بازدید 27368

آیا اردوغان از شیعیان عذرخواهی خواهد کرد؟ + ویدئو

در شرایطی که رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه مدت‌هاست با بحران سیاسی داخلی و مخالفت‌های شدید علیه دولت خود دست و پنجه نرم می‌کند، گاه و بیگاه کارهایی می‌کند که خود سبب تشدید این بحران می‌شود. اظهارات توهین‌آمیز اخیر وی علیه شیعیان، نمونه‌ای از این دست بود که واکنش‌های شدیدی‌ به دنبال داشت و چالش جدیدی‌ علیه دولت وی ایجاد کرده است.
کد خبر: ۳۸۷۳۴۲
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۲ - ۲۱:۰۲ 17 March 2014
آیا اردوغان از شیعیان عذرخواهی خواهد کرد؟ + ویدئودر شرایطی که رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه مدت‌هاست با بحران سیاسی داخلی و مخالفت‌های شدید علیه دولت خود دست و پنجه نرم می‌کند، گاه و بیگاه کارهایی می‌کند که خود سبب تشدید این بحران می‌شود. اظهارات توهین‌آمیز اخیر وی علیه شیعیان، نمونه‌ای از این دست بود که واکنش‌های شدیدی‌ به دنبال داشت و چالش جدیدی‌ علیه دولت وی ایجاد کرده است.

به گزارش «تابناک»، اظهارات چند روز پیش اردوغان علیه شیعیان در یک برنامه تلویزیونی، سبب خشم و آزردگی خاطر شدید جمعیت شیعه (جعفری) این کشور شده است.

سایت تحلیلی «المانیتور» در مطلبی به قلم «فهیم تاشتکین»، روزنامه‌نگار ترک و سردبیر اخبار خارجی روزنامه «رادیکال» به بررسی این موضوع و پیامدهای آن برای اردوغان پرداخته است.

اردوغان در این برنامه تلویزیونی، در میانه انتقادات خود به طرفداران «فتح الله گولن»، شیعیان را نیز مورد حمله قرار داد و گفت: «این افراد (گولنیست‌ها) سه ویژگی مهم دارند؛ تقیه کردن، دروغ گفتن و افترا زدن. نتیجه هر سه خصلت، فتنه و فساد است. یاران گولن با این صفات از شیعیان جلو زده‌اند، زیرا شیعیان در سه صفت تقیه، دروغ و افترا در مقابل گولنی‌ها کم آورده‌اند».

المانیتور با اشاره به این موضوع می‌نویسد، شیعیان ترکیه که عموماً با نام «جعفری» (پیروان امام جعفر صادق) شناخته می‌شوند، اکنون خواستار عذرخواهی اردوغان هستند. انجمن‌های جعفری ترکیه نیز ضمن موضع‌گیری علیه سخنان اردوغان، در بیانیه‌ای اعلام کرده‌اند که نخست‌وزیر باید به عقاید همه شهروندان احترام بگذارد و باید بداند که توهین به هر عقیده‌ای، جرم است.

«علی اوزگوندوز»، نماینده پارلمان ترکیه که عضو‌ حزب جمهوری خواه خلق است نیز اظهار داشته، نخست وزیر با واسطه نفرت‌انگیزی و ایجاد دشمنی میان مردم، مرتکب جرم شده است.

وی گفته: «رویکرد تبعیض‌آمیز، نژادپرستانه و فرقه‌گرایانه اردوغان، آرامش اجتماعی ما را تهدید می‌کند».

در این میان، تظاهراتی که انجمن‌های جعفری ترکیه قصد برگزاری آن را داشتند، در لحظه پایانی لغو شد. رهبران این انجمن‌ها دلیل این امر را وجود برخی تلاش‌ها برای سوءاستفاده از فضای موجود و سوق دادن ترکیه به مسیری خطرناک اعلام کردند.

به گفته آن‌ها، در صورتی که گلوله‌ای سبب کشته شدن یک کودک شیعه شود، دیگر نمی‌توان جلو‌ علوی‌ها و جعفری‌ها را گرفت و این برای کل کشور آسیب‌رسان خواهد بود.

«محمود گوک» که یک روزنامه نگار ترک جعفری است به المانیتور می‌گوید، زدن برچست دروغگو و فتنه‌گر به جعفری‌های ترکیه، کاری به شدت آسیب‌رسان است، زیرا جعفری‌ها جمعیتی بوده‌اند که حقوق خود را فدای آرامش ترکیه کرده‌اند.

وی همچنین اظهارات اردوغان را ناشی از معلومات متعصبانه وی دانسته است.

البته در این نکته که معلومات اردوغان دارای نواقص جدی است، تردیدی نیست. مدتی پیش نیز زمانی که علوی‌های ترکیه درخواست ساخت یک «سماوی» (عبادتگاه مخصوص علویان) را در محله «کاراساهمنت» استانبول داشتند، وی سماری را محلی برای جشن و پایکوبی خطاب کرد. پس از آن نیز زمانی که علویان به هر حال سماوی مذکور را احداث کردند، اردوغان کار آن‌ها را «شرارت‌بار» خطاب کرد.

از سوی دیگر، باید اشاره کرد که این گونه اظهارات اردوغان، تنها به اتهام‌زنی علیه مذاهب و فرقه‌های موجود در‌ ترکیه محدود نمی‌شود، بلکه وی در مواردی اظهاراتی را علیه دیگر ملیت‌ها نیز مطرح کرده که از عمق دیدگاه نژادپرستانه وی حکایت دارد؛ برای نمونه، یک بار در سال ۲۰۱۱ وی یونانی را هدف این گونه اظهارات خود قرار داده و در توصیف کتاب‌هایی که علیه خودش منتشر شده بود، گفت: «از دید آن‌ها، ما یهودی، آمریکایی و با عرض معذرت، یونانی هستیم».

المانیتور اشاره می‌کند، جعفری‌ها ـ که به ویژه در سال‌های اخیر با برگزاری پرشکوه مراسم عاشورا خود را بیش از پیش در عرصه عمومی ترکیه مطرح کردند ـ در گذشته نیز مشکلاتی با دولت داشتند؛ اما تقابل مستقیم و آشکار دولت با آن‌ها، پدیده‌ای جدید است.

جمعیت جعفری ترکیه که بیشتر آن‌ها را آذری تبار‌ها تشکیل می‌دهند، عمدتاً در استان‌های «قارص» و «ایغدیر» ساکن هستند و جمعیت آن‌ها بین هفتصد هزار تا سه میلیون تن برآورد می‌شود. جعفری‌ها از سال ۲۰۰۶ و از طریق سازمان «جعفری دِر» به طور جدی وارد عرصه فعالیت‌های اجتماعی ترکیه شدند؛ هرچند‌ از‌‌ همان زمان نیز فشارهای گوناگون از سوی دستگاه‌های ‌دولتی متوجه آن‌ها شد.

از جمله مشکلاتی که جعفری‌ها در ترکیه با آن دست به گریبان هستند، وضعیت مساجدشان و همچنین آموزش‌های تحریف شده در مدارس است. شورای دولتی امور مذهبی در ترکیه تا حدی دارای رویکرد تبعیض‌آمیز است که حتی شاخه‌های دیگر اهل سنت، به جز مکتب «حنفی» را نیز به رسمیت نمی‌شناسد، چه برسد به جعفری‌ها و علویان. اما جعفری‌ها تأکید دارند که مساجد و امامان جماعتشان باید مستقل از این شورا باشد.

به باور المانیتور، آنچه در عمل طی سال‌های اخیر و در دوره حکومت حزب «عدالت و توسعه» در ترکیه جریان داشته، سیاستی مبتنی بر «سنی کردن» دیگر جمعیت‌های مذهبی این کشور بوده و همین امر، زمینه رنجش و خشم مذاهب گوناگون را در این کشور فراهم کرده است. به هر حال، اینک و پس از توهین‌های آشکار اردوغان، جعفری‌های ترکیه کمترین کار لازم را عذرخواهی رسمی وی می‌دانند. 

دانلود
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۹
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۳۳
میخواسته دل وهابیت رو شاد کنه گیر داده به شیعه، وگرنه خودت که نهایت نفاقی وگرنه می تونستی کشور خودت رو جمع کنی...
پاسخ ها
آنکارا
| Turkey |
۱۴:۰۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۸
دوست عزیز! اگر ترکی بلد بودی می فهمیدی که اردوغان اصلا اون حرفایی که در این مقاله نوشته شده را نگفته. فقط گفته گولنیست ها در تقیه از شیعیان نیز سبقت گرفته اند.
باید از طرف ایران هم پیامی بهش بدن.
همینجوری نمیشه به پیروان اسلام راستین تهمت بزنن.
ایا اردوغان از شیعیان...؟نچ.مگر روزی به شیعیان نیاز داشته باشد.همین اقای اردوغان روزی روزگاری جلو دوربین ها برای امام حسین اشک ریخت.حالا چه کسی دروغگو هست؟ولی حال کردم از دلسوزی و اینده نگری شیعیان و علویان ترکیه برای کشورشان که تظاهرات رو لغو کردند.بعضی ها که به این جماعت تهمت میزنند کمی خجالت بکشند.
اردوغان تعطیله.... با این همه روابط با اروپا و امریکا ببین به کجا رسیده فساد"جنگ علیه کشور دیگری" و ... حال هم گیر داده به این و اون
انشاالله آتش جنگ افروزان در سوريه دامان تركيه را خواهد گرفت
آقای اردوغان! تقیه حکم عقل است و اختصاص به شیعه ندارد و معنی آن حفظ جان در مقابل همون افرادی است که در سوریه دارید تقویتشان می کنید! دروغ هم که در هر دین و مسکلی نکوهیده است اما این سومی یعنی افترا ! آقای اردوغان رطب خورده کی منع رطب کند! همین جملات شما نمونه بارز افترا نیست؟!!
کاش ترجمه صحبتهای ایشون رو به صورت زیرنویس میگذاشتید.
این جعفری ها مثل خودمونن؟
یعنی اثنی عشری هستن؟
خودش و خانوادش و وزراش سر سفره ما نشسته اند حالا هم پررویی می کنند .
حیف اون همه دلار که بابک زنجانی و رضا ضراب تو جیب اینها کرد.
امام صادق - عليه السّلام - فرمود: شيعيان ما اهل هدايت و تقوي و اهل خير و نيکي و اهل ايمان و اهل فتح و ظفرند.
خون صدها هزار شیعه و سنی بیگناه سوریه به گردن داوود اغلو و اردوغان است.
ویدیویی که ما هیچی ازش نمیفهمیم به چه درد میخوره تابناک؟!
به نظر من بهتر است هرچه زودتر عذر خواهی کند
دامن زدن به اختلافات فرقه ای آن هم توسط یک سیاستمدار در این شرایط متزلزل ترکیه هم کم تجربگی و هم بی تدبیری اردوغان رو میرسونه...با این حال هیچ شخصی از ابتدای امامت تا همین تاریخ از توهین به شیعیان خیر ندیده. انشاالله به زودی پاسخ این حرمت شکنی رو خواهند دید
تابناک اگر واقعا به اطلاع رسانی ازاد علاقه داری منتشر کن لطفا.
من فیلم رو دیدم اردوغان فقط تقیه رو گفت که این ها از شیعیان (تقیه مفهومی سیعی است) هم جلو زده اند و اصلا نگفت دو صفت دیگر از شیعیان جلو زده اند درک نمی کنم این ها را چرا جمع بسته شده. این شیطنت ها درست نیست
اين بابا اصلا دين نداره و جزو حزب باد است و شيعه و سني فقط وسيله اي است براي قدرت طلبيش
هر چیزی لیاقت میخواد حتی در مورد توهین کردن این بابا حتی لیاقت توهین کردن هم رو نداره چه برسه به اینکه راجبش بخواهیم نظری هم بدیم
من قطعه ویدیویی را دیدم اردوغان گفته اینها ( جمیعت گولن ) در تقیه از شیعیان جلو زده اند در مورد 2 صفت دیگر یعنی دروغ وافترا آنها را با شیعه مقایسه نکرده است . یعنی خیلی واضح است که قصدش توهین به شیعیان نیست بلکه منظورش این است که ایم گروه علاوه بر دو صفت مذموم دیگر ( دروغ و افترا ) در تقیه کردن ـنقدر افراطی هستند که شیعیان هم که تقیه از موازین شرعی شان است ، در مقابل اینها کم میاورند ( یا طبق مثل ترکی که زده شیعیان حتی آب هم روی دست اینها نمی توانند بریزند)
لطفا" تحت تاثیر جریانات رسانه ای قرار نگیرید. مساله توهین به شیعیان در بین نیست. مساله این است که اردوغان مخالفین خود را در آستانه انتخابات به شدت می کوبد و البته این را هم درک کنیم که جعفری های ترکیه طرفدار سرسخت حزب لاییک هستند و الان منافع کشور ما به عنوان همسایه ای که ارتباط تنگاتنگ اقتصادی و اجتماعی با ترکیه دارد ایجاب می کند که حزب اردوغان به رغم اختلاف نظر شدید در مساله سوریه با ما بر سر کار باشد. چون لاییک ها اصلا" نظام جمهوری اسلامی در ایران را برای خود تهدید می دانند.
عصبانی بوده جدی نگیرین
منابع مختلف جمعیت شیعی ترکیه را بالغ بر 20 میلیون نفر اعلام کرده اند که با آمار این خبر همخوانی ندارد لطفا توضیح دهید
باید اردوغان را تادیب کرد
اقای اردوغان اصلا معذرت خواهی بلد نیست.اگه روزی به شیعیان و علویان ترکیه نیاز داشته باشه با کمال خونسردی میاد جلو دوربین ومیگه ما باید از امام حسین الگو بگیریم و... همون کاری که چند سال قبل جلو دوربین در روز عاشورا(اگه درست یادم باشه)برای امام حسین گریه کرد...
نبايد اطلاعات غلط بدهيد. اشاره اردوغان به سبقت گرفتن گولني ها از شيعيان فقط در اشاره به موضوع تقيه بود. جمله اي که شما نقل کرده ايد اصلا جمله اردوغان نيست. صدبار ما فيلم اصل سخنان وي را مرور کرديم.
این بابا و فتح الله گولن هر دو عامل لابی صهیونیسم هستن تا شیع و ایران را زیر سوال ببرن که به خواست خدا همین مسله به اذن الله به سودشیع تمام خواهد شد .
اردوغان باید از ایرانیها هم عذرخواهی ویژه داشته باشه.
اردوغان همیشه یک ادم دو رو و ریاکار بوده. اما بعضی مواقع چهره ی واقعی خودش رو نشون میده.
برای ترکیه متأسفم که چنین شخصی سردمدار سیاسیشون هست.
آب روغن قاتی کرده اساسی !
کلمه سماوی ترجمه اشتباه از cemevi یا جم اوی میباشد. cemevi به معنی محل جمع شدن یا گرد هم آمدن است .
انشا الله او هم مانند هم فکرش در مصر سرنگون شده وپشت قفس شیشه ای قرار گیرد تا دروغگوییش فاش شود
تابناک لطفا چاپ کن.
ترجمه ی صحیح:
«این افراد (گولنیست‌ها) سه ویژگی مهم دارند؛ اینها تقیه دارند، اینها دروغ دارند، اینها افترا دارند. نتیجه هر سه خصلت، فتنه و فساد است. اینها خیلی راحت تقیه میکنند، و در این کار از شیعه و فلان نیز جلو زده اند. شیعه در دست اینها آب هم نمی‌تواند بریزد...»

تصمیم با مخاطب
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست