بازدید 39162
وزیر خارجه سابق ایران:

رهبر انقلاب برای مذاکره با آمریکا چهار شرط گذاشته بودند

علی اکبر صالحی، وزیر امور خارجه پیشین کشورمان در یک گفت‌وگوی تلویزیونی به بیان نکات مهمی درباره پرونده هسته ای ایران و مذاکرات ایران و آمریکا پرداخت و از اتمام حجت و شروط رهبر انقلاب برای مذاکره با آمریکا خبر داد.
کد خبر: ۳۹۴۱۸۶
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۸:۱۳ 19 April 2014
مذاکره با آمریکا از دوره دولت قبلی آغاز شده بودعلی اکبر صالحی، وزیر امور خارجه پیشین کشورمان در یک گفت‌وگوی تلویزیونی به بیان نکات مهمی درباره پرونده هسته ای ایران و مذاکرات ایران و آمریکا پرداخت و از اتمام حجت و شروط رهبر انقلاب برای مذاکره با آمریکا خبر داد.

به گزارش «تابناک» روز شنبه، علی اکبر صالحی در مصاحبه اختصاصی با شبکه خبری العالم، دباره مذاکرات ایران و آمریکا گفت: دو سال و نیم پیش بود که پس از کسب تکلیف از مقام معظم رهبری، کار در زمینه مذاکره با آمریکا آغاز و در ادامه، کار به دولت بعدی سپرده شد.

رئیس سازمان انرژی اتمی که در برنامه «من طهران» حضور یافته بود، افزود: مقام معظم رهبری در آن زمان فرمودند ‌برخی از مسئولین دولت سابق، بر مذاکره دوجانبه با دولت امریکا درخصوص مسأله هسته‌ای نظر داشتند. آن زمان که من در وزارت امور خارجه بودم (حدود دو سال و نیم یا سه سال پیش) موضوع را به خدمت رهبر عرض کردم و گفتم، اجازه دهید، ما با امریکایی‌ها راجع به موضوع هسته‌ای وارد مذاکره شویم. حضرت آقا فرمودند‌ به امریکایی‌ها نمی‌شود اعتماد کرد و مصداق‌هایی‌ در این خصوص فرمودند؛ برای نمونه، در موضوع افغانستان‌ در موضوع عراق و اینکه آن‌ها عهدشکنی و نقض پیمان می‌کنند و قابل اعتماد نیستند و حسن نیت ندارند.

من خدمت ایشان عرض کردم، ‌اگر اجازه دهید، ما در موضوع هسته‌ای هم این را تجربه کنیم. ایشان فرمودند: اشکالی ندارد، بروید و این کار را انجام دهید، اما بدانید که این اتمام حجت خواهد بود. ما بهانه را از آن‌ها خواهیم گرفت و به مردم خودمان اعلام خواهیم کرد که از هر فرصتی برای حل و فصل مسالمت‌‌آمیز این موضوع در چهارچوب عزت، حکمت و مصلحت استفاده می‌کنیم و بهانه را از آن‌ها خواهیم گرفت که آن‌ها با افکار عمومی بازی نکنند. البته ایشان چند تا شرط گذاشتند و گفتند این چهار شرط را شما رعایت کنید: یکی از شروط آن بود که مذاکرات فقط در مورد هسته‌ای باشد. در مجموع می‌خواهم بگویم که کار شروع شد؛ این مسأله تقریبا مربوط به دو یا دو سال و نیم پیش است، بالاخره به هر ترتیبی کار شروع شد و به دولت جدید رسید که ادامه یافت.

رقیق‌سازی اورانیوم ۲۰ درصد پایان یافته است


صالحی با اشاره به توافق هسته‌ای ایران و غرب گفت: بنا بر توافق فیمابین قرار بود نیمی از ۲۰۰ کیلو‌گرم اورانیوم ۲۰ درصد غنی شده را به اکسید اورانیوم تبدیل‌ و نصف دیگر را رقیق کنیم و این کار در حال انجام است. طبق توافق اگر رقیق‌سازی اورانیوم سرعت بیشتری داشته باشد، در پرداخت اقساط اموال بلوکه شده ایران نیز تسریع خواهد شد؛‌ بنابراین، اکسیداسیون و رقیق‌سازی هر دو به خوبی انجام شد و گزارش آژانس هم این موضوع را تأیید کرده است.

گزارش‌های اخیر آژانس متوازن‌تر بود


صالحی در ادامه، گزارش‌های اخیر آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره برنامه هسته‌ای ایران را متوازن توصیف و خاطرنشان کرد: آن‌ها می‌خواهند واقعیت‌هایی را که بر پایه بازدید‌هایشان می‌بینند، منعکس کنند و در عین حال در این زمینه بسیار با دقت و با وسواس عمل می‌کنند، تا جایی که حتی اگر کوچک‌ترین اطلاعاتی درباره فعالیت اتمی ایران به آن‌ها رسیده باشد، متأسفانه آن اطلاعات را مبنا قرار داده و منعکس می‌کنند.

صالحی افزود: با وجود همه این مسائل، گزارش‌های اخیر آژانس در مقایسه با گزارش‌های سابق، مثبت‌تر بوده است.

گله‌مندی ایران از نحوه گزارش دهی آژانس


رئیس سازمان انرژی اتمی ایران گفت: یکی از نکات مهم در تهیه گزارش‌ها درباره برنامه هسته‌ای ایران این است که همواره این عبارت درج می‌شود که «ما نسبت به مواد اعلام نشده ایران نمی‌توانیم نظر بدهیم و از این جهت نمی‌توانیم با قطع یقین نظر بدهیم که همه فعالیت‌های هسته‌ای ایران صلح آمیز است».

وی اظهار داشت: از آنجا‌ که ما مواد هسته‌ای اعلام نشده نداریم و همه مواد هسته‌ای ما اعلام شده است، در این خصوص گله‌مندیم، زیرا این امر در مورد همه کشور‌ها مصداق دارد، ولی وقتی ما این موضوع را بازتاب می‌دهیم، می‌گویند: اگر کشور دیگری نیز ‌در موقعیت ایران قرار بگیرد و قرار باشد ما درباره برنامه اتمی آن اعلام نظر کنیم، همین عبارت را تکرار خواهیم کرد.

پرونده فعالیت هسته‌ای ایران بسته می‌شود


صالحی در ادامه به مرحله دوم مذاکرات هسته‌ای ایران و غرب اشاره کرد و گفت: بنا بر توافق‌های صورت گرفته که شش مسأله در آن مطرح است و نیز وعده‌هایی که به آژانس داده‌ایم، انتظار می‌رود در ‌سه ماهه تعیین شده برای این امر، به همه پرسش‌های آژانش پاسخ دهیم.

وی درباره احتمال انعقاد توافق‌نامه دوم با توجه به مطرح بودن مسائلی چون فعالیت‌های پارچین و... افزود: در زمینه فعالیت‌های هسته‌ای، بر اساس تعریف فعالیت هسته‌ای، ما دیگر مشکلی با آژانس نداریم و در این خصوص دیگر سؤالی نیست که از سوی آژانس مطرح شده باشد و ما پاسخ نداده باشیم؛ به عبارت دیگر، می‌توان گفت که درباره فعالیت هسته‌ای ایران پرونده بسته ‌تلقی می‌شود، به ویژه اینکه شش پاسخ اخیر هم ظرف یک ماه آینده تکمیل خواهد شد.

مستندات ارایه کنند برای بازدید از پارچین مشکلی نداریم


صالحی اظهار داشت: موضوع دیگری در این میان با نام مطالعات ادعایی وجود دارد و این امر به معنای واقعی کلمه، مرتبط با فعالیت‌های هسته‌ای نیست. آن‌ها مدعی هستند که ما یک سلسه شبیه‌سازی‌های انفجاری با نیت ‌انفجارهای هسته‌ای در آینده، انجام داده‌ایم و این یک ادعا و تهمت بی‌پایه است و ما آن را اطلاعات ادعایی تلقی می‌کنیم.

وی گفت: آن‌ها اصرار دارند که به خاطر همین موضوع می‌خواهند از پارچین بازدید کنند. این در حالی است که پیشتر دو بار از پارچین بازدید و نمونه برداری کرده‌اند و به این حقیقت رسیده‌اند که مسأله مشکوکی وجود ندارد، اما باز هم بنا بر اطلاعاتی نادرست که از جایی به آن‌ها می‌رسد، تصمیم می‌گیرند ‌از این مکان دیدار کنند که به باور ما این امر نباید این گونه ادامه داشته باشد، بلکه باید در نقطه‌ای متوقف شود.

از طرفی ما هنوز توجیه نشده‌ایم ‌چرا این‌ها با وجود دو بار بازدید از پارچین، می‌خواهند برای بار سوم از این مکان بازدید کنند!

صالحی تصریح کرد: آن‌ها می‌گویند ما اطلاعاتی‌ داریم و ما نیز گفته‌ایم این اطلاعات را در اختیار ما گذارید تا از اصالت آن مطمئن شویم، اما آن‌ها تا کنون از این کار خودداری کرده‌اند.

وی گفت: واقعیت این است که ما تا به امروز شفاف‌سازی کرده‌ایم و حتی خارج از حیطه مقررات و توافق‌نامه پادمانی اجازه بارزسی داده‌ایم و در خصوص بازدید از پارچین هم هیچ مشکلی نداریم و فقط دلیل منطقی و مستندات با اصالت‌ از آژانس می‌خواهیم.

به گفته صالحی، در خصوص موضوع مربوط به آب سنگین اراک نیر با کشورهای عضو ۱+ ۵ مذاکره شد و پیشنهاد ما باز طراحی قلب راکتور اراک و کاهش پلوتونیوم تولیدی به میزان یک پنجم بود که مورد استقبال ۱+ ۵ قرار گرفت.

صالحی در عین حال اظهار داشت: برخی از کشورهای عضو ۱+ ۵ پیشنهاد ساخت راکتور آب سبک را به ایران دادند، در حالی که آب سبک برای تولید برق و آب سنگین برای تولید رادیو داروهاست.

وی تأکید کرد: در زمینه غنی‌سازی پیشنهاد ما اجرای طرح پلکانی آن است که بنا بر‌ آن چهار تا پنج سال تعداد دستگاه‌های سانتریفیوژ همین نسبت بیست هزار دستگاه باشد و بعد از آن ‌ تدریجی تعداد سانتریفیوژ‌ها را افزایش دهیم تا در سال به ظرفیت تولید ۳۰ تن اورانیوم‌ برسیم و این موضوع همچنان جای بحث دارد و آن‌ها می‌گویند که این طرح نیاز به تصمیم‌گیری سیاسی دارد.

رئیس سازمان انرژی اتمی تأکید کرد: ما موضوع رقیق‌سازی نیمی از ۲۰۰ کیلوگرم اورانیوم ۲۰ درصد به ۵ درصد را به میزان ۱۰۳ کیلو گرم در تاریخ ۹۳.‌۱.‌۲۳ نهایی کردیم و در کل موضوع رقیق سازی بسته شد.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار