نوروز نرسیده بانکها از کار افتادند!
وضعیت زمانی بغرنج تر میشود که میبینیم هنوز تعطیلات در ایستگاه نخست قرار دارد و این عدم دسترسی به پول به زودی رفع شدنی نیست. اینجاست که از عدم نظارت بر بانکها به عنوان یکی از پرمخاطب ترین عرصه های ارائه خدمت به مردم برایمان سوال شده و تکرار هر ساله این وضعیت تنها یک نتیجه را به ذهنمان متبادر خواهد کرد؛ کسی به فکر حل این مشکل نیست!
حتی به آن اندازه که مردم را تشویق میکنیم به جای پول نقد از کارت های الکترونیک بهره بگیرند هم به فکر نیستیم که اگر بودیم، مردم را در روزهای آخر سال سرگردان اینچنین دستگاههای خودپرداز نمیکردیم!به گزارش «تابناک»، از کار افتادن دستگاههای خودپرداز در روزهای پایانی سال از آن دست مشکلاتی است که با توسعه بانکداری الکترونیک گریبان جامعه را گرفته و به رغم تکرار هرساله آن، هنوز با قدرت برقرار است.
اگر در روزهای اخیر به دستگاه های خودپرداز مراجعه کرده و یا قصد خرید با کارت الکترونیک بانکی خود را داشتهاید، دستتان آمده که از چه مشکل پیش پا افتاده و در عین حال پیچیدهای سخن میگوییم؛ اغلب دستگاههای خودپرداز یا پول ندارند، یا از سرویس خارج شدهاند، یا خدمات شتابی ارائه نکرده و صرفا به مشتریان بانک خود خدمات میدهند، یا امکانات دیگرشان مانند انتقال پول و مانده گیری از حساب غیرفعال شده و مشکلات دیگری که عملا کارآمدی را از این سیستم گرفته است.
در خرید به کمک پایانههای فروشگاهی هم اوضاع بهتر از این نیست. اگر برای چند خرید در روز قصد استفاده از کارت بانکیتان را داشته باشید، مجبور خواهید بود که هربار چند مرتبه پروسه کشیدن کارت، ورود مبلغ و پس از آن ورود رمز -که این آخری به شکلی غیرایمن، اغلب توسط فروشنده و با اعلام رمز با صدای بلند انجام میشود!- را تکرار کرده و منتظر بمانیم تا ارتباط با بانک برقرار شود و خدا میداند در تکرار این پروسه چند بار ناکارآمدی این سیستم بانکی را شما یا فروشنده یادآوری کرده و گلایه سر میدهیم.
با این حساب، طبیعی است که اگر قصد مسافرت نوروزی داشته باشید و مقصدتان شهرستانی کوچک باشد که در آن آشنایی هم ندارید، ترجیح اولتان دریافت پول نقد به مقدار کافی است که شما را به ابتدای چرخه یعنی دستگاههای خودپردازی هدایت میکند که اگر بگوییم ده تا در میان یکی از کار نیفتاده، چه بسا اغراق نکرده باشیم.

هنوز ذهنمان از این انتقادات و ابهامات رها نشده که نگاهمان به تلویزیون میافتد و در کمال تعجب از تبلیغ خدمات بانکداری فلان بانک میشنویم که مدعی است با پیوستن به صف مشتریانش، خیالمان از بابت تمامی مبادلات مالی راحت خواهد بود؛ تبلیغاتی که یکی پس از دیگری بر صفحه تلویزیون نقش میبندند تا ابتدا نوروز باستانی را از طرف یک بانک به مردم تبریک گفته و بعد از برتری خدمات آن بانک را یادآور شوند و ما در تناقضی گرفتار کنند که بی اعتمادی به رسانه و بانک، کمترین رهاورد آن است.
بدین ترتیب جا دارد که بپرسیم چرا این همه خدمتی که تبلیغ میشود، در روزهایی که تعطیلات در پیش است، به شکل بی خدمتی بروز و ظهور یافته و اصولا چرا بانکها به جای این همه تبلیغات رنگ به رنگ و پرهزینه، درصدی به بهبود خدمات در تعطیلاتی چون نوروز اختصاص نمیدهند که میتواند بهترین تبلیغ برایشان باشد؟
جدای این پرسشها جا دارد که از مسئولان بانک مرکزی و دیگر ناظران بپرسیم که چرا به وظایف نظارتی خود عمل نکرده و تدبیری اتخاذ نمیکنند تا هنوز نوروز از راه نرسیده، مشکلات اینچنینی گریبان مردم را نگرفته و شادی شان را تلخ نکند؟ آیا تعطیلات دیگر کشورها هم مثل نوروز ما همراه با اعمال شاقه است یا آنها تدبیری اتخاذ کردهاند که ما هم میتوانیم به کار بسته و خدمت رسانی به مردم را تعطیل نکنیم؟!
گزارش خطا
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۱۶
انتشار یافته: ۲۹
قبول ندارم که می فرمایید نظارتی در کار نیست . معتقدم اصلاً قرار نیست نظارتی باشد و بانکها ملوک الطوایفی عمل می کنند . قبول ندارید ؟
پاسخ ها
ناشناس
| ۱۷:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۹
علی حاتمی
| ۱۸:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۹
شما را بخدا اگر در حوزه ای تخصص نداریم نظر ندیهم
سال نو مبارک
ناشناس
| ۰۱:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۱
ناظرین هم که در خواب !
پاسخ ها
ناشناس
| ۱۹:۱۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۹
پاسخ ها
ناشناس
| ۱۸:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۹
ناشناس
| ۲۱:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۹
ناشناس
| ۲۳:۲۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۹
مردم ما فرهنگ استفاده از بانکداری الکترونیک رو یاد نگرفتن
چرا باید در کشور ما بیشترین حجم تراکنشهای بانکی مال دستگاه خودپرداز باشه
شما هم همینطور یکطرفه به قاضی نرید و یک کم هم بشینید و درد و دل کارمندان بانکها رو هم گوش کنید
همه فکر می کنن ما روی پول خوابیدیم و داریم حق دیگران را می خوریم
همکاران بانکی در اندک زمانی پیر می شن اینو خودم به عینه دیدم
وحید
| ۰۰:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۱
من کارمند بانک هستم. تمام فکر و ذهن ما در 10 روز آخر اسفند تهیه پول کافی برای خودپرداز هست. قبول دارم که پایانه های فروشگاهی خوب کار نمی کنن اما یه مقدار هم انصاف داشته باشین.وقتی پولی سالم و کافی رای خودپرداز ها در اختیار بانکها قرار داده نمیشه کارمندای بانک خودشون پول چاپ کنن؟این دستگاههای خودپرداز برای تعداد معینی تراکنش در روز تعریف شدند اما ما در ایران 20 برابر استانداردش ازش استفاده می کنیم. کافیه خبرنگار شما از 2 فروردین به شعب مراجعه کنن تا ببنین کیسه کیسه پول توسطهمین مردم به بانکها تحویل داده می شه در حالی که 3 روزقبلش یعنی 28 اسفند ما برای حتی 1میلیونتومانهم از مشتری خواهشمیکردیم که نبر.بعد اینچهرسمیهکهحتما 3-4 روز آخر سالهمهخریدکنن؟ سیستمها برای حدی از تراکنشهایکهمعمولا میانگین با یه ضریب مثبت هستتعریفمیشن. اگه سیستم ها رو راساستراکنشهای آخرسال طراحی کنن که توجیهاقتصادی نداره. باید فرهنگ استفاده از و کارت و زمان خرید اصلاح بشه.
متأسفانه امروزه بیش از آنکه به ژرفا و محتوا بپردازند ، دنبال آمار روی دیوار و تبلیغات و .... هستند ؛
و تفاوت عمدۀ میان خود-پرداز های ما با بقیۀ نقاط جهان ، در اینه که خود-پرداز های ما " غافلگیر " می شوند و مرخص !!!!، هر ماهه در روز های پایانی هر ماه و آغازین ماه بعد ، مناسبت های ویژه و به ویژه در تعطیلات چند روزه و........ نوروز!!!!؛
خودپرداز های ما به آن " کوه یخ قطبی " می مانند که دهها برابر هیکلش از نظر پنهانست ؛
نیاز به سروری دور از دید و نا پیدا با حجم چندین متر مکعب دارند که طبیعتا هم ، چون جلوی چشم نیست !!!! ، چندان اهمیت و توجهی به چگونگی کارائی و کیفیت آنها نمی شود و........ فقط ظاهرش کفایت می کند و همین کافیست !!!! ؛
پاسخ ها
ناشناس
| ۱۷:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۹
نظرسنجی
آیا به عنوان زن حاضرید با مهریه 14 سکه «بله» را بگویید؟





