بازدید 4365
در درس خارج از فقه مراجع تقلید عنوان شد

تاکید مراجع تقلید بر حفظ خطوط قرمز

کد خبر: ۳۸۴۴۷۶
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۲ - ۲۱:۱۹ 05 March 2014
مراجع عظام و علمای حوزه علمیه، امروز در بیانات و جلسات درس خارج ازفقه خود، به بیان مسائل مهم روز دنیا مانند رهبران کفار و انحرافات ایجاد شده توسط آنان و ضرورت جلوگیری از انتشار مطالب نامناسب در رسانه ها پرداختند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، مراجع عظام و علمای حوزه علمیه، امروز در بیانات و جلسات درس خارج ازفقه خود که در مسجد اعظم حرم مطهر حضرت معصومه (س) برگزار شد، به بیان مسائل مهمی پرداختند.

**آیت الله جوادی آملی: اختیار از انسان است که چه مسیری برای زندگی انتخاب کند

آیت الله عبدالله جوادی آملی ظهر امروز در جلسه تفسیر قرآن خود، با اشاره به اینکه نوغ خلقت انسان به آزادی اوست، اظهار کرد:‌‌ خداوند انسان را آزاد آفریده است و از سوی دیگر راه درست و اشتباه را به او نشان داده است و اختیار از انسان است که کدام مسیر را انتخاب کند.

وی با اشاره به عدم تفاوت زن و مرد افزود: همان طور که در آیه سوره احزاب مطرح شده است، هیچگونه فرقی میان زن و مرد نیست.

آیت الله جوادی آملی افزود: برخی از زن‌ها به خانواده خود در روز قیامت ملحق می‌شوند و این در حالی است که کافران‌‌ همان ظالمان هستند و کمال ظلم در کفر مردم است و کسانی هم که در این گروه هستند دچار عذاب الهی می‌شوند و عذاب بیشتری را متحمل می‌شوند.

رهبران کفار عذاب خواهند دید

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به رهبران کفار عنوان کرد: رهبران کفار علاوه بر عذابی که در روز قیامت نصیبشان می‌شود، عذاب افرادی را که به گمراهی کشاندند، نیز تحمل می‌کنند و در این بین  مردم کافر نیز عذابی را به خاطر به قدرت رساندن رهبر کفار تحمل می‌کنند.

آیت الله جوادی آملی با اشاره به اینکه خداوند به مردم راه برگشت به سوی خود را می‌دهد اظهار کرد: خداوند به مردم اجازه توبه و بازگشت به سوی خود را می‌دهد و در این برخی از مردم از گناهان گذشته خود پشیمان می‌شوند و به راه راست و مسیر الهی گام بر می‌دارند.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به انسانی که سعی در اختلاف افکنی در میان مردم را دارند عنوان کرد: خداوند به مومنان پاداش و جزای را در دنیا و آخرت می‌دهد و از سوی دیگر به کسانی که راه اشتباه و نادرست و اشتباه و سعی در تفرقه افکنی در میان مردم دارند دچار عذاب الهی می‌شوند.

**آیت الله نوری همدانی: تولی و تبری جایگاه بسیار مهمی در اسلام دارند

آیت الله حسین نوری همدانی نیز در جلسه درس خارج از فقه خود با اشاره به اهمیت تولی و تبری اظهار کرد: مسئله تولی و تبری در اسلام جایگاه بسیار مهم دارد همانطوری که تولی نسبت به اهل بیت و دوستانشان دارند، بر مومن لازم، ضروری و واجب است که دشمنان خدا را نیز دشمن بدارند.

وی با اشاره به دشمنان الهی افزود: برخی از مردم با احکام الهی مخالفت می‌کنند؛ این در حالی است که آنان دشمنان الهی هستند و به نوعی خود را گول می‌زنند.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به درست نبودن اینکه برخی‌ها می‌گویند ما قائل به صلح کل هستیم، عنوان کرد: اسلام دین جامعی است که در تمامی ابعاد اجتماعی زندگی انسان‌ها فرامین دارد؛ خلاصه کردن آن تنها در اخلاقیات، ظلم به اسلام است.

مردم تبری خود را نسبت به دشمنان ابراز کنند

آیت الله نوری همدانی با اشاره به سخنان اخیر اوباما و نتانیاهو در حاشیه اجلاس آیپک عنوان کرد: نتانیاهو با کمال وقاحت و بی‌شرمی ایران را ترویست می‌داند و می‌گوید دشمنان اصلی ما ایران، حزب الله لبنان و مقاومت سوریه هستند.

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: مردم باید همواره هوشیار باشند و تبری خود را نسبت به این گونه دشمنان کینه توز ابراز کنند و از این رو شناخت نقشه‌های دشمنان برای همگان لازم و ضروریست.

**آیت الله سبحانی: شرع بر اصول همگانی و پذیرفته شده حکم می‌کند

آیت الله جعفر سبحانی نیز صبح امروز در جلسه خارج از اصول خود با اشاره به حکم عقل همگانی اظهار کرد: شرع بر اصولی حکم می‌کند که همگانی و در بین مردم پذیرفته شده باشد.

وی افزود: قرآن به وجود حجت شرعی در روی زمین حکم می‌کند و اگر عقل حجت است، باید این عقل به گونه‌ای حکم کند که تمامی افراد بتوانند از آن پیروی کنند.

آیت الله سبحانی با اشاره به یکی از آیات قرآن کریم عنوان کرد: باید در میان مردم یک راهنما باشد و زمانی که انسانی دچار اشتباه و گناه می‌شود و افراد دیگری در دل عمل او را تایید می‌کنند، آن‌ها نیز دچار اشتباه و گناه شده‌اند و باید توبه کنند.

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: برخی از مردم تمامی انبیا خداوند را انکار کرده‌اند و این در حالی است که اگر فردی یکی از انبیا را انکار کند، تمامی انبیا را انکار کرده‌اند.

آیت الله سبحانی با اشاره به اینکه برخی از رسانه‌ها آیات الهی را انکار می‌کنند، عنوان کرد: در برخی مواقع شاهد رد برخی از احکام الهی توسط رسانه‌ها هستیم که مردم نباید به سخنان این رسانه‌ها گوش فرا دهند و اینجای تعجب است که برخی رسانه‌ها به خود جرات می‌دهند و احکام الهی را رد می‌دهند.

استاد برجسته حوزه علمیه قم به انتشار مطالب بد و نامناسب در مورد ‏دین در برخی نشریات و مجلات اشاره کرد و گفت: تعجب می‌کنیم در مملکتی اسلامی چگونه ‏می‌شود که به حضرت علی(ع) توهین می‌کنند یا اینکه احکام قرآن را زیر سئوال می‌برند.‏

**آیت الله مکارم: افراد با فروتنی و اخلاق خود جایگاهشان را در جامعه تثبیت می‌کنند

آیت الله ناصر مکارم شیرازی صبح امروز در جلسه خارج از فقه خود با اشاره به اینکه برخی از افراد سعی در جلوس بر مهم‌ترین جایگاه مجلس را دارند اظهار کرد: جایگاه مردم در مجالس بزرگی و کوچکی فرد را نشان نمی‌دهد و فرقی میان بالا و پایین مجلس نشستن وجود ندارد و تنها افراد با فروتنی و اخلاق خود جایگاه خود را در جامعه تثبیت می‌کنند.

وی با اشاره به حدیثی از امام حسن عسگری (ع) اظهار کرد: کسی که راضی به کمتر از مقامش در مکانی باشد، خداوند و فرشتگان تا زمان حضور وی در مجلس به او درود می‌فرستند.

آیت الله مکارم شیرازی افزود: فروتنی و تواضع در اسلام بسیار مورد تاکید قرار گرفته است و در این میان به جوانان توصیه شده است که مغرور و خود خواه نباشند و الگوی خود را ائمه اطهار (ع) که نمونه‌ای از فروتنی و تواضع هستند قرار دهند.

برخی ماهیت واقعی امریکا را هنوز نشناخته اند

مرجع تقلید جهان تشیع با اشاره به اینکه برخی ماهیت واقعی امریکا را هنوز نشناختند، عنوان کرد: امریکا حیات خود را در ناامنی جهان می‌داند زیرا که با نا‌امنی می‌توانند کشور‌ها را مورد استعمار قرار دهند و از سوی دیگر سلاح‌های خود را به فروش می‌رسانند.

وی افزود: امریکا تمامی کشورهای همسایه ایران را مورد حمله خود قرار داده است و در خال حاضر به کشور اوکراین یورش برده‌اند و کشته شدن افراد را تنها نظاره می‌کنند این در حالی است که در ایران فردی مجرم اعدام شود آن را غیر انسانی می‌خوانند.

مرجع تقلید جهان تشیع خاطرنشان کرد: در حال حاضر کتاب‌های که بر اساس خرافات هستند در حال چاپ هستند که نباید به اینگونه کتاب‌ها اجازه چاپ داد زیرا که برخی از مردم به این خرافات عمل می‌کنند و نتیجه‌ای نمی‌گیرند و از همین رو سبب بی‌اعتمادی به دین می‌شوند.

**آیت الله علوی گرگانی: وارثان زمین، مومنان و عبادالله هستند

آیت الله علوی گرگانی در دیدار پرسنل هوا فضا سپاه با اشاره به اینکه همه ما باید آماده ظهور بقیه الله (عج) باشیم، اظهار کرد: خداوند در قرآن این مژده را به بندگان مومن خود داده است که وارثان زمین مومنان و عبادالله هستند.

مرجع تقلید شیعیان با اشاره به اینکه مومنان و بندگان صالح خدا از دیدن وقایعی که بر سر انسان‌ها به جهت دنیاطلبی می‌آید مضطرب می‌شوند، افزود: خدا به این بندگان خود مژده داده که شاید در دنیا چند روزی جنگ و خونریزی و قتل و غارت رخ دهد اما خدا وعده داده است که وارث زمین عاقبت عبادالصالحون هستند.

استاد سطوح عالی حوزه علمیه خاطرنشان کرد: وارثان زمین بندگان صالح خدا هستند که در این میان مصداق بارز این بندگان صالح را می‌توان حضرت بقیه الله (عج) عنوان کرد.

آیت الله علوی گرگانی عنوان کرد: باید برای ظهور امام عصر (عج) آماده کنیم و این آمادگی به صورتی باشد که احساس کنیم آیا خانه خود را به گونه‌ای ساخته‌ایم که از امام (ع) پذیرایی کنیم؟

مرجع تقلید شیعیان با تاکید براینکه وعده خداوند حق است و به طور قطع رخ می‌دهد، تصریح کرد: ما باید زمینه ظهور را فراهم کنیم و این موضوع جز با پاک کردن اعمال و نیات محقق نمی‌شود. امام عصر (عج) فرمانده عالم تکوین است؛ پس باید کشورمان را بسازیم که حضرت ولی عصر (عج)، ایران را خانه خود بدانند.

**حجت الاسلام سعیدی: فعالیت‌های مدیران قم برای خدمت به این شهر، دارای قداست خاصی است

حجت الاسلام والمسلمین سعیدی در دیدار با مهندس عفتان مدیرکل منابع طبیعی استان قم اظهار کرد: فعالیت ها و انگیزه های مدیران قم برای خدمت به این شهر دارای قداست خاصی است.  

وی با بیان این که خداوند بر ضرورت نگرش جهاد فی سبیل الله در افراد تاکید کرده است، گفت: هرنوع اقدام جهادی از ارزش و منزلتی برخوردار

نیست؛ چرا که تکفیری ها نیز جهاد می کنند، اما برای خدا نیست.

حجت الاسلام و المسلمین سعیدی با اشاره به مدیریت جهادی حضرت یوسف(ع) در زمان هفت سال قحطی مصر، ابراز داشت: استان قم کویری است، اما در این منطقه نیز سرمایه هایی وجود دارد که اگر با همت مسئولان و مردم مدیریت شود، بسیار ارزشمند خواهند بود.

وی افزود: با بسیج همگانی مسئولان و مردم به سرمایه های ارزشمندی دست خواهیم یافت که پیش از آن فکر نمی کردیم وجود داشته باشد.

**حجت الاسلام غرویان: ایجاد زمینه تقرب فرد نیکوکار به سوی خدا، از برکات انفاق است

حجت الاسلام والمسلمین محسن غرویان در گرامیداشت 14 اسفند، روز احسان و نیکوکاری، اظهار کرد: بی شک یکی از مهم‌ترین برکات و دستاوردهای احسان و انفاق در جامعه این است که زمینه و بستر لازم برای تقرب فرد نیکوکار به سوی خدای متعال فراهم می شود.

وی افزود: تقویت روحیه همبستگی و مودت و نیز برقراری ارتباط عاطفی و قلبی با انسان‌ها، از دیگر برکات ترویج فرهنگ احسان و نیکوکاری است.
این استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که احسان تنها منحصر به امور مالی و مادی نمی شود، گفت: همین که فرد توانا دست یک انسان ضعیف و مستحق را بگیرد و به او کمک کند، مصداق احسان است و فرد نیکوکار در نزد پروردگار جایگاه رفیعی بدین وسیله پیدا می کند.

وی در ادامه با تاکید بر این که در آستانه تعطیلات نوروز و شب عید، نباید از وضع نیازمندان جامعه غافل شویم، بیان داشت: رسانه های جمعی به ویژه صدا و سیما باید با تهیه اخبار و گزارش هایی، مردم را نسبت به اهمیت دستگیری از نیازمندان و محرومان آگاه کنند و بیش از پیش به ترویج فرهنگ احسان و نیکوکاری در جامعه اهتمام ورزند.


تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # موسسه مصاف
آخرین اخبار
وب گردی