صفحه خبر لوگوبالا تابناک
مفید صفحه خبر نسخه موبایل

انتقادات را می پذیرم

صادق زیبا کلام
کد خبر: ۳۷۹۷۵۵
| |
33680 بازدید
|
من کاملا انتقادات شما را قبول دارم و بر این باورم‌، یکی از دلایلی که به فضای سیاسی کشور خدشه وارد کرده، امثال موضع‌گیری صادق زیباکلام بر سر مسائلی همچون هسته‌ای و اسرائیل بوده است. این داستان پس از دوم خرداد نیز رخ داد ‌و هنوز هیچ‌ نشده، یکسری بحث‌ها پیرامون تقلید، ولایت فقیه، جنگ و... مطرح شد که هیچ سودی نداشت.
دکتر صادق زیبا‌کلام، استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران  پس از انتخابات‌ ۱۳۹۲ که منجر به پیروزی آقای روحانی شد، نامه‌های فراوانی به افراد‌ مختلف نوشته و ‌تاکنون نیز در مناظره‌ها و مصاحبه‌هایش، دیدگاه‌های خود را ارائه نموده است.

هرچند برخی از این اظهارات برای وی دردسرساز شده، وی همچنان به کارش ادامه می‌دهد؛ برای نمونه وی ‌در جدید‌ترین اظهار‌نظر در مناظره اخیر با عبدالله گنجی، مدیرمسئول روزنامه جوان در دانشگاه امام صادق (ع) گفته است: «ما به جای اینکه نگران غرب باشیم، سعی کنیم وضعیت مملکت خودمان را حل کنیم. بنده کشور اسرائیل را به رسمیت می‌شناسم، چراکه سازمان ملل آن را به رسمیت شناخته است‌». این گونه اظهار‌نظرهای وی، موجی از انتقادات را میان مخالفان و حتی‌ موافقان به بار ‌آورده است؛ البته بیشتر این انتقادات نسبت به نحوه و روش بیان انتقاد و موضع‌گیری‌های زیبا کلام است، نه اصل انتقادات وی.

در همین زمینه، «تابناک» در گفت‌و‌گو با صادق زیباکلام، نظر وی را پیرامون این انتقادات جویا شده است.

آقای دکتر زیبا کلام، آقای روحانی اعلام کرد که چرا اساتید در مورد بحث هسته ای حرف نمی زنند. حالا کسانی هم که مثل شما در مورد پرونده هسته ای صحبت می کنند؛ چرا خط قرمزها را نشانه می گیرید و خود توافق ژنو را مورد بررسی قرار نمی دهید. مثلاً اینکه اصلا آیا بحث هسته ای برای ایران مفید و یا چه منفعتی دارد، به نظر می رسد کارگشا نباشد. بهتر نیست بگوییم که آیا توافق ژنو خوب است یا بد و پیرامون این توافق برای تنویر افکار عمومی توضیح دهیم؟

ــ من می‌پذیرم که شاید بخشی‌‌ از رویکرد‌هایم ‌خیلی هم به عنوان روش درست نبوده است. همواره بر این باورم که یکی از دلایل سانسور در ایران خود نخبگان ما بوده‌اند. هنگامی که شرایط و فضا مقداری باز می‌شود، نخبگان ما یک مرتبه گفته‌اند «شتر» و به چیزی کمتر از گفتن شتر بسنده نکرده‌اند. وقتی فضا یک مقداری باز شد، آقای صادق زیبا کلام به جای اینکه بیاید و ژنو را ‌ارزیابی کند و بگوید ‌بخش‌ها و مفادی که در این توافق آمده چه بوده و چه نبود،‌ یکباره می‌گوید چه کسی گفته ‌موضوع هسته‌ای برای کشور مفید بوده است! یا به جای اینکه‌ ‌راجع به مناسبات با جهان عرب صحبت بکند، ‌می‌گوید من اسرائیل را به رسمیت می‌شناسم. گلایه شما درست است. برای اینکه صادق زیبا‌کلام‌ها باعث می‌شوند ‌فضای باز سیاسی در کشور نتواند نهادینه شود و‌ شکل بگیرد. من ایراد خودم را قبول دارم، ولی از آن طرف هم ما ‌این معضل و مشکل را داریم که دولت‌ها، مسئولین و حاکمیت اصرار دارند ‌آن چیزی را که فکر می‌کنند، درست است‌ به عنوان ‌موضوع مقدسی که مو لای درز آن نمی‌رود، مطرح کنند؛ بنابراین این طرف قضیه هم هست.


* ‌آیا همان قدر که محدودیت بلای جان شفافیت در مسائل اجتماعی است، به همان اندازه هم ساختارشکنی، روزنه‌های شفافیت را نمی‌بندد؟

ــ  ‌بعضی‌ها امثال صادق زیباکلام را آنقدر در منگنه و استیصال قرار می‌دهند که وقتی مقداری فضا باز شد، مثل فنر یک مرتبه جهش می‌کنند. مثلا اینکه هر چیزی که مسئولین فکر می‌کنند، درست است و عکس آن نباید انعکاس پیدا کند، منجر به همین جهش‌ها می‌شود. ما چوب این تفکر را بار‌ها و بار‌ها خورده‌ایم. صدا و سیما بار‌ها و بار‌ها تظاهرات مردم آمریکا را علیه اشغال عراق و ‌حمله نظامی به افغانستان پخش کرده است. ولی برای یک بار حکومت امریکا نگفته ‌که سربازان چون در عراق هستند، اگر شما تظاهرات علیه اشغال عراق بکنید، روحیه سربازان تضعیف می‌شود. تصور کنید روزی جمهوری اسلامی به هر دلیلی به جایی حمله و آن را اشغال بکند، آیا ما اجازه داریم ‌بگوییم این سیاست اشتباه بوده است؟ جواب باز هم خیر است. این رویکرد هست. انتقاد به عملکرد خودم را قبول می‌کنم، ولی از آن طرف به مسئولین هم اشکال وجود دارد که اجازه اظهار‌نظر را نمی‌دهند.

* پس شما انتقادات را می‌پذیرید؟

ــ  من کاملا انتقادات شما را قبول دارم و معتقدم ‌یکی از دلایلی که به فضای سیاسی کشور خدشه وارد کرده، امثال موضع گیری صادق زیباکلام بر سر مسائلی همچون هسته‌ای و اسرائیل بوده است. این داستان در بعد از ۲ خرداد نیز اتفاق افتاد و هنوز هیچ ‌نشده، یکسری بحث‌ها پیرامون تقلید، ولایت فقیه، جنگ و.. مطرح شد که هیچ فایده‌ای نداشت. من این موضوع را نفی نمی‌کنم که امثال زیبا کلام مقصر هستند، ولی می‌گویم آنقدر فریاد خفته در سینه امثال زیباکلام‌ها جمع شده ‌که وقتی ‌فضایی فراهم می‌‌‌آید می‌خواهند یک شبه ره صد ساله بروند که این هم اشتباه است.


* با توجه به اینکه آقای رئیس جمهور از اساتید خواستند که صحبت کنند، چرا آنان اظهار‌نظر نمی‌کنند؟

ــ  دعوت روحانی از اساتید دانشگاه چند نکته مهم دارد. روحانی از معدود مسئولانی در جمهوری اسلامی است‌ که دست مشارکت، تعامل و همکاری به سوی دانشگاهیان دراز کرده است. متأسفانه چنین چیزی در ایران ـ اگر نگفته باشم بی‌سابقه بوده ـ کم سابقه است. مسئولین در جمهوری اسلامی‌ ایران خود را عقل کل می‌دانند و کاری ندارند در دانشگاه چه می‌گذرد. ‌یک بار آقای احمدی‌نژاد گفتند ‌من در این مورد نظر ندارم و می‌خواهم ببینم نظر کار‌شناسان و دانشگاهیان در این باره چیست. البته فرق نمی‌کند رؤسای جمهور قبل هم همینطور بودند. این اولین باری است که رئیس جمهور دانشگاهیان را دعوت می‌کند در مورد مسائل مهم جامعه اظهار‌نظر کنند. البته این سخن آقای روحانی مشروط به چند چیز است. مشروط بر اینکه ایشان فقط در مورد توافق ژنو ـ که الان نیاز به کمک دارد ـ از دانشگاهیان کمک نخواهد. مشروط بر اینکه آقای روحانی اینقدر ظرفیت و تحمل داشته باشد که اگر صادق زیبا کلام چیزی را خلاف نظر ایشان گفت، ایشان صادق زیباکلام را محکوم نکند. ایشان اجازه نفس کشیدن به صادق زیباکلام بدهد و اینطور نباشد الان که رئیس جمهور نیاز دارد بیایند صحبت کنند.

ممکن است عده‌ای از اساتید خلاف نظر روحانی معتقد باشند هسته‌ای خوب و از نان شب واجب‌تر است. این توافق ژنو خیانت بوده است. آقای روحانی باید اینقدر ظرفیت داشته باشد که‌ این‌ها را هم پذیرا باشد. وی باید ظرفیت داشته باشد که زیبا کلام بگوید، بزرگ‌ترین اشتباه شما این بوده‌ که‌‌ همان تیرماه باید جلوی پرداخت یارانه‌ها را می‌گرفتی. برای چه یارانه‌ها را تا امروز پرداخت کردی. آیا وی از این نظرات نیز استقبال می‌کند؟
 

* یعنی شما انتقاد در سایر حوزه‌ها را نسبت به دولت روحانی را امکان پذیر نمی‌دانید؟

ــ  شواهد ‌نشان می‌دهد، ایشان می‌پذیرد، ولی این پذیرش باید اصیل و قلبی باشد و تاکتیکی نباشد. واقعا ایشان تلاش کند که فضا برای اظهار‌نظر و انتقاد در کشور به وجود بیاید؛ صرف نظر از اینکه موافق یا مخالف دولت اظهار‌نظر می‌کنند.

*‌ عملکرد دولت را در این شش ماه گذشته چگونه ارزیابی می‌کنید؟

ــ  من نمره بسیاری خوبی به عملکرد شش ماهه دولت می‌دهم. البته انتقاداتی نیز ‌‌دارم. به آن شکل که ایشان به خوزستان و اهواز سفر کرد، انتقاد دارم و انتقاد خود را وارد کردم. گفتم کار شما شبیه به کارهای احمدی‌نژاد است و خیلی برازنده روحانی نبود. من به سبد کالا انتقاد دارم. این اقدام دولت در توزیع سبد کالا هیچ توجیهی ندارد. این فکر متعلق به چه کسی بود؟ فکری که پختگی نداشت و در اجرا با دردسرهای و آبروریزی‌های زیادی انجام شد.

بنده غیر مستقیم از ایشان خواستم در مورد زندانیان امنیتی کاری کنند. این انتقادات همه هست، ولی در عین حال نمره بالا‌تر از قابل قبول به ایشان می‌دهم.

* شما معتقدید چه کاری باید در دولت‌‌ امسال انجام می‌شده، ولی نشده است؟


ــ  آنچه ‌باید در سالی که گذشت، متوقف می‌شد و متأسفانه‌ نشد پرداخت یارانه فله‌ای به ۷۵ میلیون ‌بود. البته ظاهرا تعداد یارانه بگیر‌ها از ۷۵ میلیون‌ بیشتر است؛ برای اینکه خیلی اموات با اینکه مرده‌اند،‌ همچنان یارانه می‌گیرند. تعداد یارانه بگیر‌ها حدود ۷۸ میلیون ‌است که موجب تأسف است. آقای روحانی باید‌‌ همان ابتدا این روند را متوقف می‌کرد.

* به نظر شما دولت در سال آینده‌، باید چه کاری انجام دهد؟


 ــ ایران را از بن‌بست هسته‌ای نجات دهد و مذاکرات را به نتیجه برساند.

* آقای غرضی کاندیدا ریاست جمهوری شما را به مناظره دعوت کرده است؛ آیا می‌پذیرید؟

ــ  من بسیار از این مسأله استقبال می‌کنم و بسیار عالی است.
مفید صفحه خبر نسخه موبایل
اشتراک گذاری
سفرمارکت
گزارش خطا
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۶
در انتظار بررسی: ۳۲
انتشار یافته: ۲۴
iاکبر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
خوب بود بیان نطرات مخالف در کنارش باشد صممیمی وشفاف
جوهر
|
United States
|
۱۷:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
بعضی امور ارزش بار کشیدن ندارد میتوان به سر پنجه ی اندیشه گره از مشکلات گشود
علي
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۳۰
اگر ايران خواستار حضور در مجامع جهاني باشد بايستي بر آراء جمعي ديگر كشور ها نيز احترام بگذارد . مقامات ايران بايستي اقدام به تعامل با كل جهان مايند و به منافع ملي ايران بيش از پيش توجه داشته باشند و منابع مللي را صرف گروها و يا ساير كشورهاي كه با وزش يك نسيم تغيير جهت مي دهند را ننمايند. حكومت بايستي از قاعده منفعت و هزينه استفاده نموده و آنگاه اقدام به ادامه غني سازي و يا توقف آن نمايد. آقاي دكتر در صحبت هاي خود حرف جالبي را عنوان نمودن كه حكومت خواستار تائيد نظراتش است كه اين با ساختار جامعه مدني بسيار فاصله دارد. بيايم زندگي خودمان را انجام دهيم و اگر تعرضي هم به ما شد با پشتوانه ملت محكم پاسخ آنها را بدهيم نه به پشتوانه ساير نيروها.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۳۰
تأسیس اسرائیل با فشار انجام شد. ما نمی تونیم چیزی که حق نیست رو تأیید کنیم حتی اگر به اصطلاح غربیا "جامعه جهانی" اون رو تأیید کرده باشه. چون به طور کلی جامعه جهانی یعنی چند کشور ابر قدرت که حاکمان تقریبا همه کشور های جهان به طمع قدرت و ملت ها از ترس شکم هر چی گفتن اطاعت می کنن.
مجتبی
| Iran, Islamic Republic of |
۰۳:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۲
نظام جمهوری اسلامی بر پایه اصول دین مبین اسلام و با پشتوانه حامیان اسلام که حمایت خود را در 22 بهمن نشان دادند بنا شده است. مغایرت آشکار به رسمیت شناختن کشور جعلی اسرائیل (که غاصب زمین ها و دارایی های مسلمانان است) باعث می شود نظام متهم به ریا کاری و تفسیر به رای از اصول واحد شود و در نتیجه مشروعیت ملی خود را از دست دهد. بدیهی است در شرایط کنونی جهانی از دست دادن پشتوانه انسانی برای کشور ایران مساوی خواهد بود با یا عقب نشینی از تمامی منافع ملی در سطح بین الملل و یا تاراج منابع غنی کشور توسط کسانی که بر استفاده از گزینه ی نظامی علیه ایران تاکید می کنند.
حضور ایران در مجامع جهانی از پیش از این هم رقم خورده - حضور گسترده نمایندگان غیرمتعهدها بر این امر صحه می گذارد- و هیچ گاه در مجامع خاص -همچون شورای امنیت- صرف به رسمیت شناختن اسرائیل راهی برای ایران باز نخواهد شد(که خود این شورا با اعطای حق وتو از درجه اعتبار فاقد است).
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۲
اون وقت اگر به هر دلیلی آراء جمعی دیگر کشورها مبنی بر تجزیه ی ایران شد شما با خیال آسوده می پذیرید؟بله؟عجب استدلال بسیار قوی ومحکمی!عجب حرفهای جالبی
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۱۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۲
حالا اگر عراق نصف ایران را اشغال کرده بود و سازمان ملل حق را به عراق می داد، آیا چون سازمان ملل و سایر کشورها پذیرفته اند باید پذیرفت؟
بنده که هیچ وقت حاضر نیستم شریک جنایتهای شارون، اولمرت و نتانیاهو باشم.
اسماعیل
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۳۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۲
در حمله عراق به ایران اکثریت کشورها به عراق کمک کرده و آن حمله را تایید کردند، آیا ما هم باید به آرا آنها احترام بگذاریم!!!!!! و این تجاوز را به رسمیت بشناسیم؟
یادمان باشد همیشه حق با اکثریت نیست.
سهرابی
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۴۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۲
علی آقا چند سالته؟
اگه تعرضی بشه قصد داری کجا بری ؟
موشک و سلاح های دور برد را هم که بعد هسته ای می خوان ازما بگیرن و تو به این سادگی دم از تعامل با دنیا(از نگرانی اسرائیل را دنیا فرض می کنی) میزنی و فکر می کنی به این راحتی ها دست از سر ملت ایران برمی دارند و تسلیم شدن ما رو بعنوان شکست فضاحت بار جشن نمی گیرند و فقط می گن بارالله ؟
تسلیم تر از لیبی نمی تونیم باشیم که تمام تاسیسات هسته ایش را بار کشتی کردند و بردند و آخرش هم با حمله به آن کشور مردم را قتل عام کرده و بر روی چاههای اونا چمبارتمه زده و مال خود کردند را فراموش نکن آقا !
داستان لیبی مال یک قرن پیش نیست که از یاد برده ای !
این داستان 4 - 5 سال اخیره که با این نظرت نشون میده حداقل بیش از 10 - 12 سال سن داری و به راحتی می تونی به یاد بیاری !
موفق باشی
بهزاد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۱۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۳۰
لطفا اگر مناظره ای رخ داد آن را مستقیم گزارش کنید . ضمنا پیشنهاد می کنم سوال های خوانندگان تابناک را جمع آوری کنید و به طور جداگانه از غرضی و زیباکلام بپرسید
محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۳۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۱
جناب رئیس جمهور درخواست های دیگری هم داشتند.مهمترین آن پویایی تحزب و رفتارهای سیاسی مدرن اجتماعی در غالب احزاب بود.چرا آقای دکتر عارف به وعده ی خود درباره تاسیس یک حزب جدید عمل نکردند؟چرا خود آقای دکتر زیبا کلام اقدامی در این زمینه انجام نمی دهند؟ایشان در حال حاضر تنها حق یک رای دارند همانند یک کشاورز ساده!.فقط در چهارچوب تحزب است که ایشان می تواند همان کشاورز ساده را هم با خود همرای کنند! . از ایشان و همه نخبگان جامعه درخواست دارم به این مهم بپردازند و از رسانه محترم تابناک نیز همینطور.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۱
فرزانه اى
غضمفر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۴۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۱
همانطور که کشور قوانینی دارد که باید بدان احترام گذاشت ولو آنکه قبول نداشته باشیم و نیز میتوان برای تغییرش از راههای قانونی اقدام کرد در مورد جامعه بزرگتر جهانی نیز باید به قوانین احترام گذاشت هرچند باب میل ما نباشد و برای اصلاح و تغییرش نیز کوشید. این کوشش از رشد و پیشرفت علمی و تکنولوژی و صنعت تا پیگیریهای حقوقی و سیاسی را شامل میشود.
سلمان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۱
همیشه یکه تازی مسئولان گرفتاری ببار آورده و روحانی هم سعی نکرده که خودشو از بقیه جدا کنه. فقط خدا کنه که دعوت از نحبگان و دانشگاهیان ابزاری نباشه.
در آخر حرفم میخوا بگم که مدیران ما باید برن سراغ یه برنامه ی جامع و ببینند که چرا در جهان بهم ریخته الان کشورهای حوزه اسکاندیناوی هنوز محکم ایستادند. چرا؟؟؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۴۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۱
گمان نمی کنم آقای روحانی دست دراز کرده باشند و گفته باشند ما چیزی نمی گوییم و اساتید بیایند بگویند. آن چیزی که ایشان گفته اند فراتر از موضع گیری احمدی نژاد و اجبار اساتید برای تعریف و تمجید از دولت است.
فاطمه کنیزفاطمه
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۶:۴۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۲
احکام اسلام چه می شود
برچسب منتخب
# آیت الله سید مجتبی خامنه ای # عملیات وعده صادق 4 # جنگ منطقه ای # جنگ ایران و اسرائیل # جنگ ایران و آمریکا # شهادت رهبر انقلاب # مذاکرات ایران و آمریکا
نظرسنجی
آیا جام جهانی می‌تواند مانع جنگ آمریکا با ایران شود؟