بازدید 6837

آسيب‌شناسي نحوه اطلاع‌رساني درباره ۵ سرباز

پس با روشي مشابه مي‌توانست با انتشار اخبار مربوط به پيگيري آزادي اين سربازان تا حدود زيادي از اين نگراني‌ها بكاهد و ادعاهاي گروهك تروريستي جيش العدل مبني بر بي‌توجهي حكومت ايران به سربازان خود را خنثي كند.
کد خبر: ۳۷۸۲۷۶
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۶:۳۰ 13 February 2014
«اگر این سربازان برای دولت ایران مهم بودند حتما تاکنون برای آزادسازی آنها اقدام می‌کردند. در حالی که چنین نیست. باید بگوییم که خیلی از ما بدون گناهی در زندان‌های ایران افتاده‌اند. بیایید معاوضه کنیم! اگر این سربازان برای حکومت ایران مهم هستند به خواسته جیش‌العدل تن بدهید! ما قبلا اعلام کردیم که برای سربازی به بلوچستان نیایید! حالا که می‌آیید جوابگو باشید. شما از کشتن بلوچ‌ها به دست این سربازان بی‌خبرید.»

به نوشته قانون، اين واكنش توئیتري گروهک تروريستي جيش‌العدل است که به موجي گسترده از انتقادها  عليه گروگانگيري 5 مرزبان سيستان و بلوچستان  منجر شده است. موجي كه گروه‌ها و طيف‌هاي سياسي داخلي را  فارغ از اختلاف‌نظرهاي سياسي به واكنشي مشترك واداشت و حتي رهبران جامعه جهاني از جمله آمريكا را بر آن داشت تا اين اقدام  را محكوم كنند.

بي‌تدبيري دولت يا صدا و سيما؟


اين گروه در حالي ادعا مي‌كند، دولت جمهوري اسلامي ايران، اهميتي براي اين مرزبانان قائل نيست كه در هفته گذشته، مقامات وزارت كشور از آخرين اقدامات دولت در اين زمينه خبر دادند. اقداماتي كه اگر چه در جريان است اما به لطف سانسور‌ها و بي‌توجهي‌هاي صدا و سيما، نسبت به اين مقوله كه جنبه ملي پيدا كرده، مغفول مانده و انتقادها گريبانگير دولت نو پا شده است. بنابراين، افكار عمومي كه اين روزها به شدت نگران سرنوشت سربازان وطن است، تصور مي‌كنند اقدامي براي آزادي اين افراد صورت نگرفته و اين مسئله در شوق سالگرد پيروزي انقلاب، هياهوي سبد كالا و حواشي جشنواره فيلم فجر به وادي فراموشي سپرده شده است. گذشته از انتقادهايي كه به عملكرد صدا و سيما وارد است و نمونه كوچكي از آن را در گفت وگوي تلويزيوني حسن روحاني در هفته گذشته شاهد بوديم، دولت اميد بايد تدبيري بينديشد تا در چنين شرايطي نگراني‌ها در اين باره را به حداقل برساند. با پذيرش محدوديت‌هاي دولت روحاني، نمي‌توان ناديده گرفت كه  تيم رسانه‌اي او با انتشار يك خبر كوتاه در شبكه اجتماعي، از كارشكني‌هاي رئيس صدا و سيما خبر داد و موج خبري عليه ضرغامي به راه انداخت و او را وادار به واكنش كرد. پس با روشي مشابه مي‌توانست با انتشار اخبار مربوط به پيگيري آزادي اين سربازان تا حدود زيادي از اين نگراني‌ها بكاهد و ادعاهاي گروهك تروريستي جيش العدل مبني بر بي‌توجهي حكومت ايران به سربازان خود را خنثي كند.

نتیجه اقدامات رسانه‌اي مي‌شود


در شرايطي كه اين گروهك تروريستي تلاش دارد با توئيت كردن اين ادعا، طولاني شدن گروگانگيري مرزبان‌هاي ايراني را به بي‌توجهي دولت نسبت دهد، در آخرين نشست هيات دولت بررسي وضعيت اين سربازان در دستور كار قرار گرفت. محمدباقر نوبخت روز گذشته درباره این‌که چه اقداماتی برای آزادی سربازان گروگان گرفته شده انجام شده است گفت: برای دولت تامین سلامت و امنیت تمامی آحاد ایرانی به خصوص کسانی که مرزداران ما هستند بسیار پراهمیت است و از این جهت درباره این موضوع در جنبه‌های مختلف اقدامات متناسب که اثر بخش باشد را انجام می‌دهیم. البته سخنگو تاكيد كرد در آينده نتيجه اقدامات رسانه‌اي خواهد شد.

نخستين جلسه كميته پيگيري


همچنين معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور از اعزام هیاتی به مسئولیت استانداری سیستان و بلوچستان برای پیگیری وضعیت پنج مرزبان ربوده شده به پاكستان خبر داد. علی عبداللهی به خبرگزاري ایرنا آخرين اقدامات دولت را تشريح كرد و به خبرگزاري ايرنا گفت: مرزبانان ایرانی نیز برای پیگیری این مسئله با مرزبانان پاکستان دیدار کرده‌اند. البته در اين ميان مقامات پاكستاني مسئوليتي دارند كه معاون وزير كشور تصريح كرد: دولت پاکستان در قالب موافقت نامه امنیتی تعهداتی دارد که باید به آن عمل کند.

وي از اقدامات دستگاه‌هاي ديگر كشور گفت: وزارت امور خارجه نیز با احضار سفیر پاکستان خواستار پیگیری جدی دولت پاکستان در این مورد شده است. عبداللهی تاكيد كرد كه دولت اسلام آباد به طور کامل مرزهای خود را کنترل نمی‌کند و پاسگاه‌های مرزی این کشور نیز قادر به کنترل مرز نیستند. البته به گفته اين مسئول كشور این وضعیت، بهانه قابل قبولي  برای پاسخگو نبودن آنان نمي‌شود. وی با بیان این که مرز ایران و پاکستان یک سویه کنترل می شود، تصریح کرد: گرچه ما در مرز سیستان و بلوچستان با پاکستان آسیب دیده ایم و شهادت 14 مرزبان و اکنون گروگانگیری پنج سرباز را شاهد بوده ایم اما باید به این نکته توجه کنیم که درگیری‌های ما به نقطه صفر مرزی کشیده شده است. معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور تصریح کرد: البته ما باید با تلاش بیشتر از نفوذها و عملیات‌ها جلوگیری کنیم تا این گروهک‌ها قادر نباشند، اقدامی علیه جمهوری اسلامی ایران انجام دهند. در داخل كشور نيز با دستور عبدالرضا رحماني  فضلي، وزیر کشور، کمیته‌ای متشکل از دستگاه‌های ذی‌ربط برای پیگیری مرزبانان ربوده شده، تشکیل شد. وي در اين باره توضيح داد: این کمیته روز گذشته تشکیل جلسه داد و دستگاه های مربوطه مکلف شدند هر یک به سهم خود این موضوع را پیگیری و دنبال کنند.

اقدام دو وزارتخانه


از سوي ديگر نيز قائم مقام وزير كشور به آخرين اقدامات انجام شده از سوي اين وزارتخانه براي آزادسازي هر چه زودتر سربازان وطن اشاره كرد. به گفته حسين‌علي اميري اقدامات کشورمان در خصوص آزادسازی این مرزبانان در 2 حوزه وزارت خارجه و وزارت کشور در حال انجام است. وی افزود: در حوزه به کارگیری دیپلماسی برای آزادسازی این 5 مرزبان، وزارت خارجه اقداماتی نظیر احضار سفیر پاکستان و تماس با مسئولان پاکستانی را انجام داده و در تلاش برای پیگیری این امر است. سخنگوی وزارت کشور در خصوص اقدامات وزارت کشور براي آزادسازی مرزبانان نیز تصریح کرد: هم معاونت امنیتی وزارت کشور در حال مدیریت موضوع و تلاش برای هرچه زودتر بازگرداندن 5 مرزبان ربوده شده کشورمان است و هم مقامات استان سیستان و بلوچستان نظیر استاندار و مقامات محلی در حال پیگیری موضوع و تلاش برای آزادی این افراد هستند.

به نظر مي‌رسد با وجود تلاش‌هاي مسئولان كشور براي آزادي اين پنج مرزبان، ضعف دولت روحاني در اطلاع‌رساني و استفاده از ظرفيت شبكه اجتماعي، در كنار سكوت غير منطقي رسانه ملي، فضا براي مانورهاي رسانه‌اي اين گروهك تروريستي فراهم كرده است تا بي محابا حكومت ايران را به بي‌توجهي به سرنوشت سربازان خود متهم كند. كمتر كسي يافت مي‌شود كه بتواند بپذيرد نظام جمهوري اسلامي ايران نسبت به سربازان خود بي‌تفاوت باشد اما از آنجا كه در زمينه اطلاع رساني ضعف‌هاي فاحشي ديده شد رسانه‌هاي رسمي دولتي و حكومتي قافيه را به فضاي مجازي باختند و مغلوب قدرت‌نمايي شبكه‌هاي اجتماعي شدند. در چند روز گذشته، اين شهروندان عادي بودند كه در شبكه‌هاي اجتماعي از قبيل فيس‌بوك و توئيتر بار اطلاع رساني را به دوش كشيدند. در اين ميان حيرت از صدا و سيما و رسانه‌هاي دولتي را نمي‌توان پنهان كرد كه با امكانات و بودجه‌هاي عظيم، موضوعي ملي را مورد بي توجهي قرار مي‌دهند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست