بازدید 9221

خودزنی به سبک جباری!

بيژن ذوالفقارنسب
کد خبر: ۳۹۱۱۶۳
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۳۹۳ - ۲۱:۰۸ 07 April 2014
او اکنون در قطر در لیگی بازی می‌کند که افت و خیز چندانی ندارد و فشاری هم از این حیث به او وارد نمی شود.

 فوتبال در دنیا امروز به عنوان یک پدیده گروهی و اجتماعی محل حوادث و رخدادهای متفاوتی است که هر روز شاهد آنها هستیم. مطمئنا در بروز یک تصمیم مجموعه عوامل و تفکرات مختلفی تاثیرگذار است. همانطور که یک مربی برای چیدمان ترکیب تیمش عوامل و شرایط بسیاری را در نظر می گیرد حتما جباری هم برای رسیدن به چنین تصمیمی مسائل مختلفی را در نظر گرفته است. من احساس می کنم شاید این بازیکن مشکلاتی داشته که تصمیم به خداحافظی از تیم ملی گرفته است.

 در دنیا نظیر چنین تصمیماتی را من دیده ام اما اسمی در خاطرم نیست. در کل معتقدم ما در کشورمان فاکتورهایی مثل عرق، تعصب و مسائل ملی را داریم و بعید است یک بازیکن بدون در نظر گرفتن این ها چنین تصمیمی گرفته باشد.

سوای این شخصا تصمیم جباری را مناسب نمی دانم اما چون نمی دانم دلیل اصلی چنین تصمیمی چه می تواند باشد، خیلی صریح نمی توانم در مورد آن قضاوت کنم. متاسفانه بیش از هر چیز تبعات این خداحافظی در حواشی بعد از آن بروز می کند. شاید اگر بخواهیم به بحث فنی قضیه نگاه کنیم حذف جباری از ترکیب 22 نفره و حتی یازده نفره تیم ملی با در نظر گرفتن جایگزین او خیلی لطمه بزرگی برای تیم کی روش نباشد اما همین تصمیم از منظر حواشی قطعا تبعات منفی برای تیم خواهد داشت.

یک زمانی یک بازیکنی حتی دو روز مانده به جام جهانی به خاطر مصدومیت جام جهانی را از دست می دهد و آب از آب تکان نمی خورد چون پشت پرده ای ندارد اما رفتن به این سبک خواه ناخواه با مسائل و حواشی همراه خواهد بود. به نظرم سبک اتخاذ تصمیم جباری از جنس تصمیمی است که کی روش در مورد سیدمهدی رحمتی گرفته است. فقط امیدوارم جباری با اندیشه چنین تصمیمی را گرفته باشد. در کل فکر می‌کنم جباری با این تصمیم به شخصیت حرفه‌ای خود ضربه زد و به نوعی خودزنی کرد.

نکته عجیب مسئله ادعایی بود که جباری بعد از خداحافظی اش مطرح کرد. او بعد از این کار اعلام کرد که می خواسته میدان را برای جوان تر‌ها خالی کند در حالی که این دقیقا یک فرار به جلو از سوی اوست. جباری اگر ذهنیت خالی کردن میدان به نفع جوانان را داشت می توانست این کار را خیلی حرفه ای و مدرن بعد از مسابقات جام جهانی انجام می دهد. اتفاقی که در فوتبال همه کشورها رخ می‌دهد و بازیکنان قدیمی تر بعد از یک تورنمنت بزرگ جای خود را به جوانتر‌ها می دهند. این کار در همه رشته‌ها هم مرسوم است.

با این همه مجتبی جباری بازیکن تاثیرگذار و خوبی است. اتفاقا همین مقبولیت و کیفیت بازی اوست که اینقدر خداحافظی این بازیکن را با حواشی و سر و صدا همراه کرده اما به نظرم کی روش آنقدر فرصت دارد که یک جایگزین خوب را برای او از بین جوانتر‌ها و باتجربه ها پیدا کند. این همان زمانی است که کی روش باید تدبیر کند و جایگزین مناسبی برای جباری انتخاب کند. برخی نام علی کریمی را هم در پست جباری مطرح می کنند. نمی خواهم کیفیت و سبک بازی این دو را با هم مقایسه کنم اما فکر می کنم علی کریمی اگر آماده باشد نقش بسیاری را در موفقیت تیم ملی ایفا خواهد کرد. و البته نکته دیگر هم اینکه کریمی دقیقا 180 درجه مخالف مجتبی جباری به فوتبال نگاه می کند. او مبارزه می‌کند و به هرشکلی می خواهد آماده موفقیت باشد اما جباری اینگونه نیست. جباری دارای بدن و ساختار فیزیکی ویژه ای است.

او یک مقدار بیش از حد معمول در این چندساله با مشکل مصدومیت مواجه شده و شاید نگران آینده فوتبالش باشد. او اکنون در قطر در لیگی بازی می‌کند که افت و خیز چندانی ندارد و فشاری هم از این حیث به او وارد نمی شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست