاش کرده و شخص رییس جمهوری نیز بر این امر تاکید دارد،اظهار کرد: ما باید در نقطه بهینه قرار گیریم تا کارفرمایان ما توانایی پرداخت دستمزدها را داشته باشند. امروز حال و روز بسیاری از کارفرمایان ما خوب نیست و در هشت سال اخیر برخی صنایع تعطیل شد و امروز وظیفه ما این است بار دیگر دود کارخانه های تعطیل شده از دودکش آنها بیرون آید.

وی در ادامه یادآور شد که برای کارگران در سطوح مختلف تسهیلات خوبی درنظر گرفته شده است. البته این سطح از وضعیت کارگران مطلوب ما نیست و برای این که این قشر در رفاه قرار گیرد نیاز به تلاش بیشتری داریم.

افزایش ارزش دفترچه بیمه


وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی امنیت شغلی، بهبود وضعیت بیمه کارگران را از بالابردن دستمزد آنان مهمتر دانست و افزود: با افتخار می گویم که سازمان تامین اجتماعی امروز به عنوان سازمانی شایسته سالار هر روز عملکرد بهتری نسبت به روز گذشته اش دارد و خدمات این سازمان در حال افزایش است.

ربیعی توضیح داد: تلاش ما بر این است که ارزش دفترچه های بیمه بالاتر برود و ما حتما در این عرصه موفق می شویم و خق نداریم که موفق نشویم و شعار ما تغییر و بهبود است.

بیمه شش میلیون نفر

وی در ادامه از بیمه شش میلیون متقاضی خبر داد و گفت: این بیمه فقط مخصوص کارگران نیست بلکه این بیمه شامل بخشی از هموطنان ما می شود که تاکنون بیمه نشده اند. از سویی کارگرانی که کارفرمایان تمایلی به بیمه کردن آنان ندارند نیز مشمول این گروه هستند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تاکید کرد: تا امروز یک میلیون و 600 هزار نفر برای بیمه کردن خود ثبت نام کرده اند و ما قصد داریم به اجبار هم که شده همه را صاحب دفترچه بیمه کنیم. بیشتر متقاضیان این بیمه حاشیه نشینان شهر و روستاییان بودند.

ربیعی با اشاره به بیمه همه روستاییان در کشور اظهار کرد: حتا در کشورهای توسعه یافته نیز چنین اقدامی انجام نمی شود و این امر با تکلیف شخص رییس جمهوری اتفاق افتاد.

وی ادامه داد: شاید بخشی از شش میلیونی که اعلام کردم کارگر نباشند اما این افراد دفترچه بیمه نداشتند و امیدوارم روز به روز وضعیت دفترچه های بیمه ارتقاء یابد.

به گفته وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، پیشتر ارزش دفترچه روستایی 4500 تومان بود که این رقم امروز سه برابر شده است و تلاش دولت افزایش سالانه ارزش سرانه دفترچه های بیمه است.

یکسان سازی بیمه ها


ربیعی با یادآوری اینکه به هماهنگی صندوق های بیمه ای نزدیک می شویم، توضیح داد: تلاش می کنیم پوشش بیمه بیکاری را گسترش دهیم و بیمه بیکاری صنایعی را که تعطیل شده و یا نیاز به بازسازی دارد، تامین کنیم. البته قرار است که لایحه این بخش دوباره از سوی دولت بررسی و به مجلس ارائه شود. ضمن آن که با مجلس نیز در این باره جلساتی برگزار کردیم.

وی ادامه داد: در لایحه مورد نظر مجلس، افراد جویای کار و کارمندان هم در نظر گرفته شده اند اما از جایی که این طرح مهم بوده و جزیی از سیاست های رفاهی دولت است باید به شکل منطقی مورد ارزیابی قرار گیرد و منابع مورد نظر اجرای ان نیز تامین شود. به هر حال ما در پی آن هستیم که مشارکت مردمی در جست و جوی اشتغال نیز پایین نیاید.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از اختصاص بخش اعظمی از منابع یارانه به بخش سلامت و بیمه خبر داد و گفت: انتظاری که در بخش هدفمندی یارانه ها وجود داشت به دلیل اهتمام دولت در ایجاد آرامش در جامعه حاصل نشد و دولت در این بخش با شیب ملایمی حرکت کرد.

ربیعی درباره وضعیت بیمه در کشور گفت: وزارتخانه های بهداشت و درمان و تعاون و کار و رفاه اجتماعی گویی در قالب یک دستگاه دراین بخش فعالیت می کنند و شورای عالی بیمه نیز در دولت یازدهم، شش بار تشکیل شده و من و وزیر بهداشت با هم افزایی در این بخش با یکدیگر همکاری داریم که این از برکات دولت تدبیر و امید است.

وی اظهار امیدواری کرد که شاهد یکسان سازی بیمه ها باشیم و به عبارتی نوع قراردادها، رسیدگی به اسناد و پرداخت ها در همه بیمه ها یکسان شود که این مهم در ادغام افقی بیمه ها تحقق می یابد و حتا موضوع اختصاص کارت الکترونیکی بجای دفترچه بیمه نیز در این بخش در دست بررسی است.

در ابتدای دولت یازدهم 200 هزار کارگر در مرز بیکاری


وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه درباره اشتغال به بحث و گفت وگو پرداخت و در این باره توضیح داد: واحدهای تولیدی ما در ابتدای دولت یازدهم در مرز تعطیلی بودند و 200 هزار کارگر در معرض تهدید قرار داشتند که این واحد ها شناسایی و تلاش برای تغییر شرایط آنها ادامه دارد.

ربیعی با تاکید بر ایجاد امنیت شغلی برای کارگران افزود: چنانچه کارفرمایی قرارداد سفید امضاء استفاده کند و گزارش آن به ما برسد با هماهنگی انجام شده با دستگاه قضایی با آن برخورد خواهد شد. به لحاظ قانونی نباید قرارداد سفید امضاء، داشته باشیم و از سویی بازرسان کار نیز در حال بررسی و تغییر برخی موارد در این بخش هستند.

وی با اشاره به لزوم ایجاد امنیت شغلی، روانی و فیزیکی برای کارگران از تلاش برای افزایش استانداردهای ایمنی مشاغل خبر داد و در عین حال تاکید کرد که با مطلوب مورد نظر در این بخش فاصله وجود دارد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از تایید افزایش 25 درصدی حقوق مستمری بگیران در دولت خبر داد و تاکید کردکه تلاش ما این است که بیمه تکمیلی این قشر حذف نشود. همچنین مسائل رفاهی از جمله هزینه زیارت و سفر نیز برای آنان درنظر گرفته شده و به یک میلیون و 650 هزار مستمری بگیر نیز 830 هزار تومان پرداخت شده است. همچنین دو میلیون و 500 هزار بازنشسته و مستمری بگیر نیز بیمه طلایی شدند.

ربیعی درباره عقب افتادن 5 ماهه حقوق کارگران فولاد در اصفهان گفت: من در جمع آنان حاضر شدم و وقتی مشکلات آنان را شنیدم گریستم. خوشبختانه حقوق این کارگران پرداخت شد و حتا عیدی هم دریافت کردند و حقوق فروردین ماه آنان نیز در این هفته پرداخت می شود.

شیک سازی مشاغل


وی در ادامه درباره برخی سو تعبیرها از شیک سازی مشاغل گلایه کرد و یادآور شد: صدا و سیما از این موضوع بد برداشت کرد و این موضوع را به طنز گرفت درصورتی که این بحث نیاز به حمایت دارد.

به ما اعلام کردند که برخی مشاغل داوطلب ندارد درصورتی که این مشاغل وجود دار. تغییر نگرش ها، فرهنگ کار و افزایش سطح تحصیلات از دلایل این مهم است و امروز 45 درصد از تحصیل کردگان ما بیکار هستند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی باید به سمت مشاغلی برویم که برای داوطلب جذابیت داشته باشند؛ باید نگاه به کار را عوض کنیم و بین شغل و استخدام تفاوت قائل باشیم و برای عناوین شغلی نیز باید فکری کنیم. شاید برخی عناوین جذابیت خود را برای نیروی کار از دست داده باشد البته هر شغلی عزیز و شریف است.

ربیعی درباره موسسات کاریابی نیز گفت که بخش اعظمی از این موسسات برون سپاری شدند اما نظارت بر عملکرد آنان وجود دارد و توصیه می کنم که افراد جویای کار برای یافتن کار ثبت نام کنند.

رشد منفی اشتغال در سال های اخیر


وی در ادامه نسبت به آینده اظهار نگرانی کرد و توضیح داد: ما رشد منفی 8/5 را در اشتغال تجربه کردیم. امروز ما با بیکاری انباشه شده مواجه هستیم و این در حالی است که چهار و نیم میلیون نفر نیروی آماده به کار نیز در حال وارد شدن به عرصه اشتغال هستند.

ما برای ساماندهی این شرایط باید رشد 7 درصدی اقتصاد را تجربه کنیم در غیر اینصورت بیکاری های ما انبوه تر می شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با یادآوری این که آرامش و امید از ویژگی های امروز جامعه است، توضیح داد: بهزیستی و کمیته امداد در بخش مشاغل خانگی عملکرد خوبی داشتند و از سویی صندوق مهر امام رضا (ع) نیز در این بخش برنامه های مشخصی را دنبال می کند.

وی درباره بسته شدن راه های فساد در بخش هایی همچون سازمان تامین اجتماعی و شستا گفت: این بیماری کشورهای در حال گذار است و در همه کشورها این امر بصورت نسبی وجود دارد اما ما می توانیم با اصلاح ساختاری و فرهنگسازی این امر را محدود کنیم. ربیعی گفت : ستاد مبارزه با مفاسد، دوباره در سازمان ها از سوی دولت احیا شده است. از سویی شفافیت در مناقصات از دیگر راهکارهایی است که می تواند در اینز مینه موثر باشد.

وی یادآور شد: در سازمان تامین اجتماعی کارکنان پاکی در حال فعالیت هستند. ما برای نخستین بار در 30 سال پس از انقلاب، مدیر سازمان تامین اجتماعی را از درون این سازمان انتخاب کردیم و قطعا این سازمان می تواند به زودی به عنوان یکی از سازمان های پاک معرفی شود.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار