بازدید 23181
حرف‌های متفاوت کیانیان، فرهنگ، پاکدل، ایوبی در مراسم آغاز سال 93

از اهدای مرغ زنده توسط فارابی تا خودسوزی یک سینماگر!

در زمان یکی از مدیریت‌‎های پیشین فارابی به سینماگران مرغ زنده اهداء شد و اهالی سینما با مرغ زنده فارابی را ترک می‌کردند!... مدیر وقت گفت: ما اندازه آمریکایی ها پول نداریم که به این سینماگران بدهیم و به حرفش باور داشت!... دولتمردان ما نمی‌دانند چه خبر است، البته حق دارند ولی امیدوارم گاهی پیاده روی کنید چون یک سری چیزهایی را می‌بینید!... فیلم «تابناک» از صحبت‌های گزنده سینماگران را در آغاز 1393 تماشا کنید
کد خبر: ۳۹۱۲۰۶
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۳۹۳ - ۰۷:۳۵ 08 April 2014
نشست آغازین اهالی سینما با حضور طیف‌های مختلف سینما و مدیران سینمایی و مشاور رئیس جمهور در حالی برگزار شد که این رویداد با گفته‌های بسیار متفاوت و عجیب همراه شد و کار به نقد سبک زندگی مسئولان نیز رسید که البته در همین محفل با پاسخ‌هایی نیز همراه شد!

به گزارش «تابناک»، خانه سینما ساعت پنج عصر روز دوشنبه 18 فروردین‌ماه تا پاسی از شب میزبان اهالی سینما بود که برای گفت و گو و دیدار با هم و همچنین دیدار با مدیران سینمایی در ساختمان سمنان جمع شده بودند و البته حجم جمعیت آنچنان بالا بود که فشردگی کم‌سابقه را شاهد باشیم و بخشی از سینماگران به صورت ایستاده، شاهد رویدادی باشند که برای نخستین بار در سینمای ایران رقم خورد.

حسین پاکدل هنرمند تئاتر و سینما که اجرای این مراسم را به عهده داشت در ابتدا ضمن خوش آمدگویی به حاضرین در سالن سیف الله داد گفت: قدرت سینما و در نگاه کلی قدرت هنر قدرتی قوی است و تجربه نشان داده هیچ پدیده ای امکان جاودانه شدن ندارد مگر اینکه لباس هنر بپوشد و از دریچه فرهنگ نمود بیرونی پیدا کند، خوشبختانه سینما این قدرت را دارد.

از اهدای مرغ زنده توسط فارابی تا خودسوزی یک سینماگر!

بخش‌هایی از مهم‌ترین و جالب‌ترین گفته‌های مطرح شده پشت تریبون این مراسم اتفاقاً توسط پاکدل در همان ابتدای مراسم و یا لابلای گفته‌های سخنرانان مطرح شد که برخی از آنها کاملاً جنبه افشاگری داشت و تاکنون رسانه‌ای نشده بود. او در بخشی از این نشست که بحث پرداخت بن به سینماگران مطرح شد، گفت: یک دوره‌ای مدیریتی بر فارابی حاکم بود که برای کمک، مرغ زنده می‌داد. خنده دار است، دیگر. بچه ها چند روز عصر با مرغ زنده می‌رفتند! چه کابوسی را گذراندیم. آن باد که آمد با ادای طوفان، خودش را برد!

وی در بخشی دیگر از صحبت‌هایش انتقاد شدیدی نسبت به نمایش رایگان فیلم در سینماها و طرح «سلام سینما» وارد کرد و گفت: از اساس با فیلم رایگان نشان دادن شدیداً مخالف بودم. طرح بسیار غلطی بود و حاضرم بحث کنم. آقای ایوبی می‌گویند آشتی مردم با سینما، می‌شد راه‌های دیگری پیدا کرد. ما مردم را عادت بدهیم که برای خوراک فکری شان هزینه کنند. اراده‌ای برای اینکه حقوق هنرمند را به رسمیت بشناسند نیست. واگذار کنید، حمایت کنید، حمایت انتظامی هم باید بشود. اعلام می‌شود پانصدهزار نسخه فیلم قاچاق کشف شد. خب بعدش با آن خاطیانش چه برخوردی شد؟ ما خبردار نمی‌شویم ولی خدا نکند یکی از بچه‌های سینما پایش بلغزد، شب باید در بیست و سی نشان دهیم و حیثیت خودش و خانواده و اجدادش را هم ببریم!

پاکدل در بخش‌ دیگری از صحبت‌هایش به مدیریت پیشین سینمایی اشاره کرد و گفت: با یکی از این مدیران دیدار داشتم در آن دوران و گفتم، این سینماگران بخش عمده شان شما را قبول ندارند، چه برنامه ای برای ایشان دارید؟ گفت: ما به اندازه آمریکایی ها پول نداریم که به این سینماگران بدهیم و به این حرفش هم باور داشت و دیدیم چه کردند.

فیلم دیدنی «تابناک» از صحبت‌های گزنده سینماگران را در آغاز سال 1393 تماشا کنید

دانلود

دانلود با کیفیت پایین


عسگرپور: دولت به سینماگران برای راه اندازی بیمه بیکاری کمک کند

عسگرپور با بیان این مطلب که اکنون پس از تحمل دوره نسبتا سخت به یک همدلی رسیده ایم، گفت: خوشبختانه پس از یک دوره نسبتا سخت در حال حاضر تجربه های خوبی را از حضور مدیرانی با تجربه سینمایی کسب می کنیم به اعتقاد من جمع امروز حرکت بی سابقه ای است که تاکنون وجود نداشته است.

عسگرپور تصریح کرد: نامگذاری سال 1393 اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی فتح بابی است برای بررسی درست مسائل در حوزه فرهنگ که یکی از این مسائل بحث امنیت شغلی است.

وی خاطرنشان کرد: معنا و مفهوم امنیت شغلی در ذهن ما ممکن است هر معنایی را تداعی کند. برخی امنیت شغلی را با دریافت بن گوشت و مرغ مترادف می دانستند و برخی ها فراتر از دریافت انواع بن گوشت و مرغ می دانستند و معتقدبودند بیکاری بزرگ‌ترین فاکتور عدم امنیت شغلی است. برای رسیدن به مفهوم امنیت شغلی احتیاج به یک کار عملیاتی و پژوهش در این مورد داشتیم.

از اهدای مرغ زنده توسط فارابی تا خودسوزی یک سینماگر!

مدیرعامل خانه سینما افزود: پژوهشهای بسیاری در این زمینه انجام دادیم که یکی از مبانی مورد بحث ما توضیح مولفه های امنیت شغلی بود و در این توضیح بندهایی تعبیه شد که اتفاقا به مذاق بسیاری از مدیران دولت گذشته خوش نیامد. در بررسی های انجام داده متوجه شدیم در برخی از مشاغل سینمایی 60 تا 75 درصد از کسانی که در حرفه های مختلف مشغول به کار بودند عضو صنوف نبودند.

عسگرپور در ادامه افزود: موضوع عضویت در صنف به مباحثی چون بیمه و بیمه بیکاری پیوند می خورد. من از حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی درخواست می کنم که به این دو مولفه توجه ویژه ای بکند.

وی با اشاره به صندوق بیمه بیکاری گفت: نکته دوم بحث صندوق بیمه بیکاری است که در قانون برنامه چهارم تاکید شده بود این صندوق راه اندازی شود و در پایان دولت نهم درخواست کردیم تا صندوق بیمه بیکاری تاسیس شود اما مدیران در آن زمان تشخیص دادند مبالغی که باید صرف تاسیس صندوق بیمه بیکاری شود بهتر است که به شکل بن گوشت و مرغ و کارت های هدیه اهدا شود.

مدیرعامل خانه سینما در پایان صحبت های خود تصریح کرد: با این اوصاف آنچه مربوط به حوزه صنفی است انجام شد و بانک اطلاعات هم مشخص است و فقط باید مدیریت سازمان سینمایی به آن لبیک بگوید. از همین رو امیدوارم امسال سال تقویت امنیت شغلی از سوی خود ما در صنوف  باشد و مدیران سازمان سینمایی این مقوله را جدی بگیرند.

وی گفت: حسین پاکدل از قدرت سینما حرف زد و من می خواهم مهر تایید بر این قدرت بگذارم در این ایام خانه سینما که توسط دولت دهم تعطیل اعلام شد و البته از نظر ما تعطیل نبود؛ به دست دولت یازدهم باز شد. در آن زمان بسیاری از خبرگزاری های خارج از کشور با مجوز وزارت ارشاد برای مصاحبه سراغ ما می آمدند و وقتی خانه سینما را می دیدند تعجب می کردند که آیا تمام این بحث ها و کشمکش ها برای خانه ای به این کوچکی است؟

مدیرعامل خانه سینما افزود: حتی پس از بازگشایی خانه سینما برخی از مسئولان که به خانه می آمدند دنبال بخش های دیگری چون سالن بزرگ، کتابخانه عظیم و غیره می گشتند اما خانه کوچک ما در خیابان سمنان از لحاظ فیزیکی مساحت اندکی دارد و من می گفتم بحث اصلی بر سر فیزیک خانه سینما نیست بلکه بحث بر سر قدرت سینما و قدرت خانواده این هنر صنعت است.



ایوبی: کاروان مدیران سینمایی به کن نخواهد رفت

در این مراسم حجت الله ایوبی با حضور در تالار سیف‌الله داد خانه سینما گفت: امروز برای تبریک ایام نوروز نزد شما آمده ام. رسم است در ایام نوروز به خانه های یکدیگر می رویم و سر سفره های هفت سین می نشینیم. من تصمیم گرفته ام امسال به جای این شما به دفتر کارم در سازمان سینمایی بیایید و دید و بازدید انجام دهیم من به خانه شما آمده ام تا هم دید و بازدید کنم و هم از شما انرژی بگیرم.

ابتداً در پاسخ به پرسش حسین پاکدل پیشکسوت تئاتر، سینما و تلویزیون و مجری مراسم، متذکر شد: دوستی از من پرسید که اگر از سختی مسیر کار در سینما و چگونگی آن اطلاع داشتید دوباره این مسیر را انتخاب می کردید؟  این سئوال بارها از من پرسیده شده که با توجه به تجربه چند ماهه ای که در مدیریت سینما دارم، آیا اگر قرار به انتخاب بود باز هم این مدیریت را می پذیرفتم باید بگویم بله. با میل و رغبت می پذیرفتم و حال اگر از من سئوال شود که اکنون چه حالی دارم باید بگویم به معنای واقعی و بی تعارف نگران ادامه راه هستم، نگران امیدی هستم که خوشبختانه به راه افتاده و اینکه این امید را به بهترین شکل با کمک شما دوستان به سرمنزل مقصود برسانم.

وی ادامه داد: من معمولا فرد خوشبینی هستم و امسال را سال خوبی برای فرهنگ و هنر می دانم و این حس خوب را در فیلمنامه هایی که برای ساخت به سازمان سینمایی می آید به خوبی دریافت کرده ام همه این حس های خوبی نویدبخش سالی باشکوه در حوزه سینماست. خوشبختانه نوروز را با فروش خوب فیلمها با شکوه آغاز کردیم. وقت آن رسیده که با محوریت اصناف بنشینیم و راه حل درست منطقی و درخور سینمای کشور برای مسائل سینمای پیدا کنیم. بنده هم مانند شما با بن و کارت هایی که اهدا  می شد مخالف هستم و مدیریت کلان دولت یازدهم هم ارائه خدمات به مردم را به این شکل نمی پسندد از همین رو معتقدم اعطای بن گوشت و مرغ و کارت های هدیه در شان سینماگران نیست.

رئیس سازمان سینمایی خاطر نشان کرد: همه مسئولین کشور و اعضای دولت علاقه مند هستند برای سینما کار مثبتی انجام دهند. گزارش مشکلات اهالی سینما در زمینه امنیت شغلی را مطالعه کرده ام که باید برای حل آن راه حل مناسبی پیدا کنیم.

وی افزود: سال های گذشته برنامه هایی مانند اهدای بن و کارت به اعضای صنف وجود داشت اما مدیران کشور هوشمندانه اعتقاد دارند این مسئله شایسته اهالی فرهنگ و هنر نیست و باید مسئله بیمه بیکاری برای آنها حل شود.

ایوبی همچنین درباره بخشنامه اولویت‌های سازمان سینمایی برای صدور پروانه ساخت، نسبت به اصلاح کارکرد و حدود این بخشنامه اقدام کرد و گفت: آن چه که اخیرا در عرصه تولید فیلم‌های سینمایی به عنوان اولویت‌هایی اعلام شده، به هیچ وجه دستوری و بخشنامه‌ای ندارند، چرا که معتقدیم تمام مباحث حمایتی و هدایتی باید در اتاق شیشه ای و بسیار شفاف و صادقانه انجام شود به همین دلیل هیچ فاصله ای بین مدیر و سینماگر قائل نیستیم.

از اهدای مرغ زنده توسط فارابی تا خودسوزی یک سینماگر!

ایوبی ادامه داد: جشنواره های خوبی در انتظار سینماگران و مردم در سال جاری است چرا که می دانم و ایمان دارم که سینمای ایران قدرتمند است به همین دلیل امیدوارم در جشنواره های پیش رو شاهد بالندگی صنعت سینما باشیم.

رییس سازمان سینمایی در این راستا با اشاره به جشنواره فیلم کن اظهار کرد: در جشنواره کن امسال قرار نیست جمع زیادی از مدیران سینمایی بروند بلکه بخشی از مدیران بین‌الملل حضور خواهند داشت و به جز آن‌ها کسانی که فیلم‌های‌شان در جشنواره‌های فجر، سینما حقیقت و کوتاه برتر بود و نیز فیلم‌های برتر بخش مردمی جشنواره فجر به عنوان سفیران سینمای ایران در جشنواره کن حضور خواهند داشت.

رئیس سازمان سینمایی گفت: مصطفی ابطحی مأمور بررسی مشکلات در زمینه اقتصاد سینما تعیین شده است و مسائلی مانند رونق گیشه ها و ترویج فرهنگ سینما از جمله وظایف اصلی اوست.

ایوبی هم‌چنین در بخش دیگری از سخنانش گفت: اهالی سینما به دنبال این هستند که با صرف نظر کردن از دریافت یارانه، این پول به افرادی تعلق بگیرد که واقعا نیازمند هستند. پس از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید رشد اقتصادی منفی شش درصد به صفر رسید و تیم اقتصادی دولت امیدوار است این رشد را به سه درصد برساند که این گونه اقدامات می تواند دولت را در این راه یاری کند.


کیانیان: سازمان سینمایی را به همان معاونت سینمایی بازگردانید! / عطریان فر قیمت کفش را نمی‌دانست

رضا کیانیان نیز به نمایندگی از بازیگران در پشت تریبون حاضر شد و گفت: ثمرات انتخابات اخیر را دیدیم و یکی از قول‌هایی که آقای روحانی داده بود، همین خانه سینما بود که خوشبختانه باز شد. این هم که همه برای عیددیدنی اینجا آمده‌اند، از آن نکات جالب است. امیدوارم روزی سالن بزرگ‌تری داشته باشیم که همه جا بشوند.

وی متذکر شد: چیزی را که در این کشور مردم و دولتمردان ما یادشان رفته، کلی نگری و دوراندیشی است. کارهایی که در کشورهای خارجی می‌بینیم و همه خوشحال می‌شویم که ببینید آنها چه کار می‌کنند و ما نمی‌توانیم بکنیم، مثل اینکه بهداشت‌شان مجانی، بیمه بی‌کاری دارند، پلیس‌شان به مردم احترام می‌گذارد و مردم می‌گویند تو از مالیات من حقوق می‌گیری و باید به من احترام بگذاری و آن پلیس هم صددرصد احترام می‌گذارد، آشغال در خیابان نمی‌ریزند و خیلی از داستان‌هایی که درباره خارج می‌گوییم، چیزهای ساده‌ای است که می‌شود به دست آورد، به شرطی که کلی نگر بود. وقتی 58 هزار میلیارد تومان خرج یارانه می‌شود، سه هزار میلیاردش را که دزدی و کشف شد دیدید که مثلاً چند کامیون ده هزار تومانی بود. به اندازه مساحت یکی از استان‌های کشور 10 هزار تومانی بود، حال ببینید 58 هزار میلیارد تومان، چقدر می‌شود.

این بازیگر سینما ادامه داد: می‌گفتند با آن سه هزار میلیارد تومان چقدر می‌شود کشور را آباد کرد، با پنجاه و هشت هزار میلیارد چقدر؟ به شرطی که بخواهیم آباد کنیم. مردم ما اعتمادشان را به دولتمردان از دست دادند. آقای روحانی آمدند و می‌گویند ما می‌خواهیم این اعتماد را کاری کنیم که دوباره ایجاد شود، ما هم اجازه بدهیم که آن 58 هزار میلیارد دست دولت باشد تا آن کارها بعداً باعث سربلندی ما شود و باعث نشود که بگوییم در خارج این گونه است ولی ما این گونه نیستیم.

کیانیان یادآور شد: در قانون اساسی ما، قرار است آموزش و پرورش  مجانی باشد. قرار است بهداشت  مجانی باشد و خیلی موارد دیگر. در پیام نوروزی آقای رفسنجانی مواد بود که در قاون اساسی ما هست و ما فراموش کردیم و به عنوان قصه به آنها نگاه می‌کنیم. به هر حال آن 58 هزار میلیارد اکر در اختیار دولت قابلی باشد، می‌تواند در بلندمدت انجام دهد که در کوتاه مدت دست گدایی به سمت دولت دراز نکنیم، چون آن، پول ماست. وقتی که آن پول را مثل پول یارانه خرد می‌کنند و می‌دهند، درست است که رای جمع می‌کنند ولی بعد از مدتی، همان باعث شکست خودشان می‌شود که شد.

او به خاطره‌ای در این باره اشاره کرد و گفت: من در چهارمحال و بختیاری، یک خانواده عشایر دیدم که از شوشتر آمده بودند و پنج بچه و دو بز و یک چادر داشت. چون تلویزیون هم داشت، وسط کوه و کمر مرا شناخت. به او گفتم درآمدت چیست؟ گفت: «خب یارانه می‌گیریم». یعنی گفت: «پنج تا بچه داریم، می شویم هفت تا، انشاالله یک روزی به بزهایمان هم یارانه بدهند!» خب معلوم است که رای می‌دهد. همان آدم می‌گفت: «ولی واقعاً همه چیز گران شده، باید بگوییم این یارانه را بیشتر کنند». خب نمی‌دانست که چون به تو یارانه می‌دهند، گران می‌شود و آن یارانه گران می‌شود.

از اهدای مرغ زنده توسط فارابی تا خودسوزی یک سینماگر!

کیانیان با اشاره به بیانیه پیش از عید سینماگران پیرامون انصراف از دریافت یارانه نقدی گفت: من که هیچ وقت یارانه نگرفته ام و ثبت نام هم نکرده‌ام، چون از این پول‌ها خوشم نمی‌آید و چون در تمام عمرم فقط یک بار از پدرم قرض گرفتم و خوشبختانه همین گونه هم بودیم. ما به عنوان سینماگر یارانه مان را نمی‌گیریم و می‌دهیم به آقای حسن روحانی که در خزانه باشد، چون شما به ما گفتید که من در بلندمدت این کارها را انجام می‌دهم، حداقل یک بار زبانمان دراز باشد که اگر نکرد بگوییم ما کردیم اما تو باز هم خرابش کردی. به هر حال وقتی یارانه‌ها را خرد می‌کنند، وسط‌شان سه هزار میلیارد، دوازده هزار میلیارد و آنهای دیگر در می آید و اگر خرد نکنند، قاعدتاً در نمی آید.

وی سپس وارد مباحث سینمایی شد و خطاب با ایوبی، گفت: شما آمدید، فضا را بازکردید، خانه سینما بازگشایی شد و الان شما اینجا تشریف دارید ولی فکر نمی‌کنید سازمان سینمایی یکی از چیزهایی است که مثل یارانه نباید بگیریم؟ این همه کارمند چه پولی می‌گیرند؟ قبلاً یک معاونت سینمایی داشتیم، کافی بود دیگر. سازمان سینمایی را آنها درست کردند، شما چرا ادامه دادید؟ چون من هیچ وقت نفهمیدم. امیدوارم یک روزی به من توضیح دهید که برای چه باید رئیس سازمان سینمایی هستید، چون به نظر من همچنان معاون وزیرید. هرچقدر هم سازمان سینمایی باشد، همچنان برای ما معاون وزیرید. همانگونه که ما یارانه نمی‌گیریم، شما هم به دوستان سازمان سینمایی بگویید بروند دنبال کار و زندگی خودشان. فکر می‌کنم همان معاونت سینمای کافی باشد.

کیانیان درباره گفته‌های ایوبی در خصوص همکاری آموزش و پرورش برای اکران فیلم‌ها گفت: اینکه فرمودید که به آموزش و پرورش فرمودید به سینما برای فروش فیلمها کمک کند، خیلی خوب است؛ چون این فیلمی که دارد می‌فروشد، به هر حال شهرداری و آموزش و پرورش برایش بلیت نیم بها می فروشد. باریکلا دمش گرم، بفروشد. آن سینما وقتی می فروشد به نفع ما هم هست و تلویزیون هم که همین جور برایش تیزر پخش می‌کند اما تلویزیون به عنوان بیت المال است حق ندارد تنها برای محصول خودش تبلیغ کند و تلویزیون باید برای ما هم تیزر پخش کند که امیدوارم بکند و شهرداری و آموزش و پرورش برای بقیه فیلم ها هم بلیت نیم بها بفروشند و فکر نمی کنم این فیلم برای بچه ها مناسبتی داشته باشد که بروند و ببینند.

او همچنین خطاب به محمد باقر قالیباف شهردار تهران هم اضافه کرد: آقای همشهری برای فیلم‌های دیگر هم بلیت نیم بهاء بفروش.

کیانیان همچنین درباره فاصله مردم و مسئولان به نقل از یکی از دوستان گفت: آقای عطریان فر به عنوان مدیرعامل وقت موسسه همشهری از یک جلسه به جلسه دیگری می‌رفته که متوجه شده کفشش پاره است. به راننده اش گفته است که برو کفش ملی تا من یک کفش بخرم. بعد از خرید کفش، هشت هزار تومان به فروشنده داده و فروشنده گفته: «حاجی از کره مریخ آمدی؟» ایشان هم گفته: «مگر کفش چند است؟» فروشنده نیز با خنده گفته: «این فکر می کند کفش هشت هزار تومان است». آن موقع صد و ده، بیست هزار تومان بود. چرا آقای عطریان فر نمی‌داند کفش چند است؟ به خاطر اینکه مسئولان همه جا با ماشین می‌رود و جایی پیاده نمی‌رود و اصلاً مردم را نمی‌بیند و اصلاً کسی را نمی شناسد. بار و بنشن را هم که راننده می‌گیرد و خانه شان می‌دهد و همه کارهایش را هم بقیه می‌کنند. ارتباطات مردمی هم اصلاً ندارد و خب معلوم است که چه می‌فهمد چه خبر است؟ دولتمردان ما هم نمی‌دانند چه خبر است، البته حق دارند ولی امیدوارم گاهی پیاده روی کنید چون هم برای سلامت تان خود و هم یک سری چیزهایی را می‌بینید!

کیانیان در پایان سخنان خود گفت: ما محکوم به خوش‌بینی هستیم چون همه چیز باید در این مملکت درست شود همانطور که ما پارسال بیرون از خانه سینما بودیم و امسال داخل آن آمده‌ایم.

مائده طهماسبی: یارانه را برای نیازمندان بگذاریم

در بخش دیگری از این مراسم، مائده طهماسبی با اشاره به اینکه امسال را با ورود مدیران جدید به سینما به فال نیک می‌گیرد‌، گفت: امیدوارم امسال برای همه صنوف راه تولید باز شود تا همه به سرکار برویم و فقر نباشد. چون وقتی رقابت ناسالم وجود داشته باشد، بدبینی پیش می‌آید و این اتفاق هنرمند را اذیت می‌کند.

این بازیگر همچنین با اشاره به موضوع یارانه اضافه کرد: امیدوارم این پول را لازم نداشته باشیم و بگذاریم برای کسانی باشد که واقعا به آن نیازمند هستند، هرچند به نظرم بهتر آن است که این پول وارد چرخه اقتصاد شود. 


طائرپور: حق السکوت یارانه چیزهای زیادی از ما گرفت

فرشته طائرپور از صنف تهیه‌کنندگان دیگر سینماگری بود که در این مراسم سخنانی را مطرح کرد.

او خطاب به رئیس سازمان سینمایی گفت: معنای بستن یک در، تعطیل شدن کارهای پشت آن در نیست و معنای باز بودن آن هم رونق کارها نیست به همین دلیل فکر می‌کنم کار خیلی سنگینی پیش روی شما و ما قرار دارد.

طائرپور با بیان اینکه از دولت روحانی و مدیرانش توقع خیلی بیشتری از دریافت ماهی 45 هزار تومان داریم اظهار کرد: به نظرم این یک حق سکوت عوام فریبانه بود که داده شد و اتفاقی است که باید جلوی آن گرفته شود، چون در دراز مدت همه راضی‌تر خواهند بود.

او با اشاره به اینکه تکلیف سینماگران با رئیس سازمان سینمایی و نیز حتی با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی روشن است‌، ادامه داد: با این حال وزارتخانه‌های دیگری وجود دارند که نوع عملکردشان به عنوان مانعی برسر راه فعالیت سینما نشان داده می‌شود.

این تهیه کننده سینما با بیان اینکه باید خط تولید سینما راه بیفتد و نیز با اشاره به اختلافاتی که دولت قبل میان تهیه‌کنندگان ایجاد کرد،‌ گفت: دولت قبل، اعتبار تهیه کننده بخش خصوصی را از بین برد و قدرت تهیه کننده این بخش را از او گرفت و اجازه داد آدم‌ها فکر کنند باید به طور مستقیم خود را به منابع دولتی برسانند.

وی تاکید کرد: سینمای ایران این توان را دارد که در صورت رفع موانعی مثل بیکاری‌، بیمه‌ و اکران، روی پای خود بایستد‌ تا این اتفاق پیش نیاید که یکی از دوستان ما در اینجا بگوید سه سال است که در بیکاری به سر می‌برد.

طائر پور در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه سینماگران همچنان گرفتار مشکلات مالیات هستند‌، گفت: امروز از کمیسیون حل اختلاف مالیاتی به این جلسه آمدم. در آنجا برای یک دستیار صحنه‌ای که سه سال است کار نکرده است، دو میلیون و 800 هزار تومان مالیات بریده شده بود. این در حالی است که انبوهی از بیکاران سینما با آبروداری صورت خود را با سیلی سرخ نگه می‌دارند، اینها چیزهایی است که ما انتظار داریم دولت روحانی حل کند.

تهیه کننده فیلم «آینه‌های روبرو» همچنین اظهار کرد: توقع ما توجیه صدا و سیما،‌ وزارتخانه‌ها و ایجاد شرایط تولید برای سینماگران است. درباره یارانه‌ها هم فکر می‌کنم این حق السکوت چیزهای زیادی را از ما گرفت، از جمله شان انسانی در حالی که جمع حاضر در اینجا می‌تواند منشاء تولید و اثرگذاری در جامعه باشد.


توحیدی: اصولا حوزه فرهنگ در وزارت کار تعریف نشده است!

در بخش دیگری از مراسم دیدار نوروزی سینماگران با مدیران سینمایی فرهاد توحیدی رئیس هیات مدیره خانه سینما از حجت الله ایوبی به دلیل بررسی ثبت قانونی اصناف خانه سینما تشکر کرد و گفت: در ابتدای صحبت های خود واجب می دانم از حجت الله ایوبی به دلیل تدبیری که در آخرین روزهای سال گذشته به خرج داد و بحث ثبت قانونی اصناف خانه سینما را حل کرد تشکر کنم.

وی افزود: در جلسه ای  که داشتیم صورت جلسه ای تنظیم شده  که در آن خانه سینما به عنوان موسسه ثبت شده در ارشاد می تواند موجودیت خود را حفظ کند و نیازی به ثبت جداگانه اصناف نیست و این مسئله در دفتر حقوقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز به انجام رسید.

رئیس هیات مدیره خانه سینما در ادامه خاطرنشان کرد: این ایده که اصناف در جایی ثبت قانونی شوند همچنان زنده است و اصولا یکی از موارد امنیت شغلی همین ثبت قانونی اصناف است از همین رو هم وزارت ارشاد و هم در وزارت کار بحث ثبت قانونی اصناف شد اما امروز بحث اصلی خانه سینما این است که مانند هر صنف دیگری که در جامعه دارای سازمان مستقل هستند صنوف سینمایی نیز سازمان مستقل صنفی داشته باشیم چون بخشی از ویژگی های صنفی سینما که سبب می شود وزارت ارشاد نتواند ما را به عنوان صنف ثبت کند و همچنین وزارت کار که اصولا حوزه فرهنگ در آن تعریف نشده است، نبود سازمان مستقل صنفی است بنابراین بهترین راهکار این است که به شکل مستقل به فکر ثبت سازمان مستقل صنفی سینما باشیم و راهی جز این نداریم.


علی دهکردی: سال‌هاست از امنیت شغلی حرف می‌زنیم اما...

علی دهکردی یکی دیگر از سینماگران حاضر در این مراسم هم بیان کرد: به همان اندازه که به عنوان بازیگر میزبان افتخارات سینما هستیم، متاسفانه در سال‌های گذشته به همان اندازه آماج سخیف‌ترین تهمت‌ها و افتراها بوده‌ایم و این شاید از بیکاری و بی‌پولی برایمان دردناک‌تر بود.

این بازیگر با بیان اینکه بسیاری از همکاران ما در سال‌های گذشته به دلیل سلایق شخصی خانه‌نشین شده‌اند افزود: با این حال شاکر هستیم چون شرایط جدید امیدوار کننده است،این در حالی است که سال‌ها است از امنیت شغلی حرف زده می‌شود اما هیچ اتفاقی نیفتاده است.

دهکردی با ابراز امیدواری از اینکه کلنگی که توسط دولت در سینمای ایران زده شده است، مشکلات را ریشه کن بکند، گفت: امیدوارم بالاخره پس از سی سال و شاید برای اولین‌بار یک اتفاق زیربنایی بیفتد و نگرانی ما برای سینمای ایران و نسل‌های بعدی سینما کمی برطرف شود.

این بازیگر خاطرنشان کرد: هنر بازیگری مسلما آسیب پذیرترین شغل در موضوع ناامنیتی‌های شغلی است، چرا که عوامل دیگر سینما به این دلیل کمتر شناخته شده هستند، می‌توانند به سراغ کار دیگری بروند اما این امکان برای بازیگران به راحتی فراهم نیست.


ابوالحسن داودی: سعی کنیم،اخلاق را به جامعه برگردانیم

ابوالحسن داودی هم در سخنانی مطرح کرد:به نظر می‌رسد باید از خاصیت پیش آهنگی و حرف شنوی که جامعه نشان داده نسبت به جامعه هنری دارد‌، استفاده کنیم و سعی کنیم اخلاق را به جامعه برگردانیم چون دولت به تنهایی نمی‌تواند کاری کند.

این کارگردان سینما ادامه داد: این روزها شرایط ما خوب نیست و در حال حاضر از خیلی چیزها مانند اخلاق‌ و تعهدات اجتماعی فقط پوسته‌ای به جای مانده است. اگر الان از خودمان شروع نکنیم و این سختی‌ها را تحمل نکنیم و اعتماد را به جامعه بر نگردانیم تمام حرف‌ها در حد همین جلسات باقی می‌ماند و اتفاقی نمی‌افتد.

داودی با بیان اینکه دولت تا کنون نشان داده تا حد زیادی به وعده‌های خود عمل می‌کند، سخنانش را اینگونه ادامه داد: بیایید با توجه به درخواستی که دولت محترم دارد،‌ احد خودمان را نسبت به همراهی با این دولت ادا کنیم و از صفت پیش آهنگی خود مایه بگذاریم و از مردم بخواهیم هویتشان را به خودشان بازگردانند.


سجادی و نیاز سینما به نفس‌های تازه

محمدعلی سجادی کارگردان سینما هم در سخنانی با تاکید بر اینکه توجه به آیین‌ها و اصول‌ها در حد شعار مانده است‌، اظهار کرد: جوان‌ها به سینما آمدند، این سینما به نفس‌های تازه نیاز دارد. اما وقتی در شرایطی هستیم که فیلم های سال گذشته را داریم، چطور می‌توان به این مساله توجه کرد.


داریوش فرهنگ: ما از دریافت نکردن یارانه استقبال می‌کنیم

داریوش فرهنگ هم در سخنانی بیان کرد: عصر امروز، پایان عصر مونولوگ و آغاز عصر دیالوگ است.

او با اشاره به مساله یارانه‌ها گفت: خلاصه این مطلب این می‌شود که قرار بود بیست میلیون از مردم یارانه بگیرند اما طبق آمار 76 میلیون نفر هم می‌گیرند. چند نفر هم مرده بودند که با شناسنامه‌های آنها یارانه گرفته شده است، پس ببینید چه وضعیت اسفناکی وجود دارد.

این کارگردان بیان کرد: مردم ما به هنرمندان خود اعتماد دارند و البته اعتماد دولت را از دست داده بودند ولی امید می رود که این اعتماد دوباره به دست آید.

فرهنگ همچنین خطاب به ایوبی گفت: ما از دریافت نکردن یارانه استقبال می‌کنیم و توصیه هم می کنیم به همه کسانی که به این پول نیازی ندارند‌، آن را دریافت نکنند و این تصور را نداشته باشیم که دولت از ما جداست و کندن یک مو از او غنیمت است.


سخنان پایانی ایوبی و حضور دوباره‌اش بر صحنه

در بخش پایانی این مراسم حجت‌الله ایوبی پس از شنیدن صحبت‌های سینماگران بار دیگر با حضور روی سن بیان کرد: امیدواریم کم کم از مشکلاتی که وجود داشته عبور کرده و انرژی بیشتری به هم بدهیم چرا که معتقدم در سختی‌ها هم نقاط مثبت فراوانی وجود دارد.

وی خطاب به سینماگران حاضر گفت: شما کاری را انتخاب کرده‌اید که کار دل است و اگر در کار دل محاسبه عقلانی کنید‌، گرفتار می‌شوید. قطعا کار شما عشق است. اما این عشق وظیفه ما را در کاهش مشکلات شما کم نمی‌کند.

رئیس سازمان سینمایی با لحن شوخی خطاب به سینماگران ادامه داد: شما هنرمند هستید و زبان گویا دارید. بی‌هنر آنها هستند که با شما در می‌افتند، چون نمی‌شود با شما درافتاد.

معاون وزیر ارشاد سپس خطاب به دکتر صادق(مشاور ارشد رییس‌جمهور) که در سالن حاضر بود گفت: می‌بینیم که اهالی سینما بسیار همراه هستند. این دستاورد بزرگی است که با یک اشاره دولت‌، اهالی هنر که احساس می‌کنند باید به کمک بیایند‌، جمع می‌شوند. این وصل بین دولت و ملت را باید قدر بدانیم.

حجت‌الله ایوبی در پایان این مراسم تاکید کرد: باور کنید ما همراه شما هستیم و مشکلات شما را حس می‌کنیم خدا را شکر که یکی از آرزوهای دولت که وصل دولت، ملت بود تحقق یافته است و امیدواریم که این وصل هیچ وقت هجران نشود.

به گزارش ایسنا ،در انتهای این برنامه، پیام دکتر محمدرضا صادق هم توسط حسین پاکدل به سینما گران ابلاغ شد که از همراهی هنرمندان تشکر کرد و قول استفاده از این ظرفیت را داد.

هم‌چنین در خلال این مراسم چندین کلیپ با حضور سینماگران مختلف پخش شد که در آن‌ها هنرمندان به مساله خرید محصولات فرهنگی قاچاق و امنیت شغلی اشاره کردند.

برای این مراسم سینماگران زیادی از سوی سازمان سینمایی به خانه سینما دعوت شده بودند‌، به طوری که ازدحام فراوانی پیش آمد و البته اکثر جمعیت حاضر کسانی بودند که چهره‌ کمتر شناخته شده‌ای برای اهالی رسانه داشتند و از صنف‌های فنی و پشت صحنه فیلم‌ها بودند.

هم‌چنین هنگام آغاز مراسم سخنرانی، تعدادی از اهالی سینما مجبور شدند در حیاط ساختمان خانه سینما بمانند. که البته این جمع تا پایان مراسم یعنی ساعت 20 همچنان در آنجا حضور داشتند و به گپ و گفت مشغول بودند.

در زمان ورود حجت‌الله ایوبی به خانه سینما و خوش و بش او با سینماگران هم بسیاری از اهالی قدیمی سینما که در سال‌های گذشته حضوری در این عرصه نداشتند با رئیس سازمان سینمایی گفت‌وگو کردند و از او خواستند به مشکلات آن‌ها رسیدگی کنند.



هم‌چنین در این مراسم مسعود رایگان، فرهاد آییش، سیروس تسلیمی، احمد امینی، مجید مظفری، لاله اسکندری، امیر سمواتی، منوچهر محمدی، نازنین مفخم، علی روئین‌تن، محمد متوسلانی، مرتضی شایسته، حبیب رضایی، مجید برزگر، سیف‌الله صمدیان، محمدرضا شرف‌الدین، کامبوزیا پرتوی، محمد بزرگ‌نیا و... حضور داشتند. علیرضا رضاداد، محمدرضا جعفری‌جلوه، حبیب ایل‌بیگی، محمد احسانی، لادن طاهری از مدیران سازمان سینمایی نیز حجت‌الله ایوبی را همراهی کردند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار