بازدید 14916

70 درصد مردم ماهواره می بینند

سید رضا اکرمی
کد خبر: ۳۹۰۵۲۰
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۰ 05 April 2014

یکی از دغدغه های همیشگی در کشور ما موضوع فرهنگ است. بعد از روی کار امدن دولت یازدهم و انتخاب اقای علی جنتی به عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد؛ امید تازه ای میان اهل فرهنگ و هنر برای حذف مشکلات فرهنگی و پویایی فرهنگ ایرانی- اسلامی شکل گرفت.

به گزارش«تابناک»، در مدت اخیر دولت در حوزه فرهنگ اقداماتی را انجام داده است. البته دست اندرکاران حوزه فرهنگ معتقدند تغییرات در حوزه فرهنگ تدریجی است و یکدفعه شکل نمی گیرد. در همین راستا تابناک در گفت و گو با سید رضا اکرمی عملکرد دولت در حوزه های مختلف در سال گذشته به خصوص در حوزه فرهنگ را مورد بررسی قرار داده است.

سید رضا اکرمی رئیس شورای فرهنگی نهاد ریاست جمهوری، مشاور عالی وزیر کشور (عبدالرضا رحمانی فضلی) در امور روحانیت و رئیس شورای فرهنگی وزارت کشور جمهوری اسلامی ایران است. وی عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز، دبیر سابق جامعه وعاظ تهران و نماینده دوره‌های دوم، سوم، چهارم، پنجم و هشتم مجلس شورای اسلامی از شهرهای سمنان و تهران است.

آقای اکرمی عملکرد دولت بعد از روی کار امدن را چگونه ارزیابی می کنید؟

من به نظرم می آید اصولا دولت جدید در شش ماه که با شرایط خاص وارد میدان کاری شد، نمی تواند کار خاصی را انجام دهد. الان اصلا زود است که ما قضاوت کنیم. ما باید صبر کنیم که نقل و انتقالات انجام گیرد و افراد جایگاه خودشان را پیدا کنند و بعد ما به داوری و قضاوت بنشینیم.

مثلا با توجه به اینکه پایتخت معنوی کشور استاندار خراسان رضوی است؛ تازه استاندار این استان عوض شده است. بنابراین یک مقداری باید صبر کنیم تا حداقل یک سال بگذرد و آن وقت به داوری و قضاوت بپردازیم.

اتفاقا یکی از مهمترین انتقادات منتقدین کندی دولت در حوزه های مختلف در انجام امور است؟

اگر به قول معروف بیرون گود باشیم و قضاوت کنیم یک جور داوری می کنیم ولی اگر در متن کار قرار داشته باشیم قطعا طور دیگر قضاوت می کنیم. این دولت در شرایط خاصی روی کار امده است. یعنی خودش هم باور نمی کرد به موفقیت می رسد و باید کابینه را تشکیل دهد. همه ما می دانیم تا روز سه شنبه قبل از 24 خرداد اقای روحانی نفر چهارم و پنجم بود. ولی در چهارشنبه و پنج شنبه نگاه‌های جدیدی شکل گرفت و در روز جمعه مردم در یک انتخابات شکوهمند شرکت کردند و بدون حتی یک شکایت نتیجه در مرحله اول معلوم شد و بلافاصله هم شروع به کار کرد.

ما در مراسم تحلیف می بینیم که اقای روحانی هیئت دولت را معرفی می کند و لایحه بودجه 93 را در زمان مقرر به مجلس شورای اسلامی ارائه می کند و یا سفره های فوری و حیاتی که پیش می اید مثل قزاقستان و نیویورک و یا همین مذاکرات ژنو شکل می گیرد، طبق برنامه دولت عمل می کند . به هر حال کسی که واقعا در متن باشد می فهمد که این اقدامات فکر، وقت و انرژی می خواهد. الان در واقع منصفانه اگر قضاوت کنیم می بینیم دولت در چند بخش دارد کار می کند. هم سیاست خارجی را دنبال می کند و هم مسائل داخلی کشور را اجرا می کند.

عده ای معتقدند چرا دولت مشکلات را به دوش دولت گذشته می اندازد و خود اقدامی انجام نمی دهد؟

بعضی ها اعتراض می کنند چرا اقای رئیس جمهور گفت خزانه خالی است و یا موارد دیگر. واقعیت را که نمی شود نادیده گرفت. واقعا وضع خوب نبود. ما یک روزی در این کشور 700 میلیارد دلار درامد نفتی و گازی داشتیم. شما می بینید که در این شرایط تحریم و فشار ما سالانه چه میزان درامد از نفت داریم؟! نفت می فروشیم اما واقعا ایا در انتقال پول یک میلیون بشکه نفت دست مان باز است.؟!

البته اشکال را در بعضی از موارد بدون هیچ تعارفی می پذیریم. ولی منصفانه اگر قضاوت کنیم به نظر می رسد که زود است که ما بخواهیم قضاوت کنیم و باید بگذاریم زمان بگذرد . مشروط به این که اقایان اشکالات را فقط نبینند و باید کمک کنند.

نهادها و افراد چگونه به دولت می توانندکمک کنند؟

الان مسائل درون مجلس را ببینید. پشت سر هم سئوال ، تذکر و استیضاح. این ها وقت و فکر دولت را می گیرد . از طرف دیگر یک مرتبه می بینید که اقای بان کی مون ان حرف های بی اساس را می گوید و بحران در کشور به وجود می اورد. هر کسی که منصف است باید بیاید داخل گود و کمک کند و برخی از اشکالات را که وجود دارد برطرف کنند. در رسانه ها و نماز جمعه روی موضوعات بی اساس وقت گذاشته می شود و انتقاد می شود. زیر مجموعه ها باید کمک کنند که کار به اینجا نرسد. نباید جنگ روانی داخلی بوجود اوریم و روی جنگ اقتصادی که از خارج وجود دارد نفت بریزیم.

شما عملکرد دولت در حوزه سیاست خارجی را چونه ارزیابی می کنید؟

مذاکرات هسته ای مگر کار ساده ای است. 34 سال است ما را تحریم کردند حالا بعضی انتظار دارند 3 ماهه همه چیز درست شود. هر چه می گویند صبر داشته باشید، فشار می اورند که همه مذاکرات را با انها درمیان بگذارید. البته باید مجلس مراقب تیم مذاکره کننده باشد اما اطمینان هم باید داشته باشید.چرا حرفهای کری و شرمن را قبول می کنید ولی وزیر خودتان را قبول ندارید. این رفتار درست نیست. این رفتار مذاکرات را با چالش مواجه می کند. روند رو به رشد مسئله پرونده هسته‌ای علی‌رغم کارشکنی دشمنان از جمله موفقیت‌های کشور بود.از سوی دیگر مطرح شدن طرح جهان عاری از خشونت توسط رئیس‌جمهور در سازمان ملل و تصویب آن نیز یکی دیگر از رخدادهای موفقیت‌آمیز در عرصه سیاست خارجی بود. مانع‌تراشی در مسیر مذاکرات هسته‌ای همراه با تهدیدات لفظی از سوی دشمن پیگیری شد، اما جمهوری اسلامی هوشمندانه و با درایت فضا را در سطح بین‌الملل به نفع خود تغییر داد.

عملکرد فرهنگی دولت در سال گذشته را چگونه ارزیابی می کنید؟

بنده هنوز اقای جنتی را مسلط بر کار نمی بینم و تسلط زمان می برد. مسئله فرهنگی بسیار پیچیده است. در کمسیون فرهنگی در دوره هشتم که آقای حداد عادل رئیس کمیسیون بود؛ می گفت از واژه فرهنگ 300 تعریف شده است. فرهنگ به چه معناست؟اموزش پرورش، هنر ادبیات، فیلم، تئاتر، موسیقی و.. است؟ اینقدر این واژه کش دار است که ما تعریف واحدی نمی توانیم برای این واژه پیدا کنیم.

از طرف دیگر دستگاه های مختلف در حوزه فرهنگ موظف هستند و فقط به دولت ختم نمی شود. ما با 85 نهاد و دستگاه در رابطه با امور فرهنگی ارتباط داریم و در تماس هستیم . واقعا جمع و جور کردن این ها کار ساده ای نیست. خود این صدا و سیما در رابطه با فرهنگ یک مملکت است. صدا و سیما را نگاه کنید در صورتی که بخواهید نقد کنید نقد های اساسی وجود دارد. صدا و سیما کمیت را گسترش می دهند و کیفیت را خیر. صدا و سیما اگهی تجاری شده است. مشهد را می خواهند نشان بدهد به مراکز تجاری می پردازد.

ادم های جدیدی که بر سر کار می آیند، انگار همه چیز تغییر می کند و این ها تا می ایند بر روی کار سوار شوند و جا بیفتند و زیر مجموعه همدیگر را بشناسند زمان می برد. ما در کشور سیستمیک عمل نمی کنیم بلکه سلیقه ای عمل می کنیم. روی هم رفته در جمع بندی معتقدیم در تمام بخش های کشور کار زیاد است و مشکلات ایجاد شده مدیریتی از دوران گذشته را به راحتی نمی توان درست کرد.

ما باید وزارت خانه ها را سبک سازی کنیم. و امور محوله را کم کنیم. باید به دولت کمک کرد. اقای روحانی می خواهد کار کند همه باید کمک کنیم و قیل و قال هم راه نیاندازیم. البته برخی از کارها کار نامناسبی است و نباید انجام دهیم.

رهبری نسبت به عملکرد فرهنگی انتقاد داشتند به نظر شما چه دغدغه های وجود دارد؟

نگرانی‌های مقام معظم رهبری در رابطه با فرهنگ تازه نیست. رهبری سال های طولانی است از تهاجم فرهنگی و شبیخون فرهنگی سخن گفته اند . شما ماهواره ها ر ا ببینید که چه می کنند. انها به دنبال از بین بردن خانواده هستند. انها می خواهند خانواده را متلاشی کنند. وقتی خانواده مشکل پیدا کرد جامعه هم مشکل پیدا می کند. جمع بندی دشمن این است که در جنگ نظامی موفق نبوده است. در جنگ اقتصادی هم نتوانسته است کشور را فلج کند. فشار را روی مسائل فرهنگی در ابعاد گوناگون اورده است. فیلم، تصویر، اینترنت و امثال این ها یک جنگ روانی عجیبی را به راه انداخته است. رهبری هم نظارت می کند و حق هم دارد هشدار دهد. ولی موضوع را به دولت سوق ندهیم. مردم هم باید هشدار ها را جدی بگیرند. چرا طلاق افزایش پیدا می کند؟ چرا کاهش ازدواج داریم؟ چرا افزایش سن ازدواج را داریم؟ این ها مسائلی است که به دولت ارتباط ندارد. مردم خود باید به این موارد توجه کنند. مثلا شما بروید به روستا ها ببینید تورم شدید تر از شهر هاست . در روستا کسی حال کار ندارد. چون امروز روستاها فضای تلاش و تکاپو نیست. امروز یک خانواده به تنهایی به دست یک نفر اداره نمی شود. چون فقط خرج زیاد نیست بلکه برج و هزینه ای جنبی به مراتب زیادتر است. همه باید کار کنیم. ما 450 هزار میلیارد نقدینگی داریم. این پول باید به بخش تولید برود. افراد باید کار کنند. بهروری افزایش پیدا کند. باید هزینه ها را پایین بیاوریم و درامد و تولید را بالا ببریم. همه این ها اسمش فرهنگ است. بیکاری ضد فرهنگ است و کار فرهنگ است. فرهنگ فقط کتاب و قلم نیست. اراده و کار خودش فرهنگ است.

دولت در سال گذشته چه اولویتی را برای اقدام باید در نظر می گرفت که نگرفت؟

صورت مساله کاملا روشن است. اسناد فرادستی در کشور راهنمای کار است. همین سند چشم انداز بیست ساله و مصوبه اقتصاد مقاومتی چشم انداز راه است . لایحه بودجه امسال و برنامه پنج ساله نقشه راه است . کشور ما از نظر برنامه مشکل ندارد. کاملا صورت مسئله روشن است. همین امسال لایحه بودجه هم به موقع داده شد و هم به موقع تصویب و ابلاغ شد. این کار بسیار ارزشمندی است در مقایسه با ان چند سالی که گذشت. ان چه که مسلم است براساس همین اسناد اولویت کارهای ما روشن است. اقتصاد مسئله جدی است. اقتصاد به معنای اشتغال و به کار گیری سرمایه های موجود و بهروری است . رونق اقتصادی الان مسئله جدی است که باید به ان توجه کنیم. توطئه دشمن در فرهنگ را جدی بگیریم. مردم و خانواده ها باید کنترل کنند. هر خانواده باید واردات خانه اش را کنترل کند. ایا ما حاضریم هر خوراکی را بخوریم. بنابراین باید در خوراک فرهنگی خانواده هایمان بیشتر دقت کنیم.

وزیر ارشاد می گوید 70 درصد مردم ماهواره می بینند. وقتی 70 درصد مردم فکرشان جای دیگر باشد انتظار چه دارید. خانواده ها باید کنترل کنند. انها باید توجه کنند. دشمن در درون خانواده ها مسئله درست می کنند. بعضی از خانواده ها از این قضایا غفلت دارند. ما قانون را داریم و دولت هم می خواهد کار کند . همه باید کمک کنند. به هر حال اولویت اصلی سال ۹۳، باید تحقق اقتصاد مقاومتی باشد. سیاست‌های ۲۴‌ گانه اقتصاد مقاومتی می‌تواند سال آینده را به سال شکوفایی اقتصادی کشور تبدیل کند و به تقویت استحکام ساخت درونی بینجامد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان