بازدید 13276

درخواست 31میلیاردتومان پاداش در اختیار شهردار

پاداش اتفاقی پاداشی است که در اختیار شهردار تهران و معاون مالی و معاون منابع انسانی قرار دارد و به کارمندان رسمی شهرداری تعلق می‌گیرد. سال گذشته متمم و مصوب 27میلیاردتومان بوده است و امسال تنها 18 درصد افزایش داشته است.
کد خبر: ۳۸۵۹۸۹
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۸:۴۳ 12 March 2014
«برای اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی امسال 22میلیاردتومان پاداش در اختیار شهردار تهران بوده که در لایحه بودجه سال 93 به 31میلیاردتومان افزایش یافته است.» اینها را رحمت‌الله حافظی، رییس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران در صحن شورا گفت.

به نوشته شرق، روز گذشته صحن شورای شهر شاهد نطق‌های پیش از دستوری بود که از مصوبات و سایر رخدادهای صحن اهمیت بیشتری پیدا کرد. نخستین نطق متعلق به «رحمت‌الله حافظی»، رییس کمیسیون سلامت شورا بود. حافظی ریز به ریز لایحه بودجه را خوانده، فیلم‌های جلسات رای‌گیری بودجه را دیده و با دستی پر از انتقادهای بودجه‌ای به صحن شورای شهر تهران آمده بود.

حافظی با بیان اینکه در شش ماه گذشته برخی از اتفاقات قابل‌تامل و فرازونشیب‌ها در زمینه انتخاب رییس شورا، شهردار، تغییر ساختار کمیسیون‌ها، عضوگیری کمیسیون‌ها، شناخت برخی زوایای فعالیت شهرداری، ورود به برنامه پنج ساله دوم شهرداری و نهایتا تصویب بودجه سال 93 افتاده است، گفت: «باید بررسی کنیم و ببینیم چه اتفاقاتی در این مدت افتاده است.»
او ادامه داد: شهرداری تهران لایحه بودجه را با دو هفته تاخیر به کمیسیون‌ها و اعضا تحویل داده است و سپس با تحت فشار قراردادن کمیسیون‌ها برای ارایه نتایج بررسی‌ها مانع از آن شد که این لایحه به‌خوبی بررسی شود به‌گونه‌ای که تذکراتی که در جلسه برای مصوبات بودجه داده شد به‌دلیل اصرار و پافشاری شهرداری به‌خوبی اعمال نشد.

حافظی گفت: به‌منظور اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی امسال 22میلیون‌تومان پاداش اتفاقی برای اشخاص حقیقی در شهرداری تهران تخصیص یافت و در اختیار شهردار بود و این مبلغ برای سال 93، 31میلیاردتومان افزایش داشته است.

حافظی با بیان اینکه در کجای قانون از اسناد بالای‌دستی اجازه بودجه غیرنقدی وجود دارد و شهرداری تهران از الگوی کدام کشور جهت شفاف‌سازی برای بودجه غیرنقدی استفاده کرده است، گفت: شهرداری بهتر است برای شفاف‌سازی از روش دیگری استفاده کند.

وی ادامه داد: در جلسه بودجه رییس یکی از سازمان‌ها اعلام می‌کند که «حاضرم غیرنقدم را به قیمت 30درصد کارشناسی رد کنم ولی نتوانستم.» این فرد کمتر از یک هفته از سمت خود برکنار می‌شود. غیرنقد یعنی حاکمیت غیرقانونی. یعنی ما با این کار فضا را برای عده‌ای رانت‌خوار و مفت‌خور فراهم می‌کنیم، این افراد به جان مردم افتاده‌اند و ما این فضا را برای آنها ایجاد کرده‌ایم آیا نمی‌خواهیم این مساله را اصلاح کنیم؟

حافظی گفت: در ارایه بودجه اعضای هیات‌مدیره و مجمع هشت شرکت ذکر شده بود و 11 شرکت نیز موجود نبود، چرا در یکی از شرکت‌ها هر پنج عضو هیات‌مدیره عضو مجمع هستند. جالب است خودشان جلسه می‌گذارند، خودشان بررسی می‌کنند و در پایان خودشان به خودشان پاداش می‌دهند، کجای دنیا اینگونه است، چرا معاونان شهردار باید با حجم فعالیت سنگینشان عضو 9 هیات‌مدیره باشند؟

برون‌سپاری در اختیار افراد خاص


وی درباره برون‌سپاری با هدف ارایه تسهیلات بهتر ادامه داد: در پشت این برون‌سپاری چیزهای زیادی وجود دارد، برای نمونه دفتر الکترونیک در اختیار افراد خاص است و بعد حکم می‌کنند که تمامی مراجعین باید به همان دفتر الکترونیک بروند.

رییس کمیسیون بودجه با بیان اینکه سال 93، 19میلیاردتومان اعتبار برای غذا در شهرداری تخصیص یافته است، گفت: برای هر ماه 1/5میلیاردتومان بودجه تخصیص یافته؛ این رقم برای من قابل‌قبول نیست آن هم در شرایطی که بحث اقتصاد مقاومتی وجود دارد.

او با اشاره به بندهایی از لایحه بودجه گفت: در این لایحه 462 دوربین با قیمت 450میلیون‌تومان - برای دوربین‌های ثبت تخلف سرعت- در نظر گرفته شده است. قیمت هرکدام از این دوربین‌ها قیمت ماهانه یک ماشین لوکس است. براساس برآورد من، ماهانه 200میلیون‌تومان بودجه لازم دارد اما در ردیف بودجه 33میلیون‌تومان درج شده است. سوال اینجاست که بالاخره کدام عدد درست است.

رییس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران با بیان اینکه هنوز برنامه دوم شهرداری تهران به شهرداری ابلاغ نشده است، گفت: شهرداری چگونه در تبصره‌های خود به این برنامه استناد می‌کند؟ در حالی که استناد به این بندها فاقد وجاهت قانونی است. مصداق این تبصره‌ها عبارتند از تبصره 3، 4، 10، 36، 37 و 49.

این عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه ما در ابتدای کار، به امانت‌داری سوگند خورده‌ایم، اعلام کرد: در زمان بررسی تبصره‌های 33، 41، 44، 46، 47 و 48 تعداد اعضا از حد نصاب خارج شده بود ولی با عنوان مصوبه ابلاغ شده است. همچنین پیشنهاد دو درصد عوارض ایمنی ساختمان‌ها برای تجهیز و توسعه آتش‌نشانی مطرح شد که ریاست کمیسیون آن را 110میلیاردتومان اعلام کرد اما در بودجه ابلاغی صدمیلیاردتومان ثبت شده است.

حافظی در باره تبصره 25 نیز گفت: در این تبصره پیشنهاد اصلاحی برای اضافه‌کردن افراد تحت تکفل رانندگان تاکسی بالای 50سال برای صدور دفترچه بیمه داشتیم که مصوب شد اما در نهایت، تبصره ثبت نشده است همچنین در تبصره 27 مصوب شد که شهرداری افزایش ثبت مازاد بر اعتبارات مصوب بودجه را پس از تصویب شورا داشته باشد ولی در متن اجازه هزینه‌کردن قبل از مصوبه شورا داده شده است.

حافظی در پایان خطاب به همکارانش گفت: بهتر است دور از نگاه‌های سیاسی در شورای شهر فعالیت کنیم و منافع مردم در اولویت باشد.

در ادامه جلسه، علیرضا دبیر - رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر - در پاسخ به سخنان حافظی مبنی بر اینکه به اعلام 18 مورد از اصلاحات اعمال نشده در بودجه تهدید می‌کرد، گفت: من از آقای حافظی می‌خواهم این 18 مورد را بخوانند، دوران بگم‌بگم‌ها تمام شده و حالا باید همه حرف‌های‌شان را بزنند.

دبیر همچنین به ایرادی که حافظی به بودجه 19میلیاردی شهرداری برای تامین فضای کارکنان در نظر گرفته شده، اشاره کرد و گفت: شما 55هزارنفر آدم را می‌خواهید گرسنه نگه دارید؟ 19میلیاردتومان در سال برای غذای این تعداد کارمند زیاد است؟ می‌توانید به سادگی این رقم را محاسبه کنید.

وی افزود: شما که در دولت نهم و دهم، کار اجرایی کرده‌اید نمی‌دانید همیشه معاون شهردار می‌تواند در سازمان‌ها و شرکت‌های زیرمجموعه‌اش باشد یا نه؟

رییس کمیسیون برنامه و بودجه تصریح کرد: ما تصویب کردیم دو درصد عوارض پروانه‌های ساختمانی به آتش‌نشانی اختصاص یابد اما مشکل در تخصیص این درآمد است. برای مسایل سال گذشته در متمم بودجه من به‌شدت پیگیری کردم که 90میلیارد به آتش‌نشانی اختصاص یابد اما از این 90میلیارد33/5 میلیارد تخصیص داده شده است.

وی پس از بررسی تک‌تک تبصره‌هایی که حافظی به نحوه رای‌گیری برای آن ایراد گرفته بود تاکید کرد: تبصره 33 به درآمد مازاد شهرداری مربوط می‌شود. تبصره 41 مربوط به اختصاص سه درصد بودجه شرکت‌ها به موضوعات فرهنگی و هنری است. تبصره 44 دقیقا مانند تبصره سال گذشته است. تبصره 46 پیشنهاد آقای دنیامالی است و برای شفاف‌سازی عملکرد شهرداری در بودجه گنجانده شده است. تبصره 48 هم به شهرداری راهکارهایی برای بهسازی بافت‌های فرسوده شهر با اولویت بازگشایی معابر ارایه داده است.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه همچنین به ایرادی که حافظی به بودجه غیرنقد شهرداری گرفت، اشاره کرد و گفت: مشکل دولت با بانک مرکزی و عدم شفافیت و نبودن بودجه غیرنقد است. مگر می‌توانید زمینی که تهاتر می‌شود را در بودجه نبینید. می‌توانید خزانه غیرنقد را راه بیندازید که انجام شده تا بودجه غیرنقد هم شفاف باشد، اما اینکه بودجه شهرداری تماما نقد باشد هرگز امکان‌پذیر نیست. اگر خودمان اطلاعاتی درباره بودجه غیرنقد نداریم موضوع چیز دیگری است.
دبیر با اشاره به بودجه شرکت‌ها و سازمان‌های شهرداری تهران نیز افزود: شما می‌دانید ما هنوز بودجه شرکت‌ها و سازمان‌ها را بررسی نکرده‌ایم. اگر شما از عضویت برخی از اعضای شورا در هیات‌مدیره شرکتی از شهرداری مطلع هستید چرا نمی‌گویید چه کسانی عضو هیات‌مدیره شرکت‌ها و سازمان‌ها هستند.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه تاکید کرد: پاداش اتفاقی پاداشی است که در اختیار شهردار تهران و معاون مالی و معاون منابع انسانی قرار دارد و به کارمندان رسمی شهرداری تعلق می‌گیرد. سال گذشته متمم و مصوب 27میلیاردتومان بوده است و امسال تنها 18 درصد افزایش داشته است.

در ادامه جلسه تندگویان با اشاره به نطق پیش از دستور حافظی گفت: وی لایحه بودجه شهرداری را موبه‌مو بررسی کرده و اشکالات را درآورده و من دلیل انتقاد به وی را نمی‌فهمم. چه اشکالی دارد مردم بفهمند این ایرادات وجود دارد.

در ادامه این جلسه محمد حقانی، رییس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران نیز در نطق پیش از دستورش، گفت: نفس باغ‌های شهر تهران که در دامنه البرز پرورش یافته‌اند در لابه‌لای آهن و دود به شمارش افتاده است. باغات تهران یعنی شهری که در دل خود آبادی‌های قدیمی چون شمیران، ونک و... را جای داده از اوضاع خوبی برخوردار نیست.

حقانی افزود: بررسی روند تغییرات کالبدی در تهران در طول سه دهه گذشته، نشان می‌دهد که در حال حاضر 1. 98درصد معادل هزارو215 هکتار از اراضی شهر تهران به باغ‌ها، 7/2 درصد معادل هزارو660 هکتار به اراضی کشاورزی و در مجموعه 16/2 درصد که قریب به 10هزار هکتار می‌شود به باغ‌ها و اراضی کشاورزی، پارک‌ها و سایر اراضی سبز شهری اختصاص یافته است.

وی به رشد بی‌سابقه قیمت زمین، تقاضای بازار ساختمان، بازگشت نسبتا سریع سرمایه و رشد بخش دلالی، تبدیل مسکن از یک کالای مصرفی به کالای سرمایه‌ای اشاره کرد و گفت: صدور اسناد ملکی براساس موارد 147 و 148 قانون ثبت و خردشدن باغات و زمین‌ها از عوامل عمده تاثیرگذار بر انهدام باغ‌هاست.

حقانی مهم‌ترین اولویت‌ها برای ارتقای کیفیت محیط‌زیست شهر تهران را اجرای ماده 147 قانون برنامه پنجم توسعه کشور عنوان کرد و گفت: وزارت جهاد کشاورزی موظف است ظرف مدت یک‌سال اول برنامه بدون رعایت تشریفات در مناقصه، مدیریت و اهدا به نگهداری و توسعه پارک‌های جنگلی و مراتع بپردازد.

وی به طرح کمربند سبز جنوب تهران در سال 58 توسط دولت شهید رجایی اشاره کرد و گفت: متاسفانه تاکنون کمتر از 5درصد کمربند سبز جنوب تهران محقق شده است.
در ادامه جلسه شورا لایحه تاسیس شرکت هلدینگ توسط سازمان بازنشستگی شهرداری رای نیاورد تا تصویب طرح حفاظت پارک پردیسان در جلسه علنی شورای شهر بررسی و با 16 رای تنها مصوبه روز گذشته شورای شهر تهران باشد.

بر اساس این مصوبه قرار شد تفاهمنامه‌ای با سازمان محیط‌زیست به‌منظور واگذاری بهره‌برداری از این پارک به شهرداری تهران منعقد شود. اجرای طرح پارک پردیسان با آمریت شهرداری تهران و نظارت سازمان محیط زیست و شورای شهر انجام شود، تاکید شد که کاربری پارک مذکور فضای سبز است و هرگونه تغییر کاربری ممنوع است.

شهرداری تهران نیز اجازه یافت ردیف بودجه‌ای برای تامین منابع مالی، نگهداری و تجهیز پارک پردیسان در نظر گیرد و همچنین سازمان محیط‌زیست نیز منابع مالی سالانه پارک طبیعت پردیسان را در اختیار شهرداری قرار دهد و شهرداری تهران مکلف شد نسبت به دسترسی پارک به حمل‌ونقل عمومی با اولویت مترو اقدام کند و گزارشی از حسن انجام این مصوبه را هر شش ماه یک‌بار به شورا ارایه دهد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار