بازدید 13940

هزينه 150 ميليون توماني آبدارخانه يك مركز

عملكرد مالي مركز نيز به همين شكل با مشكل عدم حسابدهي و حسابرسي مواجه است و هيچ حصول اطميناني بر صحت عملكرد مالي آن در انطباق با قوانين و مقررات مالي قبل از بررسي نيست.
کد خبر: ۳۷۷۹۵۰
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۸:۲۳ 12 February 2014
روزنامه رسالت در گزارشی نوشت:

مركز تحقيقات استراتژيك يك واحد زير مجموعه مجمع تشخيص مصلحت نظام به لحاظ ساختاري، يك دستگاه اجرايي مستقل در مفهوم تعريف بند 11 ماده يك قانون برنامه و بودجه مي‌باشد كه در قسمت چهارم قانون بودجه كل كشور داراي رديف بودجه اي مستقل از مجمع تشخيص مصلحت نظام به مشخصات زير مي‌باشد.

بودجه مصوبه مركز تحقيقات استراتژيك ـ مبالغ به ميليون ريال
هزينه 150 ميليون توماني آبدارخانه يك مركز
به طوري كه ملاحظه مي‌شود ارقام بودجه‌هاي مصوب اين مركز به ماهو يك دستگاه اجرايي رديف بودجه دار كه به تفكيك مشتمل است بر اعتبار هزينه‌هاي اداري و پرسنلي آن هم در يك مركز تحقيقاتي از نوع استراتژيك مبالغ كمي نيست و در حد خود گردش مالي با اهميتي دارد اما بايد ديد خروجي اين مركز تحقيقاتي چيست؟

براي يافتن پاسخ كيفي براي چنين پرسشي بايد به قانون مراجعه و مشاهده كرد كه آيا مسئول اين مركز به مر قانون در اين مورد عمل كرده است يا نه. اما قانونگذار چه مي‌گويد؟ قانونگذار در ماده 96 قانون محاسبات عمومي مي‌گويد: دستگاه‌هاي اجرايي (كه بودجه دريافت مي‌كنند) مكلفند حداكثر ظرف مدت 6 ماه پس از پايان سال مالي گزارش عمليات انجام شده طي آن سال را براساس اهداف پيش بيني شده در بودجه مصوب به ديوان محاسبات كشور و معاونت برنامه‌ريزي و بودجه و به وزارت امور اقتصادي و دارايي ارسال دارند.

پرسش اين است آيا مسئولان محترم، معزز و بزرگوار مركز تحقيات استراتژيك، در سنوات گذشته و هم اكنون كه 10 ماه از سال 92 گذشته به مراجع قانوني مذكور در ماده 96 قانون محاسبات گزارش مطمح نظر مقنن را ارسال كرده اند تا براي دستگاه نظارت معلوم شود كه آن چهار ميليارد و ششصد ميليون تومان بودجه دريافتي در سال 91 را صرف چه اموري كرده است و خروجي اين مركز به عنوان نتيجه موضوعات تحقيق شده يا پژوهش شده چه بوده است؟ و كدام دردي از دردهاي استراتژيك اين كشور را مداوا كرده است؟

گذشته از عملكرد نامعلوم كيفي فعاليت مركز تحقيقات استراتژيك، عملكرد مالي مركز نيز به همين شكل با مشكل عدم حسابدهي و حسابرسي مواجه است و هيچ حصول اطميناني بر صحت عملكرد مالي آن در انطباق با قوانين و مقررات مالي قبل از بررسي نيست. توجه تدقيق به مراتب زير مويد اين ادعاست.

1- هزينه تهيه يك تحقيق و قيمت تمام شده تحقيقات در اين مركز چقدر است؟
2- فهرست موضوعي تحقيقات انجام شده در اين مركز كجا ثبت شده و ارزش كاربردي تحقيقات مزبور كدام است؟

3- فهرست محققين محترم طرف قرارداد با اين مركز كدام است. و ارزش عملي تحقيقات انجام شده توسط كدام مركز علمي ارزيابي شده است؟
4- مركز با چند پژوهشگر و طي كدام قرارداد، طرف است و نسبت پژوهشگران برتر مركز به پژوهشگران غير برتر مركز چه نصابي است. اخيرا طي مراسمي ازپژوهشگران برتر مركز تحقيقات استراتژيك تقديربه عمل آمد.

5- به گفته معاون امور اجرايي و اطلاع‌رساني مركز (آقاي غلامرضا فروزش) در اين مركز تحقيقاتي سالانه 150 ميليون تومان چاي مصرف مي‌شود. اين موضوع براي مركز حسن است يا قبح؟ (1)
6- اين اطلاع‌رساني ناخودآگاه از آن  جهت در يك مراسم تقدير از پژوهشگران مطرح شده تا به نوعي ترحم بودجه نويسان و برنامه‌ريزان را براي ارتقاي بودجه ‌اين مركز در لايحه بودجه 93 موجب شود تا گوياي اين اتفاق باشد كه بودجه 5/2 ميلياردي مركز به 5/6 ميليارد چيزي حدود 300 درصد افزايش داشته است.

7- با تقسيم مبلغ 150 ميليون تومان به بهاي هر كيلو چاي ايراني 8 هزار تومان و هر كيلو چاي خارجي به قيمت 8 هزار تومان در اين مركز تحقيقاتي سالانه، حدود 8 تن چاي مخلوط به شرح زير مصرف مي‌شود.
قيمت چاي مخلوط تومان 19000= 2÷8000+30000
تن چاي 894/7= 19000÷000/000/150

8- كارشناسان امور مربوط به چاي و قليان در صنف قهوه‌خانه‌داران كل كشور معتقدند و مي‌دانند كه با يك كيلو چاي مي‌شود حداقل 700 نفر را پذيرايي كرد. بدين ترتيب با 8 تن چاي مصرفي، مركز تحقيقاتي استراتژيك به گواهي آقاي فروزش كه در صداقت وي ترديدي‌ نيست از بيش از يك ميليون و چهارصد هزار نفر در مركز تحقيقات استراتژيك در يك سال فقط با چاي پذيرايي شده است. به شرح زير
فنجان چاي سرو شده 000/600/5 = 700× 8000
روز نفر چاي فنجان 000/400/1 = 4÷ 000/600/5

اكنون اين  پرسش مطرح است كه اين تعداد نفر روز فنجان چاي، در اين مركز چه كرده‌اند؟ مسلما تحقيقات نمي‌كردند چون ما اين تعداد محقق در كشور نداريم. اگر داريم بفرماييد تا نه تنها نگارنده بلكه عموم ملت به وجود اين تعداد محقق در كشور افتخار ‌كنند.

9- با منفي بودن پاسخ سئوال مطروحه در بند 8، چنين به ذهن متبادر مي‌گردد كه اين مركز بيش از آنكه يك مركز تحقيقاتي با كاربرد علوم پژوهشي با گرايش استراتژيك محسوب شود به يك گعده،  باشگاه و محل تبادل اطلاعات و نشست‌هاي سياسي گروه‌هاي همسو با مديريت حاكم بر مجمع تشخيص مصلحت نظام تبديل شده است. آيا تبديل يك مركز تحقيقاتي به يك مركز نشست و گپ و گفت‌هاي سياسي به صلاح و مصلحت نظام است؟ تا براي آن در سال 93، مبلغ 6 ميليارد و پانصد ميليون تومان بودجه در لايحه 93 منظور شود؟

10- اگر به همراه هر فنجان چاي فقط دو عدد خرما در اين مركز تناول گردد تعداد خرماي مصروفه و تناژ  خريد، به  تسجيل سالانه 560 ميليون تومان به شرح زير خواهد شد.
مصرف خرما كيلو 122000=1000÷ 10 گرم×2 عدد× 000/600/5
000/000/600/5= 50000ريال×122000

10- محاسبات فوق در حالي انجام مي‌شود كه به نظر مي رسد صورت حساب موضوع ماده 95 قانون محاسبات عمومي در اين مركز تاكنون به مرجع قانوني مربوطه، اداره كل تمركز و تلفيق حسابها در وزارت اموراقتصاد و دارايي ارائه نشده است. و نسخه اي از آن به ديوان محاسبات ارسال نشده است. فلذا هزينه هاي مركز بر مبناي 150 ميليون تومان يك فنجان چاي اين مركز تحقيقاتي تقويم شده است كه با ارائه صورت حساب موضوع ماده 95 اين مركز عدد استخراجي قابل تعديل خواهد بود. اما تا همين جا 150 ميليون تومان چاي و 720 ميليون تومان خرما يا قند به علاوه ميوه و غذا كه در اين محاسبات منظور نشده نشان خواهد داد كه پرسش در مركز تحقيقات استراتژيك به لحاظ ملاحظات مالي محاسباتي چه مي‌گذرد. نفيا و اثباتا چه پاسخي دارد؟

----------------------------
پي‌نوشت:
1- خبرگزاري مهر 27 آذر 92
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار