بازدید 28860

یک «مدیر نالایق»، سیاست آمریکا در قبال ایران را تعیین می‌کرد!

از روز گذشته تاکنون، خبر برکناری مسئول واحد عملیات ایران در سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) به یکی از مهم‌ترین موضوعات مورد توجه مطبوعات و رسانه‌های آمریکایی تبدیل شده است. در این میان، توجه به علل برکناری این مقام آمریکایی، که یکی از مهم‌ترین نقش‌ها در تدوین سیاست‌های آمریکا در قبال ایران را داشته، خود بیانگر نکات بسیار جالب توجهی است.
کد خبر: ۳۸۷۵۶۴
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۲ - ۲۲:۰۱ 18 March 2014
چگونه یک «مدیر نالایق» سیاست آمریکا در قبال ایران را تعیین می‌کرد؟
از روز گذشته تاکنون، خبر برکناری مسئول واحد عملیات ایران در سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) به یکی از مهم‌ترین موضوعات مورد توجه مطبوعات و رسانه‌های آمریکایی تبدیل شده است. در این میان، توجه به علل برکناری این مقام آمریکایی، که یکی از مهم‌ترین نقش‌ها در تدوین سیاست‌های آمریکا در قبال ایران را داشته، خود بیانگر نکات بسیار جالب توجهی است.

به گزارش «تابناک»، روز گذشته، خبری در رسانه‌های آمریکایی منتشر شد، مبنی بر اینکه جاناتان بنک، از مقامات باسابقه سازمان سیا و رئیس واحد عملیات ایران این سازمان، از مقام خود برکنار شده و سمت خود را در این سازمان از دست داده است.

گفته می‌شود، دلیل ‌تصمیم بر اخراج این فرد، مشکلات مدیریتی رخ داده در مجموعه زیردست وی بوده است.

«لس آنجلس تایمز» در گزارشی در این زمینه نوشت، نارضایتی زیردستان وی در حدی بوده که به «شورشی علنی» علیه وی روی آورده بودند و همین ‌باعث شده در جریان نشست هفته گذشته فرماندهان سیا، برکناری بنک رسماً به وی ابلاغ شود.

این در حالی است که به گفته تحلیلگران غربی، معمولا مسائل داخلی سازمان سیا، ‌پوشیده نگه داشته شده و از افشای آن در عرصه عمومی جلوگیری می‌شد‌. با این حال، در شرایطی که آمریکا در مناطق گوناگون، از روسیه گرفته تا خاورمیانه و همچنین شرق دور با مسائل مختلفی روبه‌رو شده، جان برنان، رئیس این سازمان ناچار شده این بار ‌مستقیم وارد عمل شده و زمینه برکناری بنک را فراهم کند.

بنا بر این گزارش، سه تن از مقامات مسئول سیا به مطبوعات آمریکایی گفته‌اند که زیردستان بنک، عملاً علیه وی شورش کرده بودند و به تازگی برخی ‌کارمندان کلیدی زیردست وی، تقاضای انتقال خود به واحدهای دیگر را کرده و گفته بودند، واحد ایران یا جای آنهاست و یا جای بنک.

در همین زمینه، در گزارشی که به دستور مستقیم برنان از این وضعیت تهیه شده آمده است: «بنک یک فضای کاری آزاردهنده و خصومت‌آمیز را در واحد خود پدید آورده و سبب شده بود که کل این واحد دچار بی‌سر و سامانی و بی‌نظمی شود».

اما اقدام رئیس سیا در برکناری این مقام مسئول، در شرایطی است که واحد عملیات ایران در این سازمان، مسئولیت اصلی را در تهیه گزارش‌های مربوط به فعالیت‌های هسته‌ای و دیگر مسائل مربوط به ایران بر عهده دارد و گزارش‌های این واحد در اختیار وزیر خارجه و رئیس جمهور آمریکا قرار می‌گیرد؛ گزارش‌هایی که مبنای اصلی تصمیم‌گیری‌های ایالات متحده درباره ایران را تشکیل می‌دهد.

در همین راستا، یکی دیگر از مقامات سازمان سیا به مطبوعات گفته است: «ایران یکی از مهم‌ترین هدف‌های ماست و این واحد کار خود را به درستی انجام نمی‌داد»؛ بنابراین، پرسش بسیار مهم و قابل‌توجه‌ این است که این واحد ناکارآمد و درگیر اختلافات داخلی، تاکنون‌ چگونه گزارش‌های گوناگونی درباره ایران را تهیه کرده و در اختیار مقامات ارشد آمریکایی گذارده که نتیجه آن، در پیش گرفتن سیاست‌های گوناگون در ابعاد مختلف درباره ایران بوده است؟!
 
به عبارت دیگر، شاید بتوان گفت، یکی از علل اصلی ‌سیاست‌های متناقض و موضع گیری‌های غیرمنطقی علیه ایران، همین گزارش‌هایی بوده که از سوی مهم‌ترین واحد اطلاعاتی آمریکا‌ در اختیار مقامات ذیربط قرار می‌گرفته است.

هم‌اکنون پرسش ‌اینجاست، واحدی که خود این گونه درگیر مسائل متفرقه بوده، اصولاً تا چه حد می‌توانسته گزارش‌هایی درست و منطقی درباره ایران تهیه کند؟!

از سوی دیگر، اگر به یاد بیاوریم که همین یکی دو سال پیش، رئیس سازمان سیا به واسطه روابط نامشروع خود با یک خبرنگار از کار برکنار شد، باید این ‌را از مقامات آمریکایی پرسید، دولتی که نمی‌تواند بر مهم‌ترین بازوی اطلاعاتی و عملیاتی خود نظارت درستی داشته باشد و از بروز بحران در آن جلوگیری کند، چگونه گزارش‌های‌ این نهاد را مبنای عمل قرار داده و بر پایه آن می‌خواهد به زعم خود، دیگر کشور‌ها را در کنترل داشته باشد؟!
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۲۱
سازمان سیا همیشه روسیاه....
آیا انقلاب ایران باعث این عزت و سربلندی نشد که خود مردم با انتخابات مسئولین را تعیین نمایند. این عزت را حضرت امام(ره) و با توکل بر خداوند مهربان عنایت فرمود و جا دارد برای ایشان و شهدای انقلاب و جنگ تحمیلی خالصانه به پیشگاه خداوند سجده شکر بجا آوریم و این شکرانه باعث تداوم این عزت خواهد شد. و همه مسئولین باید همیشه یاد این نعمت باشند و همچنین تمامی گروههای چپ و راست . درضمن همه یادمان باشد که آمریکا چیزی جز ذلت برای مردم دنیا نمیخواهد.
CIA تنها سازمانی نیست که اطلاعات ایران رو گردآوری و تحلیل میکنه، چندین سازمان دیگه هستند که نقش آفرینی میکنند.
بنظر می آید شکستهای مکرردر مقابل ایران و به بیراهه رفتن سیاستها خصوصا خستگی و فرسایش در سوریه ومخدوش شدن آرامش فلسطین اشغالی قصد پاپس کشیدن دارندو....
واحد آنها الان مهم نیست. مهم این است که با توجه به اختلافات روز افزون مسکو واشینگتن الان دیگر نیازی به تسلیم شدن نیست. روسها به ایران برای کنترل قدرت آمریکا اجازه اعمال تهدید هسته ای سایر کشورها را می دهند و این الان آمریکاست که باید امتیاز بدهد تا ایران تهدید هسته ای نشود و نه ایران. بالاخره ما هم به کمک روسها می توانیم قدرت بلامنازع خاورمیانه و حتی در سطح جهانی و همگرا با روسیه شویم. دقیقا اتفاقی که برای چین رخ داد و روسیه آن را برای مقابله با آمریکا قوی کرد دارد برای ایران می افتد. روزگاری که فکر می کردیم برای رسیدن به پول های خودمان باید مقابل آمریکا تسلیم شویم دیگر به تاریخ پیوست.
شما به بزرگی خودتون ببخشید ، شغالو برداشتن گرگ جاش میذارن وهیچ فرقی بحال ما نداره
واقعا دولتي كه نميتونه رو اطلاعات خودش كنترل داشته باشه ..... واقعا كه !!!!!!!!
اگر ناکارآمد و دچار مشکل و اختلاف بوده چگونه توانسته اینهمه برنامه بر علیه ایران تدوین و اجرا کند؟؟؟؟!!!!!!
حالا اومدیم و یک صهیونیسم یا وابسته به اسرائیل جایگزینش شد اونوقت چه خواهید نوشت؟!!
مرگ بر آمریکا
مرگ بر اسرائیل
حتما یهودی بوده یا حق وحسابش خوب میرسیده . والا امریکائیها خودشون مردم خوبی هستن
از كجا اينقدر مطمئنيد ؟ حالا ببينيم نفر بعدي بياد اوضاع سياست گذاريها بهتر ميشه يانه؟؟
نبینم خبرات بی نظر باشه!
الان به نظر شما باید خوشحال باشیم ؟ یا نه ؟؟
سگ زرد برادر شغاله
احسنت
تابی این دیگه چگونه نداره. نگاه کن ببین موقعیت سیاسی،اقتصادی،نظامی امریکا چه طور هست. همین گونه
لطفا وقتي از مسائل بخوبي اطلاع نداريد از چاپ آن خوداري نماييد.
فقط جهت اطلاع بايد عرض كنم كه راهبردهاي (بَنك) در مورد نقش آينده ايران در خاورميانه كه باعث شكل گيري سياستهاي جديد آمريكا نسبت به ايران شده بود و در حال عملياتي شدن بودند و نارضايتي شديد عربستان و اسرائيل از اين چرخش سياسي و..... باعث بركناري وي شده.لذا جاي خوشحالي ندارد بلكه تغيير وي يكي از راهبردي ترين سياستهاي آمريكا در منطقه را كه بنفع ايران در حال شكل گيري بود دچار بحران خواهد كرد و اين موضوع احتمالا بر حل نهايي بحران هسته اي نيز تاثيرات منفي خود را نشان خواهد داد، پس وقتي از چيزي اطلاع نداريد بيهودي غريو شادي سر ندهيد.اين خبر را هم با اين نوع نگرش لطفا حذف نماييد.ممنونم
تندرو نیستم ولی این کارا اکثرا فیلمــه
واسه شیره مالوندن تو سر من و شماس
خدا اینا رو می شناسه
بیاید سطحی فکر نکنیم ، همه چیز اون شکلی که بنظر میاد نیست.
اگرچه چاقو دست آمریکاست اما اروپا در ایجاد روابط با ایران از آمریکا پیشی گرفته و رفتار آمریکا آمرانه است. کناره گیری فرد مورد نظر نیز پوششی برای شکست ها است.
گرچه آمریکا چنین اقدامی کرده اما کار خوب را از هرکس و هرکجا باید آموخت و بکار بست. اگر ایران هم بتواند مدیران نالایق و ناکارآمد را برکنار و بجایشان افراد کاردن و شایسته و متخصص بگمارد فکر کنم نه تنها بتوانیم رابطه متقابل و مفیدی با دنیا داشته باشیم بلکه سایر مشکلات خودساخته ای که به گردن دشمنان خارجی می اندازیم نیز حل خواهد شد. گرچه این برای جامعه ما یک پارادکس بنظر میرسد.
فقط يكي؟
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # موسسه مصاف # صادق زیباکلام
آخرین اخبار
وب گردی