بازدید 11475

نوروز نرسیده بانک‌ها از کار افتادند!

وضعیت زمانی بغرنج تر می‌شود که می‌بینیم هنوز تعطیلات در ایستگاه نخست قرار دارد و این عدم دسترسی به پول به زودی رفع شدنی نیست. اینجاست که از عدم نظارت بر بانک‌ها به عنوان یکی از پرمخاطب ترین عرصه های ارائه خدمت به مردم برای‌مان سوال شده و تکرار هر ساله این وضعیت تنها یک نتیجه را به ذهنمان متبادر خواهد کرد؛ کسی به فکر حل این مشکل نیست!
کد خبر: ۳۸۷۹۷۰
تاریخ انتشار: ۲۹ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۶:۱۵ 20 March 2014
حتی به آن اندازه که مردم را تشویق می‌کنیم به جای پول نقد از کارت های الکترونیک بهره بگیرند هم به فکر نیستیم که اگر بودیم، مردم را در روزهای آخر سال سرگردان اینچنین دستگاه‌های خودپرداز نمی‌کردیم!

به گزارش «تابناک»، از کار افتادن دستگاه‌های خودپرداز در روزهای پایانی سال از آن دست مشکلاتی است که با توسعه بانکداری الکترونیک گریبان جامعه را گرفته و به رغم تکرار هرساله آن، هنوز با قدرت برقرار است.

اگر در روزهای اخیر به دستگاه های خودپرداز مراجعه کرده و یا قصد خرید با کارت الکترونیک بانکی خود را داشته‌اید، دست‌تان آمده که از چه مشکل پیش پا افتاده و در عین حال پیچیده‌ای سخن می‌گوییم؛ اغلب دستگاه‌های خودپرداز یا پول ندارند، یا از سرویس خارج شده‌اند، یا خدمات شتابی ارائه نکرده و صرفا به مشتریان بانک خود خدمات می‌دهند، یا امکانات دیگرشان مانند انتقال پول و مانده گیری از حساب غیرفعال شده و مشکلات دیگری که عملا کارآمدی را از این سیستم گرفته است.

در خرید به کمک پایانه‌های فروشگاهی هم اوضاع بهتر از این نیست. اگر برای چند خرید در روز قصد استفاده از کارت بانکی‌تان را داشته باشید، مجبور خواهید بود که هربار چند مرتبه پروسه کشیدن کارت، ورود مبلغ و پس از آن ورود رمز -که این آخری به شکلی غیرایمن، اغلب توسط فروشنده و با اعلام رمز با صدای بلند انجام می‌شود!- را تکرار کرده و منتظر بمانیم تا ارتباط با بانک برقرار شود و خدا می‌داند در تکرار این پروسه چند بار ناکارآمدی این سیستم بانکی را شما یا فروشنده یادآوری کرده و گلایه سر می‌دهیم.

با این حساب، طبیعی است که اگر قصد مسافرت نوروزی داشته باشید و مقصدتان شهرستانی کوچک باشد که در آن آشنایی هم ندارید، ترجیح اولتان دریافت پول نقد به مقدار کافی است که شما را به ابتدای چرخه یعنی دستگاه‌های خودپردازی هدایت می‌کند که اگر بگوییم ده تا در میان یکی از کار نیفتاده، چه بسا اغراق نکرده باشیم.

نوروز نرسیده بانک‌ها از کار افتادند!

وضعیت زمانی بغرنج تر می‌شود که می‌بینیم هنوز تعطیلات در ایستگاه نخست قرار دارد و این عدم دسترسی به پول حالا حالاها ادامه خواهد داشت. اینجاست که از عدم نظارت بر بانک‌ها به عنوان یکی از پرمخاطب ترین عرصه های ارائه خدمت به مردم برای‌مان سوال شده و تکرار هر ساله این وضعیت تنها یک نتیجه را به ذهنمان متبادر خواهد کرد؛ کسی به فکر حل این مشکل نیست!

هنوز ذهنمان از این انتقادات و ابهامات رها نشده که نگاه‌مان به تلویزیون می‌افتد و در کمال تعجب از تبلیغ خدمات بانک‌داری فلان بانک می‌شنویم که مدعی است با پیوستن به صف مشتریانش، خیالمان از بابت تمامی مبادلات مالی راحت خواهد بود؛ تبلیغاتی که یکی پس از دیگری بر صفحه تلویزیون نقش می‌بندند تا ابتدا نوروز باستانی را از طرف یک بانک به مردم تبریک گفته و بعد از برتری خدمات آن بانک را یادآور شوند و ما در تناقضی گرفتار کنند که بی اعتمادی به رسانه و بانک، کمترین رهاورد آن است.

بدین ترتیب جا دارد که بپرسیم چرا این همه خدمتی که تبلیغ می‌شود، در روزهایی که تعطیلات در پیش است، به شکل بی خدمتی بروز و ظهور یافته و اصولا چرا بانک‌ها به جای این همه تبلیغات رنگ به رنگ و پرهزینه، درصدی به بهبود خدمات در تعطیلاتی چون نوروز اختصاص نمی‌دهند که می‌تواند بهترین تبلیغ برایشان باشد؟

جدای این پرسشها جا دارد که از مسئولان بانک مرکزی و دیگر ناظران بپرسیم که چرا به وظایف نظارتی خود عمل نکرده و تدبیری اتخاذ نمی‌کنند تا هنوز نوروز از راه نرسیده، مشکلات اینچنینی گریبان مردم را نگرفته و شادی شان را تلخ نکند؟ آیا تعطیلات دیگر کشورها هم مثل نوروز ما همراه با اعمال شاقه است یا آنها تدبیری اتخاذ کرده‌اند که ما هم می‌توانیم به کار بسته و خدمت رسانی به مردم را تعطیل نکنیم؟!
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۱۶
انتشار یافته: ۲۹
به نظر اونهایی که بنده توی صفهای ای تی ام دیدم ، این گردن ضخیمی بانکها در عدم ارائه خدمات معمول ، واسه بلوکه کردن پولهای مردم در حساب اونها برای ولو چند ساعت بیشتر است .
قبول ندارم که می فرمایید نظارتی در کار نیست . معتقدم اصلاً قرار نیست نظارتی باشد و بانکها ملوک الطوایفی عمل می کنند . قبول ندارید ؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۹
میگم این بانکها وقتی پول خودمون با بدبختی بهمون میدم بعد اونوقت چه جوریی که میگن بشتابید اینجا پولهای خودتون رو تا بهتون سود و جایزه بدیم؟؟
علی حاتمی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۹
من خودم کارمند یکی از بانکهای دولتی هستم و در کل ایام تعطیلات کشیک داریم و سقف برداشت پول نقد نیز تا 5000000ریال افزایش پیدا کرده .
شما را بخدا اگر در حوزه ای تخصص نداریم نظر ندیهم
سال نو مبارک
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۱
آقای حاتمی ، بحث سر سقف برداشت نیست ...بحث اینه که دم هر دستگاهی بری و پول نقد بخوای ، یا پول نداره یا خرابه !!!
بانک ها هم مثل بقیه دروغ میگن آقا درووغ !!
ناظرین هم که در خواب !
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۹
عزیزم دلیلش کاهش ارزش پوله و مردم با دویست تومن تو یه روز چیکار کنن؟ ربطی ب بانک نداره
پول خرد چاپ کنند، الان 1000 تومانی هم به سختی پیدا میشه چه برسه به 500 یا 200 تومانی، جالبه یک سوپرمارکتی نزدیک خونه ماست، این اصلا کارت قبول نمیکنه از ترس مالیات! میگه فقط پول نقد
چرت نگو تابناک کارمندای بانک خواب و راحت ندارن یه ریز کار و همیشه هم باید برای پول گذاری تو روزای تعطیل در دسترس باشن نه مسافرت و نه زندگی راحت با چندر غاز حقوق
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۹
ولی بجاش خیلی راحت وام و تسهیلات میگیرید.
ناشناس
| New Zealand |
۲۱:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۹
با این نظر شما و به ترتیبی که می فرمائید مامورین راهنمایی و رانندگی، نانوایی ها، قنادیها، رانندگان اتوبوس و ... همه بروند عید تعطیلات شما هم فکر کنم نفس راحتی بکشید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۲۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۹
دقیقا با همکارم موافقم
مردم ما فرهنگ استفاده از بانکداری الکترونیک رو یاد نگرفتن
چرا باید در کشور ما بیشترین حجم تراکنشهای بانکی مال دستگاه خودپرداز باشه
شما هم همینطور یکطرفه به قاضی نرید و یک کم هم بشینید و درد و دل کارمندان بانکها رو هم گوش کنید
همه فکر می کنن ما روی پول خوابیدیم و داریم حق دیگران را می خوریم
همکاران بانکی در اندک زمانی پیر می شن اینو خودم به عینه دیدم
وحید
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۱
با سلام
من کارمند بانک هستم. تمام فکر و ذهن ما در 10 روز آخر اسفند تهیه پول کافی برای خودپرداز هست. قبول دارم که پایانه های فروشگاهی خوب کار نمی کنن اما یه مقدار هم انصاف داشته باشین.وقتی پولی سالم و کافی رای خودپرداز ها در اختیار بانکها قرار داده نمیشه کارمندای بانک خودشون پول چاپ کنن؟این دستگاههای خودپرداز برای تعداد معینی تراکنش در روز تعریف شدند اما ما در ایران 20 برابر استانداردش ازش استفاده می کنیم. کافیه خبرنگار شما از 2 فروردین به شعب مراجعه کنن تا ببنین کیسه کیسه پول توسطهمین مردم به بانکها تحویل داده می شه در حالی که 3 روزقبلش یعنی 28 اسفند ما برای حتی 1میلیونتومانهم از مشتری خواهشمیکردیم که نبر.بعد اینچهرسمیهکهحتما 3-4 روز آخر سالهمهخریدکنن؟ سیستمها برای حدی از تراکنشهایکهمعمولا میانگین با یه ضریب مثبت هستتعریفمیشن. اگه سیستم ها رو راساستراکنشهای آخرسال طراحی کنن که توجیهاقتصادی نداره. باید فرهنگ استفاده از و کارت و زمان خرید اصلاح بشه.
مشکلات زمانی پدید می ایند که سیستم تحت فشار قرار گیرد . تا امروز هرجا سیستم تحت فشار قرار گرفته مثل مسکن طلا بورس یارانه کالا و........همه نشان از ضعف مدیریتی حکایت دارد. مدیریت را دچار تحول بنیادی کنید.
من همین امروز به خودپرداز بانک ... شعبه کاوه اصفهان مراجعه کردم با اینکه عابر بانکم ملی بود پول نداد!!!
قدیم تر ها گفته می شد : صداقتت ما رو بکشته ؛ ولی امروز باید گفت : ظاهرت ما رو بکشته ؛
متأسفانه امروزه بیش از آنکه به ژرفا و محتوا بپردازند ، دنبال آمار روی دیوار و تبلیغات و .... هستند ؛
و تفاوت عمدۀ میان خود-پرداز های ما با بقیۀ نقاط جهان ، در اینه که خود-پرداز های ما " غافلگیر " می شوند و مرخص !!!!، هر ماهه در روز های پایانی هر ماه و آغازین ماه بعد ، مناسبت های ویژه و به ویژه در تعطیلات چند روزه و........ نوروز!!!!؛
خودپرداز های ما به آن " کوه یخ قطبی " می مانند که دهها برابر هیکلش از نظر پنهانست ؛
نیاز به سروری دور از دید و نا پیدا با حجم چندین متر مکعب دارند که طبیعتا هم ، چون جلوی چشم نیست !!!! ، چندان اهمیت و توجهی به چگونگی کارائی و کیفیت آنها نمی شود و........ فقط ظاهرش کفایت می کند و همین کافیست !!!! ؛
شماها کار و زندگی ندارید؟ پاشین برین خونه هاتون پلو خانواده هاتون بابا جان شب عیدی!
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۷:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۹
پلو؟ یا پهلو!
امروز که 29 اسفنده مسئولم بهم زنگ زد و گفت از مرکز اطلاع دادند حودپرداز از کار افتاده... رفتم و درستش کردم. خداییش بانکها هم بی عیب نیستند اما بیشتر مشکل از کمبود ظرفیت مخابراتی هست که باعث قطعی سیستمها میشه. یا حق
یادتون نره چرا سود روز شمار رفته بالا. به همین خاطر که پولها در بانکها باشد و در عید هم دسترسی کم باشد
دولت تغییر کرد اما باز هم این مشکل ماند
متاسفانه کمی هم مغالطه کرده اید ، کلیه پایانه های فروش به شتاب و شاپرک متصل بوده و اگثر تراکنشها اصلا به بانک صادر کننده نمیرسد و لذا در این بخش بانکها تقصیر بسیار کمی دارند مگر آنکه ایت تراکنشها به بانک برسد ولی سیستم آن بانک پسخگوی حجم تراکنش نباشد لذا در این زمینه اول باید بانک مرکزی و شرکت شاپرک پاسخگو باشد .
در زمینه نقدینگی دستگاههای خودپرداز هم مشکلات فراوانی است که هم تامین آن و هم تلاش شبانه روزی کارکنان بانکها و تامین و قراردان وجه در دستگاه به نحوی است که بسیاری از کارکنان بانکها ید و تعطیلات را کاملا از دست میدهند و آنچه در منظر عموم گار نکردن چند دستگاه در کشور میباشد به کل دستکاهها و بانکها تعمیم داده میشود .
آماری که میتوانم از امروز یک بانک بزرگ بگویم آنستکه از حدود 3500 دستگاه فقط 20 دستگاه خالی از پول شده و آنهم ظرف 2 ساعت تامین شده و الباقی اصلا به وضعیتی که بعلت بی پولی خارج از سرویس شوند نرسیده است .
پس لطفا وقتی از چیزی باخبر نیستید و یگی از خبرنگارانتان با دستاهی فاقد پول برخورد میکند آنرا به تمام سیستم بانکی و کارکنان آن توسعه ندهید و کمی هم انصاف داشته باشید .
.....امروز در پایان سال برای دریافت و حواله کلافه شدیم کار نیمه کار سیستم رها کرد ما ماندیم با وضعیت خراب برنامه های بانک. خداوند به ما با این ...رحم کند.
ای آقا در.... تهران بانک .... و ....قرار دارد که معمولاً در تعطیلات (پنجشنه ها عصر و جمعه ها) از کار می افتند و ما را آواره و ویلان و سیلان می کنند. همیشه هم می گویند این دفعه درست می کنند این مساله را!!!!!!! حالا کی خدا می داند.
در شهرستان دهلران قبل از عید این مشکل اغاز شده و عید نرسیده عابر بانکها دچار نقص شده
من خودم تعمير كار دستگاه خودپرداز هستم. به هر بانكي سر ميزنم از كمبود پول شكايت دارند. كارمندان شعب تلاش خود را انجام مي‌دهند و در هر ساعتي از شبانه روز كه دستگاه خراب گردد به شعبه مراجعه مي‌كنند و مشكل آن را برطرف مي‌نمايند اما متاسفانه به دليل فرسوده بودن اكثر دستگاه‌ها خرابي آنها بسيار زياد است
منم امروز و دیشب با این مشکل روبرو شدم
از پوز های فروشگاهی خرید نتونستم بکنم و چندین بانک عوض کردم تا بلاخره تنها ۲۰۰ تومن تونستم برداشت کنم

قطعا کم کاری هست چه تو بخش ارتباطات مخابراتی و چه بانکی
سلام،واقعا كاركنان بانكها تمام تلاش خودراضيم براي سرويس دهي خوب به مردم انجام مي دهند ولي بنظرم مشكل فرهنگي در استفاده از ابزارهاي الكتونيكي خدمات بانكي وجود دارد كه رسانه ها بجاي تخريب بانكها بنظرم بايد تلاش كنند تا فرهنگ مردم را ارتقاء دهند
بابا نامردیه من کارمند بانکم میدونید فقط عده کمی میتونن برن مرخصی روز تعطیلم مجبوریم بیایم پول بذاریم تازه بعضی بانکا29هم سر کار بودن از2فروردینم که یه شعبه هر شهری اماده به کاره
واقعا عید برا کادر درمانی پلیس بانک و اتش نشانی معنی نداره بچه هامون میان دنبالمون سر تحویل سال
سلام
هم اکنون برای انتقال وجه به سایت بانک... مراجعه کردم که ورود به صفحه مربوط امکان بذبر نبود
حالا ماندم جواب طلبکار را جی بکم
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس