بازدید 7751
۳
کمیته مزد کارگران اعلام کرد:

نتایج محاسبات جدید در سبد معیشت خانوار

کد خبر: ۳۸۲۹۷۵
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۹:۴۹ 28 February 2014
در آستانه تعیین حداقل دستمزد سال 93، کمیته مزد کارگران استان تهران اعلام کرد هزینه ماهیانه یک خانوار 4 نفره طبق قیمت های بهمن ماه امسال به 1 میلیون و 760 هزارتومان رسیده است. طبق محاسبات انجام شده، خوراک و مسکن به تنهایی 65 درصد کل مبلغ یادشده را تشکیل می دهد و هزینه خوراک هر خانوار 4 نفره در ماه در خوشبینانه ترین حالت 828 هزار و 884 تومان است.

به گزارش مهر، یکشنبه هفته آینده نمایندگان کارگران، کارفرمایان و دولت که گفته می شود نمایندگانی از مجلس و برخی اعضای کابینه تدبیر و امید را نیز شامل می شود در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی دومین نشست درباره دستمزد سال آینده را در فاصله کمتر از 20 روز به پایان سال 92 برگزار می کنند.

طبق نشستی که پیش تر و در هفته های گذشته به این منظور با مدیریت وزارت کار و به نمایندگی از دولت برگزار شده است، نمایندگان کارگران، کارفرمایان و دولت به بیان دیدگاه ها و همچنین مسائل مربوط به کار و تولید پرداخته اند.

بررسی تغییرات قیمتی 18 قلم کالا

هرچند مباحث مطرح شده در نشست اول مزد و بهره وری بیشتر به طرح مباحث کلی پیرامون وضعیت تولید، بهره وری نیروی کار و معیشت کارگران در ایران گذشت، اما گفته می شود در روزهای آینده قرار است تصمیمات مهمی درباره وضعیت حقوق و دستمزد میلیون ها مشمول قانون کار در سال 93 گرفته شود.

در عین حال، کمیته مزد شوراهای اسلامی کار استان تهران در آستانه این نشست نتایج بررسی ها و محاسبات پیرامون وضعیت معیشت خانوار کارگری، هزینه ها و همچنین حداقل هزینه امسال هر خانوار کارگری را ارائه کرده است.

این کمیته اعلام کرده است: محاسبات به نحوی بوده که ارقام مربوط به هزینه خوراکی ها و آشامیدنی ها بر اساس 18 قلم کالای اساسی صرفا با نرخ میادین میوه و تره بار و همچنین ارقام اعلام شده توسط مراجع رسمی اعلام شده است.

با این وضعیت و اینکه ارقام کف بازار و فروشگاه های موجود در سطح شهرها و روستاهای ایران ملاک این ارزیابی قرار نگرفته است، نمایندگان کارگران در استان تهران می گویند هر خانوار 4 نفره کارگری در حال حاضر با نرخ های بهمن ماه امسال 1 میلیون و 760 هزار و 300 تومان در هر ماه هزینه دارد.

اختلاف معنادار حداقل مزد با خط فقر

این در حالی است که در شرایط فعلی درآمد بسیاری از کارگران کشور به اندازه رقم مورد نیاز ماهیانه ذکر شده نیست و از اینرو خانوارهای کارگری برای تامین هزینه های خود با مسائل و دشواری های فراوانی مواجه هستند.

تا کمتر از یکماه آینده حداقل دستمزد مشمولان قانون کار 487 هزار و 125 تومان است که طبق اعلام قبلی وزارت کار این میزان در بهترین شرایط تا 22 درصد هزینه های ماهیانه کارگران را تامین می کند. از سویی، معاون وزیر کار گفته است در سال جاری کارفرمایان به ازاء هر کارگر متوسط 933 هزارتومان هزینه کرده اند.

در بین ارقام و آمارهای متفاوتی که از سوی مراجع مختلف عنوان می شود، چیزی که بسیار روشن و واضح است مسائل و مشکلات معیشتی خانوارهای کارگری، افت شدید قدرت خرید آنان و شکاف معنادار درآمد 487 هزارتومانی حداقل بگیران با خط فقر 2 میلیون تومانی اعلام شده است.

طبق جدولی که از سوی کمیته مزد شوراهای اسلامی کار استان تهران ارائه شده است، تنها 2 قلم مسکن و خوراک در هر ماه 65 درصد درآمد کارگران را به خود اختصاص می دهد و بر اساس محاسبه انجام شده، هر خانوار 4 نفره کارگری در ماه برای تامین هزینه خوراک نیاز به 828 هزار و 884 تومان و برای تامین هزینه مسکن با در نظر گرفتن میانگین هزینه های مسکن در تمام نقاط تهران و با فرض اینکه 50 درصد از کارگران صاحب خانه باشند، نیز 315 هزار و 733 تومان اعلام شده است.

حذف هزینه تفریح و تحصیل کارگران!

همچنین با حذف هزینه دخانیات از سبد مصرفی خانوار کارگری، 87 هزار و 400 تومان نیاز یک خانوار 4 نفره در ماه به منظور تهیه پوشاک و 120 هزارتومان نیز سهم تامین هزینه بهداشت و درمان است. در کنار این، سهم خرید اثاثیه نو برای منزل کارگران نیز در رقم نهایی 1 میلیون و 760 هزارتومانی در نظر گرفته نشده است.

سهم حمل و نقل در سبد معیشت خانوار 4 نفره کارگری در سال جاری 160 هزارتومان، سهم ارتباطات 48 هزار و 115 تومان، سهم تحصیل و آموزش 109 هزارتومان و سهم کالاها و خدمات متفرقه نیز 93 هزار و 868 تومان در نظر گرفته شده است.

در این بخش نیز سهمی برای امور فرهنگی و تفریح خانوار کارگری در نظر گرفته نشده و کمیته دستمزد فرض کرده هیچ کارگری به تفریح نمی رود و یا اساسا نیازی به تفریح برای خانوارهای کارگری وجود ندارد!

نکته حائز اهمیت در این محاسبه جدید این است که سهم خوراکی 828 هزارتومانی یک خانوار 4 نفره کارگری بر اساس نرخ های میادین شهرداری تهران محاسبه شده است. همچنین نیاز 160 هزارتومانی هر خانوار کارگری برای تامین هزینه های حمل و نقل ماهیانه نیز با فرض استفاده کامل از وسایل حمل و نقل عمومی محاسبه شده است.

در بخش مربوط به نیاز 109 هزارتومانی ماهیانه خانوار 4 نفره برای تحصیل و آموزش نیز تنها هزینه های فرزندان کارگران لحاظ شده و فرض بر این است که هیچ کارگری قصد ادامه تحصیل را ندارد!
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲۱
انتشار یافته: ۳
من بعد از 5 ترم تحصیل در دانشگاه علمی کاربردی باوجود باقی ماندن تنها یک ترم بعلت عدم توان پرداخت شهریه با وجود متاهل بودن و مستاجر بودن و داشتن فرزند مجبور به انصراف از تحصیل شده ام
اگر حداقل مزد در استانهای مختلف متفاوت باشد شاد بشود مردم را برای ماندن در شهر خودشان تحریک کرد و لاغیر
هر استان اگر در حقوقش مزایاهای خاص خودش را داشته باشد این همه مهاجرت نخواهیم داشت
زمانی که حداقل حقوق همه جا یکسان است و هزینه حاشیه نشینی در تهران و یا مسکن مهر نشینی (انطرف تر از حاشیه) خیلی پایین تر از مراکز استانها و شهرستانهاست بنابراین همه به تهران هجوم می اورند
مقایسه کنید ببینید زندگی در کدام شهر کوچک ایران هزینه اش از بالفرض شهرک واوان تهران و یا شهرک اندیشه و یا شهریار و ...پایین تر است به این نتیجه می رسید هیچ شهری
متاسفانه در شهرستانها کاملا برعکس است یعنی هزینه زندگی در مرکز استان به مراتب کمتر از شهرستانهای همان استان است (به دلیل عدم توسعه شهری) و همه کشاورزی را رها کرده و به مرکز استان می ایندو مقصد بعدی همه انها تهران است
اگر فقط و فقط و فقط در مدارس به دانش اموزان اموزش داده شود که در تهران پول نریخته (همین یک کلمه بس است) حجم این همه مهاجرت کم میشود متاسفانه در هیچ مدرسه ای چنین چیزی نمیبیند و فقط در حال حفظ تاریخ اشکانیان و ساسانیان و .... هیستند
گفتن این چیزها دردی را دوا نمی کند باید اقدامی عملی کرد
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل