صفحه خبر لوگوبالا تابناک
مفید صفحه خبر نسخه موبایل
حسین راغفر در گفت‌و‌گو با «تابناک»؛

هزینه هدفمندی یارانه‌ها تا بیست سال گریبان کشور را می‌گیرد

اگر دولت پیش بود و‌‌ همان سیاست‌ها ادامه پیدا می‌کرد، مطمئن باشید ارز بالای ۵۰۰۰ تا ۷۰۰۰ تومان می‌بود و در حکم ‌فاجعه‌ای برای کشور بود. این تفاوت پدید آمده به دلیل حضور دولت جدید است و نباید این را ‌‌کتمان کرد، ولی این وضعیتی هم که‌ تا حدودی تثبیت شده، محصول سیاست اقتصادی دولت نیست.
کد خبر: ۳۸۵۰۴۱
| |
15628 بازدید
|
هزینه هدفمندی یارانه‌ها تا بیست سال گریبان کشور را می‌گیرددر سال‌های گذشته، مردم با مشکلات بسیاری به ویژه در زمینه افزایش تورم و گرانی‌های لجام گسیخته روبه‌رو شدند. نزدیک به شش ماه از عمر دولت یازدهم می‌گذرد و این در حالی است که آقای روحانی در مبارزات انتخاباتی، یکی از برنامه‌های خود را ثبات اقتصادی اعلام کرده بود. با روی کار آمدن دولت جدید، خواسته‌ها و انتظارات از دولت در زمینه اقتصادی به شدت افزایش پیدا کرد.

به گزارش «تابناک»، در همین شش ماه از آغاز کار دولت میان مخالفان و موافقان سیاست‌های اقتصادی دولت مناظره و کشمکش بزرگی رخ داده است. ‌‌موافقان بر این باورند که دولت توانسته با ‌سیاست‌های مدبرانه، ثبات را به اقتصاد برگرداند و در مرحله بعد به دنبال کاهش تورم گام برخواهد داشت.

‌اما‌ مخالفان بر این باورند که دولت برنامه خاصی برای اقتصاد ‌و ‌مدیریت واحدی ‌در زمینه اقتصادی ندارد. این گروه از فعالین اقتصادی می‌گویند، دولت جدید بیشتر تلاش می‌کند مشکلات اقتصادی خود را با بهبود اوضاع سیاست خارجی مناسب کند.

در همین راستا «تابناک» در گفت‌و‌گو با دکتر حسین راغفر، استاد دانشگاه و کار‌شناس مسائل اقتصادی، عملکرد دولت را بررسی کرده است.

* آقای دکتر،‌ عملکرد شش ماه دولت را در حوزه اقتصادی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟


ــ هم‌اکنون هجمه‌های بسیاری علیه دولت به راه افتاده است. البته بنده نه از دولت دفاع کرده و نه حمله می‌کنم، ولی بسیاری از حمله‌ها‌ به دولت، سیاسی است. دولت احمدی‌نژاد این همه در عرصه اقتصاد بد عمل کرد، ولی ‌کسی ‌به عملکرد بد او واکنشی نشان نمی‌داد.

* منتقدان اقتصادی دولت بر این باورند که دولت در عرصه اقتصاد، کار چشمگیری انجام نداده است؟ در این باره توضیحاتی بفرمایید.


ــ‌ یک نوع محافظه‌کاری افراطی در برنامه‌های دولت دیده می‌شود. احتمالا به دلیل همین هجمه‌های عظیمی که به دولت می‌شود، دولت راه رفتن عادی خودش را فراموش کرده است. منتقدان، دولت را‌ دستپاچه کرده‌اند و این ظلم بزرگی به کشور است. همه ما باید تلاش کنیم که دولت بتواند کار کند.

‌این تعارض‌ها بین دولت‌ ـ مجلس، دولت‌ ـ رسانه ملی، دولت ـ نهادهای قدرت در کشور باعث می‌شود که دولت نتواند کار کند؛ بنابراین، اگر نهادها‌‌ علائم مخالف هم ارائه و صادر کنند، این علائم متفاوت به جامعه بیرونی و به سرمایه‌گذاران انتقال داده می‌شود که مثلا الان فرصت سرمایه‌گذاری نیست که خطر بزرگی برای کشور پدید می‌آورد.‌ این همه رقابت‌های مخرب که در مقابل هم شکل گرفته، بلایی است که به جان مملکت ما افتاده است.

‌* پس علت ضعف دولت در بخش اقتصاد در این شش ماه چیست؟


ــ دولت علائمی از خود نشان نمی‌دهد که بتواند به تحرک اقتصاد ملی کمک کند. گویا بخشی از کندی در اقتصاد، محصول محافظه‌کاری افراطی در درون دولت ‌است. حملاتی که علیه دولت شکل گرفته، محافظه کاری را دوچندان کرده است. به نظرم هنوز ‌دولت نتوانسته‌ آن گونه که انتظار می‌رفته، علائم مناسبی به اقتصاد کشور ارائه کند.

* دولت در زمینه هدفمندی یارانه‌ها چگونه عمل کرده است؟


ــ سیاست‌های دولت در برنامه هدفمندی یارانه‌ها،‌ حکایت از همین محافظه‌کاری دارد.‌‌ دولت یک لایحه‌ای به مجلس می‌دهد و آن چیزی که مجلس تصویب می‌کند، تقریبا‌‌ همان چیزی است که انتظار می‌رفت. بعدا علائمی که ما از دولت می‌بینیم، این است که قرار نیست این برنامه اجرا شود.

دولت برنامه‌ای روشن برای حل معضلات اقتصادی کشور از جمله مدیریت بهینه منابع انرژی ندارد. البته هدفمندی یارانه‌ها و مدیریت انرژی دو موضوعی جدا از هم است. متأسفانه دولت پیش به دلیل مسائل سیاسی، هدفمندی یارانه‌ها را کاملا سیاسی کرد و عوارض جدی آن موجب فقر، فلاکت، گسترش بی‌کاری، رکود عظیم و تورم بالا شد و هزینه‌ای بسیار گزافی روی دست اقتصاد ملی ایران گذاشت که ‌این هزینه‌ها تا بیست سال دیگر گریبان کشور را خواهد گرفت؛ البته قرار نیست که چهار تن به نام تیم اقتصادی در دولت بیایند و معجزه کنند.

* درباره هدفمندی یارانه، یکی از نمایندگان مجلس گفته ‌که هدفمندی یارانه‌ها باید در مرحله نخست تمام شود؟ نظر شما درباره شیوه هدفمندی یارانه‌ها چیست؟


ــ بحث نمایندگان مجلس نسبت به مدیریت منابع انرژی و چگونگی استفاده است، که اسمش را هدفمندی گذاشته‌اند. پرداخت یارانه نقدی، عملا بخش عمده‌ای از نظام حمایتی کشور را رقم زده و البته این دو ‌کاملا جداست؛ یکی بحث مدیریت منابع انرژی است که ما از منابع انرژی خوب استفاده نمی‌کنیم و ائتلاف زیاد، هزینه‌های بسیار بالا و ارزان فروشی داریم. ‌این موضوع با موضوع بحث هدفمندی یارانه‌ها متفاوت است. راه حل‌هایی که برای هر کدام داده می‌شود، متفاوت است. اما این دو موضوع از لحاظی نیز به هم مرتبط هستند. آن چیزی که مجلس مطرح کرده، بیشتر ناظر به مدیریت منابع انرژی است و آنچه دولت برای خود اعلام می‌کند، مربوط به هدفمندی یارانه‌هاست.

* دولت در طرح جدید یارانه‌ها می‌خواهد مردم برای دریافت یارانه فرم خود‌اظهاری پر کنند. به نظر شما این شیوه می‌تواند به نتیجه برسد؟

ــ به نظرم آنچه ‌دولت مطرح می‌کند، درست است. باید افراد متقاضی، فرم تقاضای خود‌ را پر کنند. همه جای دنیا این گونه است و بر اساس آن شناسایی شوند. آنچه‌ دولت تعارف می‌کند این است که مردم با خود‌اظهاری خودشان کنار بروند؛ این شدنی نیست. هیج جای دنیا نیست که مردم را به شام دعوت کنند و بعد بگویند لطفا نخورید، چرا که شام کم است.

حالا چه کسی داوطلب می‌شود که نخورد، این موضوع محل بحث است. دولت باید از همین روش خود‌اظهاری و فرم پر کردن، افراد را شناسایی کند. بحث ما سر همین است که دولت چگونه باید شناسایی کند و چه اطلاعاتی بگیرد. چیزی که تاکنون حداقل بنده شنیدم کافی نیست که نتیجه مطلوب را بدهد.

* به نظر شما با این شرایط اقتصادی کشور اصلا باید مرحله دوم هدفمند کردن اجرا شود یا خیر؟


ــ بنده اصلا نمی‌فهم، مرحله دوم هدفمندی به چه معناست؟ ‌آن‌ها مسأله نظام حمایتی و مدیریت بهینه منابع انرژی را به هم گره زده‌اند. این دو اصلا هیچ ربطی می‌توانند با هم نداشته باشند. شما چه نظام تأمین اجتماعی داشته باشید یا نه، باید از منابع انرژی خوب استفاده کنید. چه ما از منابع انرژی خود استفاده کنیم یا نکنیم، باید برای گروه‌های پایین درآمدی یک نظام حمایتی داشته باشیم.

* یکی از انتقادات از دولت قبلی این بود که یارانه نقدی باعث تورم می‌شود. دولت جدید سبد کالا به مردم داد که این هم به مشکلاتی خورد‌. نظر شما چیست؟


ــ بحث سبد کالا انحرافی است و موضوع مهمی نیست، ولی دولت با این تصمیم منابع ملی را اتلاف کرد. باید برای این نوع کار‌ها برنامه‌ریزی کرد و آن را در نظام حمایت اجتماعی دید و نه به صورت صدقه به مردم. توزیع سبد کالا به این گونه، هزینه سیاسی، فرهنگی و اجتماعی برای جامعه به بار آورد؛ بنابراین، به نظرم می‌رسد که کارهایی مثل این را باید عملا متوقف ‌و آن را در نظام پویای و کارآمد در نظام حمایت اجتماعی طراحی کرد. همه اقدامات باید در نظام ملی حمایتی انجام بگیرد و نه در اقدامات یکباره و خلق‌الساعه و یک شبه.

دولت بر این باور است در اقتصاد کشور ثبات ایجاد کرده‌ و از سوی دیگر مخالفین می‌گویند دولت نتوانسته، تورم را کاهش دهد و گرانی را به ارزانی تبدیل کند. نظر شما در این مورد چیست؟


ــ گویا دولت بخشی را درست می‌گوید. تلاش‌های خارجی منجر به فروکش کردن التهاب‌ها و تثبیت بهای ارز شد. اگر دولت پیشین بود و‌‌ همان سیاست‌ها ادامه پیدا می‌کرد، مطمئن باشید ارز بالای ۵۰۰۰ تا ۷۰۰۰ تومان می‌بود و ‌فاجعه‌ای برای کشور به بار می‌آورد. این تفاوت ‌به دلیل حضور دولت جدید است و نباید آن را پنهان کرد؛ اما این وضعیتی هم که حالا تا حدودی تثبیت شده، محصول سیاست اقتصادی دولت نیست. ‌بخشی محصول سیاست خارجی دولت و بخشی هم محصول رکود اقتصادی است که باعث شده ‌تقاضا در جامعه کاهش یافته و به دنبال آن ‌تورم نیز کاهش یابد، ولی هنگامی که گروه‌ها‌یی به دولت حمله می‌کنند، باید توجه داشته باشند که اگر سیاست‌های دولت پیشین ادامه پیدا می‌کرد، امروز بهای ارز ۷۰۰۰ تومان و تورم‌ انفجاری افزایش پیدا کرده بود.

متن کامل گفت‌و‌گو را اینجا بخوانید.
مفید صفحه خبر نسخه موبایل
اشتراک گذاری
سفرمارکت
گزارش خطا
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۷
در انتظار بررسی: ۴۰
انتشار یافته: ۹۲
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۴۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۷
سلام، چرا از نظرات ايشون و امثال ايشون در دولت ها استفاده نميشه؟ كلاً بار علمي در اقتصاد ما كم هست.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۷
خب بسيار عالي
تا بيست سال ناکارآمدي خود را بعهده دولت نهم و دهم بگذاريد.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۳۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۷
وزیر اقتصاد و آقای نیلی جزو چند چهره ی برجسته اقتصاد در زمینه ی نظری هستن.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۲۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۷
البته اثرات دو دولت قبلي حداقل پنجاه سال باقي است.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۲۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۷
جالبه میگه به دولت قبلی انتقاد نمیشد!!!
تمام روزنامه و حتی تلوزیون و ... علیه دولت صحبت میکردند... نطق نماینده ها هم که همش علیه کارهای دولت بود بالخصوص همین سال آخر که چکیده این انتقادها را در انتخابات دیدیم که چه طور عمل کردند و حتی در گزارش 100 روزه رییس جمهور که به دولت قبل بود والان هم هنوز به دولت قبل انتقاد میکنند.
و سوال اینکه کی الان به این دولت در مورد اقتصاد ایراد دارد میگرد. بلکه انتقادها یکی به خاطر مذاکرات یکی سبد کالا و یکی هم گران کردن کالا ها در سال آینده توسط خود دولت است.
دانشجوی اقتصاد
| Iran, Islamic Republic of |
۰۷:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۸
آفای استاد، شوک ارزی حاصل 10 سال تثبیت قیمت دلار، علی رغم اختلاف شدید تورم ریال و دلار بوده است، نه دو سال هدفمندی!
اینکه کسی بگوید ارز با استمرار دولت قبل، طی 6 ماه دلار 7,000 تومان میشد، بر پایه کدام استدلال علمی بیان شده است؟؟!!!
اتفاقا وجود یک همچین افرادی که همواره به اسم علم و ... و با اهداف دیگر، آدرس غلط به اقتصاد میدهند، یاعث شده که امروز اقتصاد کشور به این شکل در بیاید.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۷
اقای اقتصاددان مطمین باش ارز 70000ریال خواهد شد روند افزایش ارز در بازه های زمانی را ملاحظه بفرمایید البته بعد از ان صفر ها حذف خواهد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۳۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۷
شما چه قدر اقتصاد خوندی؟این حرفی که میزنی علمیه؟میتونی از راه علمی اثباتش کنی؟کاش یاد بگیریم در مجبور نیستم در حوزه ای که بهش اشراف نداریم اظهار نظر کنیم.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۷
شما از رانت خواران سابق که فعلا دستشان کوتاه شده نیستید ؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۷
در چه مدتی؟ با توجه به تفاوت تورم ایران و امریکا روزی دلار بیش از این حرف ها هم خواهد شد ...... ان چه که نباید بشود سوداور بودن سفته بازی است و این کهخرید دلار ان قدر سود اور بشود که مردم به جای بانک و بورس پول را در خرید دلار بگذارند
سینا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۴۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۷
استاد تخفیف میدادید 20 سال!!!!!!!!!!
پاسخ ها
استاد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۷
تخفیف دادم که شد 20 سال.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۰۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۷
آقا سینا زمانیکه شما نظرات اساتیدی مثل آقای حسین راغفر را به سخره میگیرید اکثر مردم با جان ودل فشار اقتصادی را حس کرده اند و میفهمند که حرف ایشان از دل بر می آید و درست است
همون امثال شما بودکه با یک مثال ساده مرحله اول هدفمندی را توجیه کردید و گفتید: آیا انصاف است یک خانوار 8 لامپ داشته باشد ودیگری 80 لامپ و اقتصاددانانی که رییس جمهور سابق آنها را جملگی بیسواد خواند فریاد برآوردند درست است درست است
ولی امروز سینای عزیز اونیکه 80 لامپ داشت شده 3000 تا و اونی که 8 لامپ داشت شده یکی
اکنون برای خاموش کردن اون یکی هم اگر همت کرده اید سخنی نیست
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۷
مطمعن ؟
پاسخ ها
مهدی
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۷
ایران طعم عدالت راچشید در این چند سال سفرکن به شهرهای محروم متوجه میشوی که چند تا لامپ روشن ماند
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۷
گل گفتی .قرببون دهان آدم حق گو
فرهاد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۰۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۷
ما که نابود میشیم . نسل بعدی هم با همین بی مدیریتی نابود شده ان .
محمد صادق
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۷
کاملاً موافقم . بازار ثبان پبدا کرده و دولت هم کار خاصی نکرده . در واقع شاید برای یک بازه کوتاه همین بهترین کار بود که دولت دائماً به پر و پای بازار نپیچه . همین که دولت کار خاصی نمیکنه فعلاً بزرگترین کاره . باید طوفانهایی که ایجاد شده بود بخوابه تا بشه ادامه مسیرو دید و راهو ادامه داد . به نظرم عاقلانه ترین کار دولت همین کار بود که کاری نکرد .
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۲۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۷
مرگ بر گرونی.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۲۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۷
به چند تا کشور فحش بده دلت خنک شه..... گرونی هم مرگ بر داره؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۷
هدفمندی طرح خیلی بدی است تورم را به شدت افزایش می دهد و پایان آن هم معلوم نیست کی فرا می رسد.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۷
20 سال؟ فکر کنم منظور ایشان 2000 سال بوده
برچسب منتخب
# جام جهانی ۲۰۲۶ # آیت الله سید مجتبی خامنه ای # عملیات وعده صادق 4 # جنگ منطقه ای # جنگ ایران و اسرائیل # جنگ ایران و آمریکا # شهادت رهبر انقلاب # مذاکرات ایران و آمریکا
نظرسنجی
آیا جام جهانی می‌تواند مانع جنگ آمریکا با ایران شود؟