بازدید 5036

تشریح شرایط جدید صدور پروانه ساخت فیلم‌ها

کد خبر: ۳۹۲۸۲۴
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۳۹۳ - ۰۰:۲۱ 14 April 2014
عضو شورای پروانه ساخت بند اضافه شده با عنوان «آثار قصه‌گو، قهرمان‌محور و بدون پايان باز» به شرایط صدور پروانه ساخت آثار سینمایی را تبیین و تشریح کرد.

جمال شورجه عضو شورای پروانه ساخت فیلم‌های سینمایی در گفتگو با خبرنگار مهر در توضیح برخی از بندهایی که سال گذشته سازمان سینمایی با عنوان «اولویت‌ها و ضوابط اعطای مجوز ساخت» به این شورا ارائه کرد، گفت: مجموع بندهای ارائه شده برای صدور پروانه ساخت در جهت هدفمند کردن سیاست های کلان سازمان سینمایی بوده است که برخی از بندها برای فیلمسازان مهم و قابل توجه  است.

وی در ادامه افزود: یکی از مهمترین نکاتی که در اولویت‌های تصویب و حمایت فیلمنامه‌های ارسالی به سازمان سینمایی قرار گرفته، بند «آثار قصه گو، قهرمان‌محور و بدون پايان باز» است که به اعتقاد من به منظور انسجام در بیان داستان و جلوگیری از مخاطب گریزی در سینما تعریف شده است.

عضو شورای پروانه ساخت فیلم‌های سینمایی در توضیح این که مساله «بدون پایان باز» سئوالات و انتقادهایی را در میان فیلمسازان ایجاد کرده است، عنوان کرد: تجربه شخصی من در حوزه فیلمسازی مبین این مطلب است که فیلم‌های با پایان باز مخاطب‌گریز، ضد قهرمان و ضد داستان هستند و خود من هم در حوزه فیلمسازی به پایان‌بندی در آثار معتقدم و باید تکلیف فیلم با مخاطب به درستی مشخص باشد. در جشنواره فیلم فجر سال گذشته با فیلم‌هایی روبه‌رو بودیم که مخاطب‌ستیز و اغلب دربرگیرنده تجربه‌های خام فیلمساز بود به همین دلیل اعلام این بند در اولویت های سازمان سینمایی در صدور پروانه ساخت امری کاملا هدفمند بوده است.

کارگردان «عملیات کرکوک» فیلم‌های با پایان باز را در اکران عمومی موفق ندانست و عنوان کرد: از فیلم‌هایی که کارگردان و نویسنده پایان آن را نهایی نمی‌کند؛ بعضا برداشت‌های منفی در ذهن ایجاد می‌شود، به همین دلیل وجود چنین فضایی در فیلم‌های سینمایی مطلوب دولت یازدهم و نوع نگاهی که وزیر ارشاد و رئیس سازمان سینمایی دارند و مدام صحبت از طراوت امید می‌کنند، نیست.

به گفته وی، الحاق چنین بندی به شرایط صدور پروانه ساخت از بهترین تصمیم‌هایی است که حجت الله ایوبی و مدیران سازمان سینمایی گرفته‌اند و اتخاذ چنین تصمیمی از توصیه هایی بوده که در شوراهای پیشین پروانه ساخت به مدیران سینمایی می‌شد اما نتیجه نمی‌داد.

شورجه با اشاره به بند «آثار اقتباسي از ادبيات نمايشي و متون ايراني» که در اولویت و ضوابط صدور مجوز ساخت فیلم در سال 93 قرار گرفته است، گفت: کارگردان های جوان سینمای ایران در ساخت آثار خود در حوزه اقتباس ضعیف عمل می کنند و از ظرفیتی که ادبیات و متون کهن ادبی در اختیار فیلمسازان می گذارد غافل هستند و نتیجه این بی توجهی عمق نداشتن فیلم های سینمایی می شود.

این کارشناس سینما در ادامه افزود: اقتباس از آثار ادبی توسط فیلمسازان روش مرسومی است و کارگردان های بسیاری فیلم های خود را از ادبیات ایران اقتباس کرده اند. از همین رو معتقدم لحاظ کردن این بند در اولویت و ضوابط صدور مجوز ساخت فیلم در سال جدید اتفاق خوبی است و باعث می شود فیلمنامه نویسان و فیلمسازان سینمای ایران بیش از پیش متوجه این ظرفیت مهم شوند.

این عضو شورای پروانه ساخت فیلم‌ها با اشاره به این مطلب که فعالسازی مجدد شورای عالی سینما ضروری است، گفت: نحوه فعالسازی شورای عالی سینما هنوز مشخص نشده است اما نکته‌ای که حائز اهمیت است توجه به این مطلب است که وجود چنین شورایی در قوه مجریه در حوزه سینما می‌تواند زیرساخت های سینمای ایران را اصلاح کند. به خصوص اینکه حجت الله ایوبی ایده های خوبی در حوزه ساماندهی امور سینما دارد. به همین دلیل از ظرفیت شورای عالی سینما می توان بهترین استفاده را کرد.

کارگردان فیلم «33 روز» عنوان کرد: نکته دیگر توجه به فرمایش های مقام معظم رهبری است که در صحبت‌های خود به مسئله فرهنگ تاکید داشتند و به دلیل همین اهمیت بود که سال 1393 را اقتصاد و فرهنگ، با عزم ملی و مدیریت جهادی نامگذاری کردند. از همین رو گمان می کنم وظیفه وزارت ارشاد و همچنین مدیریت های زیر مجموعه برای تحقق بخشیدن به این عنوان سخت و در عین حال حساس است به همین دلیل فعالسازی شورای عالی سینما دریچه ای به سوی تحقق بخشیدن به شعار سال در حوزه سینما است.

شورجه در پایان با اشاره به فعالیت های سینمایی خود گفت: در حال حاضر فیلمنامه ای برای ساخت در دست ندارم و ترجیح می دهم فیلمنامه هایی را که روی آن کار می کردم به سرانجام برسانم. از همین رو فیلمنامه «هانا» و همچنین «سوادیکا» را در دست کار دارم که امیدوارم مشکلاتی که در گذشته برای این دو فیلمنامه وجود داشت به زودی حل شود و بتوانم ساخت این دو فیلم را آغاز کنم.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی