بازدید 15364

«مدلینگ» در مسیر اسلامی و قانونی شدن

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از تدابیری برای قانونمند شدن «مدلینگ» و استفاده از مدل های اسلامی به منظور تبلیغات لباس و پوشاک در کشور خبر می دهد.
کد خبر: ۳۸۳۶۶۱
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۶:۵۶ 03 March 2014
در شرایط کنونی که تب مدل شدن در بین دختران و پسران جوان، داغ شده است عده ای برای شبیه شدن به چهره برخی از مدل های غربی و بازیگران، دست به دامان هر جراح زیبایی می شوند و میلیون ها تومان را در این مسیر، هزینه می کنند، در مقابل هم عده ای سودجو از این آب گل آلود تا می توانند ماهی گیری می گیرند.

به گزارش فارس، از استفاده ابزاری از این جوانان در انواع شوها و مزون های زیرزمینی لباس گرفته تا بهره کشی از آنها در ژورنال های نیمه عریان فراوان در بازار به منظور فروش بیشتر محصولات تولیدی های پوشاک.

اما آیا «مدلینگ» در کشور اسلامی ایران، مورد تأیید است یا رد؟


«مد و لباس» موضوعی است که طی سالهای گذشته به منظور غرق نشدن در مدهای وارداتی به کشور، مورد تأکید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار گرفته و به همین منظور نیز کارگروه ساماندهی مد و لباس در زیرمجموعه این وزارتخانه راه اندازی شده است.

این کارگروه اخیراً درباره فعالیت کاری آقایان و بانوانی که در راستای ترویج پوشش‌های مناسب و مورد تأیید اسلامی فعالیت تبلیغاتی انجام می‌دهند، استفتائی از مقام معظم رهبری انجام داده است که متن این پرسش و پاسخ به شرح زیر است:

«سؤال: آیا فعالیت کاری آقایان و بانوانی که در راستای ترویج پوشش‌های مناسب و مورد تأیید اسلامی فعالیت تبلیغاتی انجام می‌دهند یعنی عکس و تصویر ایشان در جراید یا رسانه‌های مورد تأیید منتشر می‌گردد و یا دیگران لباس پوشیده شده توسط ایشان را می‌بینند، از لحاظ شرعی ایراد دارد؟

پاسخ: با حفظ پوشش کامل و حریم ضوابط شرعی و مقررات اسلامی، مانعی ندارد.

شماره استفتاء: 412818»

موضوع «مدلینگ» از موضوعاتی است که ظاهراً توسط کارگروه مد و لباس وزارت ارشاد قرار است در مسیر اسلامی و قانونی شدن قرار گیرد.

حمید قبادی، دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت وگو با خبرنگار گروه جامعه فارس در این باره می گوید: قرار است بانک اطلاعات مدلینگ را طراحی کنیم که منطبق با اصول و مقررات اسلامی و دینی عمل خواهد کرد.

به گفته قبادی از این پس مدل هایی که مورد تأیید کارگروه ساماندهی مد و لباس هستند، کارت صلاحیت دریافت می کنند.

وی با انتقاد از وضعیت موجود در جامعه و افرادی که خود را به عنوان مدل، معرفی و کار می کنند، تأکید می کند: برخی افرادی که در کشور ما در حال حاضر ادعای مدل بودن دارند و تصاویرشان در مجلات زیرزمینی منتشر می شود یا مخفیانه در شوهای لباس حضور می یابند نه تنها در کشور خودمان بلکه در هیچ کشور دیگری هم، ویژگی مدل را ندارند، 10 نوع عمل جراحی در صورت و انواع تزریق ها و... در مدلینگ مردود است.

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح می کند: همه جای دنیا طبیعی بودن اهمیت دارد و این موضوع در ساماندهی مدلینگ، برای کارگروه نیز مورد تأکید است.

قبادی از راه اندازی مرکز آموزش مدلینگ در آینده ای نزدیک خبر می دهد و می گوید: در بحث آموزش در زمینه های مختلف تربیت مربی، مدل، موسسات به کارگیری مدل ها و... با حفظ تمام شئونات اسلامی، فعالیت انجام خواهد شد. سرفصل هایی برای این دوره ها نوشته شده است و در هر رشته تقریباً 25 ساعت آموزش داده می شود.

وی در پاسخ به اینکه قوانین مدلینگ به شیوه اسلامی از کجا به دست آمده است، تصریح می کند: بخشی از قاعده ها از تحقیق در مدرسه ها و آموزشگاه های تخصصی مدلینگ در دنیا است اما بخش مهم آن، توجه به حفظ شئونات اسلام و رعایت مسائل عرف کشور اسلامی خودمان بوده است.

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس، ساماندهی مدلینگ را در سه بخش زنان، مردان و کودکان عنوان کرده و تأکید می کند: قرار نیست استفاده هایی که از مدل ها در کشورهای دیگر می شود ما نیز به همان شیوه عمل کنیم.

قبادی می گوید: استانداردها در زمینه مدلینگ بر اساس قوانین و قواعد اسلامی پس از بررسی های لازم در کارگروه ساماندهی مد و لباس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نهایی و تصویب می شود تا جلوی بسیاری از سوء استفاده ها در این باره در جامعه گرفته شود.

وی تأکید می کند که در زمینه مدلینگ باید بر اساس واقعیت های جامعه تصمیم گیری شود و تنها پاک کردن صورت مسئله در این مورد کارگشا نخواهد بود بلکه به منظور جلوگیری از سوء استفاده ها باید در مسیر شرعی و عرفی، این موضوع را در جامعه حل کرد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل