بازدید 14378
۱
گزارش کامل مجمع عمومی خانه سینما

انتخابات خانه سينما لغو و هيات مديره يك سال ابقا شد

«عدم طی برخی تشریفات ثبت صنوف سینمایی» و «عدم دریافت نامه تایید صلاحیت برخی کاندیداهای هیات مدیره» دو ان قلت وارد آمده به انتخابات خانه سینما توسط برخی جریان‌ها و به طور خاص برخی اعضای کمیسون فرهنگی مجلس بود... احتمالاً در نیمه نخست سال آینده، با برگزاری مجمع عمومی دیگری برای خانه سینما، ترکیب تازه این نهاد صنفی که بیش از پنج هزار سینماگر در عضویتش هسیتند، مشخص خواهد شد.
کد خبر: ۳۸۵۹۲۸
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۹:۲۱ 11 March 2014
مجمع عمومی «خانه سینما» علی رغم کشمکش‌های پیش آمده در واپسین روزهای باقی مانده به برگزاری، شب گذشته رسماً برگزار شد اما در نهایت مهم ترین دستورجلسه این مجمع که اصلی ترین انگیزه برای لغو مجمع عمومی بود، از دستور کار خارج شد و اعضای مجمع عمومی رای به ابقای هیات مدیره کنونی تا یک سال آینده دادند و هیات مدیره مکلف شد حداکثر تا یک سال آینده، تشریفات و زمینه لازم برای برگزاری انتخابات خانه سینما را فراهم سازند.

به گزارش «تابناک»، مجمع عمومی «خانه سینما»، ساعت 18:40 روز 20 اسفند ماه با بیش از یک ساعت تاخیر با حضور نمایندگان اصناف سینمایی به منظور انتخاب هیات مدیره‌ خانه سینما در ساختمان سمنان برای دو سال آغاز شد؛ مجمعی که آغازش در هاله‌ای از ابهام بود و در نهایت پس از رایزنی‌هایی میان اعضای هیات مدیره خانه سینما، آغاز رسمی یافت و دستور جلسه این مجمع قرائت شد؛ دستور جلسه‌ای که مهم‌ترین بندش برگزاری انتخابات بود.

دستور جلسات مجمع عمومی خانه سینما در تالار سیف الله داد یک به یک قرائت شده و مورد پیگیری قرار گرفت، تا آنجا که نوبت به برگزاری انتخابات «خانه سینما» رسید و همان جا بود که مهم ترین بند از دستورجلسه این نهاد صنفی متوقف شد؛ علت توقف دستور جلسه در این بخش، قرائت نامه حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی بود که توصیه کرد اقدام به برگزاری مجمع عمومی تا ثبت صنوف سینمایی کامل شود و روندی که مطالبه برخی اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس است، طی شود.

مساله‌ای که به خبر لغو انتخابات دامن زد، حضور علیرضا رضاداد مشاور رئیس سازمان سینمایی به جای محمد حیدری به عنوان نماینده سازمان سینمایی و ناظر بر انتخابات در مجمع امروز است که باعث شده این گمانه مبنی بر حضور رضاداد برای متقاعد کردن اعضای مجمع به عدم برگزاری انتخابات را بیش از پیش پر رنگ شود و در نهایت همین اتفاق نیز رخ دهد و پس از قرائت نامه مذکور، زمینه تعلیق انتخابات با رای اعضا فراهم شود.

«عدم طی برخی تشریفات ثبت صنوف سینمایی» و «عدم دریافت نامه تایید صلاحیت برخی کاندیداهای هیات مدیره» دو ان قلت وارد آمده به انتخابات خانه سینما توسط برخی جریان‌ها و به طور خاص برخی اعضای کمیسون فرهنگی مجلس بود و ظاهرا از ایوبی خواسته شده تا زمینه تعلیق انتخابات خانه سینما را فراهم سازد. این در حالی است که با توجه به تغییر وضعیت مدیریت سینمایی، تصور می‌شود دیگر اصراری مبنی بر ثبت صنوف سینمایی به عنوان انجمن‌های فرهنگی به عنوان یک پسرفت وجود نداشته باشد اما همان وضعیت پیشین در حال تکرار است.

در این شرایط برخی از اعضای صاحب رای با عدم برگزاری انتخابات مخالفت کردند و ساعتی در این زمینه میان اعضا گفت و گو شد و در نهایت پس از صحبت هایی که توسط برخی اعضای مجمع عمومی خانه سینما صورت پذیرفت، پس از دو دور برگزاری انتخابات، مجمع عمومی با 28 رای موافق هیات مدیره را برای یک سال ابقاء کرد و هیات مدیره مکلف شد در این فاصلعه زمانی، مجمع عمومیِ انتخاباتی را در اسرع زمان برگزار نماید.

این مصوبه در حالی خروجی مجمع عمومی اعلام شد که حتی در صورت عدم تصویب مجمع عمومی، مطابق با اساسنامه خانه سینما، تا زمان انتخاب هیات مدیره جدید، همان هیات مدیره سابق مسئولیت و اختیارات هیات مدیره را در اختیار دارد. بدین ترتیب هیات مدیره خانه سینما متشکل از فرهاد توحیدی (رئیس هیات مدیره و سخنگو)، امیر اثباتی، ابراهیم مختاری، مرتضی رزاق کریمی، محمد سریر، محمدرضا موئینی و سیروس الوند با مدیرعاملی محمدمهدی عسگرپور و نظارت محمد مهدی خادم تا اسفند سال آینده مدیریت این تشکل صنفی را در اختیار خواهند داشت، هرچند احتمالاً در نیمه نخست سال آینده، با برگزاری مجمع عمومی دیگری برای خانه سینما، ترکیب تازه این نهاد صنفی که بیش از پنج هزار سینماگر در عضویتش هسیتند، مشخص خواهد شد.

به روال مرسوم خبرنگاران در سالن مجمع عمومی نتوانستند حاضر باشند بنابراین پشت درهای بسته تالار سیف‌الله داد تا پایان مجمع عمومی ایستادند تا اینکه با پایان مجمع عمومی سینماگران در مواجهه با خبرنگاران تا حدودی به ابهام ها پاسخ دادند که در این میان علیرضا رضاداد در رفتارهایی مسبوق به سابقه ترجیح داد سوالات افکارعمومی را تقریباً بی‌پاسخ بگذارد و در این حد که عنوان کند تنها حامل پیام ایوبی برای اهالی خانه سینما بوده و کاره‌ای نیست، اکتفاء کند که طبیعتاً چندان رفتار قابل پذیرشی نبود.

سپس فرهاد توحیدی سخنگوی خانه سینما در جمع خبرنگاران حاضر شد و پاسخگوی برخی از ابهامات بود. توحیدی گفت: در جلسه اخیر مجمع عمومی خانه سینما با از دستور خارج کردن انتخابات، رأی به ابقای هیأت مدیره به مدت یک سال داده شد، در این شرایط مجمع عمومی به هیأت مدیره مأموریت داد تا در این مدت تشریفات ثبت قانونی صنوف را ادامه دهد تا هیچ شبهه‌ای در فعالیت خانه سینما و صنوف وجود نداشته باشد. به همین منظور نیز هیأت مدیره از صبح چهارشنبه از طریق مجاری مربوطه نسبت به ادامه روند ثبت صنوف اقدام خواهند کرد.

رئیس هیأت مدیره خانه سینما در پاسخ به پرسشی درباره احتمال ثبت صنوف به عنوان انجمن‌های فرهنگی در وزارت ارشاد بیان کرد: مجمع عمومی و هیأت مدیره خانه سینما نسبت به روشی که در وزارت ارشاد برای تأسیس انجمن‌های فرهنگی وجود دارد، نقد دارد، چرا که انجمن فرهنگی نمی‌تواند سرشت فعالیت صنفی را بازتاب دهد. با این حال ما سعی می‌کنیم در تفاهم با وزارت ارشاد، شورای عالی انقلاب فرهنگی و یا کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، صنوف را به سمت ثبت در وزارت ارشاد سوق دهیم.

توحیدی در پاسخ به پرسش دیگری درباره علت ثبت نشدن صنوف در پنج ماه گذشته عنوان کرد: ما در این مدت دو مأموریت داشتیم که یکی از آن‌ها ثبت اساسنامه خانه سینما بود، این فرایند از 27 مهرماه آغاز شد و در پایان دی‌ماه، هیأت رسیدگی و نظارت بر مراکز فرهنگی و هنری وزارت ارشاد اساسنامه خانه سینما را به ما ابلاغ کرد و در ادامه هیأت مدیره مراحل ثبت را در اداره ثبت شرکت‌ها دنبال کرد که اکنون به نتیجه رسیده است. پس از طی کردن مراحلی که عرض کردم، ثبت اصناف به طور جدی دنبال شد و مدارک همه صنوف مقرر تحویل هیأت رسیدگی در مراکز فرهنگی و هنری وزارت ارشاد شد.

سخنگوی خانه سینما درباره تفاوت طی این روند در دولت دهم و یازدهم بیان کرد: اراده‌ای که در دولت دهم مبنی بر طی این مراحل در مدت زمان اندک وجود داشت، به اراده طی کردن روند ثبت اصناف از طریق مجاری مربوطه و تشریفات قانونی تبدیل شده است. در هر صورت در شرایط فعلی پروسه ثبت اصناف در وزارت ارشاد و با قوانین موجود، پروسه‌ای زمان‌بر است که نمی‌توانیم آن را کاری کنیم. ما در هیأت مدیره و مجمع عمومی خانه سینما نسبت به روند ثبت اصناف به عنوان انجمن‌های فرهنگی نقدهایی جدی داریم، همان‌طور که در تمام این مدت نسبت به ریل‌گذاری این مسیر که در دولت گذشته انجام شد، نقد داشتیم. انجمن فرهنگی ماهیت صنفی اصناف را بروز نمی‌دهد اما متأسفانه با قوانین فعلی در وزارت ارشاد امکانی جز این وجود ندارد. ما یا باید از مجراهای دیگر، اصناف را ثبت کنیم و یا اینکه کوشش کنیم در هماهنگی با وزارت ارشاد برای تغییر قوانین از طریق شورای عالی انقلاب فرهنگی و یا مجلس شورای اسلامی امکان ثبت صنوف را یکبار برای همیشه در وزارت ارشاد فراهم کنیم.

وی در پاسخ به پرسشی درباره اینکه روند ثبت صنوف چقدر زمان می‌برد، بیان کرد:‌ مجمع عمومی با قید یک سال به ما مأموریت داده است و حتما باید در موعد مقرر مجمع عمومی مجدد برگزار شود. برآورد ما از مسیر فعلی این است که فرایند ثبت صنوف حدود شش ماه به طول خواهد انجامید.

توحیدی در ادامه در پاسخ به پرسشی درباره نامه رئیس سازمان سینمایی به هیأت مدیره خانه سینما مبنی بر به مصلحت نبودن برگزاری مجمع عمومی خانه سینما عنوان کرد: آقای ایوبی فقط توصیه کردند. من دوشنبه نامه‌ای به آقای ایوبی نوشتم و درخواست کردم که نماینده سازمان سینمایی برای مجمع عمومی معرفی شود و ایشان نیز در پاسخ به این نامه توصیه کردند که چون تشریفات ثبت صنوف در دست انجام است، به مصلحت است که مجمع عمومی به تعویق بیافتد. براساس نظر مجمع عمومی ما به بخشی از توصیه ایشان عمل کرده و به بخش دیگر عمل نکردیم.

سخنگوی خانه سینما در پاسخ به پرسشی درباره استمرار وضعیت مشکل برگزاری مجمع عمومی و انتخابات هیأت مدیره خانه سینما مانند دوره قبل گفت: تصور می‌کنم دوستانی که طرفدار سیاست فرهنگی دولت گذشته با آن مسیر ریل‌گذاری بودند، همچنان با اهرم‌هایشان فشارهای زیادی را وارد می‌کنند و بر انجام نظراتشان اصرار می‌ورزند. به نظر می‌رسد آن فشارها نباید تأثیری در امر تصمیم‌گیری دولت تدبیر و امید داشته باشد. با تمام احترامی که به دولت گذشته قائلیم، آن دولت به تاریخ سیاسی جمهوری اسلامی پیوسته است و دولت جدید با توجه به پشتوانه بزرگ رأی مردم که بخشی از آن براساس اعلام سیاست‌های روشن فرهنگی حاصل شد، باید به فعالیت خود ادامه دهد و در مقابل برخی از فشارها ایستادگی کند.

رئیس هیأت مدیره خانه سینما سپس تأکید کرد: ما به جِد خواستاریم که تفاوت معناداری در سیاست‌های فرهنگی و عملکرد دولت تدبیر و امید با دولت گذشته وجود داشته باشد و امیدوارم و البته کمک هم می‌کنیم که کارها به سمت مسیر وعده داده شده‌ی دولت تدبیر و امید سوق پیدا کند. همان‌طور که آقای روحانی به کرات در نطق‌هایشان تأکید کردند کار فرهنگ باید به اهل فرهنگ سپرده شود. این سیاست تغییر باید ادامه پیدا کند و اهل فرهنگ با تمام توان از سیاست‌های دولت یازدهم در این حوزه حمایت می‌کنند.

توحیدی تاکرد کرد: خیلی صریح می‌گویم که دولت‌های گذشته در عرصه سیاست خارجی و اقتصاد، کشور را به بن‌بست رساندند و دولت تدبیر و امید آمده است که به پشتوانه رأی ملت و با پشتیبانی مقام معظم رهبری این بن‌بست را بشکند. تنها روزنه‌ای که برای مخالفان باقی مانده، حوزه فرهنگ است تا از این طریق به دولت تدبیر و امید ضربه بزنند. البته در حوزه فرهنگ، دولت قبل کارنامه مثبتی ندارد اما در هر صورت عده‌ای تلاش می‌کنند تا از این حوزه فشارهایی را به دولت وارد کنند. ما وظیفه خود می‌دانیم و سعی می‌کنیم که با تأسی از سخنان بزرگان، آرامش را در کشور حفظ کرده، امید را احیا کنیم و امید خودمان را نیز از دست ندهیم. ما وظیفه خود می‌دانیم پشت سر بزرگان نظام حرکت کنیم تا ملت از این گردنه صعب‌العبور گذر کنند. در هر صورت دولت با چالش‌های زیادی از جمله برگزاری مرحله دوم یارانه‌های نقدی و... مواجه است.

رئیس هیأت مدیره خانه سینما در ادامه یادآور شد: اگر امروز ما از بخشی از مطالبات‌مان می‌گذریم و با صدای آرام حرف می‌زنیم چون مطمئن هستیم که دولت در بیان مواضع‌ خود صداقت دارد و در جهت عمل کردن به آن گام برمی‌دارد. در طول شش ماه گذشته خانه سینما طی تفاهم‌نامه‌ای با وزارت ارشاد 500 میلیون تومان بودجه گرفته است که البته این رقم خرج خورد و خوراک یک فیلم میلیاردی هم نمی‌شود. سال آینده نیز تلاش می‌کنیم با امضای تفاهم‌نامه‌ای با وزارت ارشاد بودجه این نهاد صنفی را تأمین کنیم ضمن آنکه سعی می‌کنیم از طریق پیدا کردن حامیان مالی و تشکیل تعاونی عام، مسائل اقتصادی خود را حل کنیم.

فرهاد توحیدی در پاسخ به پرسشی درباره وجود بعضی از مخالفت‌ها و برگزار نشدن انتخابات هیأت مدیره در مجمع عمومی خانه سینما بیان کرد: دوستانی که در مجمع بودند با وجود تمام مسائلی که مطرح کردند، با اکثریت آرا به ابقاء هیأت مدیره رأی دادند البته حتما ما نیز در عملکردمان در هیأت مدیره قبلی خطاهایی داشته‌ایم اما به هر صورت هیأت مدیره ابقاء شده است تا هیچ مخالفت جدی‌ای با این موضوع در مجمع عمومی نشد. در کل 30 صنف در مجمع عمومی حضور داشتند که 28 صنف با برگزاری انتخابات مخالف و دو صنف موافق بودند، همچنین تنها نمایندگان صنف سینمادارن به مجمع عمومی نیامده بودند.

حسین ترابی، داوود رسولیان، محمد آلادپوش، غلامرضا موسوی، بهروز شعیبی، شادمهر راستین، شاهین امین، همایون اسعدیان، جعفر صانعی‌مقدم، نازنین مفخم، غلامرضا آزادی، پروین صفری، آناهید آباد، علی قائم‌مقامی، امین تارخ، محمدرضا سکوت، مجتبی میرطهماسب، بیژن میرباقری، رضا کیانیان، رخشان بنی‌اعتماد، فاطمه گودرزی، آتیلا پسیانی، رسول صدرعاملی، مسعود نقاش‌زاده، عبدالله اسکندری، فرهاد توحیدی، سیروس الوند، امیر اثباتی، ابراهیم حقیقی، محمد سریر، حسن زاهدی، محمدرضا موینی، عزیز‌الله حمیدنژاد، محمدرضا مقدسیان، علیرضا خمسه، مجید برزگر، مهدی فخیم‌زاده، هنگامه قاضیانی، علی دهکردی، فرامرز قریبیان و... به نمایندگی از اصنافشان حضور داشتند.

دانلود
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
چه کارها!!!!!!!!!!!!!!!
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار