بازدید 14097
خواب خط تولید با وجود حمایتهای دولتی و مجوز استاندارد ؛

چوب‌هایی لای چرخ اسکانیا!

کد خبر: ۳۷۹۳۷۱
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۹:۲۵ 16 February 2014
تولید کننده برتر سال 90 امسال محصولاتش شماره گذاری نمی شود. شرکتی که دو سال پیش به بیش از هفت کشور خارجی محصولات ایرانی صادر و ارز به کشور می آورد ، امسال فقط پنج اتوبوس به اتیوپی صادر کرده است ! قطب صنعت استان سمنان امروز با مانعی مواجه شده که بیش از تحریم های خارجی پیامد منفی داشته است و این پیام را نه مسولان و پلیس راهور ؛ بلکه خانواده هایی درک می کنند که نام نان آورشان در فهرست تعدیل نیروی انسانی قرار گرفته است.    

به گزارش اعتدال، در ایران گویا این مفهوم که «تولید محکوم به فناست» نهادینه شده و همه باور کرده اند که هرکس به ایجاد اشتغال برای جوانان ایرانی و ارزآوری برای کشور می اندیشد خیالی باطل دارد . امروز این فرمول نانوشته را مالک شرکت عقاب افشان که یکی از پنج  سرمایه گذار برتر کشور در صنعت خودروهای سنگین است بهتر از هر کس باور می کند. کسی که در روزهای سخت تحریم فشارهای بین المللی را تحمل کرد امروز بخاطر برخی پافشاری ها و فشارهای خاص که برخی آن را سیاسی و تامین کننده منافع وارد کنندگان تعبیر می کنند جلای وطن را در سر می پروراند تا یکبار دیگر ثابت شود که ما توانایی بالایی در فراری دادن مغزها و سرمایه ها داریم !

در شهریور امسال یکی از نادر ترین تصادف های مربوط به وسایل حمل و نقل عمومی در ایران رخ داد. طبق آمار در هر یک میلیون تصادف خودرو های سنگین که در دنیا واقع می شود، تنها یک مورد می تواند به شدت تصادفی باشد که دو اتوبوس اسکانیا در ساعت 11 شب روز 18 شهریور در  بزرگراه قم ـ تهران آن را آفریدند .خبر درگذشت 44 نفر و زخمی شدن 43 نفر خیلی سریع در فضای رسانه ای داخل و خارج کشور منتشر شد. در اقدامی بی سابقه و خارج از عرف بین الملل در بررسی سوانحی این چنینی پلیس راهور  در گزارشی که بعدها نقیض آن اثبات شد اعلام کرد که هر دو اتوبوس اسکانیا به دلیل نقص در سیستم برق و نزدیکی باک و باتری پنجاه در صد مقصر این تصادف هستند. اما این نظر افسران پلیس توسط کارشناسان دادگستری تهران رد شد و کمیسیونی نیز که متشکل از نمایندگان سه وزارتخانه و سایر دستگاه های مسول در حمل و نقل برون شهری بود در گزارش خود عنوان کرد که علت اصلی این حادثه ؛ سرعت زیاد ، ترکیدگی لاستیک و استاندارد نبودن گاردریل بوده است.


اما نظر هیچ کدام از مراجع مستقل ، مقبول  پلیس راهور واقع نشد و در یک بازه زمانی کوتاه مدت، فضاسازی گسترده ای علیه شرکت عقاب افشان و تولیدات آن صورت گرفت تا تولید کننده برتر سال 90 محکوم و شماره گذاری محصولات آن متوقف شد. اتفاقی که اکنون معیشت و زندگی اقتصادی 500 کارگر  ـ یعنی حدود 5 برابر عدد حادثه دیدگان تصادف مذکور ـ را در آستانه نابودی قرار داده است.


بیش از 17 نشست و جلسه رسمی و غیر رسمی و یکهزار و 243 برگ سند پیگیری قانونی و قضایی، در کنار بازدیدهای مکرر و توضیحات مستمر کارشناسان کارخانه و حتی نمایندگان خارجی اسکانیا هم نتوانست، شوک احساسی آن اتفاق را به نگاه واقع بینانه مبدل کند.


دولت و اتحادیه های کارگری بیکار ننشسته اند و تلاش دارند تا با بازگرداندن اعتماد به مسولان نیروی انتظامی و افکار عمومی یکبار دیگر چرخ های این شرکت را به گردش در آورند. در مسیر این رسیدگی ها و پیگیرها برای رفع لغو شماره گذاری مدل2411 اسکانیا، دیروز معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت در جریان سفر به سمنان، از خط تولید شرکت عقاب افشان مجددا بازدید کرد و بار دیگر بر اجرایی شدن مصوبه هیات دولت، مبنی بر اینکه ؛ تولیداتی که استانداردهای لازم کیفیت و نیز مجوزهای لازم در داشتن استانداردهای زیست محیطی از نظر سوخت و آلاینده ها دارند باید شماره گذاری شوند، تاکید کرد.


آخرین مساعدت مسئولان دولت تدبیر و امید


محسن صالحی نیا پس از  بازدید حدود 40 دقیقه از خط تولید اسکانیا در جمع خبرنگاران با بیان اینکه تمام مجوزها و تاییدیه های موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی درباره تولیدات این شرکت موفق وجود دارد، از جلسه مهم این هفته نمایندگان و کارشناسان ارشد کشور خبر داد و تصریح کرد : یک هیات که نماینده نیروی انتظامی در آن حضور دارد از این کارخانه بازدید و این مسایل را بررسی می کند.


وی با اشاره به اینکه پلیس شماره گذاری اتوبوس 2412 اسکانیا را ممنوع کرده است گفت: این شرکت مدل های دیگری نیز دارد که مشکلی برای شماره گذاری ندارند.


صالحی نیا ابراز امیدواری کرد با همکاری پلیس مشکلات این شرکت که تولیدات خوبی در زمینه های اتوبوس های درون و برون شهری دارد برطرف و روند فعالیت های این شرکت به صورت عادی پیگیری شود.


تولید تنها 260 دستگاه و 5 مورد صادرات!


عبدالله اکبری راد مدیر عامل عقاب افشان نیز در این بازدید با تشریح کامل ایرادهای پلیس به سیستم برق رسانی و سوخت اتوبوسهای 2412 تصریح کرد :‌این شرکت این مدل اتوبوس را در سه کلاس؛ کلاسیک، مارال و دُرسا تولید می کند و اشکالات مطرح شده از طرف پلیس فقط مربوط به اتاقهای کلاسیک است، اما الان مارال و درسا هم از شماره گذاری محروم شدند.


وی تولیدات امسال این شرکت را قریب 250 دستگاه بیان کرد و گفت: امسال تنها پنج دستگاه از تولیدات به خارج از کشور و به اتیوپی صادر شده است.


او تاکید کرد: در صورت برطرف شدن مشکلات، این شرکت با جبران رکود امسال، در سال 93  آمادگی  تولید و تامین سالانه یک هزار و 500 دستگاه اتوبوس مورد نیاز ناوگان درون شهری کشور را داریم.
به گفته اکبری راد تولید یک هزار دستگاه اتوبوس در برنامه های سال 93 این شرکت است که 30 تا 35 درصد از این تولیدات برای صادرات به خارج از کشور پیش بینی شده است.


مدیرعامل شرکت عقاب افشان سمنان با بیان اینکه این شرکت تا دو سال گذشته نیز در قرارداد با وزارت کشور صدها دستگاه اتوبوس درون شهری تولید و عرضه کرده است، تصریح کرد: بابت قراردادهای قبلی ضمانت نامه های این شرکت همچنان در گرو وزارت کشور است  که از معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت خواسته شد برای رفع این مشکل اقدام کند.


راهی که عقاب افشان طی کرده ...


بیش از 10 سال از زمان تحویل اولین اتوبوس بین شهری عقاب – اسکانیا به بازار کشور گذشته است و بغیر از یک مورد تصادف غم انگیز یاد شده،  ایرانی‌ها خاطرات شیرینی از سفر با این اتوبوس‌ها در طی این سال‌ها دارند. تولید اتوبوس‌های بین شهری از یک نوع در سال 1382 به چهار نوع در سال 1392 رسیده که مؤید وجود پتانسیل بالا در بازار برای انواع اتوبوس بین شهری و مهم‌تر از آن توفیق شرکت عقاب افشان در پاسخگویی به نیازهای متنوع مشتریان و مسافران است.


در سال 1392، سهم اتوبوس‌های عقاب – اسکانیا در ناوگان حمل و نقل بین شهری با عمر کمتر از 10 سال، که بار اصلی حمل و نقل مسافر را در کشور بر دوش دارد 36 درصد است، در حالی‌که این شرکت در مقایسه با سایر تولید‌کنندگان ایرانی اتوبوس، شرکت جوانی به حساب می‌آید. اتخاذ راهبرد مناسب برای تولید محصولات با کیفیت و ارایه خدمات برتر از جمله دلایلی است که مشتریان و مسافران، تولیدات این شرکت را انتخاب می‌کنند.


اکنون با وجود این ظرفیت سازی عمده و سرپا ماندن یک واحد صنعتی تاثیرگذار در استانی که جمعیت غالب کارگری و کارمندی دارد، یک قلب تپنده و امید بخش برای اقتصاد مردم این استان و امید سازی برای شرکتهایی است که در آینده نچندان دور خط تولید خوردوهای سواری را هم  در این استان راه اندازی خواهند کرد و کاش مسئولان کمی هم از حواشی و فشارهای سیاسی و غیر سیاسی دور می شدند و در راستای تحقق اهداف بلند نظام در حماسه اقتصادی، به سربازان سنگر تولید نگاه مهربان تری می داشتند تا در میان هیاهوی یک مشکل، اقتصاد پویا و رو به جلو یک استان هم ضربه نخورد.


تاریخچه


شرکت عقاب افشان افزون بر پنجاه سال است که در زمینه اتوبوس سازی فعالیت گسترده‌ای دارد. این شرکت ابتدا فعالیت محدودی در این زمینه داشت ، ولی با گرفتن حق امتیاز اتوبوس‌های اسکانیا در ایران اقدام به تولید گسترده نمود و این فعالیت تا بدانجا گسترش یافت که از 10 سال پیش به عنوان یکی از نوپاترین و  بزرگترین شرکت‌های سازنده اتوبوس رانی در ایران شناخته شد.


شرکت عقاب افشان یک شرکت تمام خصوصی است که در زمینه تولید انواع اتاق اتوبوس و مینی بوس و موتورهای سنگین دیزلی اقدام به فعالیت می‌کند. کارخانه این شرکت نیز در زمینی به وسعت بیش از ۵۰۰ هزار متر مربع و سالنهایی با بیش از ۳۵ هزار متر مربع در ۲۰۰ کیلومتری شرق تهران و در شهر سمنان کیلومتر ۷ جاده سمنان به دامغان بنا شده است.


محصولات این شرکت دارای استاندارد یورو IIIو یوروIIII هستند و شرکت از 6 سال پیش  فعالیت خود را در زمینه صادرات اتوبوس به کشورهای دیگر آغاز و تا قبل از سال 92 به کشورهای الجزایر، مصر و سوریه ،عراق و عربستان،ترکمنستان صادرات داشته، قرار دادهایی نیز با کشورهای اروپایی نظیر اوکراین منعقد نموده‌است و خط تولید جدید ان هم در کشور ارمنستان در مرحله بررسی ها و مجوزهای قانونی قرار دارد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار