بازدید 12275

باید مزایده بین‌المللی برگزار کرد و سرخابی‌ها را فروخت

سال‌هاست که بحث خصوصی‌سازی استقلال و پرسپولیس مطرح است؛ اما با رفتن و آمدن دولت‌ها نه‌ تنها اتفاق خوبی در این زمینه برای این دو باشگاه نیفتاده که حتی وضعشان بد‌تر هم شده و کار به‌ جایی رسیده که یک حسابرسی نصفه و نیمه از یکی از این باشگاه‌ها پس از این همه سال رقم عجیب بدهی ۷۰ میلیاردی را نشان می‌دهد.
کد خبر: ۳۹۳۳۱۶
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۳ - ۲۱:۱۴ 15 April 2014
تلاش‌های «۹۰» برای نجات یک محکوم به اعدام به نتیجه می‌رسد؟پس از آنکه تب و تاب واگذاری سرخابی‌ها با بر سر کار آمدن دولت یازدهم مطرح و در ماراتن انتخاب وزیر ورزش داغ شد، به نظر می‌رسد به مانند همیشه دوره به کما رفتن آن فرا رسیده است؛ حالا دیگر کسی پیگیر خصوصی‌سازی این باشگاه‌ها نیست و کسی هم به یاد نمی‌آورد، چرا این امر که‌ گاه مهم و حیاتی توصیف می‌شد، به سادگی فراموش شده است!

به گزارش «تابناک»، با روی کار آمدن دولت جدید و تعیین نماینده تام‌الاختیار برای واگذاری این دو باشگاه و به ‌رغم تعیین چندباره زمان واگذاری، هنوز حتی هیأت مدیره این دو باشگاه هم ترمیم نشده‌اند، چه برسد به اینکه قبل از عید مالکان جدید آن‌ها مشخص شود. ماهیت پر حاشیه این دو باشگاه و گودال مشکلات آن‌ها که روز‌به‌روز به چاهی عمیق‌تر بدل شده، موجب گشته تا جراحی مدیریتی سرخابی‌ها و واگذاری آن‌ها به بخش خصوصی به سادگی انجام نشود.

در این رهگذار که‌ گاه سخن گفتن درباره واگذاری این دو باشگاه تبدیل به تب روز ورزشی‌ها شده و‌ گاه به فراموشی سپرده شده و هیچ کسی سراغ از آن نمی‌گیرد، به سراغ استاد دانشگاهی رفتیم که مدیریت ورزشی خوانده و در کنار تدریس آن، بازاریابی ورزشی می‌آموزد و ایده‌های جالبی در این باره دارد (مشروح این گفت‌وگوی تفصیلی را اینجا بخوانید).

دکتر عبدالرضا امیرتاش راه خصوصی سازی این دو باشگاه را در واگذاری سهامشان از طریق بورس می‌داند و چرایی رقم نخوردن این اتفاق که همواره شعار نخست دولت‌ها در عرصه فوتبال بوده، برگرفته از عوامل گوناگون دانسته و می‌گوید: ناتوانی این باشگاه‌ها در درآمدزایی، نخستین مانع انجام این کار است که دلیل آن هم قرار گرفتن مدیریت‌های ناکارآمد در رأس هرم مدیریتی این باشگاه‌هاست.

وی می‌افزاید: چون در سال‌ها، مدیریت این باشگاه‌ها با پشتوانه دولت و بیت المال اداره شده، به جای آنکه دنبال راه‌هایی برای تأمین مالی باشگاه و رسیدن به خودکفایی باشند و سراغ راهکارهای علمی و مدیریتی برای درآمدزایی بروند، همیشه به دنبال دست انداختن به بیت‌المال بوده و پول گرفتن از دولت، چه از سازمان تربیت بدنی در گذشته و چه از وزارت ورزش در سالهای اخیر را پی گرفته‌اند و نهایتا به سراغ اسپانسرهایی رفته‌اند که حمایتشان بیشتر دستوری رقم خورده است.

عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد تهران مرکز، نخستین گام برای تحقق واگذاری این باشگاه‌ها در بورس را ملزومات این ورود یعنی سودآوری، توانایی و شفافیت مالی و فاکتورهایی از این دست می‌داند که محقق نشده‌اند و می‌افزاید: فقدان شفافیت مالی که متأسفانه از هزینه‌کردهای غیرعادی در فوتبال ما نشأت می‌گیرد، توانایی سوق فوتبال ما به خصوصی سازی را می‌گیرد. این موضوع هم برگرفته از مدیریت ناکارآمد و وابسته این باشگاه‌هاست که دستشان در جیب دولت است و چون نیاز‌هایشان از این راه برآورده می‌شود، حتی از امثال زیرمیزی دادن و هزینه‌های غیر ضروری هم دریغ ندارند تا جایی که ‌گاه می‌شنویم از یک سو از بی‌پولی می‌نالند و از سوی دیگر، اردوهای تدارکاتی در خارج کشور را با هواپیمای اختصاصی برگزار می‌کنند.

امیرتاش با اشاره به اینکه در همه دنیا باشگاه‌ها را به نام بنگاه تجاری ثبت می‌کنند، می‌گوید: چند سال پیش، هنگامی که رئال مادرید، کریستین رونالدو را ۵۰ میلیون یورو خرید، مدیریت باشگاه با این انتقاد رسانه‌ها و برخی سهامداران روبه رو شد که چرا دست به چنین خرید گرانی زده‌ است؟

پس از این اتفاق بود که مدیران رئال تور مسافرتی خاصی را ترتیب داد و با سفر به نقاط گوناگون دنیا توانستند حدود ۹۰ میلیون یورو درآمد به دست آورند. اکنون باید بپرسیم چه کسانی از عهده چنین کاری برمی‌آیند؟ آیا غیر از این است که مدیریت مسئول توانایی چنین کاری را دارد؟ مدیریتی که می‌داند باید پشتش به خودش گرم باشد و جیبی برای خرج کرد از دیگران ندارد؟

وی در ادامه پاسخگو کردن مدیریت باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس را از جمله ضروریان اولیه خصوصی سازی این باشگاه‌ها دانسته و می‌گوید: در حالی که ‌گاه بیان برخی اعداد و ارقام ساده در فوتبال ما جنجال به پا می کند، می‌بینیم این دست اطلاعات در باشگاه‌های اروپایی روی خروجی سایت باشگاه نیز قرار می‌گیرد و حتی در انگلیس فصل نامه منتشر شده و ریز نکات مالی تمامی تیم‌ها را در اختیار همگان قرار می‌دهد. این در حالی است که در کشور ما حتی اطلاعات ساده مالی باشگاه‌ها را محرمانه تلقی کرده و از ارائه آن‌ها سر باز می‌زنند.

باید مزایده بین‌المللی برگزار کرد و سرخابی ها را فروخت

این استاد دانشگاه در ادامه با مثبت ارزیابی کردن پیشنهاد واگذاری سرخابی‌ها به سرمایه گذاران خارجی، می‌گوید: این رویداد خیلی خوبی خواهد بود، چراکه سرمایه گذار خارجی با شرایطی پا به میدان خواهد گذاشت که اصلاح روند را موجب خواهد شد و تلاش خواهد کرد با یک سیستم درست مدیریتی، بدهی‌ها را پرداخت کرده و سودآوری ایجاد کند. در فوتبال دنیا هم این امر مرسوم است و می‌بینیم که حتی قدیمی‌ترین و پر هوادار‌ترین باشگاه‌ها را هم به سرمایه گذاران خارجی واگذار می‌کنند. حتی در همسایگی ما و در فوتبال ترکیه هم چنین اتفاقی رخ داده و می‌بینیم در سایه مدیریت درست حتی می‌توانند برخی بازیکنان خوب دنیا را هم به خدمت بگیرند و موفق ظاهر شوند.

امیرتاش کسب درآمدی مالیاتی دولت از باشگاه‌ها را عامل دیگری برای خصوصی کردن باشگاه‌ها دانسته و با تأکید بر ضرورت به کارگیری افکار جدید مدیریتی در استقلال و پرسپولیس می‌گوید: اگر بدانیم با تبدیل باشگاه به بنگاه اقتصادی، نه تنها موفقیت آن رقم می‌خورد و دستش از جیب دولت کوتاه می‌شود، بلکه باید به دولت مالیات بپردازد، قطعا در این مسیر گام‌های واقعی برخواهیم داشت. در حالی که فعلا شواهد نشان می‌دهد که اراده‌ای برای خصوصی سازی وجود ندارد؛ اینجاست که می‌بینیم دایره محدودی از افراد مدیریت این باشگاه‌ها را دست به دست کرده و حتی‌ گاه پیش‌کسوتان تیم‌ها پیشنهاد می‌دهند که مدیریت باشگاه به ایشان سپرده شود. انگار فردی که بار‌ها سوار هواپیما شده باشد، بخواهد در جایگاه خلبان نشسته و آن را هدایت کند.

وی واگذار نشدن سرخابی‌ها به رغم اعلام موافقت دولت و مجلس را شاهد نبود و آن را اراده ای برای تحقق این امر دانسته و می‌افزاید: اگر قصد خصوصی سازی داریم، یا باید به سراغ مزایده جهانی رفته و راهی مانند آنچه در کشورهایی مانند انگلیس رقم می‌خورد به کار بگیریم و یا باید به داخل نگاه کرده و از سرمایه گذاران داخلی بهره بگیریم و البته اجازه دهیم که مالک باشگاه، اختیار کامل داشته باشد. وقتی می‌بینیم که همه موافقند و مالکیت هر دو باشگاه‌ در اختیار دولت است، باید بپرسیم که چرا استقلال و پرسپولیس را به مانند شرکت‌های دیگری که واگذار شده‌اند، واگذار نمی‌کنند؟

عضو هیأت علمی دانشگاه، اجرای طرح «هوادار ـ سهامدار» را راهکار به میدان آوردن هواداران پرشمار و دو آتشه پرسپولیس و استقلال دانسته و می‌گوید: وقتی هواداران سهامدار می‌شوند، در مواقعی که باشگاه سهامش رو به نزول می‌گذارد، بر خلاف جهت عادی بازار سهام عمل می‌کنند؛ یعنی بر خلاف اوضاع عادی بورس که با پایین آمدن ارزش سهام خاصی، صف فروش آن تشکیل می‌شود، هواداران باشگاه در زمان پایین آمدن ارزش سهام، به جای فروش سهامشان، صف خرید شکل می‌دهند تا از تیمشان حمایت کنند. اینجاست که اگر توجه کنیم با عرضه سهام این باشگاه‌ها، بی‌شک به سرعت سهم‌ها فروش رفته و هواداران به یاری تیم محبوبشان خواهند آمد، به دنبال تحقق شفافیت مالی خواهیم رفت تا شرایط ورود این باشگاه‌ها به بورس را فراهم آوریم.

امیرتاش گام بعدی را اعلام آمادگی دولت برای فروش این باشگاه‌ها دانسته و می‌افزاید: با این گام‌ها، مراحل بعدی خود به خود محقق خواهد شد چرا که خریدار می‌داند باید خودکفا باشد، خودش درآمد ایجاد کند، مشاوره بگیرد، مالیات بدهد و ... . در نتیجه به این سمت خواهد رفت که امکاناتی مانند استادیوم برای خود تدارک ببیند و درآمدزایی داشته باشد، اما می بینیم که به خطر افتادن منافع برخی موجب می‌شود هر بار صحبت خصوصی سازی مطرح می‌شود و تحرکاتی به این منظور شکل می‌گیرد، با اتفاقات پشت پرده و لابی‌گری‌، موضوع به سکوت ختم شود؛ درست مثل امروز که می‌بینیم تب و تاب این بحث فروکش کرده و روند ضرر به بیت المال و مردم تداوم می‌یابد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۱۰
انتشار یافته: ۵۰
کاش این دوتا باشگاه رو منحل میکردند و تمام اموالشون رو میفروختن و خرج مدرسه و بیمارستان در مناطق محروم میکردند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
نمیشه دادا...مردم سرگرمی و هیجان میخوان...فوتبال بخشی از زندگی و فرهنگ کشورها شده
ناشناس
| Netherlands |
۲۲:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
اقایی که میگی فوتبال بخشی از فرهنگ یعنی منظورت اینه که کودک ازاری دزدی رشوه و هزار جور خلاف دیگه جزو فرهنگه؟ برات متاسفم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
ناشناس 22:07

باشگاه های پرسپولیس و استقلال, مسئول سرگرمی و هیجان زندگی مردم "کشورها" نیستند
اون"کشورها" فوتبالشون صاحب داره, حساب کتاب داره.
مردمش هم خوره ی فوتبال نیستند.
سرگرمی های دیگری هم هست که براش وقت بذارن
سیدمحمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
بهترین کار اینه که این دو باشگاه رو منحل کنن و اموالشون رو بدن به باشگاههای دیگه ،با این کار هم از شر این دو باشگاه راحت میشیم هم تیمهای دیگه قویتر میشن.
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
اول باید تیمای پکیده ای که شماها طرفدارش هستین منحل بشن
ناشناس
| United States of America |
۲۳:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
به این ها می‌گویند سرمایه اجتماعی.
مانند تجزیه طلب ها حرف می‌زنی!!!
ناشناس
| United States of America |
۲۳:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
این نظر واقعا خجالت اوره..!! پرسپولیس و استقلال سرمایه ملی هستند و پتانسیل بالایی برای بهبود سطح ورزش همگانی و حرفه ای در کشور دارن.. متاسفانه این دو باشگاه مظلوم واقع شدن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۷
باید سهام باشگاه به هواداران واگزار بشه باقیموندش هم در بورس هر کی می خاد بخره.عدالت این هست ولی آقایون می خان اول خودشون ارزون بخرن بعد تو بورس با قیمت گرون بدن هوادارها تا سودش به جیب آقایون بره و هوادارا هم ........ آناناس!!!!!!!!
چشم میزاریم مزایده بین المللی از این بن من های همسایه یکی بیا بخرتشون
فوتبال ایران محل تجمع افراد ناشایست هست که به تمام معنا شیاد و کلاش هستند. پول و غارت بیت المال و گزینه راحتی برای میلیاردر شدن همه با هم فساد در فوتبال ما رو رقم زده. برای من همیشه این سوال بوده کسانی که اصلا قادر به صحبت کردن مودبانه و علمی نیستند چطور به مدیریت یک باشگاه می رسن و انهم باشگاههایی که اینهمه طرفدار دارن و از بسیاری از جهات در یک جامعه تاثیر گذار هستند.
یک مقایسه با فوتبال حرفه ای به خوبی وضع افراد موجود در فوتبال ایران رو نشون میده.
آقای کیروش یک استاد دانشگاه است و هر حرفی که میزنه نه تنها یک مطلب علمی و استادانه است بلکه یک درس زندگی هم هست . اونوقت شما مقایسه کنید با لهن داش مشتی ..... و یا ......
تنها راه برون رفت از قضیه نابهنجار علمی کردن فوتبال از طریق مشارکت دادن انهایی که صاحب این دان هستند . من با این پیشنهاد تابناک موافقم. امیدوارم روزی برسه که با یک نگاه علمی در صفحه تلویزیون از فوتبال لذت ببریم و شاهد افرادی باشیم که با فوتبال به مردم می اموزند که چطور در میدان زندگی تا دقیقه نود مانند یک مرد و با اصول و قاعده مبارزه کنند و هیچگاه بر انچه بدست اورند افسوس نخورند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۷
خوب گفتی ولی این یک ایدهآلیستی در کشور های جهان سوم مث ما است .روی کاغذ درسته ولی در عمل خیر .باعث متلاشی شدن این دو باشکاه می شود
واقعا چرا هیچ حرکتی نمیکنند!آقای دکتر درست گفتن باید بفروشن یه پولی ازش در بیاد نه اینکه فقط یه عده بگن مال ماست همینطور باقی بمونه و خاک بخوره!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۷
خاك نمي خوره كاكو بيت الماله كه مي خوره يه آبم روششششششششششش
ایده خیلی خوبی است و باعث خرکتی نو و پیشرفت در فوتبال ایران خواهیم بود.
پاسخ ها
ناشناس
| Spain |
۲۲:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
اشتبه منفی زدم
فقط خصوصی سازی والسلام متاسفانه کسی برای بیت المال دل نمی سوزونه وهمش هم باندبازی ولی در محافل خصوص اینگونه نیست ویاحداقل به این شدت نیست وهمه چیز باحساب وکتاب جریان پیدامی کنه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
خصوصی سازی؟

مولتی میلیاردی که حساب کتاب توی کارش باشه و قدر پول را بدونه هیچ وقت سرمایه اش را واسه باشگاه های ایران هدر نمیده
چرا مزایده بین المللی این دو باشگاه دو براند معروف ایرانی هستند و به نوعی ریشه در علائق ملی هستند حالا فکرشو بکنید مثلا 100 میلیارد تومان قیمت گذاری شوند با دلار 3000 تومانی میشود حدود 35 میلیون دلار که در عالم تجارت ورزشی جهانی پولی نیست بعضی براندهای معروف جهانی بالای چند میلیارد هستن حالا یک عرب ناشیونالیست از امارات یا قطر یا جای دیگر که 35 میلیون دلار برایش پولی نیست انرا بخرد....
آخه کدوم... حاضره این دو تا تیم درجه 3 رو بخره؟
پاسخ ها
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۷
همین دوتا تیم بقول شما درجه 3 پرسپولیس حدود 35 میلیون نفر و استقلال هم یه مقدار کمتر طرفدار دارند در واقع این دو باشگاه دستگاه پولسازی هستند خیلی ها حاضرند بیش از 100 میلیارد بپردازند چون مطمئنا" چندین برابر قیمت خریدشون براشون منافع درپی خواهد داشت
ای بابا..خصوصی سازی کجابود؟؟؟معلوم نیست چیکاردارن میکنن.اقای خادم لطفاهرکاری میکنید زودتر
بنده بعد از خصوصی سازی این دوتا باشگاه رو هم میتونم پیشبینی کنم.که بعد از مدتی آه و ناله راه میندازند که آی پول نداریم این دو باشگاه نورچشمی دارند ورشکست میشه و دولت باید کمک کنه وگرنه چه و چه و باز هم همین میشه که از بیت المال بخورند.این دو تیم فقط هیاهوشون زیاده وگرنه درآمدزایی با این فوتبالشون بعیده!مردم که نمیرند بازی بی کیفیت میلیاردرها رو ببینند و چه شبکه ای میاد بازی مثلا پرسپولیس و فجر رو پول بده پخش کنه جز مجانی اونهم صداوسیما!این دو تیم فقط هزینه هستند و سیاست تبلیغی پشت این دو تیم و تضعیف مدعیان شهرستانی فقط حاصلش تضعیف فوتبال ملی ایران بوده.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۷
بازي هاي استقلال رو مثال ميزدي بهتر بودا
متاسفانه مدیران .... که نفعشون در حیف میل بیت المال است تا حالا اجازه ندادن این دکانهای کاسبی و سوءاستفده اشان تعطیل بشه
تاحالا فکر کردین چرا بازیکنان و مربیان این دو باشگاه بعد شکایت میکنند به فیفا و کلی جریمه میگیرند مطمئن باشید با دلال ها و مدیران باهم میخورند
چرا مثلا برای سپاهان و ذوب آهن و ملوان این اتفاقا نمی افته ...........خب تیم دولتی خسارتشم دولت و بیت المال میده پس جرا قرارداد بیحساب نبندیم تازه جوری قرارداد ببندیم که طرف بره شکایت کنه و ار بیت المال جریمه اش و دولت وملت بدن و دلالها و ......حالشو ببرن و تیم هم نتیجه نگرفت که نگرفت
این دو تا تیم بهشت مدیران هزینه ساز و ... پس حالا حالاها نمیذارن خصوصی بشه و این سفره رو جمع نمیکنن.ن.ن.ن.ن.
کشور ما به ورزشگاه و ورزش عمومی باید رو بیاورد و از صرف هزینه های میلیاردی برای ورزشی که در آن صاجب جایگاه نیستسم خودداری کند
درمان خصوصی سازی این باشگاه ها است. البته باشگاه های دیگر هم. سپاهان و تراکتور هزینه های بیشتری از بیت المال می کنند.
تا کی چند تا پیرمرد میلیاردر رو به باشگاه های استقلال وپسپولیس بیاریم ...؟بهتره تعطیل شوند وفقط تیم های خصوصی در فوتبال باقی بمونند
پاسخ ها
m97r
| Seychelles |
۰۰:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۷
عزیزم 80 درصد باشگاه های لیگ برتر و دسته 1 یا مستقیما دولتی اند یا اینکه متعلق به نهاد دولتی هستن یا حداقل دولت مقداری از سهامشون رو (51 درصد) دردست داره یعنی نیمه خصوصی و شاید 3-4 تا تیم تو لیگ برتر و دسته 1 خصوصی باشن
پرسپولیس و استقلال سرمایه ملی هستند ...اگر سرخابی خصوصی بشن در عرصه ورزش در اسیا بی رقیب خواهند بود.. متاسفانه به بهانه تمرکز زدایی در ورزش به جای تقویت باشگاه های شهرستانی داریم به سرخابی ظلم میکنیم..
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۷
منفی ها به خاطر جمله اولت بوده وگرنه بقیه اش مثبته
سلام
اگر مسئولین این دولت و به خصوص وزیر محترم ورزش اگر خود را واقعا شیعه و پیرو امیر مومنان می دانند(که حاضر نشد به برادر خود از بیت المال بدهد)، باید دیگه بیشتر از این فرصت هدر رفت بیت المال این ملت (مظلوم و در عین حال نجیب)به دست مسئولین ... این دو باشگاه را ندهند.
به امید آن روز که پول من و امثال من که با مدرک دکتری خونه نشین هستیم به جیب کسانی که حتی سواد درست حرف زدن رو ندارن نرود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۷
كاملا موافقم
این دو تیم را بایذ با شهریارررر و ژنرررررال فروخت بلکه دست ازسر فوتبال ایران بردارند.
کی اینا میخره؟ باید اوراق بشن.
به نظر من كارخونه هاي ايران خودرو و سايپا رو هم اشانتيون روي اين دو تا باشگاه بدين بره
آرزويم اين است كه روزي درب اين باشگاهها پلمپ شود تا ملتي راحت شوند
سرنوشت استقلال اهواز ،استیل آزین، پاس و .... را بخاط بیاورید بعد بگید خصوصی سازی.دولت اگر سو ء مدیریت دارد در اداره این باشگاه ها آیا چاره کار واگذاری است؟ فردا یک میلیاردری میاد می خرد بعد هم می گه نمی خوام تعطیل خداحافظ
فولاد شهر اهواز
کدام باشگاه لیگ برتری ایران است که از جیب بیت المال نخورد ؟ فولاد خوزستان ، سپاهان ، ذوب آهن ، تراکتور سازی و ... چرا گیر دادید به این دو باشگاه ؟
باید یه پولی بدیم اینها رو وردارن ببرن راحت بشیم.
آنها که میگویند اموال این دو باشگاه را به فروشیم و مردم هیجان و تفریح نمی خواهند گویا هنوز در دوران آق قویونلو ها زندگی میکنند و از دنیای جدید بی خبرند . آخه اخوی یک کمی چشم های شهلایت را بیشتر باز کن و بدان که از نوک دماغت جلو تر هم چیز هائی هست که ببینی و لذت ببری.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۷
لطفا از مردم مايع نذارين به نظر من تماشاي فوتبال فقط وقت كشي است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۸
خوب چه پولی؟
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۹
باشه مایع نمیزاریم جامد میزاریم عزیزم
پایه قیمت 300میلیون دولاربرای فروش باشگاه پرسپولیس قیمت عادلانه ای واگذاری بااین قیمت بایدمزایده ای برگزارشود.
نه
خیر آقا برای اینکه زودتر از شرشان راحت شویم مناقصه بگذاریم وباحداقل قیمت بفروشیم.
به نصف بفروشین
قال قضیه رو بکنین
ایشالله که واگذار شون
کاش بفروشنشون راحت بشیم
..
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست