بازدید 16678
ادعای «رویترز»:

«محدود کردن تحقیقات هسته‌ای»، درخواست جدید غرب از ایران

به فاصله چند روز مانده به ازسرگیری مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ برای رسیدن به توافق جامع هسته‌ای، یکی از مباحث مهم در محافل گوناگون، ماهیت درخواست‌های دو طرف و محتوای توافق نهایی است. در این زمینه، ‌«رویترز» به نقل از یک منبع نا‌شناس، برخی درخواست‌های غرب از ایران را بیان کرده که در مواردی، غیرمعقول و غیرعملی به نظر می‌رسد.
کد خبر: ۳۷۸۵۸۱
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۶:۰۸ 14 February 2014
«محدود کردن تحقیقات هسته‌ای»، درخواست جدید غرب از ایران
به فاصله چند روز مانده به ازسرگیری مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ برای رسیدن به توافق جامع هسته‌ای، یکی از مباحث مهم در محافل گوناگون، ماهیت درخواست‌های دو طرف و محتوای توافق نهایی است. در این زمینه، ‌«رویترز» به نقل از یک منبع نا‌شناس، برخی درخواست‌های غرب از ایران را بیان کرده که در مواردی، غیرمعقول و غیرعملی به نظر می‌رسد.

به گزارش «تابناک»، ‌«رویترز» می‌نویسد زمانی که قدرت‌های جهانی در چند روز آینده مذاکرات هسته‌ای با ایران را از سر بگیرند، مهم‌ترین مسأله برای غرب، چگونگی اطمینان یافتن از این امر است که ایران، با‌‌ رها کردن میزانی کافی از فعالیت‌های هسته‌ای خود، به سمت دستیابی به بمب هسته‌ای حرکت نخواهد کرد.

به نوشته این خبرگزاری، دولت‌های غربی هم اکنون از ایده سابق خود، مبنی بر اینکه ایران باید فعالیت‌های غنی سازی اورانیوم خود را کاملاً متوقف کند، منصرف شده‌اند. دیپلمات‌های غربی اشاره می‌کنند، برنامه هسته‌ای ایران اکنون تا حدی پیشرفت کرده که ایران به هیچ وجه با توقف کامل آن موافقت نخواهد کرد.

با این حال، هرچند ایران خواهد توانست در سطح مشخصی به فعالیت‌های غنی سازی اورانیوم ادامه دهد، غرب خواستار دریافت تضمین‌هایی است که بر پایه آن، تلاش احتمالی ایران برای دستیابی به سلاح هسته‌ای تا حدی طول بکشد که قابل شناسایی و گزارش بوده و امکان انجام اقدام مناسب علیه آن ‌باشد.

یک دیپلمات غربی که نخواسته نامش فاش شود، در این زمینه به رویترز گفته، پرسش کلیدی برای غرب، این است که دقیقاً چه نوع «زمان آستانه‌ای» (زمان لازم برای رسیدن به توانایی ساخت یک سلاح هسته‌ای) درباره ایران ‌پذیرفته خواهد بود.

بر این اساس، غرب بر این باور است ‌که به منظور افزایش این زمان آستانه‌ای، ایران باید مجموعه کارهایی را شامل محدود کردن غنی‌سازی اورانیوم و رساندن آن به غلظت پایین، توقف کار شماری از سانتریفیوژ‌ها که هم اکنون مشغول غنی‌سازی اورانیوم هستند، محدود کردن تحقیقات هسته‌ای و پذیرش بازرسی‌های شدید بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی انجام دهد.

در همین زمینه، رابرت آینهورن، از مقامات سابق وزارت خارجه آمریکا می‌گوید، دور جدید مذاکرات هسته‌ای، در فضایی آغاز خواهد شد که دو طرف اختلاف نظر بسیاری با یکدیگر دارند و مشخص نیست ‌نتیجه کار چه خواهد بود. با این حال، از نظر آمریکا، ایران تنها می‌تواند توانایی غنی سازی بسیار محدودی ‌داشته باشد.

این در حالی است که پیش از این، مواردی همچون توقف کار سانتریفیوژ‌ها و نیز محدودیت تحقیقات هسته‌ای، از سوی ایران به عنوان خط قرمزهایی یاد شده که پذیرش آن‌ها به هیچ عنوان امکان پذیر نیست. چند روز پیش و در جریان مراسم سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در ۲۲ بهمن نیز حسن روحانی، رئیس جمهور کشور در سخنانی اشاره کرد که برنامه هسته‌ای ایران «تا ابد» ادامه پیدا خواهد کرد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۳۰
پیش بسوی پیشرفت با ادامه برنامه صلح آمیز هسته ای.
مرگ بر امریکا...
اگرکوتاه بیایم میگن دانشگاه هاتون روهم باید تعطیل کنید،چون ممکنه تحقیقاتی انجام بدید که ازنظرما خطرناک باشه!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۳۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۶
محظ اطلاع تازگی ها گفتند که موشک بالستیک به چه دردتون می خوره باید در موردش مذاکره کنیم
انرژی هسته ای حق مسلم ماست.
بابا چرا کسی متوجه نیست ؟! آنها با این حرفها فقط دارن جو روانی درست میکنن تا سطح توقعات بالا بره که بیشترین امتیاز ممکن رو بگیرن ما نباید فقط سکوت کنیم و تماشاچی باشیم ما هم باید دقیقا همین کا رو انجام بدیم در برابر هر ادعا و خواسته آنها یک خواسته و ادعا مطرح کنیم و مدام تکرار کنیم اینطوری میشه عملیات روانی آنها رو خنثی کرد .
طنز تلخ روزگار است که دارندگان انواع سلاح های هسته ای و کشتار جمعی برای رفع نگرانی جامعه ی مثلا جهانی به دنبال (به زعم خود) مهار ایران برای عدم دستیابی به سلاح هسته ای هستند...
تابناک جوسازی نکن و به شایعات دامن نزن
من بودم میگفتم باشه ، شرط میذارید ، شرط ما اینه که هر سال 10 تا اف سی و پنج بهمون بفروشید و همه اف شونزده های سفارش قبل از انقلابمونو بدید
تانک هامونو بدید
هر سال قرار داد خرید تسلیهات میبندیم و باید هر چی خواستیم بدید
اگر هم ندادید ما مستقیم میریم سراغ بمب اتم . حالا خود دانید .
به نظر میرسه خیلی پاشو از گلیمش درازتر کرده.فردا میگه نفس کشیدن هم ممنوع. اگه اینطوری پیش بره اوضاع خوب نیست
غلط بیجا کردن. پروژه های هسته ای در ابعاد صنعتی بسیار خطرناک و آلوده هست و اکثر مردم دنیا موافق هستن که باید این ابعاد صنعتی انرژی هسته ای از سطح دنیا حذف بشن. اما ابعاد تحقیقاتی و آزمایشگاهی باید روز به روز گسترش پیدا کنن.
همین روزا میگن صنعت نفت رو هم به ما بدید
به قول آقای صالحی بحث تحقیقات نقطه عطف توافق و اصلا غیر قابل مذاکره است. اما حالا چی شده؟؟؟ قول میدم یه روز میگن ایران با دانش سلولهای بنیادی میتونه باعث ناامنی بشه و باید اون رو هم کاهش بده.البته اگر بخواد این طور ادامه پیدا کنه.
ایران نباید تن به ذلت دهد.هر چه ما پا عقب بگذاریم انها از خدا خواسته جلو می ایند
یک قدم که عقب بیایید او ده قدم جلو میاید... اصل اساسی همینه....
به این میگن فتح سنگر به سنگر، بعد از این دوباره با فشار تحریم و غیره، میان میگن برنامه موشکی و فضایی رو محدود کنید.
با این همه تحریمهای جدید باز هم درخواست دارند؟
مذاکرات طبق فرموده دوستان در صورت تحریم جدید قطع میشد پس کو؟
ضمنا به مرده رو بدی کفن جیب دار میخواد همینه ها! از ما گفتن بود.
گل بود به سبزه نیز آراسته شد
تنها راه مقابله با این درخواست های نامشروع غرب ایستادگی ملت ایران هست. این مسئله رو به فرض بپذیریم فردا یه چیزی دیگه رو بهونه میکنن.

آمریکا و سلطه گران غرب مثه یه "سگ" میمون بهش حمله کنی فرار میکنه ولی اگه تو فرار کنی میاد دنبالت و بهت آسیب میزنه.

ما تا آخر ایستاده ایم...
کجایی احمدی نژاد که یادت به خیر ...
غلط کردن.هی ما رو بهشون دادیم لوس شدند
نه تو رو خدا ...... خیلی پر رو بشین همون تخفیفاتمون رو هم پس میگیریم
نسل ما از پاكباختگان است . پس جنگ هم روش.
هيچ امتيازى نميديم و بمب هم ميسازيم .
حالا بيايين ببينيم چى ميگين؟
بهترين راه تحميل نظرات خودمان به ١+٥ حضور مردم در صحنه مثل روز زيباي ٢٢ بهمن امسال، همدلي مسئولين و در يك كلام حمايت از رهبري است. ضمناً از سخنان قاطع و مستدل رييس جمهور محترم در روز ٢٢ بهمن متشكرم.
تا دکتر ظریف رو داریم غم نداریم...
خودتان ناراحت نكنيد اين فقط يك نظره
از فردای روزگار چه کسی باخبره ؟بدون اینکه استقلالمان را از دست بدهیم یک چند صباحی باهاشون بازی کنیم ونیازهای اولیه خودمان را برطرف کنیم .شاید تا آنموقع فرجی شد و مثلا کشور چین و... همراه با ما شدند و بامید خدا همه چیز به خوبی پیشرفت و ما از شرشان راحت شدیم ؟
چطورکوتاه میائیدتااینجادخالت هاییکه ازبدوانقلاب درایران کرده ازقائله های داخلی گرفته تاجنگ تحمیلی خسارت انها بدهنددرادامه انها نیز مراکزهسته ای خود را تعطیل کنندتا ادامه مذاکات رو به جلوباشد.
بهشون یاد آوری کنید 45 درصد نفت جهان از تنگه هرمز عبور می کنه یعنی نبض اقتصاد جهان غرب و آمریکا اگر زیادی پر رو بازی در بیارید ما هم گزینه بازررسی و بستن را می گذاریم روی میز
بهتر است ایران بدون رد صد در صد راهبرد فوق که یحتمل از سوی غرب پیش گرفته خواهد شد یک بدیل در مقابل آن مطرح کند و آن اینکه "حدقل آستانه تحمل غرب برای آنکه اطمینان حاصل شود ایران ضمن همه روندهای توسعه فن آوری هستهای صلح آمیز د رهمه زمینه ها و در همه ابعاد ، به طراحی و ساخت سلاح هسته ای مبادرت نمیکند چه خواهد بود"
ما تحقیقاتمون رو به حول و قوه الهی ادامه میدیم و هیچ ترسی هم از واق واق اونها نداریم.
واق واق کنند تا جونشون دربیاد.
با شناختی که از تیم مذاکره کننده داریم و امیدی که به خدا داریم، توی مذاکرات جامع از پسشون بر میاییم.
برچسب منتخب
# توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # صادق زیباکلام # سیل # خداداد افشاریان
وب گردی