بازدید 6387

آغاز عملیات نجات دریاچه ارومیه از 2 ماه آینده

کد خبر: ۳۸۷۵۹۷
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۹:۱۹ 18 March 2014
دبیر و مدیر اجرایی ستاد نجات دریاچه ارومیه با بیان اینکه وضعیت فعلی این دریاچه ناشی از نبود برنامه بلند مدت بهره برداری از منابع طبیعی است و ما خود موجب به وجود آمدن وضعیت فعلی برای ارومیه هستیم و باید آن را نجات دهیم گفت: حداکثر تا دوماه آینده عملیات نجات این دریاچه آغاز می شود.

به گزارش ایرنا، عیسی کلانتری عصر روز سه شنبه در جلسه جمع بندی میز گرد بین المللی تخصصی یافتن راه حل برای نجات تالاب های در معرض خشک شدن ایران که عصر امروز در سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد با بیان اینکه زمانی به خاطر تولید کم هزینه های بسیاری را پرداخت کردیم اظهار داشت: نمونه این اقدام استفاده از آب دریاچه ارومیه برای توسعه کشاورزی در منطقه آذربایجان است.

وی ادامه داد: امیدوارم در آینده برای اقدامات خود برنامه ریزی داشته باشیم گفت: در این جا لازم است از شخص رییس جمهوری به خاطر توجه فراوان به احیای دریاچه ارومیه و تالاب هامون تشکر کنم زیرا رییس جمهوری به طور مرتب پیگیر احیای این دو حوضه آبی است.

کلانتری ادامه داد: خوشبختانه بر خلاف دریاچه هامون برای کم کاری و نجات دریاچه ارومیه بهانه ای نداریم زیرا برای تامین حقابه هامون باید دست به دامان افغان ها باشیم اما دریاچه ارومیه را خودمان خشک کردیم و باید آب مورد نیاز آنرا از داخل تامین کنیم.

وی تصریح کرد: به نظر من دلیل خشکسالی برای خشک شدن دریاچه ارومیه یک بهانه است و ما با سوء مدیریت در استفاده از منابع آبی دریاچه موجب به وجود آمدن وضعیت فعلی آن شده ایم زیرا زمانی از آب دریاچه ارومیه 1.5 میلیارد متر مکعب برداشت می شد که اکنون این میزان به 5.5 میلیارد متر مکعب رسیده است و باید این میزان آب را به دریاچه بازگردانیم.

دبیر و مدیر اجرایی ستاد نجات دریاچه ارومیه با بیان اینکه تمام نهادها با ما همکاری می کنند اما بودجه لازم برای اقدامات اجرایی نجات دریاچه در دست نداریم گفت: همه به ما قول داده اند که سال آینده هیچ گونه مشکل بودجه ای نداشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: در مساله دریاچه ارومیه مردم از وضعیت موجود بی اطلاع بودند گفت: بدون هیچ دلیلی اعتراضات مردمی جنبه امنیتی یافت و این امر موجب شد تنها مردم متضرر شوند.

وی ابراز امیداوری کرد با روی کار آمدن دولت جدید و به کاری گیری روش های خاص و تجارب بین المللی و همراهی مردم بتوانیم در میان مدت دریاچه ارومیه را به تدریج احیا کنیم.

کلانتری خاطرنشان کرد: خراب کردن یک شبه است اما احیا کردن ممکن است دهها سال طول بکشد و امیدواریم تمام دوستان کمک کنند تا دریاچه هرچه سریعتر احیا شود.

کلانتری گفت: خوشبختانه بیشتر کارشناسان ایران و بین المللی اولویت نخست تامین آب دریاچه ارومیه را ازداخل حوزه دانستند و با انتقال آب بین حوزه ای مخالفت کردند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار