بازدید 6557

کشف جدید برای مقابله با عفونت‌های بیمارستانی

محققان شواهد تازه‌ای را در رابطه با چگونگی واکنش سیستم ایمنی در مقابل حملات میکروبی کشف کرده‌اند که می‌تواند علیه عفونت‌های بیمارستانی به کار رود.
کد خبر: ۳۹۰۰۴۳
تاریخ انتشار: ۱۴ فروردين ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۵ 03 April 2014
محققان شواهد تازه‌ای را در رابطه با چگونگی واکنش سیستم ایمنی در مقابل حملات میکروبی کشف کرده‌اند که می‌تواند علیه عفونت‌های بیمارستانی به کار رود.

به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه خبری دانشگاه گلاسکو، محققان در این پژوهش بر پاتوژنی خاص موسوم به "سودوموناس آئروژینوزا" متمرکز شدند. این پاتوژن (بیمارگر یا عامل بیماری) عامل اصلی در بروز پنومنی (ذات الریه) بیمارستانی است که به طور فزاینده‌ای نیز به آنتی بیوتیک‌ها مقاوم شده است. این موضوع در مورد بیمارانی که به دستگاه ونتیلاتور (تنفس مصنوعی) وصل هستند بسیار حیاتی است چرا که در مقایسه با سایرین بسیار آسیب پذیرترند.

به گفته محققان، عفونت‌ها تعدادی از واکنش‌های محافظتی اساسی بدن را مورد هدف قرار می‌دهد که یکی از آنها تولید پروتئین محافظتی موسوم به «سایتوکاین» است. این پروتئین، سیستم ایمنی را در برابر تهاجم عوامل بیماری زا یاری می‌رساند.

نکته جالب توجه این پژوهش اینجاست که فعال کردن سیستم ایمنی در تولید نوع خاصی از «سایتوکاین» برای مقابله با عفونت، پروتئین سیگنال رسان کلیدی را در سلول‌های ایمنی از بین می‌برد و این امر باعث کاهش تنظیم مجموعه‌ای از سایر فرآیندهای سلولی می‌شود.

این یافته که نشان دهندۀ ارتباطات متقابل درون سلولی بین اجزای واکنش دفاعی به عفونت است می‌تواند به طراحی درمان‌های نوین در برابر بیماری‌های باکتریایی منجر شود.

این پژوهش در مجله «cell host & microbe» منتشر شده است.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # روز معلم
آخرین اخبار