بازدید 3731

بانوان دچار کم‌تحرکی ورزشی هستند

سبک زندگی امروز، بانوان را دچار کم تحرکی کرده است. البته این کم تحرکی از نظر ورزشی است چون عده‌ای می‌گویند من در طول روز دوندگی زیادی دارم ولی باید توجه کرد که آیا این فعالیت جنبه ورزشی دارد یا خیر؟
کد خبر: ۳۷۸۴۶۱
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۵:۵۹ 14 February 2014
عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: سبک زندگی امروز، بانوان را دچار کم‌تحرکی در زمینه ورزش کرده است.

دکتر زهرا سلمان در گفت‌وگو با ایسنا درباره ورزش همگانی بانوان اظهار کرد: تا زمانی که درباره یک موضوع شناخت ایجاد نشود جایگاهی هم در میان افراد نخواهد داشت؛ ورزش همگانی نیز به این صورت است. ابتدا باید درباره اهمیت و جایگاه ورزش همگانی در زندگی افراد آگاهی رسانی کنیم. بعداز کارشناسان باید درباره اوقات فراقت صحبت کنند تا افراد بتوانند از آن درست استفاده کنند؛ زیرا عده‌ای هنوز نمی‌دانند که اوقات فراغت به چه زمان‌هایی گفته می‌شود و برای آن باید چگونه برنامه‌ریزی کنند. غالبا خانم‌ها به دلیل عدم شناخت از زمان عنوان می‌کنند که وقتی برای انجام ورزش را ندارند یا اینکه فکر می‌کنند ورزش کردن به لباس و وسایل خاصی نیاز دارد و یا می‌گویند پرداختن به ورزش بانوان نیازمند داشتن لباس و وسایل خاصی است، مربی می‌خواهد و پرهزینه است.

او ادامه داد: باید خانم‌ها را به انجام حرکات روزمره اعم از کار در منزل به عنوان یک فرد خانه‌دار و یا یک فرد شاغل تشویق کنیم و بگوییم شخصی که دارای تن سالم باشد، می‌تواند از پس کارهایش به نحو احسنت بربیاید. بدن یک فرد ورزشکار کارایی لازم را دارد و از فعالیت‌ها زود خسته نمی‌شود. سبک زندگی امروز، بانوان را دچار کم تحرکی کرده است. البته این کم تحرکی از نظر ورزشی است چون عده‌ای می‌گویند من در طول روز دوندگی زیادی دارم ولی باید توجه کرد که آیا این فعالیت جنبه ورزشی دارد یا خیر؟ بسیاری از فعالیت‌هایی که ما در طول روز انجام می‌دهیم ورزش نیست.

سلمان درباره جنبه‌های درمانی ورزش تصریح کرد: فعالیتی ورزش به حساب می‌آید که روی ساختار بدن تاثیر بگذارد مثلا ورزش باید تقویت عضلانی را به دنبال داشته باشد، درصد پوکی استخوان را در فرد کاهش بدهد و کاهش فشار و چربی خون را به دنبال داشته باشد. بنابراین وقتی جنبه درمانی ورزش را به خانم‌ها بگوییم آن‌ها بیشتر طرفدار ورزش می‌شوند. یعنی به سلامتشان بها می‌دهند. در ادامه باید درباره عواقب نپرداختن به فعالیت ورزشی مثل سکته و دردهای استخوانی و عضلانی هم هشدار بدهیم.

او ادامه داد: این اطلاع رسانی بسیارمهم است. ما حرف زیاد می‌زنیم اما چگونگی برنامه‌ریزی و اطلاع رسانی درباره ورزش همگانی بانوان مهم‌تر است. از طریق تبلیغات صداوسیما، پیامک، اینترنت می‌توان پیام‌های خوبی را به افراد منتقل کرد. در صداوسیما وسایل ورزشی تبلیغ می‌شود اما متاسفانه نحوه و ضرورت به کارگیری آن‌ها درفعالیت ورزشی را آموزش نمی‌دهیم و فقط جنبه لوکس بودن آن اشاعه می‌یاید.

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی درباره امکانات موجود برای ورزش بانوان اظهار کرد: زنان برای ورزش کردن حتما نباید به باشگاه یا محیط بیرون بیایند و یا با مربی تراز اول تمرین کنند بلکه می‌شود در خانه هم فعالیت مفید ورزشی انجام داد. پشتکار داشتن در این‌راه خیلی مهم است و زنان نباید تنبلی خودشان را به گردن جامعه و امکانات بیندازند.

دکتر زهرا سلمان درباره فرهنگ موجود در جامعه درباره ورزش کردن بانوان گفت: روی ذهنیت افراد جامه درباره ورزش زنان هم می‌توان کار کرد. باید به مردان گفت که یک مادر سالم می‌تواند در زندگی آرامش ایجاد کند، امور خانه را بهتر انجام دهد و تربیت فرزندان را هم به درستی انجام دهد. شاید مهم‌ترین تاثیر آن روی هزینه‌های درمانی است زیرا با انجام ورزش، بانوان که در معرض بیماری‌های بیشتری هستند کمتر آسیب می‌بینند و بنابراین در اقتصاد خانواده هم صرفه‌جویی می‌شود. بانوانی که ورزش نمی‌کنند روحیه افسرده دارند، به این دلیل که ورزش روی بعد روانی انسان‌ها هم تاثیر می‌گذارد.

سلمان درباره اهمیت ورزش همگانی در کشورهای دیگر تصریح کرد:‌ در کشورهای دیگر ورزش در زندگی افراد درونی و نهفته است و طوری نهادینه شده که از ابتدای زندگی به آن می‌پردازند زیرا به ارزش ورزش پی‌برده‌اند و مثل ما نیستند که فقط در دانشگاه‌ها افراد رابه انجام آن مجبور کنند.

او در پایان گفت: اثر ورزش تک بعدی نیست و فقط تقویت بعد جسمانی را به همراه ندارد بلکه روی مسائل اجتماعی، روزمره و ارتباطی افراد هم تاثیر می‌گذارد، بنابراین لزوم توجه به آن می‌تواند بسیاری از مسائل را حل کند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست