بازدید 68167
معاون وزیر خارجه در گفت‌و‌گو با «‌تابناک‌» عنوان کرد؛ (بخش نخست)

وزارت خارجه در دوره جدید چگونه نیرو استخدام خواهد کرد؟

افزایش ۲۲ درصدی بودجه جاری در حالی که نرخ ارز ۱۰۴ درصد افزایش داشته، اصلا نمی‌تواند پاسخگو باشد. پس بودجه‌ روی کاغذ افزایش یافته، ولی در عمل بودجه کاهش داشته است. به همین دلیل، ما مجبوریم به دلیل تنگناهای بودجه‌ای برخی از سیاست‌های ریاضتی همچون تعدیل نیرو‌ها در نمایندگی‌های ما در خارج از کشور، در وزارت خارجه را پیگیری کنیم.
کد خبر: ۳۸۳۰۸۷
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۳:۰۹ 01 March 2014
وزارت خارجه در دوره جدید چگونه نیرو استخدام خواهد کرد؟با ورود محمد جواد ظریف به وزارت خارجه، بار دیگر این وزارت‌خانه بر سر زبان‌ها افتاد. این در حالی است که معاونت مالی و اداری وزارت خارجه، یکی از مهم‌ترین معاونت‌های این وزارت خارجه به شما می‌رود که کمتر از آن شنیده می‌شود. موضوعات زیادی از قبیل مأموریت‌ها، تغییر سفرا، استخدام و... در حوزه اختیار این معاونت است.

در همین راستا، «تابناک» در گفت‌و‌گو با مهدی دانش یزدی، معاون جدید اداری و مالی وزارت خارجه، موضوعاتی چون تغییرات در وزارت خارجه، وضعیت استخدام، بودجه وزارت خارجه‌ و... را بررسی کرده است.

مهدی دانش‌یزدی پس از روی کار آمدن دولت جدید به عنوان معاون اداری و مالی وزارت خارجه انتخاب شد. وی که کمتر علاقه‌مند به گفت‌و‌گو با رسانه‌هاست، پیش از این در سمت‌های مدیرکل حقوقی و معاون سابق نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد در نیویورک فعالیت کرده ‌‌و‌ همچنین عضو هیأت علمی دانشکده روابط بین‌الملل وزارت خارجه نیز هست.

* هنگامی که شما به معاونت اداری و مالی وزارت خارجه منصوب شدید، چه مشکلاتی پیش روی داشتید؟


ـــ سخن گفتن از مشکلات با توجه به حساسیت این وزارت‌خانه کار چندان درستی نیست. وزارت خارجه یک وزارت‌خانه حاکمیتی ‌و بخشی از سیستم اداری کشور است و تافته جدا بافته از نظام اداری کشور نیست. وزارت خارجه طبعا با مشکلاتی که نظام اداری کشور دارد، کم و بیش روبه‌روست.

هر وزارت‌خانه‌ بنا به وظایفش‌ مشکلات خاص خود را دارد. بنده در آغاز ورود به این مسئولیت به رغم ۳۱ سال سابقه کار در وزارت خارجه ترجیح دادم با دوستانی که پیش از من در بخش اداری و مالی مسئولیت داشتند، مشورت کنم. در این مشورت‌ها به سه موضوع برخورد‌م که هر کدام از آن‌ها موضوعات مهمی است که وزارت خارجه با آن دست و پنجه نرم می‌کند و یا با آن روبه‌روست. البته در وزارت خارجه موضوعات و مسائل بسیاری است که پرداختن به آن‌ها فعلا در اینجا مقدور نیست. به هر حال سه مشکل اصلی وزارت خارجه عبارتند از بودجه، تشکیلات و نیروی انسانی.

۱ـ در رأس همه مشکلات، بحث بودجه و پول است. هیچ دستگاهی نمی‌تواند بدون منابع مالی کافی اداره می‌شود. شما باید منابع لازم مالی‌ داشته باشید تا از طریق آن منابع بتوانید برنامه‌های خود را در حد مطلوب اجرا کنید.

۲ـ تشکیلات و ساختار وزارت خارجه بحث مهمی است. اگر شما تشکیلات منضبط و منسجم نداشته باشید، هرج و مرج پدید می‌آید.‌ پس از انقلاب، هر یک از وزرای خارجه بنا بر مصلحت و صواب‌دید خود تغییراتی در ساختار به وجود آورده‌اند.

۳ ـ نیروی انسانی سرمایه اصلی وزارت خارجه است. نیروی انسانی برای هر دستگاهی جنبه حیاتی دارد.

این سه موضوع برای ما بسیار اهمیت دارد. زمانی که بنده تصدی معاونت اداری و مالی را به عهده گرفتم، این مشکلات برای بنده روشن و محسوس‌تر شد. اولویت کاری من در این سه زمینه متمرکز است و در هر سه زمینه هم ما مشکلات عدیده‌ای داریم. البته ‌اکنون وضعیت بودجه برای ما اولویت بیشتری دارد.

* امسال بودجه وزارت خارجه در لایحه بودجه دولت افزایش پیدا کرده است؟ این افزایش به چه میزان بوده است؟


ـــ بودجه وزارت خارجه چیز محرمانه و غیرشفافی نیست. بودجه جاری وزارت خارجه مصوب برای سال ۹۲، ۵۳۴ میلیارد تومان است که در صورت تحقق کامل این بودجه باز هم کسری بیش از ۱۰۰ میلیاردی داریم. با این حال، برای سال ۹۳ در مرحله اول بودجه سال ۹۲ مبنا قرار گرفت. با تلاش‌ها و ‌مذاکراتی که با معاونت برنامه ریزی دولت به عمل آمد، بودجه سال ۹۳ نخست به ۶۰۰ میلیارد تومان و نهایتا در روز آخر که بودجه در هیأت دولت به تصویب رسید به ۶۵۳ میلیارد تومان افزایش پیدا کرد؛ یعنی بودجه ما برای سال ۹۳ تقریبا ۲۲ درصد افزایش پیدا کرد، ولی در برخی ‌اخبار آمده بود که بودجه سال آینده وزارت خارجه ۶۶ درصد افزایش پیدا کرده است.

مطلبی که در برخی سایت‌ها نوشته شد، مبنی بر اینکه بودجه وزارت خارجه ۶۶ درصد افزایش پیدا کرده، درست نیست. کل بودجه‌ای که به وزارت خارجه تعلق گرفته و دولت اعلام کرده ۸۳۰ میلیارد تومان است، ولی آن ۸۳۰ میلیارد تومان علاوه بر بودجه جاری، بودجه حق عضویت ایران در سازمان‌های ‌منطقه‌ای و جهانی و نیز بودجه برخی تشکیلات تابعه وزارت خارجه مثل دانشکده روابط بین‌الملل را شامل می‌شود.

نکته‌ای که باید اینجا به آن اشاره شود، اینکه بیشتر هزینه‌های وزارت خارجه به صورت ارزی است و بسیاری از اقدامات ما به ارز نیاز دارد. این در حالی است که مشکلات ارزی دولت نیز برای کسی پوشیده نیست. ما هم مثل بسیاری از دستگاه‌های دولتی دیگر باید به نرخ مبادله‌ای ارز بخریم. برای وزارت خارجه نرخ مرجع وجود ندارد.

اگر ما سال گذشته ارز مورد نیاز خودمان را از طریق ارز مرجع تأمین می‌کردیم، امروز باید با ارز مبادلاتی تأمین کنیم. وزارت خارجه یک دستگاه ارز‌بر است که تقریبا ۷۰ درصد هزینه‌های آن به صورت ارزی است. با توجه به تغییر نرخ ارز و تغییرات هزینه‌های نمایندگی‌های ما در خارج از کشور هزینه‌ها بسیار افزایش پیدا کرده است؛ بنابراین، افزایش ۲۲ درصدی بودجه جاری در حالی که نرخ ارز ۱۰۴ درصد افزایش داشته، اصلا نمی‌تواند پاسخگو باشد. پس بودجه روی ‌کاغذ افزایش پیدا کرده است، ولی در عمل بودجه کاهش یافته است. به همین دلیل، ما مجبوریم به دلیل تنگناهای بودجه‌ای برخی از سیاست‌های ریاضتی، مثل تعدیل نیرو‌ها در نمایندگی‌های ما در خارج از کشور، در وزارت خارجه را پیگیری کنیم.

البته ما می‌دانیم منابع دولت نیز محدود است و دولت هم که کارخانه چاپ اسکناس نیست. تلاش ما بر این است که بتوانیم ضمن درک شرایط موجود با این بودجه چرخ وزارت خارجه را بچرخانیم.

* آیا بودجه‌ای که برای سال آینده تصویب شده، کفاف وزارت خارجه را می‌دهد؟


ـــ قطعا جواب بنده خیر است. این بودجه نیازهای وزارت خارجه را تأمین نمی‌کند. امیدواریم در سال آینده با گشایش در برخی‌ درآمدهای دولت، بتوانیم گشایش مطلوبی در بودجه وزارت خارجه داشته باشیم.

* شما یکی از مشکلات وزارت خارجه را بحث نیرو در وزارت خارجه دانستید؟ در این موضوع چه مشکلاتی پیش روی دارید؟


ـــ بحث نیرو یکی از بحث‌های اساسی وزارت خارجه است. وزارت خارجه از آغاز راه‌اندازی دانشکده روابط بین‌اللمل تلاشش این بوده ‌که نیروی کار‌شناسی خودش را از دانشجویانی که در دانشکده می‌پذیرد و تربیت می‌کند، تأمین کند. من هم افتخار این را دارم که از سال‌های گذشته در دانشکده تدریس می‌کنم. امروز دانش آموختگان دانشکده که در خلال دو دهه گذشته جذب وزارت خارجه شده‌اند، بدنه اصلی کار‌شناسی وزارت خارجه را تشکیل داده‌اند. من اینجا شهادت می‌دهم بسیاری از این همکاران از بهترین کار‌شناسان وزارت خارجه هستند. در واقع بار اصلی کار‌شناسی دستگاه دیپلماسی کشور بر روی دوش فارغ التحصیلان دانشکده بوده و هست.

برای ورود به وزارت خارجه اشتیاق زیادی بین فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های مختلف کشور وجود دارد و دانشجویان مستعد بسیاری داوطلب ورود به وزارت خارجه هستند. البته استخدام در وزارت خارجه محدود به فارغ التحصیلان دانشکده روابط بین‌الملل نبوده و نخواهد بود. در واقع استخدام در وزارت خارجه در انحصار دانشکده روابط بین‌الملل نیست.

نظر شخصی من این است که دانشکده روابط بین‌الملل خدمات بزرگی برای وزارت خارجه انجام داده است. متقابلا وزارت خارجه نیز سرمایه‌گذاری بزرگی برای دانشکده انجام داده است. اما این امر به معنای آن نیست که نیروی کار‌شناسی وزارت خارجه باید منحصرا از بین دانش آموختگان دانشکده روابط بین‌الملل تأمین شود. دانش آموختگان دانشگاه‌های دیگر که در رشته‌های مطلوب وزارت خارجه تحصیل کرده‌اند و دارای استعداد و انگیزه باشند و از دانش کافی در زمینه زبان خارجی نیز برخوردار باشند، باید جذب شوند. ما باید زمینه و فرایندی را فراهم کنیم که‌ وزارت خارجه در یک رقابت شفاف، بتواند نیروهای مورد نیاز خود را جذب کند.

* وضعیت کنونی نیرو در وزارت خارجه چگونه است؟


ـــ وزارت خارجه در سال‌های گذشته از نظر تأمین نیرو کارهایی انجام داده و به همین دلیل ما در ابتدا تصمیم گرفتیم جهت سامان‌دهی به نیروهای موجود تا اطلاع ثانوی نیروی جدید نگیریم.
در اردیبهشت سال ۹۱ وزارت خارجه آزمون استخدامی برگزار کرده است. در آن آزمون بیش از بیست هزار تن شرکت کردند، ولی ‌۲۵۰ تن از آن‌ها توانستند نمره بالای ۶۰ کسب کنند. از این ۲۵۰ نفر پس از گزینش‌های لازم، وزارت خارجه توانسته‌ حدود هشتاد تن را جذب کند. بالطبع این تعداد نیرو نمی‌تواند نیازهای وزارت خارجه را تأمین کند. به همین خاطر ما در نظر داریم نیروهایی را که قبلا آزمون داده‌اند و پرونده آن‌ها به نتیجه قطعی نرسیده، بررسی کنیم. با این دیدگاه که اگر افراد دیگری که حائز شرایط هستند و نتوانسته‌اند به هر دلیلی در مرحله نخست پذیرفته شوند، بتوانیم جذب کنیم.

وزارت خارجه علاوه بر رشته‌های مطلوب خود که در مقررات تشکیلاتی آن مورد اشاره قرار گرفته، در رشته‌های دیگر هم نیاز به استخدام نیرو دارد؛ از جمله در زمینه‌هایی مثل مترجمی زبان‌های روز دنیا، مهندسی کامپیو‌تر و ساختمان و حسابداری؛ بنابراین، از نظر ما پرونده استخدام و جذب نیرو باز است. اما اولویت ما این است که فعلا آنهایی که پرونده‌شان به اصطلاح در جریان است، سر و سامان بدهیم. همچنین در تصمیمی که در شورای معاونین وزارت خارجه گرفته شده، فعلا قرار نیست نیروی انتقالی‌ یا مأمور از سازمان‌ها و ارگان‌های دیگر بپذیریم.

در رابطه با نحوه استخدام نیروهای آینده وزارت خارجه هنوز تصمیم قطعی گرفته نشده است. در این رابطه ضرورت دارد که مجوزهای لازم از معاونت توسعه سرمایه انسانی ریاست جمهوری کسب کنیم. به هر حال هر کاری که در این رابطه انجام دهیم، شفاف به آگاهی عموم خواهد رسید.

ادامه دارد...
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۰
در انتظار بررسی: ۳۱
انتشار یافته: ۷۲
تو را به خدا نیروهای جوان را توسط آقای ظریف آموزش بدهید. ما در این قسمت ضعیف هستیم. کسانی مثل آقای ظریف تا ابد زنده نیستند و توانایی کار ندارند. باید جوانان از ایشان تمام جزئیات را بیاموزند.
منو هم تو وزارت خارجه استخدام کنید.
پاسخ ها
alireza Hosseini
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۰
مرسی تابناک خیلی ماهی !!!!
راستش آخر خدمت سربازی یکی از سردار ها گفتبه خاطر رشته تحصیلیت برو وزارت خارجه که جای پیشرفت زیاد داره ولی چون من دو ماه قبل اتمام سربازی تو یه شرکت بزرگ استخدام شده بودم به حرفش گوش نکردم که الان خیلی پشیمونم.
محمد
| United States of America |
۱۴:۱۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۰
باشه فردا صب بیا کوچیکتم هستم
alireza Hosseini
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۰
من چاکرتم محمد جون.
جناب دانس یزدی شما از یزد هستید ومردمان یزد شریف
کاش می فرمودید در دوره قبل(سال 90و91) فرزند تمام مدیران وزارت متبوع به استخدام درآمدند
پاسخ ها
مهسا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۲
مطمئنی؟ فقط دوره قبل بود؟ پس برادران خرازی مال سال 90 هستن! یا خیلی های دیگه!!! خوب شد اینم دونستیم!
از این 250 نفر بعد از گزینش های لازم وزارت خارجه توانسته است!!!
اقای دانس یزدی علت می دانید چیست !قبل از حضور مدیرکل محترم فعلی
اینکه یک خدماتی در گزینش شده همه کاره نگهبان در دانشکده شده بود همه کاره و....وتمام دوستان خودشان را مدیر قبلی به راحتی پیمانی کرد والان در ماموریت هستند ومن وامثال من با 22سال سابقه نابود شدیم
خواهشمندم تکلیف نیروهای قراردادی وزارت خارجه رو هم روشن کنید
پاسخ ها
ناشناس
| Malaysia |
۰۶:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۱
نیروهای قراردادی که با سفارش مدیران وارد شدند را اخراج کنید.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۲۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۱
برادر/خواهر محترم
جناب اقای مهدی دانش یزدی هم در فرمایشات خود به تبدیل وضعیت نیروهای وزارت خارجه اشاره کرده اند.
انشاالله مشکل شما هم حل خواهد شد.
قبلا که کیلویی بود الان رو نمیدونم
استخدام در وزارت خارجه یعنی حداقل سه دوره مأموریت سه ساله که درآمد هر دوره حداقل 600 میلیون تومان است. به همین دلیل اغلب وزارت خارجه ای تلاش فراوان می کنند تا اقوام خود را وارد سیستم وزارت خارجه کنند.
پاسخ ها
محمد از آلمان
| Germany |
۱۵:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۰
به این میگن تشویش اذهان عمومی!!
بنده الان برای سومین دوره در ماموریتم و سال آینده که به میهن اسلامی مان برگردم باز هم باید آپارتمانی اجاره کنم. البته آپارتمان کوچکی در تهران خریده ام ولی با سه فرزند باید کمی بزرگتر رهن نمایم.
شما کل دریافتی سه سال یک مامور خارج از کشور را محاسبه کرده اید ولی فراموش کرده اید که در خارج از کشور باید دلار و یورو خرج کرد و در شان یک دیپلمات زندگی کنیم.
ناشناس
| United Arab Emirates |
۱۵:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۰
برادر من اینطور قضاوت نکن. اون وقتی که کارمندهای وزارت خارجه مأموریت می رفتن تموم شد.
ناشناس
| United States of America |
۱۶:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۰
البته نظر این دوست عزیز محترم است حتی برخی دیگر از مزایای این شغل را ذکر نکردند! به هر حال در هر کشوری، دیپلمات ها از پرستیژ خاصی برخورداند.
اما آن روی سکه را هم باید ببینند. در وهله ی اول هزینه ی زندگی در خارج از کشور حتی برای افراد عادی به هیچ عنوان قابل مقایسه با هزینه ی زندگی در ایران نیست، چه برسد به اینکه آن فرد دیپلمات باشد و انتظارهای خاصی از او برود. به علاوه، خطرات و مشکلات زندگی یک دیپلمات را در نظر بگیرید، دست و پنجه نرم کردن با سرویس های اطلاعاتی و استرس ناشی از آن. کار و مسئولیت 24 ساعته در هر 7 روز هفته. انواع مشکلات روحی و جسمی که آنها و خانواده هایشان با آن روبرو هستند.
بیرون گود ایستادن و قضاوت کردن خیلی راحته.
در ضمن اینطورها که می فرمایید نیست، خیلی از فرزندان وزارت خارجه ای ها به دلیل آشنا بودن با مشکلات این شغل و سبک زندگی که می طلبد، نه تنها زیاد دل خوشی ازین شغل ندارند بلکه از آن متنفرند.
Ali
| Turkey |
۱۷:۰۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۰
فرمایش های دوستان در مورد هزینه های زندگی دیپلمات ها در خارج از کشور درست. والی انصافا چند در صد از دیپلپمات های ایرانی مثل یک دیپلمات زندگی میکنند!!!
در همین ترکیه اکثر دیپلمات هایی که از ایران می آیند متاسفانه به بد ترین شکل لباس میپوشند و پایین ترین ماشین ها را سوار میشوند. اکثر این عزیزان قبل از ماموریت یک خانه در ایران میخرند و با صرفه جویی و هزینه نکردن تا آخر ماموریتشان اقساط خانه هایشان را پرداخت میکنند.
ناشناس
| United States of America |
۱۷:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۰
اتفاقا دوست عزیزمان، علی، حرف جالبی زد!
شاید بتوان گفت بیش از 70 درصد دیپلمات ها (دقت کنید به کلمه ی دیپلمات تا با کارمندان دیگر سفارتخانه اشتباه نشوند) تمام سعیشان این است که در طول ماموریتشان در شان یک دیپلمات جمهوری اسلامی زندگی کنند با وجود اینکه درآمدشان شاید به نصف که چه عرض کنم یک سوم دیپلمات های دیگر کشورها هم نرسد.
حالا برویم سراغ آن 30 درصد باقیمانده و کارمندان غیر دیپلمات، سوال این است که اساسا چرا باید این افراد در داخل ایران آنقدر مشکل قتصادی و مالی داشته باشند تا بخواهند با پایین آوردن استانداردهای زندگیشان در خارج از کشور در صدد رفع مشکلات اقتصادیشان در داخل ایران باشند؟
با سلام
با توجه به اینکه دانشجویان رشته جغرافیای سیاسی در برخی حوزه ها ی کاربردی تر از رشته های علوم سیاسی و روابط بین الملل نیز تخصص دارند
لذا استدعا داریم در جداول پذیرش نیرو به این گروه از دانشجویان نیز فرصت حضور در استخدامی وزارت امور خارجه داده شود.
ما فارغ التحصیلان این رشته اکثرا پس از اتمام کارشناسی ارشد بیکارمی مانیم
بنده نیز به نوبه خود خواستار جذب در این وزارت خانه با توجه به سوابق پژوهشی خود می باشم
مطابق بند الف از ماده 42 قانون مدیریت خدمات کشوری سن استخدام رسمی بین 20 تا 35 سال است و مطابق تبصره 3 از ماده 45 قانون مدیریت خدمات کشوری برای استخدام پیمانی سن کارمند پیمانی در پایان مدت قرارداد نباید از 65 سال تجاوز کند .
متاسفانه در اکثر آزمون های دولتی که از سال 1386 تا بحال برگزار شده ، که تقریبا تمامی این آزمون ها آزمون برای جذب کارمند استخدام پیمانی بودند ( مشاغل قراردادی با مدت قرارداد 3 یا 5 یا حداکثر 10 سال ) ، شرایط سن استخدامی به قرار زیر بود :

حداقل 20 سال و حداكثر26 سال براي مقطع ديپلم
حداقل 20 سال و حداكثر26 سال براي مقطع كارداني
حداقل 20 سال و حداكثر 30 سال براي مقطع كارشناسي
حداقل 20 سال و حداكثر32 سال براي مقطع كارشناسي ارشد و بالاتر

که این شرایط بر خلاف تبصره 3 از ماده 45 قانون مدیریت خدمات کشوری در جذب کارمند استخدام پیمانی هست و اعمال این شرایط باعث شده حتی دارندگان مدارک کارشناسی ارشد و دکتری در صورتی که سن ایشان از 32 سال عبور کند ، هیچگونه حقی جهت شرکت در آزمون های استخدام پیمانی را نداشته باشند و عملا دارندگان مدارک تمامی مقاطع تحصیلی در صورت داشتن سن بیش از 35 سال ، حق شرکت در آزمون های دولتی را نداشته و مدارک ایشان عملا بی ارزش می باشد .

آیا کسی پاسخگوی این نقض صریح قانون هست؟
به والله همین بودجه هم برای وزارت خارجه زیاد است . مشکل وزارت خارجه کم بود بودجه نیست کمبود نیروی متخصص و کاردان سیاسی است .برویدمقایسه کنید میزان نیروهای وزارت خارجه ایران را با برخی از کشور های اروپایی بعد به نتیجه می رسید . افرادی همچون ظریف و روانچی ه متخصص هستند بسیار اندک می باشند و به تعداد انگشتان دست هستند . باید روی نیروهایی سرمایه گذاری شود که توان مقابله با دشمن را در عرصه سیاسی داشته باشد نه این نیروهای .........
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۶:۳۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۰
1. دیپلماسی ابزار می خواهد، نمی توان دست و پای فردی را بست، او را درون استخر انداخت و از او خواست که شنا کند.
2. مذاکرات آقایان ظریف و روانچی با غرب و نتایج حاصل از آن، تنها، چیزی بود که ما امثال من و شما در جلوی پرده و روی سکوی نمایش دیدیم، آن چیزی که در پشت پرده اتفاق افتاده که بسیار هم مهم بوده، توسط نیروهای متعهد کارشناسی انجام شده. اگر هم دقت کرده باشید جناب دکتر ظریف در روزهای اول وزارتشان گفتند که می خواهند با نیروهای کارشناسی مختصص و متعد وزارت خارجه کار را پیش ببرند.

این طرز صحبت و اظهار نظر شما چیزی جز دلسردی نیروهای متعهد کارشناسی را در پی ندارد.
ناشناس
| United States of America |
۲۲:۳۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۰
به نظر شما آیا به نیروهای بسیار زیاد ماهری که در بدنه وزارتخارجه وجود دارد و جناب دانش یزدی هم بدان اشاره کردند اجازه رشد داده می شود؟؟؟؟؟؟
به آقای وزیر خارجه بگوئید اینقدر از نیروهای بازنشسته استفاده نکند. الان همه کارشناسان از وزیر ناراحت اند. هیچ کاری نمی تونه انجام بده.. . آقای ظریف یک سلسله مراتب آریستوکراسی بوجود آورده و به هیچ کس در وزارت خارجه اعتماد ندارد....
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۶:۳۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۰
این دیگر چه نوع اظهار نظری است؟ از تجربه ی نیروهای متخصص باید استفاده کرد حال می خواهد بازنشسته باشد!
مگر دکتر ولایتی بازنشسته نیستند؟ آیا باید به این بهانه ایشان را گذاشت کنار و از تجربه و رابطه هایشان استفاده نکرد؟
کارشناس
| Korea (Republic of) |
۰۵:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۲
جارلله ، بسیار درست می فرمائید. متاسفانه اقدام آقای ظریف در جذب نیروهای بازنشسته و هرچند توانمند سابق به هیچ وجه به صلاح وزارت خارجه نیست و قطعاً انگیزه کارشناسان خدوم و با استعداد فعلی را از بین خواهد برد. ضمناً آقای ناشناس از آمریکا، شما که می فرمائید مثلا آقای ولایتی ..... لازمست بدانید که آقایان بازنشسته قدیمی که تا ابد نمی توانند کار کنند بلاخره نیروهای جوان کی می خواهند ترقی کنند. ضمنا از نیروهای قدیمی می توان در حوزه های مشاور و یا اتاق فکر استفاده کرد حتما نباید به آنها کار اجرایی داد. کار اجرایی را باید به نیروهای تازه نفس و البته مجرب و باتجربه از میان کارشناسان فعلی وزارت خارجه داد که بسیار باانگیزه و پرتلاش هستند.
چرا پارتی بازی پست استخدام تا این حد افتضاحه پسریک روضه خوان را زمان احمدی نژاد مدیر اداره ما گذاشته اند مبهوت صندلی گردان خودشه هنوز پس کی میخاد کار کنه نمیدونم
من فارغ التحصیل ارشد علوم سیاسی هستم.به خدا حاضرم تو سفارت ایران در گینه بیسائو هم کار کنم اما کو کار؟
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۶:۳۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۰
از کدام دانشگاه؟
با چه معدلی؟
چند مقاله دارید؟
کارمند وزارت خارجه
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۹:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۰
من دارم میرم گینه بیسائو. لطفا به فکر یه جای دیگه باش.
کیارش
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۱
ناشناس اول من از دانشگاه آزاد مدرک ارشد دارم تو ارتباطات.مفاله آی اس آ ی هم یکی دارم.زبانم هم خوبه سابقه تدریس دانشگاه هم دارم به صورت ساعتی.کاری میتونی برام جفت وجور کنی؟!ثواب داره بخدا؟!
ناشناس
| United States of America |
۲۲:۳۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۱
من ناشناس اول هستم،
از دانشگاهی در اروپا با رتبه ی جهانی زیر 100 مدرک ارشد مهندسی دارم، مقاله آی اس آی هم 3 تا دارم، شما میتونی تو ایران واسه من کار جور کنی همین الان برگردم؟
یک ماه پیش با داشتن معرفی نامه به وزارت امور خارجه رفتم برای استخدام با داشتن تخصص در زبان روسی بهد از یک ماه دوندگی خیلی مودبانه به اطلاع دادن که به شما نیازی ندارم و گفتن ما دیگر نه به صورت قراردادی ونه استخدامی ساهاست نیرو نمی گیریم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۰
همينكه جواب دادن بهت كليه عزيز من. طبق قانون جنابعالي بايد توي امتحان با بقيه شركت كني. نه با معرفي نامه
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۹:۲۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۰
اشکال از معرفی نامه بوده عزیزم. معرفی نامه داریم تا معرفی نامه. ملوتی که !!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۰
این معرفی نامه اون چیزی نیست که شما فکر می کنی عزیزم پارتی بنده خداست
با سلام
چه جوري محاسبه فرمودند يكي از دوستان كه درآمد يك دوره ماموريت سه ساله ششصدميليون است؟ اصلا چنين چيزي صحت ندارد... ماموريت مشكلات بسيار زيادي دارد و درامد آن كه حدود يكصد ميليون در سه سال است در اين شرايط اصلا قابل توجه نيست.. شما در داخل هم شغل مناسبي داشته باشي همين درامد را خواهي داشت و با مشكلات عديده ماموريت روبرو نيستي...
پاسخ ها
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۰
البته بستگی به هزینه های هر کشور داره که از 500 یورو شروع میشه تا 3000 یورو در ماه. و بستگی به پستی که اعزام می شوید که درآمدی بین 3000 یورو تا 8000 یورو حدودا برای سفرا است.

7000 یورو حقوق در ماه منهای 2000 یورو هزینه ماهانه ضرب در 60 ماه البته بیشتر وقت ها مأموریت ها چهار ساله است.
ضمن این که حقوق داخل را هم دارید می گیرید. درسته
حالا چقدر شد.
ناشناس
| United States of America |
۱۶:۴۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۰
یعنی باید در لغت نامه جلوی کلمه تشویش اذهان عمومی اسم این دوستمان را بنویسند!
اولا ماموریت های 3 ساله است،
دوما حقوق های نجومی و هزینه ی نخودی که فرمودید صحت ندارد.
علی
| Iraq |
۲۲:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۰
اولا حقوق 8 هزار یورویی اصلا وجود ندارد... حقوق کارشناسان در سفارتخانه ها حداکثر 4 هزار یورو هست که نصف بیشتر درجا هزینه می شود.. اجاره منزل و بیمه و هزینه تحصیل فرزندان و غیره.. پس انداز قابل توجهی اصولا متصور نیست..
خیلی ساده انگاری باشه که فکر کنی وزارت خارجه نیرو استخدام می کنه اینقدر صنم هست که یاسنم گمه اگه زمان شاه هزار فایل بو د حالا صد هزار فامیله .......
مگه هنوز استخدام وجود داره؟دردوران 8 سال گذشته واسه 20 سال آينده استخدام ورزرو وجود داره. به همه عزيزاني كه منتظر استخدام هستن پيشنهاد ميكنم برن دنبال نونه كه خربزه آبه.
یعنی بعضیا اینقدر ساده هستن که به نظرشون میاد با گرفتن دکترای علوم سیاسی میتونن در وزارت امورخارجه استخدام بشن؟ به نظر من که تا پارتی قوی نداشته باشی اصلا نباید بهش فکر کنی.
خداکنه بعداز35سال انتخاب براساس صلاحیت باشد نه براساس رفاقت ونصابت...
بند پ و پارتی
اينجارو بخونيد تا بدونيد وضعيت واقعي فارغ التحصيلان ما به چه صورته
http://www.estekhtam.com/%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%AE%D8%AF%D8%A7%D9%85-%D8%B4%D8%AF%D9%87-%D9%87%D8%A7/
ياد آزمون سركاري دو سال پيش وزارت خارجه بخير! وعده ١٠٠٠ نفر قطعي و١٠٠٠ نفر ذخيره! و عاقبت تنها ٧٠ نفر از قراردادي ها و سهميه پذيرفته شدند! آن هم با اطلاع رساني صفر!
پاسخ ها
ناشناس
| Georgia |
۲۱:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۱
وقتی متقاضیان نمره و شایستگی لازم را کسب نکرده اند؛ چه توقعی دارید؟ بهتر است در مورد نمره شرکت کنندگان در آزمون نیز کسب اطلاع کنید.
خدا همه وزارت خانه های ما را درست کند
تا حالا سابقه نداشته که همانند بعضی کشورها ایران هم نسبت به بازنگری نیروهای خارجکشور که بعضادربهای کنسولی و سفارت خانه ا برای ایرانیان خارج از کشور بسته و رفتار ماموران ایرانی بیگانه بوده است اقدام شود
در ایران همیشه قانون دور زده می شود به یاد دارم سال77 قانونی تصویب شد تا نیروهای وزارت خارجه در سفارت خانه های خارجی به نصف برسند سفیر تازه ورود به ایتالیا قبل از اجرای قانون نیروهایش را دوبرابر کرد وبعد که بحث کم شدن نیروها ماستمالی شد همه به خوبی وخوشی همانجا ماندند. البته شرایط تحریم فعلی شاید نگذارد
وزارت خارجه سالهاست که تبدیل به رانت برای مدیران و فامیل آنها شده و بعضاً پدر و پسر و یا دوبرادر و سه برادر و چهار برادر یا پسر عمو ها و دامادها و صبیه ها الی آخر.
نیرو های وزارت خارجه در خارج از کشور باید تعدیل شوند ،خیلی ها پشه می پرانند .
تا وقتی که افراد بی تجربه و کم سواد سکان دانشکده وزارت امورخارجه را داشته باشند نیروی انسانی خوبی تربیت نخواهد شد . بهتر است ابتدا تغییرات در ریاست دانشکده آغاز گردد .
کسانی که در وزارت خارجه هستند خودشان می دانند که چقدر فامیل بازی در این وزارت خارجه زیاد است.
یکی از دوستان من که در وزارت خارجه است خودش برایم تعریف می کرد که چطور خواهر زاده خود را در آنجا استخدام کرده.
خواهشا برای مصلحت هم نگویید که پارتی بازی نیست.
بنام خدا
با احترام به نظر تمام كاربران عزيز خواهشمند است در اظهار نظر موارد ذيل را رعايت فرمائيد.
1. در صورتي كه از موضوعي اطلاعي دقيق نداريد اظهار نظر نكنيد.
2. حقوق ومزاياي وزارت امورخارجه ايران در مقايسه با حقوق و مزاياي كشورهاي جهان سوم بسيار كمتر مي باشد. اگر شخصي بخواهد واقعا به مانند يك ديپلمات زندگي كند اين مقدار درآمد كفاف زندگي او را نمي دهد.
3. وزارت امورخارجه تنها وزارتخانه اي است كه در داخل كشور هيچ امكانات جانبي ندارد و اين حباب خارج از كشور بر همه چيز سايه انداخته است.
3. مديركل وزارت خارجه در داخل كشور حدود سه ميليون تومان مي گيرد كه نسبتا به وزارتخانه هاي ديگر بسيار پائين تر مي باشد.
4. اكثر فرزندان وزارت امورخارجه در خارج از كشور با افت شديد تحصيلي مواجه مي شوند .
5 . برخي از خانواده ها به علت دوري از اقوام وخويشان خود با مشكلات روحي مواجه مي شوند و مجبور هستند پس از بازگشت به درمان مشغول شوند.
6. ديپلمات هاي ايراني در خارج از كشور در معرض انواع تهديدات مي باشند. ترور شهيد اسدي عزيز يكي از تهديدات مي باشد.
اگر بخواهم در اين موضوع ريز شوم بايستي يك كتاب 100 صفحه اي بنويسم اما تنها بدانيد صداي طبل از دور خوش است. و بطور كلي كارمندان وزارت امورخارجه جزء خانواده هاي متوسط به پائين مي باشد.
وزارت امور خارجه دز زمان اقای فرحی هفتاد نفر را استخدام کرد ولی میدونید عین هفتاد نفر از فرزندان مدیران بودند باورتان میشه تو بیست هزار نفر شرکت کننده فقط فرزند مدیران تو ازمون موفق بودند فرزندانی که وقتی میبینیشون فکر میکنی منگول هستند
با سلام جناب اقای دانش به جای پرداختن به نیروهای جدید از نیروهای قراردادی که سابقه بالای 15 سال و با تحصیلات دانشگاهی هستند استفاده نمایید همانطوری که در جذب نیروهای بازنشسته به سابقه اکتفا میکنید چرا از سوابق نیروهای قراردادی با تحصیلات دانشگاهی استفاده نمی کنید
جناب آقای دانش یزدی؛ همانگونه که مستحضرید در وزارت امور خارجه تعداد زیادی از پرسنل بصورت قراردادی با سنوات زیاد ( بیش از 10 سال ) در بدنه کارشناسی مشغول به فعالیت هستند. لطفاً برای این افراد هم تدبیری بی‌اندیشید.
من تو آزمون استخدامیه آموزش پروزش شرکت کردم قبول هم شدم.رفتم واسه مصاصبه تو ورامین بهم گفتن رشتت رو نمیخوایم.فوق لیسانس علوم اجتماعی هم دارم.گفتم پس چرا روز اول گفتین میتونی شرکت کنی ؟من چول دادم امتحان دادم.حالام قبول شدم.خیلی راحت گفتن ببخشید اشتباه شده.استخدام اینجوریه تو ایران.ا
جناب آقای دانش یزدی؛ همانگونه که مستحضرید در وزارت امور خارجه تعداد زیادی از پرسنل بصورت قراردادی با سنوات زیاد ( بیش از 10 سال ) در بدنه کارشناسی مشغول به فعالیت هستند. لطفاً برای این افراد هم تدبیری بی‌اندیشید.
در وزارت خارجه اعمال نفوذ شده ، به این سادگی نیست که هر کسی وارد بشه مثلا پسر عموی من مدل 18.92 در مقطع کارشناسی ارشد از دانشگاه تهران داشت همه شرایط نرمال را هم داشت بعلاوه اینکه هم فرانسه و هم انگلیسی را هم مسلط بود در آزمون ها هم شرکت کرده بود ولی چون یکی دو جا در دانشگاه بحث راجع به مردم سالاری و غیره و مخالفت با چند تن از نمایندگان مجلس کرده بود مودبانه رد شد در حالی که داماد خواهر یکی از نمایندگان کله گنده تهران سطح سوادش قابل مقایسه با ایشون نبود استخدام شد ، من فکر نمی کردم بعد از این همه سال هنوز برخی اعتقاد دارند وزارت خارجه قانون محور باشه ، این مصاحبه ها هم برای رد گم کنی است . تابناک میدونم برات سخته ولی منتشرش کن
در اين مهم كه بودجه وزارت خارجه در خارج از كشور كفاف فعاليت هاي آن را نمي دهد هيچ بحثي نيست تازه الان كه ديپلمات هاي ما حقوقشان نسبت به ساير ديپلمات ها از نهاد هاي ديگر بيشتر و نسبت به ديپلمات هاي ساير كشورها واقعا بدبخت هستند. ولي واقعا سئوال اين است كه چرا چند نهاد دولتي در خارج از كشور فعاليت مي كنند ولي متاسفانه مسوولان مملكت نمي توانند عدالتي در حقوق آنها ايجاد كنند و هر كدام يك مدل حقوق مي گيرند وقتي يك كار به اين كوچكي اين قدر سخت باشه واي به حال فعاليت هاي كلان. به هر حال اميدوارم روزي نه چندان دور اين مشكل حل شود.
من خودم الان در دانشکده دانشجو هستم و هم دکتر ظریف و هم دکتر دانش یزدی استادم هستند تمام تلاش این عزیزان تربیت نیروهای کار آمد برای وزارت خارجه هست. آقای دکتر دانش یزدی به معنی واقعی کلمه در مورد تربیت دیپلمات های کشو حساسیت دارند.
پاسخ ها
عسل
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۲
لطفاً ازشون خواهش کنید یه فکری بحال فارغ التحصیلان رشته زبان فرانسه و دیگر زبانها داشته باشند چون واقعاً هیچ جا بجز وزارت خارجه رشته مارو نمیخواد.
يه ضرب المثل تركي هست با اين مضمون:
درون مان خودمان را مي سوزاند بيرون مان ديگران را
متاسفانه استخدام در وزارت امور خارجه بدون آزمون و موروثی است چند وقت پیش استخدام داشت 5 نفر از آشناهام که رتبه های خوبی تو کنکور داشتن و جزو دانشجویان تاپ هم بودن هیچکدوم قبول نشدن و این یعنی .....
فقط و فقط پارتي
شوهر يكي از دوستام ، ديپلم داره اما چون پدرش با يكي از مديران وزارت خارجه هم سنگر بوده ، دارند كاراش رو مي كنند تا به استخدام وزارت خارجه دربياد
.............
با توجه به كمبود بودجه وقت تجديد نظر در تعداد سفارتخانه ها و كنسوليها خوب است داشته باشيد. بخصوص در كشورهاي آمريكاي لاتين و بعضي كشورهاي آفريقايي. در دولت نهم و دهم تعداد نمايندگيهاي ايران خيلي زياد شده است.
پارتی و لاغیر
اينارو ولش كنيد در سازمانها رو باز كنيد اينهمه جوون بيكار دختر وپسر دارين كه همه تحصيلكرده وبيكارن بيان كاركنن ازهمه مهمتر سن استخدام بياريد بالاتر كه همه حداقل بتونن ازشرايط يكسان تري بهره ببرن ...
خجالت اوره
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست